www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Boeken over letters

Janneke 25 juli 2020

Prentenboeken zijn in elke groep ontzettend belangrijk. Kinderen leren dat er letters zijn, dat deze letters woorden maken en dat deze woorden prachtige verhalen kunnen vormen. Maar er zijn ook boeken zonder woorden waarbij kinderen zelf hun verhalen kunnen verzinnen of die een verhaal vormen door er alleen maar naar te kijken.

Ik vind het belangrijk om in de klas de kinderen in groep 1 en 2 kennis te laten maken met letters en er mee te spelen. In groep 3 gaan we daar mee verder en leren we de letter herkennen, schrijven en aan elkaar verbinden zodat ze een woord en een zin gaan vormen.

Welke boeken zijn heel goed te gebruiken?

Het boek Alfabet van Charlotte Dematons is een pareltje. Drie jaar heeft ze gewerkt aan dit boek waar voor elke letter van het alfabet een plaat gemaakt is met zaken en voorwerpen met dezelfde beginletter. Dat klinkt simpel maar als je het boek bekijkt, zie je wat een juweeltje het geworden is. Op elke pagina zie je prachtig gedetailleerde tekeningen. Bij de a zie je een ambulance op de achtbaan die langs een appelboom gaat met daaronder een anaconda. Aan de andere kant zie je een ananas die naast een arend staat die op een amsterdammertje zit. Een aardbei wordt afgespoeld en afgewassen door apen. Werkelijk alles wat je ziet begint met de letter. Er zit ook veel humor in de afbeeldingen zo zit er een bij de b een banaan in bad met een badmuts op bovenop een blauwe berg en ligt er een broccoli met bikini op de bank met een bord bonbons aan haar voeten. Als je in het boek begint te bladeren wordt je al gauw geboeid door al die afbeeldingen en dan met name de details die je overal tegenkomt. Vaak moet je ook bedenken wat het eigenlijk is. Gelukkig is er een website waarop alle woorden staan. Als je op het woord klikt, wordt de afbeelding aangewezen door een handje. Verder kun je een app downloaden waarbij je de telefoon of tablet boven het boek kan houden en de woorden zichtbaar worden.

Op elke pagina zie je een letterdief. Deze neemt in zijn rode rugzak elke keer een letter mee en daarbij een troffee. Voor kinderen is het leuk om te zien wat de letterdief gevonden heeft en bij welke letter dit past. Op internet kom je prachtige letterdieven tegen. Gelukkig heb ik ook een geweldige knutseldame die voor mij graag wil haken en naaien en zij heeft een letterdief voor mij gemaakt!

Wat ga ik doen met dit boek en de letterdief?

In mijn groep 2 en 3 doen we het zo:

  • Elke twee weken staat er een letter centraal en deze gaan we aanbieden door een letterversje op te zeggen waarbij kinderen gaan raden naar de letter die centraal staat. Daarvoor gebruik ik het boek: Kijk mijn letter. Het versje komt meerdere keren terug.

  • Daarna gaan we in het boek: Alfabet op zoek naar de woorden. Eerst doen we dat in de kring. Daarna bedenken kinderen in tweetallen meer woorden.
  • Groep 2 tekent de afbeeldingen en groep 3 schrijft de woorden op die we kunnen vinden. Groep 2 kan uit tijdschriften verder deze letters opzoeken en ook op de poster erbij plakken. Zo maken we per letter onze eigen letterposter. Deze kan ook in de klas komen te hangen.
  • De letterdief krijgt een vaste plek in de klas bij de taalkast en krijgt de letter in de rugzak. We verzamelen bij de letterdief allemaal voorwerpen met deze letter en maken er woordkaarten bij. Eén voorwerp houdt de letterdief en verzamelen we in een letterkoffer. Zo kunnen de kinderen zelf steeds oefenen met het zoeken van een voorwerp bij de letter.
  •  Ik heb bij de Big Bazar een rode rugzak gekocht. Thuis had ik een dievenpetje en een zwart-wit t-shirt. De kinderen kunnen zich verkleden als letterdief en op zoek gaan naar verschillende voorwerpen en deze in de rugzak doen. Is de rugzak vol? Leg dan de voorwerpen bij de goede beginletter.
  • We maken de letter van zoutdeeg en bewaren deze in onze eigen letterdoos. Kijk voor meer details op de website van Marije Bouma: Letterkleien
  •  We bewaren kleine voorwerpen in een letterhuisje
  • We springen elke keer de letters die we hebben geleerd; Plak deze letters met kaftfolie op de grond: Letters bij de kernen
  • Speel ook eens letterbingo met de kinderen. Maak hier een bewegend leren oefening van door de kaarten op te hangen en de kinderen met een bingokaart te laten zoeken naar de afbeeldingen en de beginletters: Letterbingo met letters en afbeeldingen
  • Verstop de letterkaartjes in de klas en ga ze zoeken. Welke letter heb je gevonden? Welke letters hebben anderen gevonden? Zoek in het boek naar de bladzijde met deze letter. Wat staat er allemaal?
  • Verder maken we ons eigen alfabetboek door woorden te tekenen en te schrijven en deze in een eigen schrift te plakken. De letters die je kunt gebruiken vind je hier: Letters om te plakken
  • Ga naar buiten en doe een letterbingo; Letterbingo. Daarvoor kun je de grote letters buiten neerleggen en ophangen en daarna gaan zoeken maar je kunt natuurlijk ook alleen de letterbingokaarten printen, potlood erbij en buiten in de straten op zoek gaan naar de letters.

