www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Circus

Janneke 18 januari 2013

 

Elk kind zou graag in het circus willen werken! Moeilijke kunsten doen en veel bewegen! De komende weken staat onze klas in het teken van het circus. Een leuk thema om tegen het einde van het schooljaar te doen omdat je het goed kan combineren met bewegen buiten en een leuke voorstelling voor de ouders is ook een aanrader.

Ontwerpschema

Een ontwerpschema over het thema circus kun je hier downloaden: Ontwerpschema circus

Doel

  • Het thema circus is een feestelijke afsluiting van het schooljaar
  • Ik wil de kinderen leren hoe je een voorstelling kunt geven aan andere kinderen. Dit omdat de kinderen dat graag doen maar wel zelf volop in de aandacht willen staan en geen moeite nemen om echt naar een ander te kijken. Door een goede rolverdeling af te spreken wil ik dit bewerkstelligen.

Boekentips

Over het thema circus zijn veel leuke boeken te vinden. Toch wil ik er een paar even in het zonnetje zetten:

Prachtig telboek om te leren tellen van 1 – 10. Er komen tien verschillende dieren de circuspiste in en die doen in de circuspiste prachtige kunsten! Door dit boek voor te lezen zijn de kinderen aan het tellen maar komen ook de verschillende circusartiesten en hun kunsten aan bod.

De kinderen in mijn klas zijn sinds een jaar dol op zoekboeken! Ze zijn niet aan te slepen…..maar eerlijk gezegd vind ik ze niet allemaal even mooi. Het zoekboek over circus is daarentegen geweldig! Het begint met het circus dat de stad in komt en eindigt met het bijkomen van de voorstelling. Daartussenin zit natuurlijk het klaarzetten, het oefenen en de voorstelling zelf. De afbeeldingen zijn duidelijk en laten goed zien wat er allemaal gebeurt in een circus.

In dit boek van Koos Meinderts en Annette Fienieg spelen ook de dieren een hoofdrol in de piste van het circus. Het boek is op rijm geschreven met een prachtig woordgebruik! Complimenten voor Koos Meiderts. Er zitten veel leuke woordspelingen in de korte verhaaltjes. De tekeningen zijn prachtig gemaakt. Een prachtig boek om bij dit thema te gebruiken!

Dit boek mag natuurlijk niet ontbreken als je het thema circus gaat doen in de klas. Het boek is uit de serie Willewete van Clavis: Het ontstaan van het circus, de verhuizing, wie werken er, trainen, de show, wonen in een woonwagen en nog een flink aantal weetjes. 

Dit boek dient de komende weken als leidraad waarbij we elke dag een hoofdstuk bespreken.

De boeken van Anna zijn officieel peuterboeken en daar heel geschikt voor maar ook kleuters zijn dol op de verhaaltjes en de prachtige, duidelijke platen van Anna! Deze keer gaat Anna naar het circus met mama. De voorstelling is prachtig en alle circusartiesten doen hun entree. Het boek is heel geschikt om het thema mee te openen. Het geeft goed weer wat een voorstelling inhoudt.

Kortom: er zijn heel veel leuke circusboeken die elk hun eigen kijk geven op het circusgebeuren. 

Boeken

Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

  • Organiseer een circusvoorstelling voor de ouders van de kinderen in de klas. Reina stuurde de organisatie van zo’n voorstelling als voorbeeld. Circusvoorstelling.

Aankleding van de klas en de school


Raamschilderingen in groep 6. Prachtig!

Op een prikbord clowns die allerlei kunsten doen

In de hal van de school hangen tijgers in brandende hoepels en poppen aan trapezes.

Opening van het thema

  • In de schatkist komen de volgende dingen: Een circusboek, een rode neus, vingerpopjes van het circus, letterdoosje met de letters c-i-r-c-u-s, een tijger, een muziekinstrumentje

Natuurlijk maken we ook weer een woordveld waar we op schrijven wat we al weten van het circus en wat we nog willen weten.


Kinderen kunnen zelf de woorden opschrijven of de leerkracht kan dat doen


Woordveld groep 3

Knutselopdrachten

  • Plak een rode neus in het midden van het papier en laat de kinderen de rest van de clown er zelf bij verven. Zo krijg je veel verschillende uitvoeringen.

