www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Grej of the day of de vraag van vandaag

Janneke 13 maart 2019

Er is iets in het onderwijs gaande! Misschien heb je er al van gehoord? Het is de Grej of the day, kortweg GOTD, oftewel het ding van de dag. Het is bedacht in Zweden door Micael Hermansson.
Even geleden startte een Facebookgroep: Grej of the day-Holland en binnen een hele korte tijd had deze groep een flink aantal enthousiaste leden die meteen begonnen met het plaatsen van geweldige raadsels en presentaties. Dat wekt mijn interesse. Ik doe niet aan alle nieuwe dingen mee maar als ik het gevoel heb dat het de kinderen iets te bieden heeft, probeer ik het graag uit.

Inmiddels ben ik een aantal presentaties verder en begint het meer en meer te leven! De kinderen vragen er om en gaan er thuis ook meer en meer over praten. Wat leuk om te merken dat iets zo gaat leven in de groep!

Hieronder kun je lezen hoe het werkt. Er is ook een animatiefilm waar je kunt zien hoe het werkt: animatiefilm Grej of the day

Hoe is het ontstaan?

In september 2009 vond middelbare schoolleraar Micael Hermansson dat hij iets moest veranderen in zijn onderwijs en besloot hij iets nieuws te proberen. Hij wilde dat de studenten elke schooldag minstens één nieuw ding  leerden, vandaar de naam Grej of the Day. De dag vóór de Grej of the Day-les, gaf Hermansson zijn studenten een idee (een voorproefje) aan waar het de volgende dag over ging. Dit wekte de nieuwsgierigheid van de studenten. Na elke GOTD-les kregen de studenten een verplichte les: ze vertelden wat ze hadden geleerd aan iemand thuis. 

Hermansson heeft dit concept enige jaren uitgeprobeerd. In 2014 begon het zich te verspreiden. Het ding van de dag kwam in kranten en op tv. De Facebook-groep, Grej of the Day, kreeg steeds meer volgers. Opvoeders in Zweden en in het buitenland, begonnen het principe te volgen.

Wat is het principe?

Het zijn reguliere micro-lessen die bestaan uit hints, feiten, nieuwsgierigheid opwekken, connecties leren maken en dit alles aan iemand anders vertellen. De lessen kunnen gaan over mensen, plaatsen of evenementen. Het doel van GOTD is om de kennis van de leerlingen te vergroten en de nieuwsgierigheid aan te wakkeren.

Het concept “Grej of the Day” bestaat uit 8-10 minuten lange microsecties. Ze bestaan ​​uit drie delen:

  1. Aanwijzing
  2. Micro les
  3. Navertellen

De microsectie, GOTD, kan gaan over een persoon, plaats of gebeurtenis. De methode is geschikt voor alle onderwijsstadia, dus ook voor kleuters. Het ding van de dag verhoogt de nieuwsgierigheid van de leerlingen.

Hoe werkt het?

  • Je geeft de kinderen de ene dag een raadsel mee naar huis. Hier mogen ze zelf over nadenken maar ze kunnen ook de hulp van familie en bekenden inschakelen.

  • De volgende dag komen de kinderen met de door hen bedachte oplossing.
  • De leerkracht geeft een korte microles (presentatie over het onderwerp) van maximaal 10 minuten en daar worden een heleboel weetjes over het onderwerp aan de orde gesteld.
  • Het mooiste is dat je eindigt met een weetje dat echt bijzonder is en wat blijft hangen bij de kinderen
  • Daarna mogen de kinderen vragen stellen
  • Tot slot vertellen de kinderen aan elkaar wat ze hebben gehoord, tekenen ze over het onderwerp of schrijven op wat ze geleerd hebben en ze kunnen er ook thuis over vertellen.
  • Een afbeelding van het onderwerp komt op een kaart te hangen. Ik heb gekozen voor een wereldkaart waar alles een plekje krijgt. 

