www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Ik werk in het circus; groep 1-2-3

Janneke 18 januari 2013

 

Elk kind zou graag in het circus willen werken! Moeilijke kunsten doen en veel bewegen! De komende weken staat onze klas in het teken van het circus. Een leuk thema om tegen het einde van het schooljaar te doen omdat je het goed kan combineren met bewegen buiten en een leuke voorstelling voor de ouders is ook een aanrader.

Ontwerpschema

Een ontwerpschema over het thema circus kun je hier downloaden: Ontwerpschema circus

Doel

  • Het thema circus is een feestelijke afsluiting van het schooljaar
  • Ik wil de kinderen leren hoe je een voorstelling kunt geven aan andere kinderen. Dit omdat de kinderen dat graag doen maar wel zelf volop in de aandacht willen staan en geen moeite nemen om echt naar een ander te kijken. Door een goede rolverdeling af te spreken wil ik dit bewerkstelligen.
  • Wilde dieren mogen niet meer optreden in een circus, we gaan bedenken waarom niet

Boekentips

 Het boek: Jonathan van Mathilde Stein en Nadya Bonten-Slenders gaat over een bijzonder eendje. Deze eend kan een Kunst en wil daarom in het circus werken. Met een koffertje in zijn hand gaat hij naar het circus toe om daar te gaan werken en hij laat zijn Kunst zien. Giraffe wil het wel met Jonathan proberen en stuurt hem door, de circustent in. Hij probeert het bij Toets, bij Madame Fifi, als clown, als acrobaat, als kanonskogel, maar het lukt niet. Hij is te bang, te eendig, te slap en te zwemmerig….. Langzaam gaat hij weer weg. Dan roept Giraffe hem terug want er is iets uit het koffertje gevallen; het zelfgebreide circuspakje. Misschien kunnen ze Jonathan dan toch nog gebruiken in het circus?

Ik ben onder indruk van dit boek! Wat een prachtig verhaal en wat een mooie tekeningen, ze ontroeren me elke keer weer als ik het lees en dat is toch bijzonder. Het eendje is zo ontzettend goed neergezet en dan de Kunst! Fantastisch. Een boek voor doorzetters

We gaan dit boek gebruiken tijdens het circusproject als boek om na te spelen in de verteltafel. Als het klaar is zal ik er een foto bij plaatsen.

 SuperTess in het circus is geschreven door Bianca Antonissen en getekend door Marloes van Loon. Ook in dit boek is doorzetten het thema. SuperTess laat een leeuw door een brandende hoepel springen, maar het is de kat die niet meewerkt. Ze wil zo graag leeuwentemmer zijn in het circus maar is dat niet te moeilijk? Haar vriendje Max laat zien dat je van een schommel een trapeze kunt maken en dan acrobaat kunt spelen, maar dat valt Tess ook niet mee. De sterkste vrouw van het land zijn, dan....maar de zware steen komt niet van de plek. In het circus kijkt ze haar ogen uit. Dan weet ze het! Ze wordt jongleur maar dat gaat ook niet goed. Max vertelt dat je dan goed moet oefenen en dat doet ze. Zal het haar lukken?

Andere boeken

Onderzoek/uitstapjes

  • Organiseer een circusvoorstelling voor de ouders van de kinderen in de klas. Reina stuurde de organisatie van zo’n voorstelling als voorbeeld. Circusvoorstelling.

Aankleding van de klas en de school

Op een prikbord clowns die allerlei kunsten doen

In de hal van de school of in de klas hangen poppen aan trapezes.

Opening van het thema

  • In de schatkist komen de volgende dingen: Een circusboek, een rode neus, vingerpopjes van het circus, letterdoosje met de letters c-i-r-c-u-s, een tijger, een muziekinstrumentje

Natuurlijk maken we ook weer een woordveld waar we op schrijven wat we al weten van het circus en wat we nog willen weten.


Kinderen kunnen zelf de woorden opschrijven of de leerkracht kan dat doen


Woordveld groep 3

Knutselopdrachten

Welkom in het circus!

  •  
  •  

De artiesten:

  •  
  •  Vuurspuwerattributen
  •  Paarden
  •  Olifant
  •  Hoed voor de spreekstalmeester
  •  Rokje voor de acrobaten
  •  Leeuwenmasker
  • Plak een rode neus in het midden van het papier en laat de kinderen de rest van de clown er zelf bij verven. Zo krijg je veel verschillende uitvoeringen.

