www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Een wereld onder water…

Janneke 20 januari 2013

Ontwerpschema

Hier kun je een groepsplan/ontwerpschema downloaden waarop de activiteiten zijn verdeeld over de verschillende leergebieden. In de lege hokjes kunnen kinderen vermeld worden die op onderdelen uitvallen en extra begeleiding nodig hebben: groepsplan/ontwerpschema onderwaterwereld.

Doel

Met dit thema wil ik de kinderen leren dat er een hele wereld onder water is die je niet kunt zien. De start van het thema is het boek: O. o, octopus (zie boeken). Het is een schitterend boek over een octopus die op een morgen een staart uit zijn appartementje ziet komen. Wat moet hij daar tegen doen? Hij krijgt zoveel adviezen van zeebewoners dat hij er zeeziek van wordt. Uiteindelijk besluit hij het vriendelijk te vragen… De tekeningen, gemaakt door Mies van Hout, zijn werkelijk prachtig!

Boeken

Onderzoek/uitstapjes

  • De logeervis; tijdens dit thema zou een van de kinderen de goudvis van huis mee kunnen nemen. Dan kunnen de kinderen met eigen ogen zien, hoe een vis zwemt en eet.
  • Staat de school dicht in de buurt van de zee, dan moet je natuurlijk met schepnetten op pad met de kinderen.

Speelgoed te bestellen bij het thema

Aankleding van de klas

Opening van het thema

Ik heb het boek gescand en er een PowerPoint van gemaakt. Zo konden de kinderen de prachtige tekeningen zelf goed bekijken. Na de bladzijde waarbij Octopus terugkwam van zijn dagelijkse zwommetje en een staart uit zijn appartementje zag komen, ben ik gestopt en hebben de kinderen getekend van wie zij dachten dat de staart was. Zie hieronder.
Een leuke opening waar de kinderen erg enthousiast over waren.

Een andere manier om het thema te openen is het spel: Opstaan, plaats vergaan. Doe dat door een van de kinderen te vragen iets uit de klas te pakken. Ga, terwijl het kind dat doet, snel op de plaats van dat kind zitten en zeg: opstaan plaats vergaan. Hoe vind het kind en de anderen het als er iemand anders op je plek zit? Hierover kunnen ze vast wel wat vertellen want in de klas is dat een regelmatig terugkerend item. Vertel aan de kinderen dat je een boek gaat voorlezen waar ook zoiets gebeurt………

Knutselopdrachten


  • In de klas heb ik het boekje: o, o, octopus voorgelezen tot het stukje dat Octopus terugkwam van zijn zwommetje en een staart uit zijn appartementje zag komen. Daarna heb ik de kinderen gevraagd te tekenen met potlood op blauw papier van wie zij dachten dat de staart was.
    Prachtige resultaten: vissen, haaien en zeemeerminnen…….
    Daarna heb ik de rest van het verhaal verteld!
  • Octopus van een ballon beplakt met papier-maché.
  • Nu heeft de octopus ogen van wasbolletjes
  • Wasco en ecoline; kwallen in de zee
  • Wasco en ecoline: octopus en zijn vriendjes

  • Octopus van twee papieren bordjes met acht muizentrappen
  • Mengen van kleuren in een eierdoos

  • Zeepaardjes invullen met allemaal gemengde kleuren. De ondergrond is gemaakt door op een wit vel papier groene en blauwe ecoline te stempelen met stukjes spons. Het effect is mooi maar plastic handschoenen zijn aan te bevelen. Strooi over de ecoline wat zout voor een extra mooi effect.

  • Octopussen van zoutdeeg: 3 delen meel, 1 deel zout en anderhalf deel water. Daarna op 130 graden 3 a 4 uur in de oven.
  • De gebakken octopussen krijgen een plekje in hun eigen appartementje. Deze is gemaakt van een schoenendoos, die van binnen en buiten geverfd is met blauwe, witte en groene verf: eerst met een kwast en daarna met een verfroller eroverheen. Al het droog is mogen de kinderen het versieren met: een kleedje, een spiegel, gordijnen van draden, een mooie schelp met een zacht dekentje erin. De krukjes zijn gemaakt door champagnekurken, rood te verven. Het is zo net het appartementje uit het boek.

