www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Tijd van dinosaurussen

Janneke 18 januari 2013

Dinosaurussen, dieren van heel lang geleden. Wat is het bijzonder dat we nu iets weten over dieren die bestonden toen er nog geen mensen waren. Door het vinden van skeletten, fossielen en voetsporen weten we steeds meer over dinosaurussen. 

Ontwerpschema van het project                                                   

Om een beeld te krijgen wat je met het thema kunt doen, hier een ontwerpschema met de activiteiten. Omdat veel mensen momenteel het ontwerpschema/groepsplan gebruiken ook hiervan een voorbeeld. In de lege vakjes kunnen dan de namen van de kinderen gezet worden die hulp nodig hebben bij de activiteiten.

Doel van het project

Met het thema dinosaurussen geef ik de kinderen een blik in de tijd heel lang geleden.

  • Het is belangrijk dat kinderen leren dat er een tijd is voor ze zelf bestonden en dat die tijd er anders uitzag als nu het geval is
  • De tijd die volgt zal ook weer anders worden
  • Het accent zal liggen op vroeger en nu
  • Dinosaurussen waren er in allerlei soorten en maten
  • Dinosaurussen zijn nu uitgestorven
  • Dinosaurusskeletten worden soms gevonden en opgegraven door archeologen
  • We gaan een museum inrichten over dinosaurussen. We nodigen de ouders uit in het dinosaurusmuseum.

Achtergrondinformatie

  • Dinosaurussen leefden in de oertijd. Dat is miljoenen jaren geleden, lang voordat er zoogdieren, mensen en bloemen leefden.
  • Het landschap van de oertijd bestond uit; zeeën, stenen, bomen, varens en vulkanen.
  • Er waren planteneters, vleeseters, viseters en ei-etende dieren. Die dieren liepen, vlogen of zwommen.
  • Er waren gevaarlijke en ongevaarlijke dinosaurussen en ze waren vaak erg groot
  • Dinosaurus betekent: vreselijke hagedis
  • Vogels stammen af van de dinosaurussen

Boekentips

Voor het thema dinosaurussen wil ik je graag een tip geven voor een verhalend boek, een informatief boek en een kijkboek:

Het boek Gigantosaurus van Jonny Dudle gaat over vier even oude dino’s die samen aan het spelen zijn. Hun ouders waarschuwen de kinderen voor de Gigantosaurus. Dappere Daan wil wel op de uitkijk gaat staan. Elke keer weer horen ze lawaai en waarschuwt Daan voor de Gigantosaurus. De andere dino’s verstoppen zich snel maar Daan houdt hen voor de gek. De lawaaimakers zijn ongevaarlijke dinosaurussen. Als de echte gigantosaurus komt, geloven de anderen het niet. Maar hap: het is hem wel! Op is dino Daantje…..of toch niet. Gelukkig, hij had zich wel verstopt! 

Dit boek laat de kinderen op een leuke en spannende manier kennismaken met verschillende dinosaurussoorten. Het kaft van het boek is meteen een mooie dinosaurusposter. De meeste boeken over dinosaurussen zijn informatief. Dit is een mooi verhalend boek met een informatieve kant. Een aanrader als je over het thema dinosaurussen aan de slag gaat.

Ik ga in de klas een verteltafel maken over dit boek. De foto’s volgen natuurlijk.

Clavis heeft een informatieve serie boeken: Willewete. IHier is ook een boek bij over dinosaurussen. Het boek begint met een jongetje die een echte dinofan is. Dat zullen de kinderen die het boek lezen snel herkennen. Het jongetje gaat op reis naar vroeger, naar de tijd dat de dinosaurussen nog bestonden. In het begin wordt een beeld gegeven hoe de kinderen die tijd moeten zien. Dan wordt verteld over de dinosaurussen en de soorten die er waren, over de planteneters, de vleeseters de dinobaby’s. Een leuke strip over een dino die in deze tijd uit het ei komt en hoe lastig dat het is. Ook gaat het boek over de dinoprofessor die de sporen van de dino’s onderzoekt. Nu staan alle gevonden voorwerpen van dinosaurussen in een museum. In het boek staan verschillende leuke wetenswaardigheden over dino’s, er staan een paar leuke versjes in en een knutseltip wat erg leuk is om met een kind te doen.

