www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Hoera! Ik krijg kleuters

Janneke 19 maart 2014

Het zal je gebeuren: je hebt het ontzettend naar je zin in groep 5/6 en dan zegt je bestuur: er is een plekje voor je in groep 1/2! En dat terwijl je alleen in het eerste jaar van de Pabo een kleuterstage hebt gehad. Je eerste gedachte: Ojee, ik krijg kleuters…….wat nu?

In het boek gaat Vivian, de (fictieve) leerkracht die dit overkomt, niet bij de pakken neer zitten. Eerst gaat ze een afspraak maken op de nieuwe school om de klas en het plein eens te bekijken. Dat valt tegen: het is kaal, ongezellig en rommelig. Hoe pak je dan de voorbereiding serieus en systematisch aan? Ze maakt een plan, schrijft allemaal vragen op, legt deze voor aan ervaren collega’s. Ook gaat ze foto’s maken van goed ingerichte klassen en verdiept ze zich in literatuur en relevante informatie. Zo ontstaat er overzicht en verandert langzamerhand het gevoel in Hoera! Ik krijg kleuters.

De volgende vragen worden telkens met de collega’s besproken om een goed beeld te krijgen van het lesgeven aan de kleuters:

  • Hoe kleuters leren
  • Indelen van een ‘kleuterdag’
  • Van lokaal naar leeromgeving
  • Spelenderwijs wijs
  • Voorbereiden en aanbieden
  • Observeren en begeleiden
  • Zorgen voor ieder kind
  • Communiceren met jonge kinderen
  • Spelen met een thema
  • En nu naar buiten
  • Speelleeromgeving
  • Regels voor een goede sfeer
  • Hoera! Ik krijg ouders
  • Naar groep 3; een ononderbroken ontwikkelingsproces

In elk hoofdstuk wordt een vraag besproken en krijgt Vivian antwoorden van haar collega’s. Aan het eind van elk hoofdstuk bekijkt ze wat ze geleerd en ervaren heeft en worden voornemens opgesteld.

Zo krijgt de lezer samen met Vivian een prachtig beeld van het lesgeven aan kleuters in een uitdagende kleuteromgeving.

Door het lezen van het boek, ontdekte ik, met toch heel wat ervaring,  steeds herkenbare maar ook dingen die wat naar de achtergrond zijn geraakt: tips om een goede leeromgeving te maken, samenstellen van speelgroepjes, het belang van buitenspel, allemaal zaken die ik wel wist maar wat is het goed om nog eens te lezen!
In het hele boek komt het belang van spel aan bod. Hoe organiseer je dit en hoe zorg je ervoor dat elk kind voldoende aanbod en begeleiding krijgen die het verdient. Geen methodes maar het kijken naar het kind en het volgen van de ontwikkeling staan voorop. Daarom spreekt dit boek mij erg aan. 

Ik merk wel dat veel leerkrachten die nog niet veel ervaring hebben, het best lastig vinden om zonder een methode te werken. Dit boek laat zien hoe dat kan. Er is veel aandacht voor het spel en het observeren van de kinderen. Het enige dat ik mis in het boek is: hoe zorg ik dat alle doelen aan bod komen en hoe kan ik dat het beste bijhouden. Observatie komt wel aan bod maar het is niet duidelijk hoe je alle gegevens goed moet volgen. Zelf vind ik het handig dat er een beredeneerd aanbod op school is, waardoor je er planmatig voor zorgt dat alles een aantal keer aan bod is geweest. Ik pas dat aanbod gewoon aan het thema aan. Nu weet ik uit ervaring dat als een rijk aanbod hebt in de klas, de doelen vrijwel allemaal wel aan bod komen maar voor een beginnende leerkracht is dat nieuw en ik kan me voorstellen dat je die zekerheid wil hebben. 

Elke leerkracht die met kleuters werkt of gaat werken, zou dit boek eigenlijk een keer moeten lezen. Natuurlijk zal er veel herkenning zijn maar toch ontdek je veel informatie die wat naar de achtergrond is verdwenen. Ook kan het zijn dat er een onderdeel in je lesgevende praktijk is, die niet goed loopt. Dan heb je veel aan het lezen van het hoofdstuk waar dit in naar voren komt. Er staan verschillende tips en ervaringen van anderen in. Dat maakt het een heel praktisch boek voor iedereen die met kleuters werkt of gaat werken!

 

 

GD Star Rating
loading...

Hoera! Ik krijg kleuters, 3.5 out of 5 based on 14 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!