Max en de Maximonsters
Janneke 19 januari 2013Ontwerpschema en groepsplan
Doel
- Mag je brutaal zijn? Wat gebeurt er dan thuis? Kinderen leren zich te verwoorden
- Dromen; droom jij wel eens? Vertel eens over je dromen?
- Leren uitspelen van het verhaal van Max en de Maximonsters. Kijk ook bij voorstelling voor de liedjes en de scènes. Onderaan deze pagina staan een paar foto’s van de voorstelling.
Boeken
Knutselopdrachten
Verven over Max en de MaximonstersMaskers van Maximonsters
Maximonsters tekenen met wascokrijt op zwart papier
Uitnodiging voor de voorstelling
Poster om ouders uit te nodigen voor de voorstelling
Vouwen: het bootje van Max en daarna knippen en plakken: Max en een Maximonster
Tekenen met wasco een Maximonster en daarna met ecoline eroverheen.
Hoeken
- Verteltafel over het boek:
Het huisje van Max
-
Het eiland van de Maximonsters
Het water en het bootje
Spel en beweging
Links
Maskers van Max en de Maximonsters
- http://www.sparklebox.co.uk/4141-4150/sb4142.html#.Toc-FnNkjZs
- http://www.sparklebox.co.uk/4141-4150/sb4141.html#.Toc9pnNkjZs
Voorstelling
We hebben de volgende rollen verdeeld:
- Max
- Moeder
- Twee honden en twee poezen waar Max kattenkwaad mee uithaalde
- Bomen 5
- 4 kinderen die bij een liedje de letter M omhoog hielden
- Maximonsters
Voor de voorstelling hebben we de volgende kleding en attributen gemaakt:
- Max; witte trui met staart en witte capuchon met oortjes
- Pozen en hondenmaskers
- Kroon
- Moeder; schort
- Bruine en grijze kleden met een gat voor het hoofd en een ceintuur voor de bomen en de Maximonsters
In het speellokaal waren de volgende locaties gemaakt:
- Tafel en stoelen voor Max en moeder
- Slaapkamer van Max
- Water en bootje
- Eiland voor de Maximonsters
Scenes:
- Intro; uitleg aan het publiek
Liedjes en spel;
Zingen: Zeg ken jij de letter m (Zeg ken jij de mosselman)
Letter m
Zeg ken jij de letter m, de letter m, de letter m
Zeg ken jij de letter m, de m van Max en mama
Ja, wij kennen de letter m, de letter m, de letter m
Ja, wij kennen de letter m, de m van Max en mama
Uitspelen door de kinderen:
- Max haalt kattenkwaad uit
- Moeder en Max samenspraak en max moet naar zijn kamer
- Slaapkamer wordt een bos, bomen groeien
Zingen: Max op zee + liedje (Berend Botje gaat uit varen)
Onze Max die gaat uit varen
Met zijn boot over de baren
Eerst vaart hij krom
Dan vaart hij recht
Waar komt onze Max toch terecht
Een twee drie vier vijf zes zeven
Waar is onze Max gebleven
Hij is niet hier
Hij is niet daar
Hij is op het eiland daar
Uitspelen door de kinderen:
-
Max arriveert bij de Maximonsters, wordt gekroond tot koning en het is feest + feestliedjes
Zingen:
Hieperdepiep, hij is de Koning, de Koning, de Koning
Hieperdepiep, hij is de Koning, de Koning van het landIf you’re happy and you know it clap your hands
If you’re happy and you know it stamp your feet
If you’re happy and you know it turn around
‘t Is feest op ons eiland, dat kun je zeker horen
‘t Is feest op ons eiland want Max is ons wat waard
Stop nu maar watjes in je horen
Want dat gaat met een hoop lawaai gepaard
Tarara boemtijee boemtijee tarararararara
Boemtiejee boemtiejee tararararararara
Uitspelen door de kinderen:
-
Afscheid van Max van de monsters
-
Max is terug in zijn kamer + liedje (Slaap kindje slaap)
Slaap Maxje slaap
Daar buiten is een Maximonster
Een Monster met rollende ogen
En klauwen die grijpen mogen
Slaap Maxje slaap
Daar buiten loopt een Maximonster
Computer
Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.
Woorden op de computer over Max en de Maximonsters
Knijpkaarten
Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.
- Knijpkaart welke letter ontbreekt
- Knijpkaart zoek dezelfde beginletter
- Knijpkaart zoek hetzelfde cijfer
- Knijpkaart zoek hetzelfde woord
Materialen
Taal
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Woordenschat
Kattenkwaad – brutaal – straf – dromen – zeilboot – Maximonsters – bang zijn – koning – feest – slaapkamer – bed – eten
- Werkblad stempel het goede woord
- Werkblad zet een streep naar het goede woord
- Werkblad zoek het goede woord
- Woordkaarten Max en de Maximonsters
- Woordenboek Max en de Maximonsters
- Woordkaarten groot Max en de Maximonsters
Rekenen/wiskunde
Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.
- Werkblad zet een streep onder de kleinste
- Werkblad zet een streep onder de middelste, laatste
- Werkblad zet een streep onder de tweede, derde
Telspel
- Gooien met een dobbelsteen, welk bootje van Max is het eerst op het eiland?
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
We sluiten dit thema af door de ouders uit te nodigen voor een voorstelling waar we het verhaal uitspelen.
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen van Ina Schild en Margriet van Laar. Bedankt voor jullie bijdragen.
loading...
Max en de Maximonsters,