Het boek geeft goed weer hoe de dinosaurussen geleefd hebben en laat niet alleen de soorten zien, zoals in veel andere boeken het geval is. Als je het thema dinosaurussen gaat doen, is dit boek een echte aanrader als informatief boek.

Dit is een prachtig kijkboek. Het is een prentenboek met illustraties op ware grootte. Je ziet de poten van een Eoraptor, de kop van een Deinonychus, de bovenkaak van een tyrannosaurus, het gebit van een diplodocus, de klauw van een tyrannosaurus, de klauw en een kop van de therizinosaurus, verschillende staarten, de kaak van een ankylosaurus, een hoorn van de triceratops, de kop van een stygimoloch, de poot van een apatosaurus, de kuif van een cryolophosaurus, verschillende dinosauruseieren, kleine dinosaurusjes die later veel groter worden, de vleugel van een pterodaustro, verschillende fossielen. Dit boek is geweldig om in de klas te laten zien. Kinderen zien nu hoe groot de verschillende dinosaurussen echt waren!

Liesbet Slegers heeft een boek geschreven voor jonge kinderen over de archeoloog. Een onderwerp dat je niet zo snel bij deze leeftijdscategorie zou zoeken. Toch is ze er in geslaagd om het beroep van de archeoloog op een leuke en begrijpelijke manier uit te leggen. Het boek begint met iets dat kleuters graag doen: verkleden. Het is leuk om je te verkleden maar hoe weet je hoe het vroeger allemaal was? Dat zoekt een archeoloog uit. De archeoloog graaft allemaal dingen van vroeger op. Daarbij draagt ze makkelijke kleding. Wat gebruikt een archeoloog allemaal tijdens de werkzaamheden en hoe vinden ze iets? Je krijgt er door het boek een heel goed beeld bij. Archeologen zoeken niet alleen op het land maar ook in de zee. Alle gevonden spullen, komen in een museum te staan. Zo kun je meer te weten komen over hoe het vroeger was.

Boeken bij het project

Speelgoed bij het thema

Opening van het project

Introductie van het project:

SAM_2214 SAM_2230
DSC_6960 DSC_6964 (2)

Dit ei kun je maken door een ballon op te blazen en daar gips omheen te wikkelen.
Kleur het daarna met ecoline.

  • Er ligt een ei in de klas!
    De kinderen mogen allemaal voelen en voorzichtig luisteren…….ja er zit iets in maar wat?
  • Laat de kinderen in tweetallen bespreken wat er in het ei zou kunnen zitten.
    Er komen natuurlijk verschillende ideeën naar voren. Laat foto’s zien van dieren die uit een ei komen: zie bijlage
    Laat ook de afbeeldingen van eieren zien. De kinderen gaan in tweetallen bespreken wat ze zien en koppelen dit terug.
  • Daarna tekent iedereen in een papieren ei wat hij/zij denkt dat er in het ei zit.
  • Op een dag is het ei open….wat heeft er nu ingezeten? In mijn klas was het de start van een zoektocht.

Andere manieren om het thema te openen:

  • Opening van het project: Er liggen in de klas grote botten………… we gaan op onderzoek uit
  • Schatkist met daarin allemaal dingen van vroeger
  • Woordveld maken over vroeger/dinosaurussen; wat weten we er al van
  • Schatkast met daarin: skelet van dinosaurus en kwastje, boek over dinosaurussen, opblaasdinosaurus, woordkaarten, plastic dinosaurussen 

Materialen bij eieren:

Zoektocht naar de dinosaurus

Nadat we samen het ei bekeken hebben, besloten de kinderen dat het verstandig was om het op een warme plek te zetten. Tijdens de gesprekken over wat er uit eieren komt, besloot een groot deel van de klas dat het dan een dinosaurusei moest zijn. Ouders werden meegesleept naar het ei om te bewonderen. Toch wel bijzonder dat wij nou net in het bezit zijn van een dinosaurusei!

