www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Dierentuin

Janneke 22 april 2013

Voor kinderen is het een belevenis om eens naar de dierentuin te gaan. Veel ouders doen dit ook met de kinderen. Je ziet dieren die je in het dagelijks leven niet tegenkomt en leert wat over deze dieren.

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema/groepsplan of alleen een ontwerpschema downloaden over: hallo wereld. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Doel van het project

Met het thema dierentuin wil ik het volgende bereiken:

  • De kinderen gaan graag en regelmatig naar de dierentuin. Ik vind het belangrijk dat ze leren welke dieren in een dierentuin horen en welke niet
  • Ik wil ze leren welke dieren gevaarlijk zijn en welke niet
  • Bij de dierentuin horen heel veel beroepen
  • Wat is er allemaal in de dierentuin, behalve de dieren?

Boeken bij het project

Aanrader

Het is lente en de dieren in de dierentuin weten niet wat dat is: een zoen. Flamingo probeert het uit te leggen en de leeuw, de zebra, de giraf, de ijsbeer, de olifant, de kameel, het hert en het aapje denken te weten wat het is. Alleen het aapje heeft het helemaal goed!

Lesidee:
Geef de kinderen lippenstift en laat ze, nadat ze de lippen hebben gestift, zoenen op papier. Aan wie geven zij een zoen?

Speelgoed bij het thema te bestellen

Materialen

Als je contact zoekt met dierentuinen, kun je allerlei plaatmateriaal opvragen. Dat kun je in de klas weer gebruiken.

Met dank aan de verschillende dierentuinen die materialen gestuurd hebben om bij het project te gebruiken!

Opening van het project

Introductie van het project:

  • Schatkist
  • Woordveld
  • Boek: de dierentuin
  • Foto’s van dieren in de dierentuin
  • Letterdoosje: dierentuin
  • Verhaal: Jip en Janneke gaan naar de dierentuin

Verkenning van het onderwerp en maken van een woordveld

Petra van Gladbach mailde het volgende idee: Ik heb de opdracht gegeven dat alle kinderen een knuffel van de dierentuin van huis mocht meenemen. Deze knuffels kwamen samen in onze klassenflat.
 
De volgende ochtend lagen de dieren echter overal door de klas op de grond en onder de stoeltjes. Wat was er gebeurd? De dieren hadden ruzie gehad. De muis was bang voor de leeuw, de olifant voor de tijger etc. Hoe kunnen we dit nu oplossen voor de dieren? De kinderen kwamen al snel met het plan om dan hokken voor de dieren te maken. Dat was een prima startactiviteit voor dit thema. Aan het eind van het thema werden de ouders op school uitgenodigd om in de dierentuin te komen. Eerst moest een kaartje gekocht worden. Er stond een fotograaf bij de ingang. Iedereen kreeg een zelfgemaakte plattegrond van het park. In het restaurant kon wat te drinken gekocht worden in de souvenirshop werden beeldjes verkocht die de kinderen van klei hadden gemaakt en verder konden de dieren in de hokken bekeken worden. Een groot succes!

Onderzoeksactiviteiten en uitstapjes

Het mooiste is natuurlijk om op bezoek te gaan in een echte dierentuin. Als dat niet mogelijk is, kun je een video laten zien en praten over de ervaringen van de kinderen.

Misschien is er iemand die in de dierentuin werkt die je uit kunt nodigen?

Wat moet allemaal aan de orde komen?

  • Wat is een dierentuin en welke dieren zijn daar te zien?

  • Verschil tussen dieren, gevaarlijke dieren, hokken voor dieren

  • Beroepen in de dierentuin

  • Wat zien we allemaal in een dierentuin: kaartjesloket, fotograaf, restaurant, keuken voor dierenvoeding, paden

  • Waar komen de dieren; binnen- en buitenverblijven

  • Routes, wegwijzers, plattegrond

Engels met kleuters

Zintuigspelletjes

Kimspel: Leg verschillende speelgoedbeesten neer. Laat ze goed bekijken. Stuur iemand weg. Laat een dier weghalen en het kind weer terugkomen. Welk beest ontbreekt?

