www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Eric Carle – boeken

Janneke 18 januari 2013

Rondom de kinderboekenweek gaan wij de boeken van Eric Carle behandelen. Eric Carle heeft heel veel leuke kinderboeken geschreven, dus wel de moeite waard om dit meer onder de aandacht te brengen. Bovendien staan heel veel boeken van hem op rijm dus past het goed bij het thema poezie.

Ontwerpschema

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over het thema: de boeken van Eric Carle

Doel

  • Eric Carle heeft heel veel leuke boeken geschreven en getekend. Omdat het kinderboekenweek is, willen we op school en in de klas de boeken van Eric Carle eens extra in het zonnetje zetten. Bovendien zijn er veel boeken die op rijm zijn geschreven dus het past heel goed bij het thema.
  • Leren rijmen en samen maken van een gedicht
  • Illustraties van Eric Carle; techniek bekijken en hiermee zelf aan de slag, hoe maakt hij de illustraties?
  • Plezier hebben en/of krijgen in boeken

Boeken

 

Speelgoed bij het thema

 

Onderzoek/uitstapjes

Eric Carle werkt in zijn illustraties veel met dierenplaten. Hier kun je een onderzoeksopdracht mee doen. De verschillende velletjes van dieren: haren, veren, schubben, ruw, glad, glibberig, etc. Maak een voeldoos met daarin verschillende lappen en laat de kinderen na het voelen bedenken bij welke dier dit zou passen.

Opening van het thema

De kinderen zitten in de kring. In de schatkist leg ik allemaal boeken van Eric Carle. Na het openen van de schatkist, deel ik aan tweetallen een boekje uit. Deze mogen ze samen bekijken. Daarna mogen ze in de kring vertellen waar ze denken dat het boek over gaat. Tijdens het verloop van het project komen de boeken weer aan de orde en worden ze door de leerkracht voorgelezen.

Van alle boeken die in de klas worden gebruikt, maak ik een kopie en die plak ik op een a4. Ik laat ze bij de voorkant van het boek raden waar het boek over zal gaan. Ook kunnen ze de juiste voorkanten van het boek bij de juiste plaat zoeken.

Elke groep heeft een presentatie gegeven van een versje voor de andere groepen.
Onze groep heeft Slokkebrok de Reuzenslang gemaakt door allemaal stukken karton te verven. Zo liepen we een rondje tot we voor het podium uitkwamen. Daar lazen we het volgende versje op:

Er was eens een hele grote slang
van wel duizend meter lang
en een kop waar je van schrok
Die grote slang was: Slokkebrok


Knutselopdrachten

Voor de knutselopdrachten hebben we heel goed gekeken naar de technieken die Eric Carle gebruikt bij de illustraties in zijn boeken. Dit proberen we ook in de klas.


  • Eric Carle begint altijd met het maken van verschillende vellen papier en gebruikt daarvoor allerlei verftechnieken. De kinderen hebben dit ook geprobeerd. De cirkels zijn gemaakt door verf op sponzen te smeren met een kwast en deze sponzen rond te draaien. De kinderen vonden het fantastisch!
    Daarna kun je allerlei illustraties namaken of zelf bedenken.

  • De vlinder uit het boek van Rupsje Nooitgenoeg; Laat de kinderen een vel papier invullen met verf door allemaal kleuren en versieringen op het vel papier te schilderen. Laat dit vel papier drogen en teken dan op de achterkant onderdelen van de vlinder. Dit knippen de kinderen zelf uit en plakken het op. Een vlinderlijfje en kopje erop en klaar is de vlinder!

  • De haan van het haneboek. Erbij staat het volgende versje over een haan:
    Haantje de Voorste, schud zijn kop
    Zet zijn kam en veren op
    Nu gaat het komen, nu komt het, nu…..
    Even nog schrapen…….KUKELEKU
    (Mies Bouhuys)

  • Slokkebrok de reuzenslang. Eerst papier laten verven in allerlei groene tinten. Daarna een slang tekenen en laten uitknippen en versieren. In de kring hebben we daarna allemaal woorden bedacht die rijmen op slang. Die woorden staan er op woordkaartjes bij.

  • Kameleon inkleuren met verf; kleurplaat kameleon
  • Tien kleine rubbereendjes
    Ondergrond eerst verven en met wattenstaafjes de streepjes trekken. Daarna een vel geel papier maken om daar de eendjes uit te laten knippen.
  • Slokkebrok de reuzenslang van een kartonnen bordje dat aan twee kanten is beschilderd. Daarna van buiten naar binnen knippen in het rond. Van het laatste stuk in het midden een kopje maken.