De volgende dag worden ouders wederom meegenomen naar het lokaal waar het ei ligt. Dan blijkt dat het ei is gebroken. Waar is de dinosaurus nu?
Hij is dus ergens in de school…..de kinderen besluiten zelf om vallen te maken.

DSC_7010 DSC_7012

DSC_7015

Ze leggen er keurig appeltjes in en de volgende dag zijn de appels verdwenen, maar geen dino.
Wederom worden de vallen verbeterd.

DSC_7585 DSC_7586

Er worden allemaal vallen getekend en ik heb erbij geschreven wat de bedoeling is:
camera’s ophangen, op het speelhuis wachten met een hengel, en een prachtig schematisch getekende val hieronder:

DSC_7587

In de klas vinden de kinderen aanwijzingen die er op duiden dat er echt een dinosaurus is:

DSC_7013

De vloer wordt afgezocht met vergrootglazen en wat je dan niet allemaal vindt…..het wordt steeds duidelijker er is een echte dinosaurus in school.

DSC_7034

Ik geef aan dat het een planteneter is, omdat elke dag de appeltjes verdwenen zijn. Maar onze dinoexpert is het daar niet mee eens: hij heeft de staart van de dino onder mijn bureau gezien en dat was duidelijk een vleeseter! Dan hangen we maar een rookworst op als test.

DSC_7077

De volgende dag hangt de rookworst er nog net zo. Dus toch een planteneter? Nee juf, dinosaurussen houden niet van rookworst maar van bloederig vlees. Tja, dan maar naar de supermarkt voor sucadelapjes:

DSC_7096

Ook dit ligt er de volgende dag nog net zo. Het vlees wordt aan een uitgebreid onderzoek onderworpen en er zitten wel bijtsporen op!

DSC_7106

Dan komt er een juf binnen die vertelt dat er buiten hele vreemde sporen te zien zijn:

DSC_7186 DSC_7193

DSC_7200

Het zijn hele grote sporen en daarna zien de kinderen werkelijk overal sporen: elke tak of omgewoelde grond komt duidelijk van de grote dino die om de school heeft gelopen.
Sterker nog er komen allemaal verhalen van dino’s die thuis of in struiken gezien zijn! Maar de dinosaurus op school is nog steeds onvindbaar.

Weer een week later, ligt er sneeuw en we zien weer sporen: nu van de grote dinosaurus met kleine pootjes ernaast!
De dinoexpert kan het wel ruiken aan de sporen. Hup met de neus op de grond en inderdaad het zijn sporen van een grote en kleine dinosaurus!

DSC_7364 DSC_7372

We vinden nog veel meer sporen en iedereen weet er wel een verhaal bij te vertellen: afdrukken van staarten, kleine dino’s, etc.

DSC_7384 DSC_7387

DSC_7392 DSC_7397

Maar het is wel duidelijk dat de kleine dinosaurus door zijn moeder is opgehaald.
We krijgen een heerlijk dinosauruskoekje als afsluiting van een project dat dan bijna zes weken heeft geduurd. Lang genoeg, zou je zeggen. Een paar weken later wordt er echter nog druk getekend over dinosaurussen, gezocht naar sporen en komen kinderen bij mij om te vertellen dat ze per ongeluk toch nog maar een dino hebben getekend. Van ouders krijg ik te horen dat kinderen er echt moeite mee hebben om los te komen van dit boeiende thema! Wat een betrokkenheid heb ik gezien.