Knutselopdrachten

  • Papegaaien op een stokje

  • Een leeuwenkop

  • Een krokodil van een dik muizentrapje

  • Apen van een rolletje

  • En apen hangend in de klas

  • Zelf een hok knutselen

  • Een slang maken

Benodigdheden:
Heel veel groene stroken (snijd a4-papier in repen van zo’n 5 centimeter dik) Ik heb licht en donkergroene stroken gebruikt voor een leuker effect.
Werkwijze
* maak van 1 reep / strook een rondje
* de volgende reep steek je hier doorheen voordat je ‘m ook vastplakt met plakband
* ga zo door totdat je de slang lang genoeg vind
* geef de slang als laatste een tong en ogen
Het leuke van dit werkje is dat het uitlokt tot rekenen. De kinderen vergelijken hun slangen en praten over lang/ langer en langst. Erg leuk!
  • Slang van toiletrollen waar een touw doorheen geregen is
Benodigdheden:
* voor elk kind een deksel van een schoenendoos
* zwarte vlechtstroken (spijlen groep 1)
* zwart papier (spijlen zelf knippen voor groep 2)
* afbeeldingen van dieren
* verf
Werkwijze:
* de kinderen kiezen een kooi (deksel) + dier
* de kinderen verven de binnenkant van de kooi (bijv. met bomen)
* het dier wordt in de kooi geplakt

* de spijlen worden op maat gemaakt + vastgeplakt. De kinderen van groep 1 mogen bij mij vlechtstroken maken. De kinderen van groep 2 knippen zelf stroken voor de spijlen.


  • Leeuwen van brooddeeg waar een beetje kerrie aan is toegevoegd

Of leeuwen van een doos en een cirkel.

  • Zo kan het ook……..

  •    
    Leeuwenmaskers

  • Olifanten vouwen van 16 vierkantjes

  • Help….de leeuw is los!
    De kop zit met een muizentrapje op de tralies vast

  •           
    Een giraf met een nek van een halve keukenrol en een geschilderde giraffe

Hoeken

Overal in de klas hadden we hokken gemaakt met daarin dieren. De kinderen konden kaartjes kopen en een plattegrond en vervolgens de klas rond om de dieren te bekijken. Een paar kinderen waren oppassers en zorgden ervoor dat de hokken schoon bleven. Dus geen dierenpoep……….. 

 
Dierentuinen in de bouwhoek

Van Reina kreeg ik een heleboel leuke hoekideeën:

1. Leg tafels met de rug op de grond. Een stuk blauw zeil erin = water. Geel crêpepapier = zand. Piepschuim = ijs

2. Plak hoedenstroken van poot naar poot en je hebt de spijlen

3. Laat de kinderen zelf dierenknuffels meenemen voor in de hokken

4. laat de kinderen zelf het bord DIERENTUIN en de bordjes GEEN ETEN GEVEN stempelen / schrijven

Laat ze ook zelf bomen verven voor in de buitenverblijven

5. Voor de oppasser: een keuken / kleine bakjes waar het eten in kan / speelfruit zoals appels en bananen voor de apen / een kruiwagen + schep + bezem / een tuinbroek + regenlaarzen (=werkkleding).
Tip: laat de kinderen zelf drollen kleien die de oppasser weg kan halen als hij de hokken van de dieren schoonmaakt

6. voor de kassa: kassa / speelgeld / toegangskaartjes / plattegronden / informatieboekjes / open en dicht bord

Hier staan de foto’s van de hoeken in haar groep:

 
Het bord                                          Het kaartje



De dieren in de hokken en het aquarium


De keuken van de oppassers en het ijsberenverblijf


Baukje Wijngaarden maakte met de kinderen deze dierentuin met plankjes, papier en dieren.

Maak je een restaurant in de klas om tijdens het bezoek aan de dierentuin een hapje te eten, dan kunnen deze menukaarten gebruikt worden en een lijstje voor diegene die de bestelling komt opnemen:

Spel en beweging

  • Apengymnastiek; klimmen en klauteren
  • Apenkooi; tikspel
  • Met de bus naar de dierentuin; onderweg gebeuren er natuurlijk allemaal rare dingen
  • Ga je mee………naar de dierentuin……en jij mag zeggen hoe
  • Ik ging laatst naar de dierentuin (wijs: ik stond laatst voor een poppenkraam)
  • De grote grijze griezelbeer (Kleuterwijs 127)
  • Tikspel; De leeuw en de muizen. De kinderen zijn muizen en hebben een touwtje in hun broek hangen. De leeuw wordt gek van al die muizen en gaat de muizen proberen te pakken. Hij krijgt alleen hun staartjes te pakken. Hoeveel staartjes kan de leeuw vangen?