  • De kinderen hebben uit een boekje een illustratie gezocht die ze mooi vonden. Die illustratie hebben ze goed bekeken en daarna mochten ze vellen papier maken die voor het dier en voor de achtergrond gebruikt konden worden. Doordat je langer bezig bent met de illustraties, wordt dit voor kinderen steeds begrijpelijker en maken ze ook vellen papier waaruit ze later dieren kunnen knippen.Dit zijn dan de resultaten:


  • Daarna hebben we een elfje gemaakt bij de illustratie. Dit is gemaakt door antwoord te geven op de volgende vragen:
    – Welke kleur vind je mooi aan je werkstuk?
    – Wat is in die kleur?
    – Waar zie je het?
    – Wat doet het dier daar?
    – Welk geluid past erbij?
    Dan gebruik je elf woorden. Dat is een elfje. Het ziet er schitterend uit. De elfjes zijn geschreven op plastic folie en dat is er met splitpennen overheen gemaakt.
  • Illustraties kunnen ook van ecoline worden gemaakt

  • Kinderen kunnen ook heel goed zelf dieren uitknippen uit vellen papier die ze zelf hebben gemaakt. Deze achtergronden zijn gemaakt door sponsjes te gebruiken, daar verf op te doen en ze op het papier te draaien.
  • Kleine rubbereendjes van drie vierkantjes
  • De spin die het te druk had

Hoeken

  • Schrijvershoek; boeken schrijven en plaatjes erbij tekenen en/of plakken. In de hoek ligt een gouden pen omdat de echte winnaars van de kinderboekenweekboeken een gouden griffel of gouden penseel krijgen.
  • Verteltafel: Slokkebrok de Reuzenslang

    De slang is gemaakt van een losgeknipte maillot. De dieren kunnen door de opening naar binnen en later weer worden uitgespuugd.
  • Verteltafel: Wil je mijn vriendje zijn?

     
  • Bewegingshoek: Van top tot teen
  • Luisterhoek: Verhalen van Eric Carle
  • Maak een boekenwinkel in de klas
  • Telhoek: tien kleine rubbereendjes
  • Verteltafel: de spin die het te druk had
  • Speelklei

Wat moet er aan de orde komen?

  • Elke week een nieuw boek van de week van Eric Carle
  • Kinderboekenweek
  • Rijmen en dichten
  • Illustraties Eric Carle
  • Schrijver
  • Verschillende boeken
  • Boek

Spel en beweging

Links

Muziek

Gedicht over een spin (past goed bij het boek: de spin die het te druk had)

goedemorgen zegt de spin
zeg ik heb vandaag zo’n zin
om een prachtig web te weven,
nou, dat doe ik dan maar even
rond, rond en draaien maar
ziezo mijn web is klaar

lieve vliegjes roept de spin
kom maar binnen kom erin
alle kleine vliegjes beven
want de dunne draadjes kleven
maar een boze bij trekt druk
zoeme zoem het webje stuk

Computer

De kinderen bij mij uit de klas zijn dol op het natypen van woordjes op de computer. Hieronder staan word bestanden die op de computer nagetypt kunnen worden en daarna uitgeprint.

Knijpkaarten algemeen

Materialen algemeen

Materialen passend bij de boeken van Eric Carle

De geheime brief

Materialen/knijpkaarten/taal/rekenen:

Tip: Lees elke dag een stukje in het boek. Elke dag zal dan het geheim van de brief verder ontrafeld worden. Op elke  bladzijde van het boek staat steeds een andere vorm centraal. De kinderen mogen deze vormen die dag knippen, plakken, tekenen, verven, stiften, vouwen of hoe dan ook.
We verzamelen de eigen gemaakte vormen in het boek van de bijlage. De laatste bladzijde van de bijlage wordt een uitgeprikte ‘brievenbus’. Tot slot maken de kinderen op de laatste bladzijde, die ze door de brievenbus kunnen zien, hun eigen verrassing: wat hopen ze voor verrassing te krijgen als zij Tim zouden zijn? Slokkebrok de reuzenslangMaterialen/knijpkaarten/taal/rekenen:

Tien kleine rubbereendjes

Materialen/knijpkaarten/taal/rekenen:

Het vervelende lieveheersbeestje

Van top tot teen

Wil je mijn vriendje zijn

Kralenplanken

Taal

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

Afsluiting van het thema

Als afsluiting nodig ik opa’s en oma’s van de kinderen uit in de klas. Zij mogen boeken van Eric Carle komen voorlezen.