DSC_7406

Activiteiten in de klas

Fossielen van dinosaurussen maken:

Vul bakjes met zand of klei. Druk daar dinosaurussen in en gooi er modelgips overheen. Als het droog is kun je de gips eruit halen. Als je zand hebt gebruikt kunnen de kinderen met kwastjes de fossielen tevoorschijn halen. Je kunt ze wit laten of kleuren met ecoline.

Dependancefoto's 009 Dependancefoto's 011

Dependancefoto's 010 SAM_2371

DSC_7254 DSC_7257

Onderzoeksactiviteiten en uitstapjes

  • Maak uitstapjes naar buiten en volg de voetstappen van de dinosaurussen
  • Als er een natuurhistorisch museum in de buurt is, is dat natuurlijk erg de moeite waard om een bezoekje te brengen

Knutselopdrachten

  • Voorleesontbijt 085 Stegosaurus met als basis een fles
  • Voorleesontbijt 084 SAM_2366
    Deze diplodocus heeft een ballon als basis. De nek is een electriciteitsbuis.
  • SAM_2345
  • Voorleesontbijt 083 De basis van deze pterodactylus is een rol met vleugels van karton
  • SAM_2397 Dinosaurusbek vol tanden
  • SAM_2393 SAM_2382
    Geschilderde dinosaurussen met zelfgemaakte gedichten eroverheen geniet.
  • SAM_2388 SAM_2379
    Schoenendoos op zijn kant en daarin een dinosauruslandschap met een nestje van brooddeeg en een stegosaurus erin
  • SAM_2378 Dinosauruseieren van papier mache
  • SAM_2365 Skelet verven
    Teken de omtrek op zwart papier. Laat ze met hun vingers afdrukken maken van de ruggengraat en daarna met de vinger strepen maken als ribben.
  • SAM_2361 Stegosaurus met wasknijpers als stekels
    SAM_2358 Dinosaurus van karton met gestempelde stippen. De poten zijn van stukjes wc rol
  • SAM_2349 SAM_2348
    Knippen en plakken van een halve cirkel
  • SAM_2300 SAM_2299
    Dinosaurussen van bordjes
  • DSC_7451 DSC_7450
    Dinosaurussen van klei en daarna opgeverfd
  • DSC_7448 DSC_7447
    Vulkaan van stroken en dinosaurussen zelf geknipt en opgeplakt. Papier eerst beschilderd en daarop bubbeltjesplastic gedrukt.
  • DSC_7445
    Allemaal dinosaurussen van papiermaché. De kinderen mochten zelf hun dino uitkiezen. De basis is verschillende flacons en flessen.
  • DSC_7441 DSC_7436
  • DSC_7435 DSC_7433
  • DSC_7432 DSC_7430
    Je kunt veel verschillende dinosaurussen maken van papieren bordjes
  • DSC_7425 DSC_7424
  • DSC_7423 DSC_7422
  • DSC_7418
  • Dinosaurussen 012 Dinosaurussen 018
    Wat weten we er veel van!

Hoeken

  • SAM_2245 DSC_7035
    Dit boek heb ik lang geleden eens gekocht en het is een groot succes om deze op een laptop of digibord te bekijken.
  • SAM_2239 SAM_2238
    Deze boeken zijn erg geschikt om na te spelen in een rollenspelhoek

  • Projecten 1-2 036 DSC_7014
    Zo nu en dan kun je dinosaurusskeletten kopen. Erg geschikt voor de zandtafel. Leg er kwasten bij zodat ze de skeletten voorzichtig kunnen opgraven.
  • Projecten 1-2 019 Feest 006
    DSC_7252
     
    Veel constructiemateriaal is erg geschikt om dinosaurussen van te maken 
  • Projecten 1-2 017  DSC_7323
    DSC_7312 DSC_7309
    Ik heb een flink aantal houten ‘botten’ in de klas en ook hoorns. Wat wordt daar mee gespeeld!
  •  DSC_7209
    In de bouwhoek kunnen de kinderen van blokken of kapla een vulkaan bouwen en daar met dinosaurussen omheen spelen
  • DSC_7158 DSC_7006
    Speeltafel met dinosaurussen en zelf geverfde vulkanen en bomen als achtergrond
  • DSC_7094  Bij het boek de Gigantosaurus heb ik een verteltafel gemaakt.

