www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Afval

Janneke 18 januari 2013

Het is voorjaar! Iedereen komt wat meer naar buiten omdat het weer warmer wordt. Een goede reden om eens goed om je heen te kijken. Er ligt nogal wat op de grond dat er niet hoort. Waar hoort het wel? Een leuk thema om met kleuters op te pakken. Kijk ook eens bij: thema schoon en vies/floddertje en bij tips bij: Wat een troep die plastic soep

Ontwerpschema van het project

Hier kun je een ontwerpschema downloaden van het thema. Alle activiteiten zijn onderverdeeld zodat je kunt zien hoe het thema is opgebouwd.

Doel van het project

Met het thema afval wil ik het volgende bereiken:

  • Het is belangrijk dat kinderen weten waar afval vandaan komt, hoe je zwerfafval kunt voorkomen en waar afval naar toe gaat
  • Op die manier leer je kinderen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen
  • Ik wil de kinderen ook leren hoe afval gescheiden kan worden

Neventhema

Kijk voor een neventhema: schoon en vies ook eens bij thema Floddertje/schoon en vies

Verder besteed ik regelmatig aandacht aan de plastic soep. Kijk daarvoor bij deze lesideeen: plastic soep.

Boeken uitgelicht

 

 Boeken bij het project

 Materialen

Er is een leuk lespakket over zwerfafval te bestellen bij:

Milieuservice Nederland heeft ook een leuk boekje uitgebracht.

Het boek gaat over Floor uit groep 8 die naar school gaat en daarna naar de speeltuin. Floor komt allerlei afval tegen dat veel tijd nodig heeft om te vergaan. Daar sta je meestal niet zo snel bij stil. Door dit boekje wordt je daar al snel opmerkzaam op gemaakt. Het gaat over de tijd dat afval nodig heeft om te vergaan en over zwerfafval.
Het verhaal is geschreven voor kinderen uit groep 4 en 5 maar zelfs bij kleuters zal er best veel blijven hangen. Achterin het boekje staat een bladzijde over kinderen in Manilla die geld verdienen door afval uit de afvalbelt te verzamelen. Goed om daar ook eens bij stil te staan.

Als je klikt op het boekje, kom je terecht op de site waar je het boekje gratis kunt aanvragen.

Opening van het project

Introductie van het project:

  • Schatkist met daarin: vuilniszak, container, papier, sluiter voor een zak, vuilnisauto, etc.
  • Woordveld maken

Verkenning van het onderwerp en maken van een woordveld

Ik heb een afvalzak bij me. In de afvalzak zitten de volgende dingen: blikjes, papier, flessen, batterijen, bloemen, plastic flessen, eierdozen, drinkpakjes, schillen, snoeppapier, etc.
We bekijken samen de inhoud en gaan het afval sorteren. Wat blijft er dan over?
Waarom moet het afval gesorteerd worden? We bekijken filmpjes over recycling.

Opbouw van het thema

  • Schoon en vies; wat is het? Waar wordt je vies van?
  • Afval; wat is het en waar komt het vandaan?
  • Sorteren in de bakken
  • Opruimen; opgeruimd staat netjes!

Onderzoek en uitstapjes

  • DSC_4774
    De vuilnisman met de vuilnisauto bekijken en uitnodigen op school

  • Samen naar de glasbak/textielbak/papierbak
  • DSC_4778
    Er staat een vuilniszak. We kijken wat er allemaal in zit en gaan dat sorteren!
    DSC_4781 DSC_4786
    DSC_4784 DSC_4787
    DSC_4788 DSC_4790
    DSC_4785 DSC_4789
    Daarna gaan we het afval scheiden en in de goede bakken doen. We brengen de flessen naar een glasbak, het papier in een doos, de schillen in een groene bak, etc. 

Knutselopdrachten

  • Afvalcontainer uitknippen met wieltje en deksel en uit tijdschriften allerlei dingen knippen die in de afvalcontainer geplakt kunnen worden

                   

  • Groene afvalcontainer maken voor groenafval
  • Glasbak met drie gaten maken; flessen knippen (dubbel knippen) en in de goede glasbak plakken

        

  •  Vuilniswagen vouwen 
  •  Iets maken van het afval dat is opgehaald
  • DSC_4890 DSC_4891
  • DSC_4892 DSC_4893
  • DSC_4895 DSC_4896

Hoeken

  • Bouwhoek  

Spel en beweging

Gymles met kranten

Geef elk kind een krant. De krant mag zo groot mogelijk uitgevouwen worden op de grond.

Geef daarna de volgende opdrachten:

  • Spring op en af de krant
  • Loop langs het randje om de krant heen
  • Probeer over de krant heen te springen/korte kant en lange kant
  • Loop door het speellokaal: als ik op de trommel tik, zoek je de eigen krant weer op

Laat ieder kind weer op de eigen krant staan.
Probeer de krant dubbel te vouwen, zonder er af te vallen
Doe dit nog een keer.
Hoe vaak kan de krant dubbelgevouwen worden, zonder dat je eraf valt?

Maak propjes papier van tissues en geef ieder kind een propje. Probeer het propje verder te laten gaan zonder er aan te komen. Gebruik de krant hierbij. De kinderen mogen wapperen en slaan vlak voor het propje.

Reactiespel:

  • Sla met de krant op de grond als ik een afgesproken woord zeg: afval
  • Sla met de krant op het goede cijfer; leg in het speellokaal allemaal cijfers op de grond neer. Noem een cijfer; wie het eerst met de krant op dat cijfer slaat heeft gewonnen en mag het volgende cijfer bedenken. (Dit spel is geschikt voor kleinere groepen)

Muziek

Kleuterwijs blz.69; Wij gaan opruimen

  • Het grote liedjesboek blz. 8; de vuilnisman

Opzegversje opruimen:

Lollystokje of een prop

Maak geen rommel, ruim het op

Appelschillen, lege zakken

Doe het in de afvalbakken!

 

Afvalversje:

kauwgom,  schillen, een banaan,
blik,  papiertjes, cellofaan,
klokhuis,  beker,  plastic zak,

allemaal in de afvalbak

Al het afval bij elkaar, vuilnisman: ophalen maar!

Tjonge, jonge wat een troep
Al dat vuilnis op de stoep

Glas moet in de glascontainer
daardoor wordt de bult al kleiner
ijzer, kranten en schillen
alles apart zoals wij dat willen!

Opzegversje: wat een rommel in de klas

 

Materialen

Knijpkaarten

Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden na typen.

Taal

Rekenen/wiskunde

Veel – weinig

Aantallen schatten; wat is meer – minder

Kleuren van flessen

Verpakkingen: groot – klein – hoog – laag

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Margriet van Laar en Lieselot Cottyn

GD Star Rating
loading...

Afval, 4.4 out of 5 based on 23 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!