www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Beren in boeken

Janneke 18 januari 2013

Er zijn veel boeken over beren. De ene is nog leuker dan de andere. Reden genoeg om hier een thema van te maken.
Bovendien zijn de meeste kinderen dol op beren! En wie knuffelt er nou niet graag mee!

Ontwerpschema

Hier kun je een ontwerpschema downloaden waarin alle activiteiten over de beren in boeken staan weergegeven.

Doel          

  • Ik wil de verhalen in een paar berenboeken door de kinderen laten uitspelen en hier een voorstelling van maken voor de ouders, compleet met uitnodigingen en aankondigingposters.
  • En door het boek: Wat nu, Olivier krijgt de herfst ook meteen aandacht

Boeken

Er zijn heel wat berenboeken:

En informatieve berenboeken:

Speelgoed

Onderzoek/uitstapjes

  • In het boek: Wat nu Olivier, gaat beer Olivier achter een geel herfstblaadje aan. Daarom gaan we een herfstwandeling maken met de klas.
  • Ook leuk is een herfstpad organiseren rondom de school. Hang allemaal gele blaadjes op met opdrachten voor de kinderen.
  • We gaan een berenpad organiseren; De kinderen mogen in groepjes door de buurt. Bij een aantal ouders thuis of in de school gebeurt een activiteit. Mogelijkheden zijn: maskers maken, berenrietje maken, berenspelletje, voorlezen van een berenverhaal, meer nieuws hierover volgt nog….

Berenpad

We gaan door de wijk rond de school. De kinderen volgen een spoor van groene afdrukken van een berenpoot. Onderweg komen ze verschillende opdrachten tegen. Deze staan geschreven op een beer. Er worden allerlei dingen gemaakt, verzameld en bij elke opdracht krijgen de kinderen een berenklauw in de kleur van hun groepje. De ouders die de groepjes begeleiden hebben een berentas bij zich waar alles in komt. Aan het eind komen de kinderen weer op school waar ze wat te eten en te drinken krijgen.

 
De berentassen                                 De opdrachtkaarten

Opdrachten:

We doen een berenpad. Volg de groene berenpoten.

Opdracht 1: Beren wonen in een bos. Ze houden veel van bomen, bloemen, gras maar niet van rommel. Kunnen jullie hier wat rommel opzoeken en in de vuilniszak doen? Zo helpen we de beren om schoon te maken.

Opdracht 2: Beren kunnen goed onthouden. Er liggen allemaal voorwerpen onder dit kleed. Nu moet je het goed onthouden. Doe je ogen dicht. Iemand pakt wat weg en legt het kleed er weer over. Wie weet wat er weg is?

Opdracht 3: Berenrietje maken: rietje met een berenkopje eraan

Opdracht 4:Beren houden van lekker luieren; Ga maar lekker zitten en luister naar dit berenverhaal.

Opdracht 5:Mmmmmm wat lekker, beren houden erg van honing. Je mag wat van de honing proeven. Smeer het maar op een cracker en proef het maar eens. Lekker he?

Opdracht 6: We maken een berenmasker

Opdracht 7:Beren kunnen erg goed in het donker lopen. Jullie ook? Doe een blinddoek voor en voel wat je in de handen hebt. Als je het hebt geraden mag de volgende

Opdracht 8: Knikkerspel: Wie heeft de meeste punten?   

Opdracht 9: Kleurplaat maken

Opdracht 10: Eten en drinken, voor het drinken gebruik je natuurlijk je berenrietje


Grote beer en kleine beer cake….mmmm heerlijk!

Berenpoten in het rood, groen, geel en blauw
Kleurplaat beer voor de opdrachten
 

Aankleding van de klas

De kinderen mogen heel veel beren mee naar school nemen. Ik heb een berenslinger gevonden die de klas kan versieren en leuke posters maken het natuurlijk helemaal af!

Berenslinger: De kinderen mogen allemaal een beertje inkleuren en daar maken we een echte berenslinger van door ze achter elkaar aan te rijgen.

Een rij foto’s van ieder kind met zijn eigen beer. Laat de kinderen er iets bij vertellen en zet dit bij de foto.

Verander de naam van de klas in: berenland!   

       De thematafel    

Opening van het thema

In de themakast komt:
Boek: Welterusten kleine Beer, Olivier pop, herfstblad, klein kaarsje, beertje, letter b met een berenopzegversje en lied (Wijs: Zeg ken jij de mosselman) : Zeg ken jij de letter b, de letter b, de letter b, zeg ken jij de letter b van beer en brand en boter.

Afsluiting van het thema

Samen met de kinderen gaan we een toneelstukje voorbereiden voor de ouders van de groep. We spelen twee verhalen uit: Welterusten Kleine Beer en Wat nu, Olivier?