Genoeg activiteiten om met letters aan de slag te gaan. Waar zo’n prachtig boek toch goed voor is!

Ben je nog niet uitgelezen? Kijk dan ook eens bij deze boeken:

In deze prachtige boeken staat steeds een winkeltje centraal die letters, woorden en kinderboeken verkoopt. In het letterwinkeltje verkoopt opa Brom letters. Altijd handig want letters heb je nodig om woorden mee te kunnen maken. Het woordenwinkeltje is een nieuw boek en hier verkoopt Lisa woorden; korte woorden, lange woorden, puzzelwoorden, rijmwoorden, makkelijke woorden en moeilijke woorden maar ook speciale woorden. Met letters en woorden maak je weer verhalen en die kun je opschrijven in kinderboeken. Daarom is er ook het kinderboekenwinkeltje. Daar verkoopt Tilly alle boeken voor kinderen: billenboeken, voorleesboeken, potjesboeken, woordjesboeken, boeken om wat over te vertellen, sprookjesboeken, raadselboeken, dierenboeken en nog veel meer!
Op deze manier zien kinderen ook wat je met letters kunt doen en waar ze belangrijk voor zijn.

Verder gebruik ik voor groep 3 graag prentenboeken om de letter die aan bod komt, terug te laten komen in een verhaal.

Voor de b is Boer Boris een leuk boek. Hier zijn allerlei delen van dus je kunt goed eentje kiezen die bij de periode in het jaar past

Voor de g kun je gebruiken:

Geit is gulzig. Ze heeft genoeg van gras. Maar als ze besluit iets anders te proeven, gaat het mis in dit vrolijke stapelverhaal.

Of natuurlijk de Gruffalo; Muis houdt zijn vijanden op een afstand door ze bang te maken met een monster, de Gruffalo. Muis is in zijn sas; de Gruffalo bestaat immers helemaal niet. Maar – ooh! Wat is dát dan…

Boeken over Hennie de Heks zijn uitstekend te gebruiken bij de h

Hennie woont in een huis dat PIKZWART is, zowel vanbinnen als vanbuiten.
Zelfs haar kat Helmer is ZWART! Op een dag struikelt ze over haar kat en komt PLAT op haar heksensnuit terecht… AU! Nee, dit kan zo niet langer, hier moet Hennie iets op verzinnen!

Voor de j gebruik je natuurlijk Jip en Janneke. Deze vrolijke avonturen zijn altijd leuk en ook fijn is dat het korte verhaaltjes zijn. 

Een boek bij de k? Dan is Kikker is kikker een optie

Hartverwarmend prentenboek waarin Kikker leert dat hij niet hoeft te kunnen vliegen, lezen of taarten bakken als zijn vriendjes: ze houden van hem zoals hij is.

De m is voor Mejuffrouw Muis

Lekker lang genieten van muizenissen, in een heerlijke verzamelbundel. In deze heerlijke verzamelbundel staan alle verrukkelijke verhalen over Mejuffrouw Muis in één.

Voor de t drie boeken:
het boek van Tomte Tummetot, de kabouter.