Muziek

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

 

 

In Kleuterwijs zijn veel leuke liedjes te vinden:

  • Naar de dierentuin (Kleuterwijs 124)
  • De dierentuin van Amsterdam (Kleuterwijs 125)
  • Een aapje (Kleuterwijs 126)
  • Ik zag twee beren (Kleuterwijs 129)
  • Dikke dikke olifant (Kleuterwijs 130)
  • Een olifant (Kleuterwijs 132)
  • Alle dieren liepen weg (Beestenboel, Benny Vreden 128)
  • De krokodil
  • Goeiedag meneer giraf (Grote Liedjesboek 36)
  • Dromedaris (Grote Liedjesboek 36)

Liedje op de wijs van Altijd is Kortjakje ziek:

Jongens, meisjes aan de kant
want daar komt de olifant.
Grote voeten, grote oren
En een lange slurf van voren
Jongens, meisjes aan de kant
want daar komt de olifant.

Oefeningen voor op het digibord

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

Woorden op de computer over de dierentuin

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Materialen

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Verhalend ontwerp (Gemaakt door Josje): Klik hier voor een verhalend ontwerp over een oppasser in de dierentuin die hulp nodig heeft.

Een paar auditieve oefeningen over het thema: dierentuin kun je hier vinden:

Ik ga naar de dierentuin en ik zie; dan noemt u een dier, bijvoorbeeld een krokodil. De volgende zegt: Ik ga naar de dierentuin en ik zie een krokodil en een olifant. Zo wordt de rij met dieren steeds langer. Hoeveel dieren kunnen we onthouden?

  • Tekendictee: Een goede oefening om goed te leren luisteren naar opdrachten: Geef een groep kinderen een vel tekenpapier en geef de volgende opdrachten: Teken in het midden van je blad een grote kooi. Teken een leeuw in de kooi. Teken een pad van de onderkant van je papier naar de kooi. Teken een boom rechts van de kooi. Teken een ladder schuin tegen de boom aan. Teken een aap in de boom. Teken boven de aap een papegaai. Teken links van de leeuwenkooi een hek. Teken achter het hek een giraf. Recht boven de giraf vliegen twee vogels.
    Leg de tekeningen dan naast elkaar en bekijk de resultaten.

Margriet Holterman deed bij deze leuke kangoeroe en het boekje het volgende:
Eerst bekeken we de kangoeroe van papier. Vragen als “hoe heet dit beest?
wat is dit (wijzen op de buidel), wijzen op de sterke achterpoten en de kleine voorpoten. Hoe kan dat? Hoe ver kan hij springen? (Wel over drie vrachtauto’s)

Waar leeft een kangoeroe?
Dit schrijf je op een papier.
Ook heb ik een luister vraag voor de kinderen. Als het boek uit gelezen is mag je er een antwoord opgeven: Waarom wil moeder kangoeroe dat de kleine kangoeroe uit de buidel gaat?

Dan wordt het boek voorgelezen. Aan het eind doe je het boek dicht en stelt de vraag: welke dieren kwamen in het boek voor? Op de kaartjes staan de namen van de dieren en een plaatje erbij. Deze zitten in een bakje voor de buik van de kangoeroe. Met deze kaartjes kun je weer allemaal spelletjes doen: ritme klappen, beginletter, sorteren bij de juiste beginletter etc.

In groep 3 wordt aan het begin van ieder project gevraagd aan de kinderen welke vragen ze hebben over verschillende dieren van de dierentuin.Aan het eind van het thema wordt tijdens een kringgesprek bekeken of alle vragen beantwoord zijn.

 

Rekenen/wiskunde Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

Begrippen:

Veel – weinig
Groot – klein
Hoog – laag
Aantallen schatten; wat is meer – minder
Rubriceren:Laat platen van dierentuindieren meenemen. Leg grote vellen papier neer en laat de kinderen de platen ordenen:

Dieren met veren

  • Dieren die vlees eten

  • Dieren die planten eten

  • Dieren die op land leven

  • Dieren die in een warm land leven

  • Dieren die in een koud land leven

  • Dieren die zwemmen

  • Dieren die vliegen

  • Dieren die lopen

  • Dieren die springen

  • Dieren die kruipen

Kralenplanken

Bedankt

Deze pagina is mede tot stand gekomen door bijdragen van: Roelie van de Meer, Ingrid van der Jagt, Dionne, Marije Bouma, Minke Bosma, Annemarie Mensink, Petra van Gladbach, Josje, Baukje Wijngaarden, Margriet Holterman, Margriet van Laar, Ina Schild (kralenplanken) en Reina Schenkel. Bedankt hiervoor!

GD Star Rating
loading...

Dierentuin, 3.7 out of 5 based on 3 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!