  • Groep 1 heeft op een wit ver papier: gele, blauwe en witte verf gedaan en daarna met een verfroller verder uitgesmeerd. Nadat het droog was, hebben ze met stiften een appartementje erop getekend. Ik heb de octopus gescand en gelamineerd. Daarna een draadje eraan gemaakt en er bovenaan doorheen gestoken. Erachter zit een kraal. Nu kunnen de kinderen het verhaal van de octopus zelf vertellen en naspelen door de octopus heen en weer te bewegen.
  • De lampionnen voor Sint Maarten heb ik ook in de sfeer van de zee gehouden:
        
    Octopus van een wasbolletje     Octopus van papier mache en
    met muizentrappen. De zee       ogen van twee wasbolletjes.
    is gemaakt van wascogolven     Muizentrapjes eronder als de
    en ecoline eroverheen.             tentakels.

    Vis met prachtig gekleurde schubben    Walvis met glitter eroverheen
  • Piratenvis
  • Kwal
    Wat heb je nodig:
    –          Kleine schaaltjes
    –          Wit papier
    –          Kranten
    –          Doorzichtig papier (wij hadden ook ‘bubbeltjespapier’ liggen waar de wasmachine in verpakt zat)
    –          Witte wol
    Dit werkje kan individueel (klein schaaltje) of als groepswerk (grote schalen) uitgevoerd worden. Werkwijze:
    –          Bekijk vooraf plaatjes van kwallen en bespreek hoe ze er uit zien
    –         Beplak het schaaltje eerst met wit papier, dan met kranten en als laatste weer met een laag wit papier
    –          Laat het papier drogen Als het papier gedroogd is
    –          Beplak de bovenkant met doorzichtig papier
    –          Knip ‘draden’ van doorzichtig en wit papier en van wol
    –          Plak de ‘draden’ vast aan de binnenkant van het schaaltje
  • Egelvis
    Octopus
    Wat heb je nodig?
    –          Vierkant stuk oranje crêpepapier
    –          Oranje A4 papier (om zelf armen te knippen – groep 2) of 8 oranje vlechtstroken (groep 1)
    –          Krant
    –          Wiite rondjes / stickertjes als ‘zuignappen’
    –          Zwarte en witte rondjes voor de ogen (een half zwart rondje kan als mond gebruikt worden)
    Werkwijze;
    –          Maak een grote prop van een krantenpagina
    –          Wikkel de krant in het oranje crêpepapier (aan de onderkant van de bol blijft een rest crêpepapier over, hier worden de armen aan bevestigd)
    –          Knip 8 armen en krul ze (sommige kleuters kunnen dit al met een schaar, maar als je de vlechtstrook om een potlood laat rollen, krult ie net zo mooi)
    –          Bevestig de armen aan de kop
    –          Plak de ogen  en de mond op
    –          Plak witte rondjes / stickertjes onder aan de armen

Hoeken

In de klas kun je de volgende hoeken maken:

  • Onderwaterhoek; Hang vissen op aan een laag plafond. Leg duikbrillen en zwemvliezen neer en laat de kinderen duiken
  • Vis-hoek; Met een hengel en papieren vissen, kunnen de kinderen goed vissen
  • Vis-spel; Wie vangt de meeste vissen?
  • Natuurhoek; Zet hier de goudvis neer zodat de kinderen deze goed kunnen bekijken.

  • Watertafel; Met playmobiel of badspeeltjes kan een zee goed nagemaakt worden.
  • Octopus van klei
  • Verteltafel: o, o, octopus

    Twee mogelijkheden: een appartementje van een doos die door de kinderen is versierd en een doos waar doeken overheen zijn gelegd.

Wat moet er aan de orde komen?