Maar ook de Trippelende Tijger kan heel goed

En van top tot teen nodigt meteen ook uit tot bewegen. Is ook op YouTube te bekijken in het engels.

Bij de v kun je dit boek gebruiken:

Woeste Willem is erg geschikt voor de w

‘En nu opgehoepeld!’ brult Willem. Frank begint te rennen ‘Tot ziens!’ roept hij over zijn schouder.
‘Alsjeblieft niet,’ mompelt Willem. 
Willem is een humeurige en mopperende zeerover, maar met het jongetje Frank sluit hij vriendschap en aan hem vertelt hij al zijn avonturen.

Voor de ee gebruik ik: 


E
en hilarisch boek over een klein hondje. Je ziet het steeds meer, mensen met van die kleine hondjes die daar steeds mee om sollen. Als kattenmens heb ik daar niets mee, maar…..ik heb wel wat met Scheetebeetje! Scheetebeetje is zo’n klein hondje die verschrikkelijk wordt vertroeteld, gedoucht en voorzien van strikjes. Het meest gênante is dat het baasje hartvormige Puppy koekjes te eten geeft, maar ook allerlei dingen zegt waardoor andere honden je gaan uitlachen. En dan wordt je ook nog gekust en noemt ze je: Scheetebeetje. Dat is toch te veel voor een hond! Tot overmaat van ramp kom je ook nog in een handtas. In het park zijn andere honden: Boef, Bruin en Baas en die willen vast niet spelen….. Toch gaat Baas er naar toe en zegt: Doe mee! Er wordt heerlijk gespeeld totdat het baasje roept. Een moment om je diep te schamen, maar wat blijkt? De baasjes van Bruin, Boef en Baas zeggen al net zulke malle dingen! 

Een superleuk boek! Je kunt in de klas nieuwe knuffelwoordjes bedenken of juist een gewone naam die wel past bij het hondje. Ook is het leuk om het baasje van de hond helemaal te tekenen. Het boek is getekend vanuit de hoogte van het hondje en je ziet dus steeds maar een deel van het baasje. Hoe zou deze er uit zien?

Voor de au gebruik ik:


Een boek over Pol de pauw. Hij is jaloers op de staart van Pip. Die is prachtig, golft op en neer en daardoor veranderen de kleuren ook telkens. Ebby vertelt Pol dat hij net zo’n mooie staart heeft als Pip. Dat wist Pol niet want zijn eigen staart….die had hij nog nooit gezien! Andere dieren willen heel graag een veer van de staart en Pol deelt zijn eigen veren uit. Andere dieren zijn hier erg blij mee! Maar….dan zijn de veren op en wordt Pol om zijn kale kont uitgelachen door Pip. Dat laten de dieren niet gebeuren.
Een prachtig boek over opkomen voor elkaar en iets voor een ander overhebben. En….een boek met de au van pauw!

 
Floddertje is een meisje met haar hondje Smeerkees en als je deze namen leest, raad je het al…..ze hebben er beiden moeite mee om schoon te blijven! Zeer tegen de zin van haar moeder die er alles aan doet om dit toch te laten gebeuren. Maar helaas. De verhaaltjes zijn schitterend! Een verhaaltje gaat over; Wij eisen ijs. Dat verhaal gebruik ik als we bezig gaan met de ei en de ij.

Een andere tip is Keizer ei: De korte ei en de lange ij. Veel kinderen (en volwassenen) breken er elke dag hun hoofd over: welke gebruik je nou wanneer? Gelukkig is er nu een perfect redmiddel. Dit humoristische en fantasierijke verhaal is hét ezelsbruggetje om voor altijd alle twijfel te omzeilen. Want alle woorden met de korte ei staan in dit unieke boek, terwijl er niet één ij in voorkomt! Vanaf nu wordt het kiezen tussen de twee simpelweg een “eitje’.

   

Gebruik voor de ui dit boek:

Op een dag landt er een duif in een dierentuin. Hij besluit een tochtje te maken langs alle exotische en uitzonderlijke vogels…
Daar realiseert hij zich dat hij iets heeft wat die andere vogels niet hebben. Iets wat hem nog bijzonderder maakt!

Tot slot nog een prachtig boek waarin alle letters terugkomen: Het lettercircus: Per letter een verhaaltje over die letter. Met mooie zoekplaten waarin de betreffende letter verstopt is en voorwerpen waarin de letter zit.

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!