www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Bloemen/Lente

Janneke 18 januari 2013

Ontwerpschema van het project (download hier het ontwerpschema)

Doel van het project

  • Ik wil de kinderen leren dat er verschillende seizoenen zijn en wat daarin met bloemen en planten gebeurt
  • We werken toe naar het beheren van een bloemenwinkel voor de ouders van de school
  • Wat is lente; wat gebeurt er dan allemaal in de natuur?

Andere thema’s over de lente

Boeken bij het project

Extra activiteit

Kabouterpad lente

Loop met de klas een kabouterpad onder leiding van Kabouter Klaas en ontdek alles wat de lente te bieden heeft!

Bloemenwinkel in de klas

Ga je een bloemenwinkel in de klas maken? Hier kun je een pakket downloaden met daarin allemaal leuke materialen voor de bloemenwinkel.

Opening van het project

Introductie van het project:

  • Vertelkast; in de laatjes zitten: bloemenschaartje, bloem, bloembol, grond, flesje water, boek over bloemen, zaadjes, harkje
  • Woordveld
  • Een leuke startactiviteit?
    Begin met het uitdelen van de woordkaarten: de lente. Iedereen bekijkt zijn eigen woordkaart en zorgt dat de anderen het niet kunnen zien. daarna zoekt iedereen een ander op en beschrijft om de beurt wat er op de woordkaart staat zonder het woord te noemen. De ander raadt het woord. Is het goed? Ruil dan het kaartje en zoek een ander kind. Een activiteit die de kinderen altijd erg leuk vinden om te doen. Daarna ga je natuurlijk op stap, want lente moet je voelen! Gebruik daarvoor de zoekkaart van lentebingo. Hierop staan de afbeeldingen van de woordkaarten. Heb je buiten iets gezien dat op de kaart staat? Zet er dan een kruis doorheen. Ik heb vijftien verschillende kaarten gemaakt die je aan tweetallen kunt uitdelen.Lentebingokaarten

Onderzoeksactiviteiten en uitstapjes

  • Bezoek een bloemenwinkel: Bekijk hoe het werkt en wat er allemaal verkocht wordt. 
  • Als je vogels in de lente behandelt moet je natuurlijk de tuin/park in om vogels te bekijken. Het is ook leuk om een vogelhuisje op te hangen en te kijken wat er gebeurt. Vanuit de klas kun je ook vogels bekijken door wat vogelzaad op de grond te strooien om vogels te lokken en te kunnen bekijken. Bekijken van een oud vogelnestje is ook zeer de moeite waard. Het is zo vakkundig door die beestjes in elkaar gezet…….om jaloers op te worden.
  • Zaaien in de klas

  • Margriet Holterman heeft met de kinderen in de klas gezaaid. Ze gebruikte hiervoor potjes van toetjes en deed daar voor elk kind tuinkerszaad in. Ook kocht ze schortjes bij Zeeman en tuingereedschap. Daarna maakte ze van de zand/watertafel een mini tuintje waar kinderen zelf bonen mochten poten en verzorgen.
  • Proefje met witte tulpen: Begin met de kinderen een gesprek over bloemen en wat bloemen nodig hebben om te kunnen groeien. Veel kinderen weten vast dat bloemen water nodig hebben. Dat kun je ook zien door middel van de volgende proef: zet in drie vazen een paar tulpen neer en geef ze water met ecoline er doorheen. Gebruik drie verschillende kleuren. Na een tijdje zul je zien dat de tulpen de kleur van het water aannemen.

  • Maak een bloemstukje van allerlei voorjaarsbloemen. Gebruik je gele bloemen dan is het een prachtig paasstukje. In de kronkelwilg hangen door de kinderen zelf versierde eieren.
  • Tuinkers zaaien in een bakje en er zelf een onderzetter bij maken.
  • Maak een lentewandeling in de buurt van school en speel ondertussen lentebingo: Lentebingokaarten. Speel dit in tweetallen. Laat de kinderen goed rondkijken en als ze iets zien dat op de kaart staat, zetten ze er een kruis doorheen. Wie krijgt de kaart vol?
  •  Beebotkaarten: ga de cyclus van de kikker, lieveheersbeestje, boom, bol, kuiken en vlinder langs.

Opbouw van het project

  • Begin met een week waarin je alle lenteverschijnselen benoemt

  • In de tweede week behandel je bloemen en bloembollen

  • In de derde week kun je vogels in de lente uitwerken

  • Voor de vierde week kun je het hebben over het lenteweer

  • Wat gebeurt er met bomen en bladeren is ook een aandachtspunt

  • En natuurlijk: jonge dieren in de lente

Al met al een thema waar je zeker zes weken mee aan de slag kunt.

Knutselactiviteiten

Verwerkingsopdrachten rondom bloemen:

Voor het maken van een bloemenwinkel in de klas moet het volgende gemaakt worden:

  • bloemen

  • inpakpapier

  • potjes gemaakt van klei

  • bloemenvazen van glazen potjes en dit versieren

  • poster met bloemen

Verder zijn er de volgende ideeën:

  • Bloemen knippen uit tijdschriften

  • Vaas opplakken en hier bloemen in tekenen

  • Bloemen stempelen met wc rollen

  • Van wc rollen kleiner schijfjes maken en hier bloemen van maken om op te hangen

  • Van plastic bekers kun je deze bloemen maken. Dit doe je door de kinderen de bekers te laten inscheuren of inknippen tot net boven de bodem. Daarna openvouwen en de bodem verven of met propjes beplakken. (met dank aan Titia Pomp)

 

 

 

 

 

 

  • Bloemen van strijkkralen. De voorbeelden kun je hier downloaden: bloem 1, bloem 2, bloem 3, bloem 4, bloem 5 en bloem 6.