Bedankt 

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Ina Schild (kralenplanken), Margriet van Laar (materialen en knijpkaarten), Margriet Holterman (ideeën), Karin Zandbergen (versje over de spin), Hilda Luth, Minke Bosma, Jolanda Wolterink en Marije Bouma.

Eric Carle werkt in zijn illustraties veel met dierenplaten. Hier kun je een onderzoeksopdracht mee doen. De verschillende velletjes van dieren: haren, veren, schubben, ruw, glad, glibberig, etc. Maak een voeldoos met daarin verschillende lappen en laat de kinderen na het voelen bedenken bij welke dier dit zou passen.

Opening van het thema

De kinderen zitten in de kring. In de schatkist leg ik allemaal boeken van Eric Carle. Na het openen van de schatkist, deel ik aan tweetallen een boekje uit. Deze mogen ze samen bekijken. Daarna mogen ze in de kring vertellen waar ze denken dat het boek over gaat. Tijdens het verloop van het project komen de boeken weer aan de orde en worden ze door de leerkracht voorgelezen.

Van alle boeken die in de klas worden gebruikt, maak ik een kopie en die plak ik op een a4. Ik laat ze bij de voorkant van het boek raden waar het boek over zal gaan. Ook kunnen ze de juiste voorkanten van het boek bij de juiste plaat zoeken.

Elke groep heeft een presentatie gegeven van een versje voor de andere groepen.
Onze groep heeft Slokkebrok de Reuzenslang gemaakt door allemaal stukken karton te verven. Zo liepen we een rondje tot we voor het podium uitkwamen. Daar lazen we het volgende versje op:

Er was eens een hele grote slang
van wel duizend meter lang
en een kop waar je van schrok
Die grote slang was: Slokkebrok


Knutselopdrachten

Voor de knutselopdrachten hebben we heel goed gekeken naar de technieken die Eric Carle gebruikt bij de illustraties in zijn boeken. Dit proberen we ook in de klas.


  • Eric Carle begint altijd met het maken van verschillende vellen papier en gebruikt daarvoor allerlei verftechnieken. De kinderen hebben dit ook geprobeerd. De cirkels zijn gemaakt door verf op sponzen te smeren met een kwast en deze sponzen rond te draaien. De kinderen vonden het fantastisch!
    Daarna kun je allerlei illustraties namaken of zelf bedenken.

  • De vlinder uit het boek van Rupsje Nooitgenoeg; Laat de kinderen een vel papier invullen met verf door allemaal kleuren en versieringen op het vel papier te schilderen. Laat dit vel papier drogen en teken dan op de achterkant onderdelen van de vlinder. Dit knippen de kinderen zelf uit en plakken het op. Een vlinderlijfje en kopje erop en klaar is de vlinder!

  • De haan van het haneboek. Erbij staat het volgende versje over een haan:
    Haantje de Voorste, schud zijn kop
    Zet zijn kam en veren op
    Nu gaat het komen, nu komt het, nu…..
    Even nog schrapen…….KUKELEKU
    (Mies Bouhuys)

  • Slokkebrok de reuzenslang. Eerst papier laten verven in allerlei groene tinten. Daarna een slang tekenen en laten uitknippen en versieren. In de kring hebben we daarna allemaal woorden bedacht die rijmen op slang. Die woorden staan er op woordkaartjes bij.

  • Kameleon inkleuren met verf; kleurplaat kameleon
  • Tien kleine rubbereendjes
    Ondergrond eerst verven en met wattenstaafjes de streepjes trekken. Daarna een vel geel papier maken om daar de eendjes uit te laten knippen.
  • Slokkebrok de reuzenslang van een kartonnen bordje dat aan twee kanten is beschilderd. Daarna van buiten naar binnen knippen in het rond. Van het laatste stuk in het midden een kopje maken.

