www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

China

Janneke 18 januari 2013

China is een land ver weg. Kinderen komen wel veel Chinese mensen en gebruiken tegen doordat er in Nederland veel Chinezen wonen en Chinese restaurants.  Tijdens dit thema wil ik de gewoontes en gebruiken behandelen die bij China horen.

Ontwerpschema

Hier kun je een ontwerpschema downloaden om te gebruiken bij het thema. Ontwerpschema: China

Doel

Wat wil ik dat de kinderen leren aan het eind van het project?

  • Wat hoort echt bij China: eten, kleding, gewoontes, versiering
  • Chinees restaurant; wat verkopen ze daar en hoe gaat dat?
  • Hoe schrijven en tellen de mensen in China?
  • Kleur van China

Boeken

Onderzoek/uitstapjes

  • Bezoekje brengen aan een Chinees restaurant in de buurt
  • Eten met stokjes proberen
  • Maak in de klas een gerecht met rijst en laat de kinderen proeven
  • Thee zetten en proeven
  • Gelukskoekjes bakken met een lieve boodschap er in

Aankleding van de klas

Verzamel verschillende Chinese spullen als: stokjes, waaier, servies, etc. om de klas mee te versieren. Een bezoekje aan een Chinees restaurant kan heel wat leuke dingen opleveren. Zet alles neer op een kijktafel en zet er indien nodig bij wat het is.

Opening van het thema

Bijzondere activiteiten

  • Het geheime doosje; In de klas staat elke dag een mooi gouden doosje. Deze is van Long de Chinese draak. Elke avond stopt hij er een klein spelletje in die we mogen doen in de klas. Dit zijn allemaal korte spelletjes op taal en rekengebied.
    Bijvoorbeeld: Zoek allemaal iets wat in dit doosje past en later gaan we kijken of het ook echt lukt, Chinees tellen met elkaar, Chinees geld bekijken, proberen om met stokjes te eten, etc.

Knutselopdrachten


  • Waaier maken door een a4 blad te versieren met zwarte stift en hier met rode ecoline overheen te gaan. Dan om en om vouwen. Onderaan vastnieten en een klein zwart slingertje eraan.

  • Chinese vlag door rode ecoline of rode verf op een a3 blad te maken en daar sterren op.
  • Lantarens knippen en plakken

  • Zo kan het ook: Versier een a4 papier met Chinese tekens en ga hier met rode ecoline overheen. Plak het rond en hang er een zwart kwastje onderaan.

  • Hoed van een cirkel maken en beplakken met een mozaiekrand

  • Chinese draken verven en versieren met crêpepapier
  • Chinese draak van eierdoosstukjes

  • Rijstkommen van papier-maché: Leg een plastic kommetje met de open kant op tafel en doe hier een stuk plastic folie omheen om aanplakken te voorkomen. Gebruik stroken oud kopieerpapier om eromheen te plakken met plaksel. Als het droog is, kan de plastic kom verwijderd worden en kan de kom worden beschilderd.
     
  • Lantarens op poten van cocktailprikkers
  •  Chinese draken van gekleurd zoutdeeg;
    doe daar verf doorheen voor de kleuren.
  • Chinese draak van slingers
  • Chinese vrouwen gemaakt van een fles met een wasbolletje erop. Daarna papier eromheen plakken en versieren.

 

Hoeken

Spel en beweging

Spelletjes:

  • De Chinese draak; in het midden van het lokaal staat een draak; dit kan een leerkracht zijn en als de kinderen het spel goed beheersen kan het ook een kind zijn. In de vier hoeken van het  lokaal liggen matten. Dat zijn de huizen van de Chinese inwoners van het dorp. De inwoners lopen gewoon door het lokaal. Een van de kinderen vraagt: draak, hoe laat is het? Als de draak zegt: een uur of twee uur is het goed en gebeurt er niks. Zegt de draak: het is middernacht, dan gaat hij de inwoners pakken. Ze zijn veilig en mogen niet getikt worden als ze op hun mat staan. Heeft de draak vijf kinderen getikt, dan mag een ander de draak zijn.
  • De Chinese muur; bouw van blokken een Chinese muur in het midden van het speellokaal. Er is een tikker. In de muur zitten drie openingen waar de andere kinderen doorheen mogen rennen. Worden ze daar getikt, dan zijn ze af.

Samen Tai chi oefeningen doen:

Gebruik hiervoor hele rustige muziek en laat dit eerst aan de kinderen horen. Laat iedereen vrij in het speellokaal staan. Dan gaan ze op die plek zitten op hun knieën met de handen op hun schoot. Ze mogen rustig wiegen. Iedereen moet goed onthouden waar hij of zij zit. Dan pas gaan we over naar de bewegingen. Doe deze allemaal heel erg langzaam voor. 

Verloop tai chi moment  ( telkens alles 4 tellen) 

  • We zitten neer op de knieën, handen op de schoot. Wanneer de muziek begint wiegen we zacht heen en weer.

  • Armen omhoog en naar beneden (2x)

  • Handen komen ter hoogte van de borstkast tot rust.

  • Rechterarm zijwaarts en terug.

  • Linkerarm zijwaarts en terug.

  • Handen komen ter hoogte van de borstkast tot rust.

  • Armen neer.

  • We staan rustig rechtop.

  • Benen spreiden armen naar voor.

  • Rechterarm zijwaarts, linkerhand volgt

  • Samen brengen we onze armen naar de linkerzijde

  • We brengen terug onze armen naar voor en spreiden nadien onze armen

  • De armen gaan omhoog en naar beneden

  • De armen gaan van beneden naar boven.

  • Armen komen samen.

  • We groeten: Zai jian

Stuk voor stuk bouwen we de bewegingen samen op. Tai chi moet heel langzaam en rustig verlopen.

Computer

  • China woorden: Hier kun je woorden op de computer laten natypen door de kinderen.

Muziek

Knijpkaarten

Werkbladen

Kralenplanken

 

Materialen

Taal

Woordenschat

China – Chinees – tekens – pagode – thee – theezakje – theeplantage – stokjes – rijst – rijstveld – nasi – bami – saté – kroepoek – Chinese draak – Chinese muur – panda – leeuw – drakenboot – tai chi – kimono – jurk – waaier – lantaren – lampion – vuurwerk – tangram – restaurant – menukaart – ober – koken – eten

Rekenen/wiskunde

Het restaurant:

In het Chinese restaurant komen veel rekenoefeningen aan bod. Eerst worden alle tafels gedekt. Wat hebben we nodig en hoeveel van elk?

Tijdens het spel mogen de gasten het eten kiezen en de obers moeten noteren wat en hoeveel de gasten willen eten.
Ook kun je er een afhaalluik bij maken. Dan moet er nog meer geteld worden.
Tijdens het koken moet ook telkens rekening gehouden worden met hoeveelheden.
Tot slot moet er worden afgerekend en daar komt tellen ook weer volop aan bod.

Begrippen:

ver weg – dicht bij
veel – weinig
vol – leeg
lekker – vies

Afsluiting van het thema

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Stephanie Parret, Marije Bouma, Tineke v.d. Ploeg, Minke Bosma, Lieselot Cottyn, www.kinderverkleedkleding.nl, Ina Schild (kralenplanken), juf Fenny (taalspelletjes), Naiyee Lam en Margriet van Laar (materialen). Hiervoor mijn hartelijke dank!

GD Star Rating
loading...

China, 4.6 out of 5 based on 7 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!