  • Wat is een zee?
  • Welke dieren leven in zee?
  • Boek o, o, octopus en de woordkaarten van de dieren die in het boek voorkomen en in het echt.
  • Golven in de zee
  • Drijven en zinken

Spel en beweging

Spelles:
Je kunt de volgende spelletjes met de kinderen spelen:

  • Schuitje varen, theetje drinken
  • Schipper mag ik overvaren
  • Concentratiespel de vis in de zee; maak een grote cirkel in het midden van het lokaal: met krijt, touw of iets dergelijks. De kinderen zijn de vissen en de cirkel is de zee. Roep: de vissen zitten in het water. Dan blijven ze zitten. Roep daarna: de vissen gaan uit het water, dan springen ze eruit. Herhaal deze opdrachten en roep eens een paar keer achter elkaar de vissen zitten in het water. Wie er dan uit springt, is af.
  • Tikspel: Visnetje; twee kinderen houden elkaars hand vast. Zij “vissen” nu samen. Ze proberen de andere kinderen te tikken. Wie getikt is, is af. Als de vissers elkaars hand loslaten, zijn de getikte kinderen weer vrij
  • Tikspel: Octopus, ben je thuis? Leg een mat in een hoek van het speellokaal. Dat is het appartementje van octopus. Je kunt octopus helemaal echt maken door een t shirt van onderen in te knippen waardoor er stroken ontstaan. Tijdens het spel ligt octopus op de mat en zodra iemand aan de tentakels trekt, mag octopus gaan tikken.

Links

Muziek

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

 

 

De volgende liedjes kun je er bij gebruiken:

  • De karper en de baars
  • Er zwom een kleine goedvis in de kom (Grote liedjesboek blz. 133)
  • Visje, visje in het water
  • De mooiste vis

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

                       Woorden over o, o, octopus

     Woorden over zeedieren

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Kleurplaten

Verkleedkleren

 

Leuke verkleedkleren te gebruiken bij het thema. www.kinderverkleedkleding.nl.

Materialen

Mies van Hout

 

Prentenboekillustrator Mies van Hout komt graag naar scholen om de verhalen uit haar boeken te vertellen.

Voor groep 1 t/m 4 van de basisschool vertelt Mies de verhalen uit de boeken.

– Bang Mannetje

– Van mij!

– De kindereter

– Schatje en Scheetje

– O. o. Octopus

Er zijn ook twee prentenboeken met bekende kinderliedjes:

– Daar buiten loopt een schaap

– Op een grote paddenstoel. In de groep gaat Mies samen met muis en beer en Pinokkio en de kinderen op kinderliedjesreis.

Onderweg wordt samen met de kinderen allerlei liedjes gezongen. De voordracht die hierbij hoort is geschikt voor peuters van 2,5 t/m groep 1 van de basisschool.

Een bezoek aan een hogere klas is ook mogelijk. Dan vertelt Mies over hoe een prentenboek wordt gemaakt.

Uitgebreidere informatie is te vinden op de website van Mies van Hout: www.miesvanhout.nl/schoolbezoeken

Bezoek Mies van Hout Anne Frankschool 2010:


Voorlezen door Mies van Hout              Octopus in de klas               Mies laat zien hoe ze tekent

Mies laat de echte tekeningen zien       Ze doet voor wat je allemaal met krijt kunt doen

Nu mogen de kinderen zelf tekenen

 

Een paar hele mooie resultaten

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Boek van de week
Voor kaartjes/afbeeldingen boek van de week: kijk op pagina taal in de klas

Rekenen/wiskunde

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

Wouter de verzamelkabouter
Tijdens elk thema mogen de kinderen dingen meenemen die met het thema te maken hebben. Dit zetten ze dan bij Wouter de Verzamelkabouter. Daarna gaan we sorteren en ordenen. De kinderen mogen zelf bedenken op welke manier we groepjes kunnen maken en daarna uitleggen waarom zij vinden dat het bij elkaar hoort:

Sorteren op:            kleur                          materiaal              zeehonden, vissen, andere dieren

Kralenplanken


Tygo bedacht zelf een kwal. Iedereen vond deze erg mooi.

Afsluiting van het thema

We hebben het thema afgesloten met een lampionnententoonstelling waar alle ouders welkom waren en onze onderwaterwereld konden bezoeken.

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen van Reina Schenkel, Ina Schild (kralenplanken), Hilda Luth (foto’s en ideeen), Margriet van Laar (materialen) en Mies van Hout (illustrator o, o, octopus)

GD Star Rating
loading...

Een wereld onder water..., 4.6 out of 5 based on 7 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!