www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

De Uitvinder

Janneke 27 februari 2014

 

Dit jaar hebben we een schoolproject over de uitvinder. Een thema waar veel techniek bij komt kijken.
Elke groep gaat iets onderzoeken en uitvinden.
In mijn groep gaan we de perfecte knikkerbaan uitvinden en zoeken we uit wat een kettingreactie is.

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: de uitvinder. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Doel

Door middel van dit thema willen we op school meer aandacht besteden aan techniek.

In de klas heb ik als doel dat kinderen leren wat een actie voor reactie tot gevolg kan hebben. Dat gaan we uitvinden door middel van:

  • Knikkerbanen bedenken
  • Kettingreactie maken

Boeiende boeken

De Willewete-reeks van Clavis is een reeks informatieve prentenboeken die aan kinderen alles duidelijk uitlegt. Zo ook dit boek over uitvindingen! Jozua Douglas en Margot Senden zijn er in geslaagd om te laten zien wat uitvindingen eigenlijk zijn. Het boek begint bij Job die bij opa en oma logeert. Zij vertellen over de oertijd toen er nog bijna niks was. De mensen zijn toen dingen gaan bedenken om het leven makkelijker en fijner te maken. Dat zijn uitvindingen. Daarna worden verschillende uitvindingen van vroeger tot nu beschreven: vuur en elektriciteit, het wiel en wagens, het schrift en boeken, motoren en machines, telefoons en computers, uitvindingen in huizen, Job bedenkt een opruimmachine, een leuk versje en een liedje. Kortom alles wat je nodig hebt om dit thema: uitvindingen uit te leggen aan kleuters! De schrijver en de illustrator zijn daar heel goed in geslaagd. Ik denk dat heel veel kinderen zich niet eens kunnen voorstellen dat de wereld er anders uit heeft gezien dan nu! Ik ben erg benieuwd wat de kinderen van het boek vinden! Het enige dat ik jammer vind is, dat de illustraties te klein zijn om in een groep te laten zien. Maar als voorleesboek is het heel geschikt.

Moffel en Piertje zijn de helden van de schooltelevisieserie: Koekeloere. Vrijwel alle kleuters zullen hen herkennen. In het boek: Moffel en Piertje en het grote taalavontuur, ontmoeten Moffel en Piertje een uitvinder: Wirwar. Hij is soep aan het maken maar dit smaakt nergens naar. Moffel en Piertje gaan helpen. Dat gaat prima….totdat het zout er in moet. Dan gaat het mis. Een van de uitvindingen van Wirwar is de klopt-ie-masjien. Als het klopt wat je erin stopt, gaat er een groen lampje branden. Dan lukt de lettersoep gelukkig! 

In het tweede verhaal krijgt Arie een luisterbrief. Wirwar heeft een speurtocht bedacht voor Moffel en Piertje. Onderweg komen ze van alles tegen. Als prijs worden ze uitgenodigd voor een picknick bij Wirwar.

In het derde verhaal valt Arie uit zijn nest op zijn kop, daardoor praat hij in stukjes. Bij Wirwar liggen allemaal stukjes van woorden. Moffel en Piertje plakken de letters aan elkaar en roepen het in de klopt-ie-masjien. Zo weten ze of ze het goed hebben gedaan. Gelukkig knapt Arie weer snel op.

Het vierde verhaal gaat over de letterpicknick. Wirwar gaat vast op stap met een mand vol lekkers. Maar waar de picknick is? Wirwar heeft wel een letter genoemd…….gelukkig vinden ze de plek.

Wat een geweldig leuk boek. Er staan allemaal taalspelletjes in die je met de kinderen kunt doen. Wat mij erg aanspreekt is dat de spelletjes tussen het voorlezen gedaan worden waardoor het heel speels is.

Ik heb nog een werkblad gemaakt waar de kinderen in de lettersoep de letters wirwar kunnen zoeken en kleuren.

Nog meer boeken die gebruikt kunnen worden bij dit thema

Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

  • Ontdekdozen in de klas: zie ontdekdozen
  • Allemaal knikkerbanen
  • Kettingreactie bedenken
  • Apparaten slopen en bekijken

Aankleding van de klas/hal

DSC_4261 In onze hal is een prachtige tentoonstelling gemaakt!

DSC_4245  DSC_4252

DSC_4247 DSC_4248 DSC_4251

DSC_4259 DSC_4246

 

IMG_0506

Op de deur van mijn klas hebben we prachtige knikkers gehangen die gemaakt zijn van een cirkel. Daarbij heeft groep 2 geschreven wat allemaal bij knikkers hoort: glad, rond, dik, klein, ze rollen van hoog naar laag, etc.

Opening van het thema

Opening in de klas:

Ik wil het thema beginnen door in tweetallen allemaal voorwerpen uit te delen. De kinderen bespreken deze voorwerpen en bekijken en voelen waar het van gemaakt is en waar het van geweest is. Ook bedenken ze wat je er mee zou kunnen doen. Daarna koppelen we dit terug in de kring. Kort wordt verteld wat besproken is. 

DSC_4385 DSC_4387
DSC_4395 DSC_4390

Ik heb van elk voorwerp een foto gemaakt. Iedereen mag zijn eigen voorwerp opzoeken. Deze foto dient als basis voor een ontwerptekening. Wat voor machine kun jij hier van maken?