Spel en beweging

Warming up: Lopen en rennen als een dinosaurus, vliegen als een dinosaurus, grote stappen maken, kleine stapjes, bij trommel reageren door stil te staan, allemaal dezelfde kant op en daarna allemaal een andere kant op.

Je kunt bij de warming up ook gebruik maken van het liedje wie niet lopen wil – sta stil en hier allemaal andere bewegingsvormen aan toevoegen.

Spelletjes:

  • Dino kom uit je hol; In een hoek ligt op een mat een kind (dino) te slapen. De andere kinderen lopen heel zacht naar de dinosaurus toe. Als ze vlak om de mat heen staan, wordt de dino wakker en komt uit zijn hol. De kinderen rennen zo snel mogelijk naar een plek waar ze niet getikt mogen worden.
  • Zeg ken jij; In plaats van zeg ken jij de mosselman, zing je dit: zeg ken jij de dinosaurus, de dinosaurus, de dinosaurus, 2x, die woonde hier lang geleden…….samen kennen we de dinosaurus, etc. Zo kun je in plaats van de dinosaurus ook andere dinosaurussoorten toevoegen
  • Dinosaurus is gekomen, heeft mijn vriendje meegenomen maar ik kan er niet om treuren, gauw een ander weer gehaald (Joepie, joepie)
  • Tikspel: dinosauruseieren stelen: Leg een paar dinosauruseieren of ballen op een mat in het speellokaal. Dat is het nest van een diplodocus. Vertel de kinderen dat de diplodocus deze eieren heeft gelegd. Een van de kinderen is de diplodocus en zit aan een kant van de mat. Wijs een paar kinderen aan. Deze kinderen zijn tyrannosaurussen die heel zacht naar het nest toe lopen en dan proberen een of meerdere eieren te stelen. Zodra de diplodocus hoort dat er iemand aan de eieren komt, probeert deze de tyrannosaurussen te tikken.

Tikspel:

Inleiding: Vertel dat we in een groene vallei zijn beland met allemaal groene bomen; we zijn allemaal dinosaurussen en zijn op zoek naar onze vriendjes. We eten blaadjes van de bomen, we kunnen er net niet bij, moeten springen, soms eten we gras. ‘s Avonds gaan we slapen, ‘s morgens rekken we ons eerst uit, dan gaan we weer eten. Er is alleen een hol waar we niet mogen komen. Daar woont Drietand, dat is een boze vleeseter. Daar is het niet veilig……..

Tikspel: Drietand heeft honger en wil wat eten. Als we in een grot zitten, zijn we veilig en kan Drietand ons niet pakken. Maar als we spelen………..dan kunnen we getikt worden door Drietand! Het is goed om eerst de juf de rol van de vleesetende dinosaurus te laten spelen en daarna een van de kinderen.

Afsluiting: Drietand heeft zijn buikje lekker vol gegeten en gaat slapen. Ook de andere dino’s zijn moet en zoeken een veilig plekje op. Welterusten allemaal!

Groot materiaal:

Als je in het bezit bent van een speeltunnel, kan dat goed dienen als hol voor de dinosaurus. De kinderen ervaren dan donker en licht.

Muziek

Versjes:

Mijn dino-ei

Ik ben de dino,
dit is mijn ei
Ik zit te broeden
hier in de wei.

Kom maar naar buiten,
ik heb zoete pap!
Hier is je flesje,
daar is je slab!

Dinoverdriet

Er was eens een dino
heel groot en heel groen
Hij vroeg aan een muisje:
“Toe geef me een zoen”
“Nee”, zei het muisje,
“Dat doe ik niet!”
Nu huilt de dino
Een zee van verdriet

Dino

Dino, dino, kom eens hier,
Dino, dino, we hebben plezier.
Al is je staart dan nog zo lang.
Al ben je groot, we zijn niet bang.