Spelverdeling voor de toneelstukjes staat hier

En de voorstelling was fantastisch, de ouders hebben genoten. Voorstelling Welterusten Kleine Beer


Kleine Beer kan niet slapen    Grote Beer leest
    
De maan en de flonkerende sterren         De papa van Olivier veegt de blaadjes bij elkaar

Knutselopdrachten

  • Maak een berenboekje. Teken aan de ene kant de beer die je ziet en daarnaast stempel je de naam van de beer. Zet voor deze opdracht een paar beren op een rijtje op de kast of de kijktafel.
  • Beren boetseren
  • Verf je lievelingsbeer

Beren van cirkels

                         
De maan en de flonkerende sterren                  Beren van een geverfde eierdoos en vier
uit het boek: Welterusten Kleine                     slingers als armen en benen. Een berenkoppie
Beer                                                          erop en klaar is je beer

Olivier in het herfstbos

        
Beren verven door groep 1                         Bij de groentenman kun je kartonnen cirkels halen waar
meloenen in vervoerd worden. Een ideale ondergrond
voor een berenkopje (idee van Tineke v.d. Ploeg)

                     
Beren van vlechtstroken                            Beer prikken

     Een berenrij. Klik op het plaatje voor het patroon.


Beren knippen en plakken van cirkels. Geef Beer Olivier een blaadje in de hand.

Het herfstblaadje van Olivier
Verschillende beren gemaakt van eierdozen

Ik heb van het boek Wat nu Olivier zelf kleurplaten gemaakt. Je kunt ze hier downloaden:

Hoeken

  • Huishoek; Uitspelen van het verhaal: Welterusten Kleine Beer. Ik maak een hol van de hoek met een lekkere stoel, lantarens, het boek, een berenbedje met een kleine beer enz. Hier kan het verhaal van Kleine Beer worden uitgespeeld.
  • Berendokter; Voor de zieke beren is er een hoek met een berendokter
  • Telhoek met telspelletjes
  • Knuffelhoek; Hier komt een grote knuffelberenverzameling
  • Luisterhoek met een CD met berenliedjes
  • Computerhoek
  • Herfsttafel
  • Verteltafel: Wat nu Olivier

 

  • Een berenwinkel; Hier kunnen beren en berenboeken gekocht worden. Elke dag mogen de kinderen een berenboek uitkiezen die dan in de kring wordt voorgelezen.
  • Beren van strijkkralen
  • Een berenhol in de bouwhoek

Zintuigspelletjes

  • Zet overal beren neer in de klas. Laat de kinderen verwoorden waar de beren zitten: op de stoel, onder de tafel, in de kast, op de plank, etc.
  • Voelen; welke beer is dit? Groot of klein, hard of zacht

Spel en beweging

Inleiding van de gymles; Verschillende loopvormen: lopen als een beer, sluipen als een beer, honing zoeken, rechtop staan, hardlopen, klimmen in bomen, tikkertje met de andere beren, slapen.

Spelletjes;

  • Beer kom uit je hol; Tikspel; Op een mat, het hol,  ligt een beer lekker te snurken. De kinderen sluipen er op af. Als ze vlak bij het hol zijn, zegt een: Beer kom uit je hol. De beer wordt wakker en probeert de kinderen te tikken
  • Berenspel; Tikspel; De kinderen staan aan een zijde van het speellokaal. In het midden staan twee redelijke kooien, dit zijn twee matten naast elkaar voor een kooi, een ruimte ertussen en dan weer twee matten voor de andere kooi: een kooi is voor een bruine beer en een kooi is voor de ijsbeer. Deze beren mogen niet uit de kooien maar mogen wel tikken. De kinderen die langs de ene kant staan moeten op een teken naar de overkant, langs de kooien……
  • Daar zat een zielig beertje; Zangspel;(Op de wijs van: Daar zat een klein zigeunermeisje). Daar zat een zielig beertje, helemaal alleen, huilend, huilend , huilend op een steen. Sta op beertje, droog je tranen af….Kies een vriendje uit de kring want anders ben je af. Daarna samen dansen.
  • Beertje mag ik overvaren; Zangspel (Wijs van Schipper, mag ik overvaren)
  • Ik stond laatst voor een berenkraam; Zangspel (Op wijs van: Ik stond laatst voor een poppenkraam)
  • Tikspel; De kleine beertjes willen niet naar bed en grote beer zal ze tikken

Afsluiting:

  • Hoeveel knuffels zitten er achter je?
  • Afvalspel; Zet voor ieder kind een knuffel in de kring. Laat de muziek spelen. Stopt de muziek dan mag iedereen snel bij een knuffelbeer gaan staan. Haal steeds een paar beren weg. De twee die overblijven hebben gewonnen!

