www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

We duiken de onderwaterwereld in met groep 2 en 3

Janneke 25 september 2022

Wij duiken met groep 2 en 3 in de onderwaterwereld. Wat is daar veel te zien en te ontdekken! We gebruiken het boek: O, o, octopus als leidraad. 

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: onderwaterwereld. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Doel

Wij duiken in het leven onder water. Wat is daar te zien en hoe leven de dieren daar?

Boeken

 O, o, octopus is een geweldig boek met fantastische tekeningen. Het gaat over een octopus die in een alleraardigst appartementje woont met een lekker leven met volop verse visjes en een zeezicht om te zoenen. Tot hij op een dag terugkomt van zijn dagelijkse zwommetje en een wildvreemde staart uit zijn appartementje ziet steken! Wat nu te doen? Octopus vraagt aan de andere zeedieren om raad. Durft hij te vragen of de vis weer wil vertrekken? Dan blijkt dat er een zeemeermin vast zit en iedereen helpt mee om deze los te trekken.
Het verhaal is zo ontzettend leuk en verrassend! Er komen heel veel zeedieren langs en het leuke is dat fantasie en werkelijkheid op een leuke manier door elkaar heen lopen.
Het is nog steeds een van mijn favoriete boeken. Ik gebruik deze om een verteltafel te maken en daarbij maken de kinderen hun eigen onderwaterwereld aan de hand van dit boek.

 Duik mee in de diepzee van Tim Flannery laat tekeningen en veel weetjes zien van zeedieren in de verschillende zones. Van de schemerzone, middernachtzone tot de bodemzone. Maar ook zeedieren die leven in en rondom wrakken en karkassen, troggen die in de allerdiepste delen van de oceaan leven en dieren in hydrothermale bronnen waar de vulkanische dampen tevoorschijn komen.
Dit boek ga ik gebruiken voor de nieuwsgierige lezertjes die graag meer willen weten over het leven  in de zee en oceaan.

 Elk jaar komt er een boek uit over Lisa en haar vriendje Jimmy. Deze keer gaan ze in de bakfiets naar het strand. Daar ontmoeten ze iemand die vertelt dat er veel troep op het strand ligt. Met een paar zakken en een afvalgrijper gaan ze op pad om het strand schoon te maken zodat de rommel niet in de zee terecht komt. Behalve veel troep en schoenen zien ze ook een kwal en een krab. Als het begint te regenen schuilen ze bij een jutter die van alles heeft verzameld. Zouden ze tussen al hun rommel misschien ook een piratenschat vinden? Ze maken van de rommel een prachtig kasteel en daarna gooien ze alles in de afvalbakken. Lisa is haar laars kwijt maar vindt deze gelukkig weer terug en ook een knuffeldoekje van een klein meisje.

 De Klimaatjes hebben inmiddels een hele serie boeken waarmee ze op een eigen en grappige wijze laten zien hoe je zelf je leefwereld fijn kunt houden. Vandaag gaan de Klimaatjes naar het strand. Kikker gaat lekker plonzen in de zee maar komt na een duik boven water met een kapotte plastic zak op zijn hoofd en er drijft nog veel meer: een plastic frietbakje en een flesje. Ze nemen het mee naar het strand. Egel vertelt dat dit plasticsoep is en dat dit niet goed is voor de vissen en planten in de zee. Dan gaan ze alle plastic spullen verzamelen en opnieuw gebruiken maar dan anders.......
Dit boek vertelt op een eenvoudige manier wat plasticsoep is en wat je kunt doen om te zorgen dat het niet nog erger wordt.

Speelgoed bij het thema


Onderzoek/uitstapjes

  • Op zoek naar zwerfafval om ons bewust te worden van alles wat er ligt en wat uiteindelijk in de zee terecht kan komen.
  • Verschil zoet en zout water
  • Drijven en zinken

Aankleding van de klas

Opening van het thema

 
 
In de klas heb ik het boekje: o, o, octopus voorgelezen tot het stukje dat Octopus terugkwam
van zijn zwommetje en een staart uit zijn appartementje zag komen.
Daarna heb ik de kinderen gevraagd te tekenen met potlood op blauw papier van wie zij dachten dat de staart was.

Prachtige resultaten: vissen, haaien en zeemeerminnen…….

Knutselopdrachten


  • Octopus van een ballon beplakt met papier-maché.

