www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Waf – blub – miauw – snuf

Janneke 19 januari 2013

Waf – blub – miauw – snuf, kortom: dieren in huis. Veel kinderen hebben thuis een huisdier. Reden om deze dieren eens goed te bespreken. Bovendien is het op 4 oktober dierendag!

Ontwerpschema

In het ontwerpschema heb ik alle activiteiten in een schema gezet.
Download hier het ontwerpschema.

Doel

Ik wil de kinderen het volgende leren:

  • Welke huisdieren zijn er en hoe moeten ze verzorgd worden

Boek uitgelicht

Hoe kun je dierendag nu het best aan de orde stellen in de klas of thuis? Door dit boek te bespreken: het dierenwinkeltje van Marianne Busser en Ron Schroder! Het is de vierde in de serie van de winkeltjesboeken en het leuke is dat je ze alle vier naast elkaar kunt zetten zodat je een complete straat hebt!
In dit boek opent Bastiaan de dierenwinkel. Hij verkoopt allemaal spullen aan zijn klanten, waar dieren van houden. Soms houdt hij een kindermiddag in de winkel. Als een dame hondenkleren wil kopen, heeft Bastiaan deze niet. Hij verkoopt wel een paar kleine huisdieren en als Bastiaan jarig is, komen de andere winkeleigenaren langs om hem te verrassen. En hij krijgt een kus van Marjolein. Zou dat de laatste zijn?

Wat een prachtig boek! Een aanwinst voor alle dierenliefhebbers en winkeltjefans!

Boeken

Boeken over huisdieren:

Boeken over honden:

Boeken over katten:

Boeken over andere huisdieren:

Boeken over dierenarts:

 

Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

Veel kinderen hebben één of meerdere huisdieren. Misschien kan er op een afgesproken moment een ouder langskomen met het huisdier om er wat over te vertellen en het dier te laten zien.

Je kunt een vis in een vissenkom te logeren vragen.

Het is ook leuk om met de klas eens bij een dierenwinkel langs te gaan en te kijken wat daar allemaal voor huisdieren te koop is.

Een andere mogelijkheid is om een kijkje te nemen bij een dierenarts.

Aankleding van de klas

Over dieren zijn veel posters te vinden. Begin op tijd met verzamelen.

Maak een kijktafel in de klas waar allemaal dingen opstaan van huisdieren.

Laat de kinderen huisdierenknuffels meenemen. Maak een mand met katten en een mand met honden.

Opening van het thema

In de themakast kun je de volgende dingen stoppen: busje vissenvoer, hondenriem, kattenspeeltjes, plaatjes van huisdieren, vingerpopjes van huisdieren, boek over huisdieren, Siepie en Takkie  en muziekinstrumentje.

Elke dag gaat er een laatje open en staat dat wat eruit komt centraal in het kringgesprek.

Zintuigspelletjes

Voelspelletjes doen: Wat hoort bij de hond en wat hoort bij de poes?

Je kunt in de zakken ook woorden en plaatjes doen die bij de beide dieren horen. Dan maak je er een sorteerspelletje van.
 

 

Luisterspelletje: Een van de kinderen zoekt een plekje in de klas terwijl de rest met de ogen dicht zit. Het kind mag blaffen als een hond of mauwen als en poes. De anderen moeten dan raden waar het geluid vandaan komt.

Knutselopdrachten

  • Teken een poes

  • Laat de kinderen een poezenlijf schilderen en plak er een mooie poezenkop op. Natuurlijk kunnen de kinderen ook zelf een kattenkop maken.
  • Kat vouwen en kattenlijf zigzaggen
  •  
    Huisdieren maken van papier-maché. Als je er inpakpapier voor gebruikt, ziet het er heel vrolijk uit! Leuk voor dierendag!
  • Honden met een geborduurd jasje aan
  • Teckels vouwen
  • Vissen in de viskom; knip een grote viskom uit en laat de kinderen vissen tekenen met wasco. Ga er daarna met ecoline overheen
  • Van een cirkel en een halve cirkel kun je een mooie vis maken

Hoeken

Een dierenartshoek waar een dierenarts werkt en een assistent. De dieren kunnen de knuffels zijn die de kinderen hebben meegenomen. Er moet dan wel verbandmateriaal, spuiten, mondkapjes, medicijnpotjes zijn om te kunnen gebruiken.

Een dierenwinkel in de klas waar eten, verzorgingsproducten etc. verkocht worden. Verzamel hiervoor op tijd lege blikjes honden en kattenvoer, pakken van brokken etc.

Spel en beweging

Kleutergymles met touwtjes;

Honden kunnen goed springen en katten houden ervan om achter touwtjes aan te lopen. Goede reden om dit materiaal eens te gebruiken voor een kleutergymles.

  • Leg de touwtjes neer en laat de kinderen erover heen springen
  • Laat de kinderen een touwtje in de handen pakken en eroverheen stappen
  • Laat twee kinderen samen een touwtje vasthouden terwijl de rest van de kinderen eroverheen stapt.
  • Spel:Pak de staart; Wie heeft de meeste staarten te pakken? Als je je staart kwijt bent moet je gaan zitten op de bank.