  • Bea bedacht mooie, kleurige bloemenwerkjes en werkbladen en bundelde dat samen in een bloemenboek

 

 

 

 

  • Ook bedacht Bea deze “handen” boom met voorjaarsbloempjes erin

  • Een tulpenbakje

  • Een tulp

  • Sneeuwklokjes gevouwen in de klas van Bea Niphuis

  • In de klas van juf Marije Bouma maakten de kinderen deze prachtige bloemen van karton dat ze hebben beschilderd met in het midden een hartje van crêpepapier.

  • Hyacinten van een keukenrol met propjes crêpepapier eromheen

  • Tulpen vouwen

  • Margriet Holterman maakte deze hyacinten, ze zijn met behulp van een spijker voorzien van stippen. Er zit een plantenstokje/ijslollystokje in waarop de naam van het kind staat.


  • Allemaal bloemenwerkjes op een blad maken samen een vrolijk geheel


  • Van Titia Pomp kreeg ik deze foto’s van een tak met zelfgemaakte katjes


  • Twee bloemen; scheurtechniek en    plakken naar een voorbeeld

  • Bloemen vouwen van vliegers

  • Tulp borduren

  • Vaas maken door rietjes om een melkpak te plakken en bloemen erin maken door te vouwen en te plakken.

  • Bloembollenveld; stukjes vloeipapier om de bovenkant van een potlood en daarna opplakken

  • Juf Marije Bouma maakte met de klas bloemenhoedjes. Van een band worden stroken ingeknipt en deze worden in het midden vastgezet met een splitpen. Daarna plakken de kinderen er zelf blaadjes omheen en zo krijg je deze prachtige bloemenhoeden.

Samen vormen ze een bos bloemen

Wat moet allemaal aan de orde komen?

Poten van bollen, zaden, plantjes
Verzorgen
Water geven
Bloemen bloeien
Plukken
Bloemenwinkel
Vazen en bloempotten
Voorjaarsbloemen, zomerbloemen
Bloemenkweker

Hoeken

  • Bloemenwinkel
  • Hoek waar gezaaid en gepoot kan worden en waar de bloembollen bekeken kunnen worden met een vergrootglas.

        
In de klas van juf Hilda Luth zijn de kinderen actief bezig met het prijzen van de bloemen in de bloemenwinkel.

  • Hoek waar gekeken kan worden naar de vogels buiten en daarna kunnen de kinderen de vogels natekenen.

  • In de letterhoek kunnen woordkaarten worden nagetekend en nageschreven door de kinderen.

Spel en beweging

Spelletjes:

  • Ik heb een mooie bloemenmand
  • Groen is gras
  • Estafette met bloemen; wie heeft ze het eerste in de vaas?
  • Tikspel; in het speellokaal liggen vier matten en in het midden een cirkel. Dat is de vaas. Op de omliggende matten liggen vier hoepels die de kleuren aangeven. De bloemenman gaat bloemen kopen. Hij kiest een kleur uit. Deze groep loopt om de vaas heen. Op een teken, probeert de bloemenman de bloemen te tikken en zo in de vaas te krijgen. Zijn ze weer op hun eigen mat, dan mogen de bloemen niet meer getikt worden.

Muziek

In kleuterwijs staan de volgende liedjes:

  • Bloemen wiegen heen en weer (blz. 108)

  • Krokusbolletje (blz. 106)

  • Voorjaarsliedje (blz. 102)

  • Krokeledokus (blz. 104)

Nog een leuk lenteliedje, met dank aan Alma ten Bruin:

Materialen

Groep 3

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Oefeningen voor op het digibord

Taal

     In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Auditieve oefeningen van:

 


  • Met de kunstbloemen die bij Xenos te koop zijn, kunnen leuke taalspelletjes worden gespeeld: woordstukjes klappen, welke kleur is weg, bloemen tellen, etc.

Rekenen/wiskunde

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

Telhoek maken met bloemen, vaasjes en kaartjes met stippen en cijfers. De kinderen krijgen de kaartjes en moeten in een vaas evenveel bloemen doen. Daarna leggen ze het kaartje erbij en controleren of het klopt.

Veel – weinig bloemen in een vaas

Kleuren van bloemen

Vogels in een nestje; tellen erbij en eraf

Kralenplanken


Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Marije Bouma, Hilda Luth, Margriet van Laar, Margriet Holterman, Bea Niphuis, Titia Pomp, Lieselot Cottyn, Charlotte van’t Wout, Anneke van Hevele, Ina Schild (kralenplanken), Jannie van Maldegem, Judith Schutten, Anne Rykaert en Clairette Heldens. Bedankt hiervoor!

                                                     

GD Star Rating
loading...

Bloemen/Lente, 3.2 out of 5 based on 25 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!