  • Ook kun je kinderen zelf een clown laten verven

  • De kinderen schilderen strepen naast elkaar op een vel papier. Knip daar een circustent van en laat de kinderen tekenen wat er in de tent te zien is
  • Dit kun je ook doen bij een kleurplaat van een tent

  • Of laat de kinderen een tent en artiesten tekenen met een zwarte stift en daarna inkleuren met ecoline. Een mooi resultaat!

  • Geef een driehoek en vijf stroken waarna de kinderen de circustent zelf in elkaar kunnen plakken.
  • Trapezeartiesten.
    Gemaakt van eierdozen met vier slingers eraan en een hoofd.
    Hang de artiesten aan eens stokje op in de klas.
  • Clowns met een roltong erin
  • Olifant op een doos
  • Clown van wc rollen
  • Clown gevouwen van 16 vierkantjes
  • Clowns gemaakt van een blik met muizetrapjes
  • Knipoefening voor hele jonge kinderen: knip stukjes van een strook af en plak dit op de clown
  • Circustrein maken
  • Zeeleeuw met een bal op de neus
  • Circusleeuwen;
    gekleurd krijt op bruin papier en zelf manen knippen.
  • Masker van een tijger
  • Olifant van papier
  • Clownshoofd zelf inkleuren
  • Naamkaartje circustent
  • Een circustent vouwen

Hoeken

  • Speelhoek het circus:


Maak een dak van crêpepapier stroken. Zet stoeltjes klaar en leg verschillende attributen neer: verkleedkleren, knuffels van circusdieren, circusattributen, etc.

  • Verteltafel bij het boek: Hoe Tito zijn neus kwijtspeelde van Guido van Genechten

Benodigdheden: clownspop, stukken rode spons, spiegel, bed, verhaal

  • Strijkkralen; Hier vind je een paar voorbeelden van modellen die de kinderen met strijkkralen na kunnen leggen

  • Een circustent van twee cirkels waar een stok tussen zit. Wat zaagsel eronder en de kinderen kunnen zelf een voorstelling bedenken

  • In de bouwhoek een circus nabouwen
  • Vingerpopjestheater
    Maak van triplex een circustent en beschilder die.
    Samen met circusvingerpopjes, kun je daar een prachtig theater van maken.

  • Ooit eens gekocht een speelcircus. Nu een groot succes!
  • Circuspiste van kleine blokjes bouwen
  • Clownskaarten; met afbeeldingen van clowns in verschillende posities.
    Te gebruiken om ideeën aan het spel te geven: doe de clowns na
  • Toegangskaarten om zelf te tekenen
  • Toegangskaarten om te gebruiken

Wat moet er aan de orde komen?

  • Wat is het circus?
  • Welke circusartiesten zijn er?
  • Welke dieren doen mee in de voorstelling/waarom willen mensen geen dieren meer in een voorstelling?
  • Het circusterrein
  • De voorstelling

Spel en beweging

We gaan naar het circus! Hoe gaan we daar heen? Lopen, rennen, springen, huppelen, hinkelen, etc. Zien jullie de circustent al? We gaan allemaal in een kring om de piste zitten. Als iedereen zit, kunnen de volgende spelletjes gespeeld worden:

Spelletjes:

  • Ik stond laatst voor een circustent (poppenkraam)
  • Kijk, een clowntje is gekomen, heeft mijn vriendje meegenomen (Joepie, joepie)
  • De dierentemmer had zeven leeuwen (Abraham had zeven zonen)
  • De directeur in het circus: In vier hoeken van het speellokaal liggen matten; daarop zitten: clowns, jongleurs, koorddansers en acrobaten. In het midden ligt een grote ronde cirkel van b.v. koord. Dat is de piste. Telkens roept de directeur wie mogen komen. Deze artiesten bewegen om de piste heen. Als de directeur roept: de voorstelling gaat beginnen, rent iedereen terug naar de mat. Wie de directeur tikt mag in het midden in de piste gaan zitten.
  • Naar het circus (naar de kermis)

Beweging:

  • Doe net of je over een koord loopt als koorddanser
  • Beweeg gek als een clown
  • Loop als een olifant door de circuspiste
  • Probeer te jongleren met een of meer kleine ballen
  • Geef applaus als publiek
  • Spring als een tijger

Digibord

Kijk voor meer links op de yurlspagina over circus: Yurlspagina Circus

Computer

 

Muziek

Maak een muziekhoek in de klas waar kinderen met muziekinstrumenten begeleidende muziek kunnen maken voor tijdens een circusvoorstelling.