Spelletjes:

  • Poes, poes, waar ben je? ;De kinderen staan in een kring en een kind staat in het midden met een blinddoek voor. De anderen lopen langzaam rond. Als de leerkracht zegt: Poes, poes, waar ben je, zegt iemand miauw en moet degene met de blinddoek raden waar het geluid vandaan komt en wie het is.
  • De hond in de mand; In het midden ligt een mat. In de hoeken liggen ook vier matten. Het hondenbaasje is de tikker en wil de honden in de mand hebben (de mat in het midden). In de hoeken zitten: gevlekte honden, bruine honden, zwarte honden en grote honden. Het hondenbaasje zegt wie mag gaan spelen en komt ineens van de middelste mat af en gaat de honden tikken. Deze mogen niet meer worden getikt als ze op hun eigen mat zitten. Zijn ze wel getikt dan komen ze in de middelste hondenmand te zitten.
  • Kat en muis;De kinderen staan in de kring. Buiten de kring loopt een muis, in de kring zit een poes. Op teken van de leerkracht doen de kinderen hun handen omhoog, maken poorten en mag de poes proberen de muis te pakken. De poes en de muis mogen zowel in als buiten de kring komen.
  • Vissen vangen; Twee tikkers hebben elkaar bij een hand vast en proberen samen anderen, de vissen te tikken. Ben je getikt? Dan ben je af en moet je aan de kant zitten.

Muziek

In het grote liedjesboek staat:

  • blz. 24; een dag voor alle dieren
  • blz. 26; alle dieren doen vandaag een beetje raar
  • blz. 28; Poesje kom maar snel naar huis
  • blz. 29; visje in de vijver
  • blz. 33; O, konijntje wat maak je een troep

In het boek kleuterwijs staat:

  • blz. 152; Het hondje, het geitje

In het grote versjesboek staan heel veel leuke opzegversjes:

  • blz. 18
  • blz. 19
  • blz. 22

In de dierenwinkel

Bij de dierenwinkel kun je heel veel dieren kopen
een goudvis, een konijntje of een kleine cavia
ik zou haast elke dag wel door die winkel willen lopen
en kijken naar de hamster die knabbelt aan de sla

Er zijn daar jonge hondjes, poesjes en parkieten
bakken vol met vissen en nog heel veel dieren meer
ook van de witte muizen kan ik vreselijk genieten
toch blijf ik liever sparen voor een echte speelgoedbeer!

Knijpkaarten

Werkbladen

Materialen

Meestal verzamel ik alle opdrachten en kleurplaten in een boekje. Hier kun je een voorkant vinden om te gebruiken voor dit boekje: voorkant boekje huisdieren

Taal

Ik heb een woordenboek en woordkaarten gemaakt van huisdieren.

Taaloefeningen
Ik heb bij het onderwerp dieren allemaal verschillende taaloefeningen en spelletjes gemaakt.

Taaloefeningen

Mijn dierenboek
Je kunt met de hele groep een boek maken over de eigen huisdieren. Laat daarvoor foto’s van de dieren mee naar school nemen. De kinderen mogen de foto’s en plaatjes opplakken en er zelf zinnen bij schrijven, stempelen of typen. Verder mogen de kinderen er andere leuke plaatjes bij plakken en een tekening maken over het huisdier. Ook kunnen kinderen er bij plakken of tekenen wat het dier eet en wat het graag doet. Al deze bladen worden verzameld in een multomap en komen in een huisdierenhoek te liggen.

Letterhoek
In de letterhoek kun je allemaal ansichtkaarten leggen met afbeeldingen van huisdieren erop. De kinderen kunnen dan zelf hun eigen woordkaarten maken door de afbeelding op te plakken en zelf het woord van het dier eronder te zetten.

Letters K en H
Laat de kinderen een plaatje opplakken van een kat en een hond. Daaromheen mogen ze letters zoeken en plakken. Om de kat komt de k en om de hond de h

Rekenen/wiskunde

Grafiek maken
Zorg voor plaatjes van huisdieren. Leg ze in de kring voor je neer en vraag de kinderen om een blokje neer te leggen onder het dier of de dieren die je thuis hebt. Als iedereen geweest is gaan we tellen, welk dier woont het meest bij jullie thuis en welke het minst, welke evenveel, etc.

Daarna stel je de volgende vraag. Nu willen we dit op papier zetten zodat we dit goed kunnen onthouden en aan de ouders laten zien. Hoe gaan we dat doen? Je zet de kinderen aan het nadenken. Laat de kinderen die met een goede oplossing komen, de opdracht uitvoeren. Zo krijg je een grafiek.

Tellen van huisdieren; meeste – minste en getallen erbij zetten

Grote – kleine huisdieren

Bedankt

Dit thema is mede tot stand gekomen dankzij bijdragen van: Margriet Holterman, Bea Niphuis en Minke Bosma.

 

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!