Moet dit precies zo? Welnee, je kunt het aanpassen aan je groep, je dagplanning, je kunt het dagelijks doen maar ook een keer in de week of nog minder, je kunt het Grej of the day noemen maar ook, zoals ik nu doe: de vraag van vandaag.

Het leuke van het raadsel mee naar huis geven of gewoon thuis laten vertellen is dat kinderen er dan met ouders over gaan praten en samen proberen te bedenken wat het zou kunnen zijn. Op die manier wordt de ouderbetrokkenheid groter, want ook zij zijn benieuwd wat nu het antwoord op het raadsel is!

Hoe doe ik het in de groep?

  1. Op woensdag staat het raadsel tijdens de lunch op het digibord zodat de kinderen er vast samen over kunnen brainstormen. Kinderen mogen het raadsel ook opschrijven zodat ze het thuis kunnen vertellen. Ik zorg dat de vraag van vandaag ook in de klas komt te hangen, zodat kinderen het kunnen blijven zien.
  2. Donderdag gaan we er mee verder. Ik vraag de kinderen hun antwoorden op een wisbordje te schrijven, daarna onthul ik het antwoord en kijken we of het klopt bij wat ze hadden geraden.
  3. Daarna laat ik een presentatie zien over het onderwerp en vertel daarbij verschillende wetenswaardigheden. Ik gebruik hiervoor zo veel mogelijk plaatmateriaal. Dat blijft beter hangen bij jonge kinderen
  4. Tot slot vertellen de kinderen aan elkaar wat ze hebben gehoord en gaan we er zo nu en dan een verwerking bij maken waarbij de kinderen van groep 2 een teken/kleuropdracht krijgen en groep 3 een schrijfopdracht. Dit bewaren we in een boekje maar dat kan ook in een schrift. Ook kunnen ze thuis vertellen over wat ze hebben geleerd.
  5. Een kleine afbeelding prik ik naast een wereldkaart met een lijntje naar het land. Zo leren de kinderen verbindingen te leggen.
  6. En dan weer op naar het volgende raadsel! Ik gebruik zelf in de groep onderwerpen die niet te maken hebben met het thema waaraan we werken. Op die manier kun je ook andere dingen de revue laten passeren als de lente en wetenswaardigheden.

Boeken met voorbeelden

Omdat het best wat werk is om elke keer een nieuwe presentatie te maken, zijn er nu twee boeken uitgebracht vol voorbeelden en kant en klare presentaties om meteen te gebruiken in je groep.
Voor de bovenbouw is deze heel geschikt: Kijk hier voor een review over dit boek: Review GOTD Grej of the day

En voor de onder/middenbouw is dit boek met 50 lessen heel goed te gebruiken. Ook hier zitten kant en klare presentaties bij:

Wereldkaart

Presentaties en materialen

Op deze pagina ga ik mijn presentaties verzamelen en de materialen die ik er bij gebruik. Klik op de afbeelding naast het raadsel voor de presentatie.
Misschien kunnen jullie het ook gebruiken:

Algemene materialen om te gebruiken

 Ik zie een trompet maar hoor geen geluid

 Ik ben trots, dat zie je al gauw      Ik ben zo trots als een………

Reactie van een van de kinderen bij het onthullen van het raadsel: Ik weet het: dat ben jij juf, jij bent trots op ons omdat we zo goed werken! Daar had ik niet van terug! Later heb ik het raadsel iets uitgebreid: zie de presentatie.

 Deze soep is niet te eten 

Je hebt het echt nodig maar geeft het ook elke dag weg

Het eerste antwoord vond ik eigenlijk wel de leukste….maar het moest de tweede zijn…..

 Dit weten we er nu van…..

 Mijn familie heeft er evenveel en ik zit graag op een bloemensteel

 

Ik heb 21 ogen maar ik kan niets zien

 Deze kleuren kom je tegen bij zon en bij regen

GD Star Rating
loading...

Grej of the day of de vraag van vandaag, 3.5 out of 5 based on 42 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!