In een luisterhoek kunnen circusliedjes afgespeeld worden

In kleuterwijs staat het volgende liedje:

  • Clowntje heeft een rode neus blz. 117
2. Clowntje heeft een slobberbroek,slobberbroek,slobberbroek
    Clowntje heeft een slobberbroek,hahahahaha ! En
    als hij dan gaat dansen hopsa faldera, dan
    doen we ‘t allemaal na, jaja, dan doen we ‘t allemaal na.
 
3.  clowntje heeft een malle muts, malle muts, malle muts
     Clowntje  heeft een malle muts, hahahahaha. En
     als hij dan gaat dansen …… enz
 
4.  Clowntje heeft een toetertje,toetertje,toetertje
     clowntje heeft een rooie neus, hahahahaha! En
     als hij dan gaat……. enz

In het grote liedjesboek staat:

  • In een circustent blz. 22

                               Ik ken een  clowntje, Flipper de Flap
Die loopt op zijn handen voor de grap
Zijn benen zwaaien in ’t rond,
en….. boem , daar valt hij op de grond.
Oei, dat doet wel even zeer.
Huilt hij? Welnee, hij lacht alweer.

  • Circusliedjes; clowntje heeft een rode neus, ga je mee naar het circus, het circus

  • Nog meer circusliedjes kun je hier downloaden: Circusliedjes.

Knijpkaarten

Materialen

Taal

Woordenschat

De volgende woorden moeten de kinderen beheersen:

Circustent – woonwagen – kassa – aankondigingsbord – staltent – kooi – voorstelling – kaartje kopen – piste – publiek – spreekstalmeester – clown – jongleur – artiest – goochelaar – acrobaat – koorddanser – jongleur – ballopen – attributen – trapeze – éénwieler – orkest – muziek – tijger – leeuw – zeehond – kameel – paard – olifant – schmink – circusterrein – opruimen – neerzetten – kunsten – evenwicht

Rekenen/wiskunde

We besteden aandacht aan de volgende begrippen:

  • Groot – klein
  • Kleuren: rood – geel
  • Veel – weinig mensen
  • Duur – goedkoop
  • Hoog – laag
  • Gevaarlijk – ongevaarlijk
  • Vorm: cirkel

Mogelijke rekenlessen:

  • Maak een plattegrond; hoe moet de circustent eruit komen te zien? Tekenen en later nabouwen
  • Vlaggetjeslijn maken: hang vlaggetjes in bepaalde series op of in bepaalde vormen: driehoek, rechthoek, driehoek, etc. Of rood – geel – blauw – rood – geel – blauw – etc.
  • Naambord voor het circus maken. Hoe groot moet dit bord zijn? Waar moet je op letten? Uitleggen ver weg – dichtbij
  • De kassa van het circus; betalen voor de kaartjes van het circus. Hoeveel moet je betalen? Herkennen van getallen op munten
  • Hoe laat begint de voorstelling? Tijd aangeven en kijken op de klok of het net zo laat is

Kralenplanken

Circusdirecteur klein Circustent klein Clown klein jongleren klein
Leeuw klein Olifant klein Pierrot klein zeehond klein

Verkleedkleren

Clown verkleedkleding Klik op het clownspak voor info en bestellen van dit prachtige clownspak!

Bedankt

Deze pagina werd mogelijk door bijdragen van Lieselot Cottyn,  Reina, Marjan Sebel, Margriet van Laar, Marianne Kooi, Alie Jeltema, Hilda Luth, Alda van Dijken, Minke Bosma, Marianne Buist, Marije Bouma, groep 6 Anne Frankschool,  bedankt voor de bijdragen!

GD Star Rating
loading...

Circus, 2.7 out of 5 based on 14 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!