  • Ook kun je kinderen zelf een clown laten verven

  • De kinderen schilderen strepen naast elkaar op een vel papier. Knip daar een circustent van en laat de kinderen tekenen wat er in de tent te zien is
  • Dit kun je ook doen bij een kleurplaat van een tent

  • Of laat de kinderen een tent en artiesten tekenen met een zwarte stift en daarna inkleuren met ecoline. Een mooi resultaat!

  • Geef een driehoek en vijf stroken waarna de kinderen de circustent zelf in elkaar kunnen plakken.
  • Trapezeartiesten.
    Gemaakt van eierdozen met vier slingers eraan en een hoofd.
    Hang de artiesten aan eens stokje op in de klas.
  • Clowns met een roltong erin
  • Olifant op een doos
  • Clown van wc rollen
  • Clown gevouwen van 16 vierkantjes
  • Clowns gemaakt van een blik met muizetrapjes
  • Knipoefening voor hele jonge kinderen: knip stukjes van een strook af en plak dit op de clown
  • Circustrein maken
  • Zeeleeuw met een bal op de neus
  • Circusleeuwen;
    gekleurd krijt op bruin papier en zelf manen knippen.
  • Masker van een tijger
  • Olifant van papier
  • Clownshoofd zelf inkleuren
  • Naamkaartje circustent
  • Een circustent vouwen

Hoeken

  • Speelhoek het circus:


Maak een dak van crêpepapier stroken. Zet stoeltjes klaar en leg verschillende attributen neer: verkleedkleren, knuffels van circusdieren, circusattributen, etc.

  • Verteltafel bij het boek: Hoe Tito zijn neus kwijtspeelde van Guido van Genechten

Benodigdheden: clownspop, stukken rode spons, spiegel, bed, verhaal

  • Strijkkralen; Hier vind je een paar voorbeelden van modellen die de kinderen met strijkkralen na kunnen leggen

  • Een circustent van twee cirkels waar een stok tussen zit. Wat zaagsel eronder en de kinderen kunnen zelf een voorstelling bedenken

  • In de bouwhoek een circus nabouwen
  • Vingerpopjestheater
    Maak van triplex een circustent en beschilder die.
    Samen met circusvingerpopjes, kun je daar een prachtig theater van maken.

  • Ooit eens gekocht een speelcircus. Nu een groot succes!
  • Circuspiste van kleine blokjes bouwen
  • Clownskaarten; met afbeeldingen van clowns in verschillende posities.
    Te gebruiken om ideeën aan het spel te geven: doe de clowns na
  • Toegangskaarten om zelf te tekenen
  • Toegangskaarten om te gebruiken

Wat moet er aan de orde komen?

  • Wat is het circus?
  • Welke circusartiesten zijn er?
  • Welke dieren doen mee in de voorstelling/waarom willen mensen geen dieren meer in een voorstelling?
  • Het circusterrein
  • De voorstelling

Spel en beweging

We gaan naar het circus! Hoe gaan we daar heen? Lopen, rennen, springen, huppelen, hinkelen, etc. Zien jullie de circustent al? We gaan allemaal in een kring om de piste zitten. Als iedereen zit, kunnen de volgende spelletjes gespeeld worden:

Spelletjes:

  • Ik stond laatst voor een circustent (poppenkraam)
  • Kijk, een clowntje is gekomen, heeft mijn vriendje meegenomen (Joepie, joepie)
  • De dierentemmer had zeven leeuwen (Abraham had zeven zonen)
  • De directeur in het circus: In vier hoeken van het speellokaal liggen matten; daarop zitten: clowns, jongleurs, koorddansers en acrobaten. In het midden ligt een grote ronde cirkel van b.v. koord. Dat is de piste. Telkens roept de directeur wie mogen komen. Deze artiesten bewegen om de piste heen. Als de directeur roept: de voorstelling gaat beginnen, rent iedereen terug naar de mat. Wie de directeur tikt mag in het midden in de piste gaan zitten.
  • Naar het circus (naar de kermis)

Beweging:

  • Doe net of je over een koord loopt als koorddanser
  • Beweeg gek als een clown
  • Loop als een olifant door de circuspiste
  • Probeer te jongleren met een of meer kleine ballen
  • Geef applaus als publiek
  • Spring als een tijger

Digibord

Kijk voor meer links op de yurlspagina over circus: Yurlspagina Circus

Computer

 

Muziek

Maak een muziekhoek in de klas waar kinderen met muziekinstrumenten begeleidende muziek kunnen maken voor tijdens een circusvoorstelling.