Muziek

In het Grote Liedjesboek van Marianne Busser en Ron Schroder staat:

  • De dierendokter (blz. 6 en 7) Het poesje is eenvoudig te vervangen door beertje.
  • De berenschool (blz. 98)

En het bekende: “k Zag Twee Beren  mag natuurlijk ook niet ontbreken

In kleuterwijs staat:

  • De grote grijze griezelbeer blz. 127
  • Zoek, zoek teddybeer blz. 68

In: Het grote Prentenboekenliedjesboek staat een liedje over:

  • Wat nu, Olivier blz.74
  • Welterusten Kleine Beer blz. 84

In het Grote Versjesboek van Marianne Busser en Ron Schroder staat:

Een bed vol beren

Grote beren – kleine beren
Alle soorten knuffelberen
Dunne beren – dikke beren – zitten op mijn bed

Berenvrouwen en -meneren
Met en ook wel zonder kleren
rode, bruine, zwarte beren – heb ik neergezet.

Honderdduizend knuffelberen – netjes op een rij
maar wat een beetje jammer is….. ik pas er niet meer bij!

Mijn zusje heeft een beer (Erik van Os)

Mijn zusje heeft een beer
Zijn buik doet zeer
Hij eet haast niet meer

Als ik vraag:”Wil je een drankje?”
Dan zegt hij: “Nee, dank je.”
En hij wil
ook al geen pil

Ik geef hem maar een kusje
De beer van mijn zusje
En ik geef hem mijn beer.

Dan gaat het wel weer!

Materialen bij boek: Wat nu Olivier

Je kunt het boek van: Wat nu Olivier op de computer aan de kinderen laten horen via deze link:

Verteltafel over Wat nu, Olivier?

  

Ik heb twee kleurplaten gemaakt over Olivier. Je kunt ze hier downloaden:

Knijpkaarten

Werkbladen

Materialen

Een leuk spel kun je hier downloaden met vormen in beren: Berenspel

Taal

Hier staan informatieve woordkaarten en een woordenboek:

Auditieve oefeningen over de berenboeken: Wat nu Olivier en Welterusten Kleine Beer.

Via bovenstaande link kun je het boek: Wat nu Olivier, horen. Leuk om de kinderen het verhaal te laten horen als ze achter de computer zitten.

Gesprek over knuffels
Pak allemaal je eigen knuffelbeer. Ga tegenover iemand anders zitten op de grond, zet de beer op schoot en vertel aan de ander hoe de beer heet, wanneer je hem graag knuffelt: als je verdrietig bent of anders, waarom deze beer zo lief is etc. Hoe hou je je knuffelbeer het liefst vast? Ben je je knuffelbeer wel eens verloren? Wat gebeurde er toen?

Luister als leerkracht goed naar de kinderen. Misschien kun je dit gebruiken voor een verhaaltje over de  knuffels bij de foto?

Zet de naam van elke beer op een kaartje en hang die om de nek. Handig om na te schrijven/stempelen.

Welke berensoorten zijn er? Pandaberen, bruine beren, koalaberen, ijsberen, teddyberen, gekleurde knuffelberen……..waar zijn de meeste van meegenomen?

Rekenen/wiskunde

Margriet maakte verschillende telkaarten, een stempelboekje om getallen in te stempelen en een telspel!

Stempelboekje tel de beren

Telkaarten 1 – 3
Telkaarten 4 – 6
Telkaarten 7 – 9
Telkaart 10

En een dobbelsteenspel over beren. Download hier vier speelkaarten. Onder de kaarten staan de cijfers. Lamineer de kaarten en de cijfers en knip de cijfers los. Zorg voor een dobbelsteen. Dit spel kan met vier kinderen worden gespeeld. Telkens gooit iemand met een dobbelsteen. Leg dan het juiste cijfer achter de goede hoeveelheid beren. Dan is de volgende aan de beurt. Wie het eerst de kaart vol heeft, is de winnaar.

Beren tellen (schatten); Blijf op je stoel in de kring zitten en probeer in jezelf de beren te tellen, later ga je alle beren samen tellen

Grafiek maken; Welke beer verdient de knuffelbeker?
Zet een aantal beren op een rijtje. Geef de kinderen een blokje. Laat ze kiezen welke beer het liefst is en laat ze vertellen waarom. Daarna tellen, welke beer is het liefst, welke minder? Je kunt er een echte grafiek van maken door de beren op de foto te zetten en deze bovenaan te plakken. dan mogen de kinderen het telspel dat voor de klas gedaan is naplakken. Een hele goede teloefening. Daarna gaan we in de kring weer kijken of het goedgedaan is. Die beer verdient dat een prachtige knuffelbeker die de kinderen gemaakt hebben.

Van groot naar klein;
Zet de beren goed op een rij van groot naar klein

Verzamelingen;
Laat de kinderen verzamelingen maken op kleur, grootte, soort, zacht/hard, mooi/lelijk

Afsluiting van het thema

De kinderen hebben het verhaal van: Welterusten Kleine Beer uitgespeeld voor de ouders.

Bedankt

Deze pagina is mede tot stand gekomen door Margriet van Laar, Tineke v.d. Ploeg, Hilda Luth en Margriet Holterman.

GD Star Rating
loading...

Beren in boeken, 4.0 out of 5 based on 5 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!