  • Octopus van twee papieren bordjes met acht muizentrappen

  • Zeepaardjes invullen met allemaal gemengde kleuren.
    De ondergrond is gemaakt door op een wit vel papier groene en blauwe ecoline te stempelen met stukjes spons.
    Het effect is mooi maar plastic handschoenen zijn aan te bevelen.
    Strooi over de ecoline wat zout voor een extra mooi effect.
  •  
    Octopussen van zoutdeeg: 3 delen meel, 1 deel zout en anderhalf deel water.
    Daarna op 130 graden 3 a 4 uur in de oven.
  •  

    De gebakken octopussen krijgen een plekje in hun eigen appartementje.
    Deze is gemaakt van een schoenendoos,
    die van binnen en buiten geverfd is met blauwe, witte en groene verf:
    eerst met een kwast en daarna met een verfroller eroverheen.
    Als het droog is mogen de kinderen het versieren met: een kleedje, een spiegel,
    gordijnen van draden, een mooie schelp met een zacht dekentje erin.
    De krukjes zijn gemaakt door champagnekurken, rood te verven.
    Het is zo net het appartementje uit het boek.
  •  
    Doe op wit verfpapier: gele, blauwe en witte verf  en rol dit met verfroller uit.
    Als het droog is, kunnen ze met stiften een appartementje erop tekenen.
    Ik heb de octopus gescand en gelamineerd.
    Daarna een draadje eraan gemaakt en er bovenaan doorheen gestoken.
    Erachter zit een kraal.
    Nu kunnen de kinderen het verhaal van de octopus zelf vertellen en naspelen door de octopus heen en weer te bewegen.

Andere knutselactiviteiten over de zee/oceaan;

Hoeken

  •  
    Onderwaterdieren in de bouwhoek
  •  Verteltafel; o, o, octopus
  • We duiken onder water. In deze hoek hang ik een stuk plastic op boven een blauw kleed.
    Kinderen kunnen een duikbril en snorkel opdoen en hun zwemvliezen en een duik maken.
    Er hangen zelfgemaakte vissen en er liggen knuffelvissen.
    Dat worden spectaculaire duiken!
  • Ontdekhoek water; we experimenteren met water.
  • Spelen met water. Water kleuren in de reageerbuizen.
    Kleutermaterialen heeft deze jumbo reageerbuizen met opdrachtkaarten en een pipet om zelf kleuren te maken.
    Klik op de afbeelding om in de webwinkel te komen.

Wat moet er aan de orde komen?

  • Wat is een zee en wat een oceaan?
  • Welke dieren leven in zee?
  • Boek o, o, octopus en de woordkaarten van de dieren die in het boek voorkomen en in het echt.
  • Golven in de zee
  • Drijven en zinken
  • Wat zie je onder water?
  • Plastic soep; wat is dat en wat kunnen we er aan doen?

Spel en beweging

Spelles:
Je kunt de volgende spelletjes met de kinderen spelen:

  • Schuitje varen, theetje drinken
  • Schipper mag ik overvaren
  • Concentratiespel de vis in de zee; maak een grote cirkel in het midden van het lokaal: met krijt, touw of iets dergelijks. De kinderen zijn de vissen en de cirkel is de zee. Roep: de vissen zitten in het water. Dan blijven ze zitten. Roep daarna: de vissen gaan uit het water, dan springen ze eruit. Herhaal deze opdrachten en roep eens een paar keer achter elkaar de vissen zitten in het water. Wie er dan uit springt, is af.
  • Tikspel: Visnetje; twee kinderen houden elkaars hand vast. Zij “vissen” nu samen. Ze proberen de andere kinderen te tikken. Wie getikt is, is af. Als de vissers elkaars hand loslaten, zijn de getikte kinderen weer vrij
  • Tikspel: Octopus, ben je thuis? Leg een mat in een hoek van het speellokaal. Dat is het appartementje van octopus. Je kunt octopus helemaal echt maken door een t shirt van onderen in te knippen waardoor er stroken ontstaan. Tijdens het spel ligt octopus op de mat en zodra iemand aan de tentakels trekt, mag octopus gaan tikken.

Muziek

Materialen

Groep 3

Taal

 Dit boek leent zich goed om een verteltafel van te maken waarbij de kinderen het hele verhaal kunnen uitspelen.

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

Kralenplanken

  
  

Afsluiting van het thema

We maken in het speellokaal een tentoonstelling met lampionnen voor Sint Maarten en een onderwater-neon wereld!

Bedankt

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!