Dino, dino, sta nu stil.
Dino, dino, ik weet wat je wil.
Met stompe tanden blaadjes eten.
Met scherpe tanden….wil je het echt weten???
Ik heb een andere dino opgegeten.

ik wil zo graag een dinosaurus,
en liefst een hele grote
misschien wel een Tyrannosaurus,
om eens mee te gaan lopen. 

Ik zou ermee gaan spelen,
buiten op het gras
Ik zou me niet vervelen,
ik neem hem mee naar de klas. 

Maar al wat ik heb is een hondje,
en die is maar zó klein,
maar hij heeft ook kleine tandjes,
en dat vind ik reuzefijn!  

k wou dat ik een dino was
groot en sterk
maar superlief
Dan liep ik met een reuze vaart
en zwaaide ik dreigend met mijn staart
Dan dronk ik water uit een plas
en hoefde ik nooit meer naar de … klas

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

shutterstock_167197106 Woorden over dinosaurussen

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Yurls

Kijk voor veel links over dinosaurussen ook op: http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/774366

Materialen

Dinosaurusmuseum

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

 

 

Rekenen/wiskunde

  • Sorteren van dinosaurussen; vraag de kinderen zelf hoe de groepjes gemaakt kunnen worden:

SAM_2246 SAM_2251
Lopend en vliegend

SAM_2250 SAM_2249
Op kleur                                                 Van klein naar groot

SAM_2247  Soort bij soort

 DSC_7183 De stekels van de stegosaurus
Leg twaalf wasknijpers in drie groepjes van vier neer. Knijp een aantal voorzichtig op de rug van een kind.
Hoeveel stekels zitten er op de rug? Door te kijken naar de hoeveelheid wasknijpers die er nog liggen, kunnen
de kinderen de structuur ontdekken.

DSC_7113 DSC_7120

DSC_7124 DSC_7125
In een boek vonden we een levensgrote voetstap. We hebben gemeten hoe lang deze was. Daarna heb ik deze voetstap uitgetekend en is deze uitgeknipt.
Hoeveel van onze eigen voeten/schoenen kunnen op de voetstap van de dinosaurus? Eerst laten schatten daarna uitvoeren.

Begrippen:

  • Oud – nieuw
  • Vroeger – nu
  • Groot – klein

Spel: Tellen van dinosaurussen, evenveel stenen neerleggen als dinosaurussen

Kralenplanken

 dino 5 dino 4 dino 3

 dino 2 dino 6 dino 1 
  

Afsluiting van het thema

In de klas hebben we een dinosaurusmuseum gemaakt.

We hebben alle ouders en belangstellenden uitgenodigd om het museum te bezoeken tijdens het buiten spelen op twee dagen. Op die manier heb je niet de hele klas vol en hebben de kinderen alle tijd om de ouders rond te leiden in het dinosaurusmuseum. Ook kunnen ouders die de ene dag werken, vaak de andere dag wel komen.
Ik had in de klas nummers opgehangen en de tekst bij elk nummer, zodat de ouders konden helpen als de kinderen het even niet meer wisten. De kinderen liepen de route van nummer tot nummer en legden uit wat er te zien was.

De kinderen verkochten zelf kaartjes en programmaboekjes. De kaartjes kosten 0,10 cent. Van tevoren hebben we besproken hoe die munt eruit zag en dat twee munten van 5 samen ook tien cent waren. De kinderen hebben dit heel serieus opgepakt.

Rondleiding door de klas:

SAM_2404 SAM_2395

SAM_2392 SAM_2405

Bedankt

Dit thema is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Marleen, Marije Bouma, Hilda Luth, Ina Schild, Minke Bosma en Margriet van Laar.

      

GD Star Rating
loading...

Tijd van dinosaurussen, 4.1 out of 5 based on 23 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!