  • De kinderen hebben uit een boekje een illustratie gezocht die ze mooi vonden. Die illustratie hebben ze goed bekeken en daarna mochten ze vellen papier maken die voor het dier en voor de achtergrond gebruikt konden worden. Doordat je langer bezig bent met de illustraties, wordt dit voor kinderen steeds begrijpelijker en maken ze ook vellen papier waaruit ze later dieren kunnen knippen.Dit zijn dan de resultaten:


  • Daarna hebben we een elfje gemaakt bij de illustratie. Dit is gemaakt door antwoord te geven op de volgende vragen:
    – Welke kleur vind je mooi aan je werkstuk?
    – Wat is in die kleur?
    – Waar zie je het?
    – Wat doet het dier daar?
    – Welk geluid past erbij?
    Dan gebruik je elf woorden. Dat is een elfje. Het ziet er schitterend uit. De elfjes zijn geschreven op plastic folie en dat is er met splitpennen overheen gemaakt.
  • Illustraties kunnen ook van ecoline worden gemaakt

  • Kinderen kunnen ook heel goed zelf dieren uitknippen uit vellen papier die ze zelf hebben gemaakt. Deze achtergronden zijn gemaakt door sponsjes te gebruiken, daar verf op te doen en ze op het papier te draaien.
  • Kleine rubbereendjes van drie vierkantjes
  • De spin die het te druk had

Hoeken

  • Schrijvershoek; boeken schrijven en plaatjes erbij tekenen en/of plakken. In de hoek ligt een gouden pen omdat de echte winnaars van de kinderboekenweekboeken een gouden griffel of gouden penseel krijgen.
  • Verteltafel: Slokkebrok de Reuzenslang

    De slang is gemaakt van een losgeknipte maillot. De dieren kunnen door de opening naar binnen en later weer worden uitgespuugd.
  • Verteltafel: Wil je mijn vriendje zijn?

     
  • Bewegingshoek: Van top tot teen
  • Luisterhoek: Verhalen van Eric Carle
  • Maak een boekenwinkel in de klas
  • Telhoek: tien kleine rubbereendjes
  • Verteltafel: de spin die het te druk had
  • Speelklei

Wat moet er aan de orde komen?

  • Elke week een nieuw boek van de week van Eric Carle
  • Kinderboekenweek
  • Rijmen en dichten
  • Illustraties Eric Carle
  • Schrijver
  • Verschillende boeken
  • Boek

Spel en beweging

Links

Muziek

Gedicht over een spin (past goed bij het boek: de spin die het te druk had)

goedemorgen zegt de spin
zeg ik heb vandaag zo’n zin
om een prachtig web te weven,
nou, dat doe ik dan maar even
rond, rond en draaien maar
ziezo mijn web is klaar

lieve vliegjes roept de spin
kom maar binnen kom erin
alle kleine vliegjes beven
want de dunne draadjes kleven
maar een boze bij trekt druk
zoeme zoem het webje stuk

Computer

De kinderen bij mij uit de klas zijn dol op het natypen van woordjes op de computer. Hieronder staan word bestanden die op de computer nagetypt kunnen worden en daarna uitgeprint.

Knijpkaarten algemeen

Materialen algemeen

Materialen passend bij de boeken van Eric Carle

De geheime brief

Materialen/knijpkaarten/taal/rekenen:

Tip: Lees elke dag een stukje in het boek. Elke dag zal dan het geheim van de brief verder ontrafeld worden. Op elke  bladzijde van het boek staat steeds een andere vorm centraal. De kinderen mogen deze vormen die dag knippen, plakken, tekenen, verven, stiften, vouwen of hoe dan ook.
We verzamelen de eigen gemaakte vormen in het boek van de bijlage. De laatste bladzijde van de bijlage wordt een uitgeprikte ‘brievenbus’. Tot slot maken de kinderen op de laatste bladzijde, die ze door de brievenbus kunnen zien, hun eigen verrassing: wat hopen ze voor verrassing te krijgen als zij Tim zouden zijn? Slokkebrok de reuzenslangMaterialen/knijpkaarten/taal/rekenen:

Tien kleine rubbereendjes

Materialen/knijpkaarten/taal/rekenen:

Het vervelende lieveheersbeestje

Van top tot teen

Wil je mijn vriendje zijn

Kralenplanken

Taal

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

Afsluiting van het thema

Als afsluiting nodig ik opa’s en oma’s van de kinderen uit in de klas. Zij mogen boeken van Eric Carle komen voorlezen.

Bedankt 

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Ina Schild (kralenplanken), Margriet van Laar (materialen en knijpkaarten), Margriet Holterman (ideeën), Karin Zandbergen (versje over de spin), Hilda Luth, Minke Bosma, Jolanda Wolterink en Marije Bouma.

GD Star Rating
loading...

Eric Carle - boeken, 2.0 out of 5 based on 4 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!