DSC_4406 DSC_4408

Opening in school:

Alle kinderen komen samen in de hal. Daar komt een uitvinder die vertelt dat er veel concurrentie is op onze school. Daarom wil hij alle uitvindingen die gedaan zijn laten keuren door een jury. Van elke groep wordt een ruwe versie gepresenteerd van de uitvinding waar in de groep mee gewerkt gaat worden. De jury vindt al deze uitvindingen nog niet goed genoeg en stuurt iedereen naar de groep om het idee verder uit te werken. Daar is de uitvinder zeer tevreden mee! Er is immers maar een goede uitvinder op school!

IMG_0309

Wat gebeurt er in de andere klassen?

  • Maak een zo lang mogelijke kettingreactie
  • Vind lekkere hapjes uit
  • Maak een tijdmachine en stap zo in een andere tijd
  • Hoe kun je iets voortbewegen zonder motor?
  • Het wiel wordt opnieuw uitgevonden
  • Hoe werkt een molen?
  • Wie vliegt het verst?
  • Bellen blazen
  • Ontwerp een muziekinstrument

Knutselopdrachten

  •  DSC_4108 DSC_4112
    Lampje ingekleurd met ecoline. Afbeelding te vinden op het internet.

Knikkerbanen

  • Knikkerbanen ontwerpen

DSC_4375 DSC_4376
DSC_4379

DSC_4540 IMG_0519
Knikkerbanen van dozen en rollen

IMG_0518 IMG_0517
Knikkerbaan van deksel en rollen

Uitvindingen:

  • IMG_0508 IMG_0580
    Schilder jezelf als uitvinder. Wat zou je willen uitvinden?
  • DSC_4571
  • DSC_4563

Robots:

DSC_4532 DSC_4537

DSC_4535 DSC_4536
Robots van hout dat zilverkleurig is geschilderd.

  •  DSC_4689 DSC_4690
    Robots tekenen met zwarte stift en daarna inkleuren met ecoline
  • IMG_0588 IMG_0589
    IMG_0512
    Robots van zilverkleur geschilderde doosjes en doppen.
    De haren zijn gemaakt van chenilledraad dat
     even om de vinger gedraaid is
  • IMG_0511  IMG_0510
    Robots van blikjes. Goed aan elkaar te plakken met bison fix

IMG_0577 IMG_0575 IMG_0574
Robots van karton; plak op de koppen de hoofden van de kinderen

IMG_0515 IMG_0514
Groep 2 heeft robots geknipt en opgeplakt van glitterpapier

Hoeken

  • Sloophoek; allemaal kleine apparaten mogen gesloopt worden

DSC_4451

DSC_4453 DSC_4586

  • Constructiemateriaal

DSC_4517 DSC_4545

IMG_0522

  • Knikkerbanen

DSC_4494

  • Tandwielenpuzzel 

DSC_4370 DSC_4405

  • Watertafel DSC_4363
  • DSC_4410 Ontdekbak met allemaal spullen
  • DSC_4526 Knikkerbaan in de zandtafel
  • DSC_4508 Bouwhoek

Spel en beweging

Beweging: Lopen als een robot

DSC_4467

Tijdens het buitenspelen wordt ook van alles uitgevonden.
Hier de veegmachine….

Muziek

  • In Kleuter-wijs staat een liedje over Robbie Robot; blz. 66

Liesbeth v.d. Berg heeft een lied gemaakt over uitvindingen:

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Materialen

Oefeningen voor op het digibord

Taal

Vertelkast en wenskist 002
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

Uitvinder – idee – ontdekking – gereedschap – werkplaats – laboratorium – wetenschapper – kettingreactie – uitvinding – robot.

Rekenen/wiskunde

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

Afsluiting van het thema

Als afsluiting houden we een grote tentoonstelling waarbij we iedereen uitnodigen om de gemaakte werkstukken en ontdekkingen te bekijken.

Ook hadden we de finale van de tollenwedstrijd. Alle kinderen mochten tollen ontwerpen. De tol die het langst bleef draaien was per bouw de winnaar. De bovenbouw moest een tol ontwerpen die niet met de handen aangedreven werd.

DSC_4558
Kijk hieronder voor de foto’s:

Tentoonstelling door de school

Ontdekking van het wiel:

IMG_0548 IMG_0550

IMG_0545

Proefjes in de klas:

IMG_0560 IMG_0558

Ballengooimachine:

IMG_0542

Uitvinders en proefjes en ontdekkingen over kleuren:

IMG_0541 IMG_0539

IMG_0538

Zelfgemaakte bellenblazers:

IMG_0532

Voortbewegen door wind:

IMG_0531 IMG_0530

Voortbewegen door magneten:

IMG_0529 DSC_4290

De tijdmachine:

Ontwerpen:

DSC_4358 DSC_4357

DSC_4354 DSC_4352

Het resultaat:

IMG_0523
In deze hoek werd veel gespeeld: de kinderen stapten erin en verkleedden zich als ridder, prinses, etc.

IMG_0525 IMG_0524

Kleine tijdmachines

IMG_0526 Terug naar de tijd van de dinosaurussen

Robots:

IMG_0509 IMG_0528

Verder stonden door de hele school heen allemaal proefjes die kinderen met hun ouders mochten doen:

IMG_0587 IMG_0603 IMG_0605

Bedankt

Rianne Hofma; bedankt voor het meedenken en aanreiken van PP presentaties en openingsidee! Margriet van Laar, bedankt voor het maken van heel wat materialen. Liesbeth v.d. Berg bedankt voor het leuke lied dat je speciaal voor mij gemaakt hebt en Marije Bouma voor alle ideetjes voor proefjes!

GD Star Rating
loading...

De Uitvinder, 3.9 out of 5 based on 7 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!