www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Water, lucht, vuur & aarde!

Janneke 21 januari 2013

Een leuk schoolproject is: de vier elementen. Ieder element kan apart behandeld worden. Ook leuk is om de relatie tussen de elementen uit te diepen.

Kijk ook bij:

Lucht; wat vliegt daar
Aarde; onder en boven de grond
Water; water heb je nodig

Doel

De kinderen leren dat er vier belangrijke elementen zijn waardoor leven mogelijk is en wat ze met elkaar te maken hebben.

Boeken

Onderzoek/uitstapjes

De relatie tussen de elementen is goed te testen in de klas. Pak een paar bonen. Zet één pot met een boon in de aarde in het donker weg, zet één in het licht, zet één zonder water neer en één zonder grond. Wat gebeurt er? Laat de kinderen het observeren en tekenen.

Onderzoekshoek aarde onder de microscoop

Lucht blazen in zeepsop, wat gebeurt er?

Onderzoeksvragen

Op school zijn we begonnen met het opstellen van onderzoeksvragen. Wat willen de kinderen weten en wat gaat onderzocht worden? Hier volgen een paar voorbeelden van de verschillende groepen:

  • Hoe kunnen dieren onder de grond leven?
  • Hoe wordt het water weer schoon?
  • Hoe komt water in het huis en er weer uit?
  • Hoe kan iets vliegen?
  • Hoe groeien bloemen en planten?
  • Hoe werkt koken precies?
  • Hoe kun je iets laten vliegen?
  • Hoe leven mollen?
  • Hoe werken vulkanen?
  • Hoe zit het met ons zonnestelsel?
  • Hoe blijft iets drijven?

Van Mirjam Ooyevaar ontving ik een circuit voor groep 4/5 waar de kinderen allerlei ervaringen opdoen die met de vier elementen te maken hebben:

Aankleding van de school

In de hal is een prachtige tentoonstelling gemaakt door Geertje Holman waar de vier elementen heel mooi zijn verbeeld.

Poorten

Als op onze school een schoolproject gaande is, versieren we elke klasdeur als poort. Dan kunnen mensen zien welk onderdeel in de klas behandeld wordt en het ziet er meteen heel gezellig uit.

  • Waterpoorten

 

  • Poorten over lucht

 

Poort over land; regenwormen uit de grond

Opening van het thema


Vier leerkrachten kwamen het podium op verkleed als: vuur, water, lucht en aarde. Ze vonden zichzelf alle vier het belangrijkste. Even later kwam een leerling van groep 8 op het podium en vertelde aan de kinderen en aan de elementen dat alle elementen onmisbaar zijn…..

Daarna kwam vanuit iedere groep een of meerdere leerlingen met een voorwerp. Dat voorwerp symboliseerde de onderzoeksvraag waarmee de groepen aan de slag gaan. Elk voorwerp kwam bij het juiste element te liggen. Een prachtige opening waarbij groot en klein meteen begreep wat de bedoeling was.

Knutselopdrachten

Lucht

  • Woordveld en luchtballonnen
  • Vogels van papier-maché om ballonnen heen
  • Groep 4 maakte vliegers van stokjes met vliegerpapier. Buiten werden de vliegers uitgeprobeerd.
  • Luchtballon van papier-maché

Cecile Heijs stuurde de volgende foto’s over lucht:

  • Verschillende soorten wolken schilderen

  • Windmolens vouwen en uitproberen
  • Regenboog van wasco en ecoline
  • Waaier vouwen om lucht te verplaatsen

Water

  • Waterdruppels; waar heb je water voor nodig? Iedereen moest van tevoren iets bedenken en het mocht niet hetzelfde zijn als wat genoemd was. Een hele goede oefening.
  •   Een octopus
  • Knippen en plakken; wat doe je met water?

Land

Groep 3 werkte rondom het tuincentrum. Tuinland wilde zelfs sponsoren en zorgde voor allemaal planten, potgrond en andere leuke dingen om te gebruiken.

  •   Plantengieters gemaakt van blikken met een tuit van een keukenrol en een handvat van karton. Daar met mooi papier omheen plakken.

  • Een tuinman van een pringlles bus
  • Wasco en ecoline: bloemen
  • Bloemen knippen en plakken

Groep 7 werkte rondom de werking van vulkanen:

    •   Deze vulkaan kan echt werken! Eerst werd er een ijsfontein afgestoken en daarna werd een reservoir bovenin gevuld met een speciaal mengsel. Dat liep daarna netjes langs de berg naar beneden.
  •  
    Vulkaan tekenen en met inkt erover        Vulkaan gemaakt van klei

Onder de grond wonen veel dieren:

  • Mollen verven

  • Mol van toiletrol in hol van isolatiemateriaal
  • Mol van plastic fles
  • Mierennesten

Vuur

  •       Werking van de planeten in groep 8
  •    Gedicht over lievelingseten in groep 4

Opbouw van het project

Elke groep heeft een onderzoeksvraag opgesteld. Hiermee gaan ze de komende weken aan de slag en proberen antwoord te krijgen op hun vraag. Wat zijn de onderzoeksvragen:

  • Hoe komt water in het huis en wat doe je er allemaal mee?
  • Hoe kan een mol onder de grond leven?
  • Hoe groeien planten?
  • Hoe wordt vies water weer schoon?
  • Hoe kunnen dingen vliegen?
  • Hoe ziet het zonnestelsel eruit?
  • Hoe kan water koken?
  • Hoe kan een mol ademen onder de grond?

Muziek

Kralenplanken


Werkbladen

Taal;

Woordvelden:

Bloemen/tuincentrum


Vuur en koken

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

Tentoonstelling

Water

Verkoop waterijsjes


Groep 8 verwerking; maak een boot dat blijft drijven op het water. Dit is ook echt uitgeprobeerd in een naburige vijver. Daarvan zijn foto’s gemaakt en die stonden bij de werkstukken.

Lucht


Tentoonstelling; verzamel alles wat met lucht te maken heeft.


Ballonnen oplaten

Door kinderen versierde bellenblazers verkopen

Vuur


Restaurant met allemaal zelf gemaakt hapjes die weer werden verkocht aan de bezoekers

Aarde

Verkoop bloemen en planten


Raamschildering, hol in de klas, foto’s van het bezoek aan het tuincentrum en een mollengang-netwerk in de zandtafel.

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Ina Schild, Anita Bremer, Geertje Holman, Marjan Putman, Mirjam Ooyevaar, Cecile Heijs en natuurlijk de collega’s van de Anne Frankschool in

 

GD Star Rating
loading...

Water, lucht, vuur & aarde!, 2.4 out of 5 based on 15 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!