In een luisterhoek kunnen circusliedjes afgespeeld worden

In kleuterwijs staat het volgende liedje:

  • Clowntje heeft een rode neus blz. 117
2. Clowntje heeft een slobberbroek,slobberbroek,slobberbroek
    Clowntje heeft een slobberbroek,hahahahaha ! En
    als hij dan gaat dansen hopsa faldera, dan
    doen we ’t allemaal na, jaja, dan doen we ’t allemaal na.
 
3.  clowntje heeft een malle muts, malle muts, malle muts
     Clowntje  heeft een malle muts, hahahahaha. En
     als hij dan gaat dansen …… enz
 
4.  Clowntje heeft een toetertje,toetertje,toetertje
     clowntje heeft een rooie neus, hahahahaha! En
     als hij dan gaat……. enz

In het grote liedjesboek staat:

  • In een circustent blz. 22

                               Ik ken een  clowntje, Flipper de Flap
Die loopt op zijn handen voor de grap
Zijn benen zwaaien in ’t rond,
en….. boem , daar valt hij op de grond.
Oei, dat doet wel even zeer.
Huilt hij? Welnee, hij lacht alweer.

  • Circusliedjes; clowntje heeft een rode neus, ga je mee naar het circus, het circus

  • Nog meer circusliedjes kun je hier downloaden: Circusliedjes.

Knijpkaarten

Materialen

Taal

  • Auditieve oefeningen over thema circus
  • Woordkaarten circus
  • Woordenboek circus
  • Woordkaarten groot en woordstukjes
  • Schrijf de circuswoorden na 1
  • Schrijf de circuswoorden na 2
  • Welke circuswoorden ken je al?
  • Vul de letters in van de circuswoorden
  • Zoek het goede woord circus
  • Zoek hetzelfde woord circus

Woordenschat

De volgende woorden moeten de kinderen beheersen:

Circustent – woonwagen – kassa – aankondigingsbord – staltent – kooi – voorstelling – kaartje kopen – piste – publiek – spreekstalmeester – clown – jongleur – artiest – goochelaar – acrobaat – koorddanser – jongleur – ballopen – attributen – trapeze – éénwieler – orkest – muziek – tijger – leeuw – zeehond – kameel – paard – olifant – schmink – circusterrein – opruimen – neerzetten – kunsten – evenwicht

Rekenen/wiskunde
We besteden aandacht aan de volgende begrippen:

  • Groot – klein
  • Kleuren: rood – geel
  • Veel – weinig mensen
  • Duur – goedkoop
  • Hoog – laag
  • Gevaarlijk – ongevaarlijk
  • Vorm: cirkel

Mogelijke rekenlessen:

  • Maak een plattegrond; hoe moet de circustent eruit komen te zien? Tekenen en later nabouwen
  • Vlaggetjeslijn maken: hang vlaggetjes in bepaalde series op of in bepaalde vormen: driehoek, rechthoek, driehoek, etc. Of rood – geel – blauw – rood – geel – blauw – etc.
  • Naambord voor het circus maken. Hoe groot moet dit bord zijn? Waar moet je op letten? Uitleggen ver weg – dichtbij
  • De kassa van het circus; betalen voor de kaartjes van het circus. Hoeveel moet je betalen? Herkennen van getallen op munten
  • Hoe laat begint de voorstelling? Tijd aangeven en kijken op de klok of het net zo laat is

Kralenplanken

Circusdirecteur klein Circustent klein Clown klein jongleren klein
Leeuw klein Olifant klein Pierrot klein zeehond klein

 

Traktatie

 

Bedankt

Deze pagina werd mogelijk door bijdragen van Lieselot Cottyn,  Reina, Marjan Sebel, Margriet van Laar, Marianne Kooi, Alie Jeltema, Hilda Luth, Alda van Dijken, Minke Bosma, Marianne Buist, Marije Bouma, groep 6 Anne Frankschool,  bedankt voor de bijdragen!

GD Star Rating
loading...

Ik werk in het circus; groep 1-2-3, 3.4 out of 5 based on 28 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!