www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Max en de Maximonsters

Janneke 19 januari 2013

Ontwerpschema en groepsplan

Doel

  • Mag je brutaal zijn? Wat gebeurt er dan thuis? Kinderen leren zich te verwoorden
  • Dromen; droom jij wel eens? Vertel eens over je dromen?
  • Leren uitspelen van het verhaal van Max en de Maximonsters. Kijk ook bij voorstelling voor de liedjes en de scènes. Onderaan deze pagina staan een paar foto’s van de voorstelling.

Boeken

Onderzoek/uitstapjes

Aankleding van de klas

Opening van het thema

Knutselopdrachten

  •    
    Verven over Max en de Maximonsters
  • Maskers van Maximonsters

  • Maximonsters tekenen met wascokrijt op zwart papier

  • Uitnodiging voor de voorstelling
  • Poster om ouders uit te nodigen voor de voorstelling

  • Vouwen: het bootje van Max en daarna knippen en plakken: Max en een Maximonster

  • Tekenen met wasco een Maximonster en daarna met ecoline eroverheen.

Hoeken

  • Verteltafel over het boek:

    Het huisje van Max                                Het eiland van de Maximonsters
    Het water en het bootje

Spel en beweging

Links

Maskers van Max en de Maximonsters

Voorstelling

We hebben de volgende rollen verdeeld:

  • Max
  • Moeder
  • Twee honden en twee poezen waar Max kattenkwaad mee uithaalde
  • Bomen 5
  • 4 kinderen die bij een liedje de letter M omhoog hielden
  • Maximonsters

Voor de voorstelling hebben we de volgende kleding en attributen gemaakt:

  • Max; witte trui met staart en witte capuchon met oortjes
  • Pozen en hondenmaskers
  • Kroon
  • Moeder; schort
  • Bruine en grijze kleden met een gat voor het hoofd en een centuur voor de bomen en de Maximonsters

In het speellokaal waren de volgende locaties gemaakt:

  • Tafel en stoelen voor Max en moeder
  • Slaapkamer van Max
  • Water en bootje
  • Eiland voor de Maximonsters

Scenes:

  • Intro
  • Liedje: Zeg ken jij de letter m (Zeg ken jij de mosselman)

    Letter m

    Zeg ken jij de letter m, de letter m, de letter m
    Zeg ken jij de letter m, de m van Max en mama

    Ja, wij kennen de letter m, de letter m, de letter m
    Ja, wij kennen de letter m, de m van Max en mama

  • Max haalt kattenkwaad uit
  • Moeder en Max samenspraak en max moet naar zijn kamer
  • Slaapkamer wordt een bos, bomen groeien
  • Max op zee + liedje (Berend Botje gaat uit varen)

    Onze Max die gaat uit varen
    Met zijn boot over de baren
    Eerst vaart hij krom
    Dan vaart hij recht
    Waar komt onze Max toch terecht

    Een twee drie vier vijf zes zeven
    Waar is onze Max gebleven
    Hij is niet hier
    Hij is niet daar
    Hij is op het eiland daar

  • Max arriveert bij de Maximonsters, wordt gekroond tot koning en het is feest + feestliedjes

    Hieperdepiep, hij is de Koning, de Koning, de Koning
    Hieperdepiep, hij is de Koning, de Koning van het land

    If you’re happy and you know it clap your hands

    If you’re happy and you know it stamp your feet

    If you’re happy and you know it turn around

    ‘t Is feest op ons eiland, dat kun je zeker horen
    ‘t Is feest op ons eiland want Max is ons wat waard
    Stop nu maar watjes in je horen
    Want dat gaat met een hoop lawaai gepaard
    Tarara boemtijee boemtijee tarararararara
    Boemtiejee boemtiejee tararararararara

  • Afscheid van Max van de monsters

  • Max is terug in zijn kamer + liedje (Slaap kindje slaap)

    Slaap Maxje slaap
    Daar buiten is een Maximonster
    Een Monster met rollende ogen
    En klauwen die grijpen mogen
    Slaap Maxje slaap
    Daar buiten loopt een Maximonster

Muziek

In het volgende boek staat een lied over Max en de Maximonsters:

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

 

 

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

Woorden op de computer over Max en de Maximonsters

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Werkbladen

Materialen

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

Kattenkwaad – brutaal – straf – dromen – zeilboot – Maximonsters – bang zijn – koning – feest – slaapkamer – bed – eten

Rekenen/wiskunde

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

 

Telspel

  • Gooien met een dobbelsteen, welk bootje van Max is het eerst op het eiland?

Kralenplanken

Afsluiting van het thema

We sluiten dit thema af door de ouders uit te nodigen voor een voorstelling waar we het verhaal uitspelen.

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen van Ina Schild en Margriet van Laar. Bedankt voor jullie bijdragen.

 

GD Star Rating
loading...

Max en de Maximonsters, 4.0 out of 5 based on 4 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!