www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Ik ga op reis met de trein en de bus

Janneke 2 mei 2022

Een reis met de bus en de trein is voor veel jonge kinderen bijzonder en magisch. We gaan met de groep met dit thema aan de slag omdat de schoolreizen voor de deur staan en we dan een ritje met de bus gaan maken maar ook willen we ontdekken hoe het reizen met de trein gaat. In groep 2/3 komen allerlei activiteiten aan bod:
In de groep maken we een trein en een bus om het spel na te kunnen spelen, in de huishoek maken we ons klaar voor vertrek en wat hebben we dan allemaal nodig en moeten we ons haasten want hoe laat vertrekt de bus of de trein en wat wordt de bestemming, in het winkeltje verkopen we tickets en iets lekkers voor onderweg, in de bouwhoek ontwerpen we een spoorbaan en bouwen deze na, we spelen met de teltrein en het busspel en spelen bij de verteltafel het verhaal na van Boer Boris gaat naar oma. Dit gecombineerd met veel tellen en taal en daarmee hoop ik weer een rijk thema te kunnen aanbieden dat hopelijk goed aanslaat! Dit is een start van het thema. Er zullen regelmatig aanvullingen komen als we er mee aan de slag gaan.

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: Op reis met de trein en de bus. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Doel

Hoe gaat het reizen met de bus en de trein, wanneer reis je met deze vervoersmiddelen en hoe laat moet je vertrekken en kom je aan. Belangrijke doelen om mee aan de slag te gaan bij dit thema. Verder verkennen we het thema eerst in de startweek en zien wat we al weten maar ook nog willen leren. In de weken erop werken we dit verder uit en tijdens de slotweek sluiten we het af en ontdekken dan wat we allemaal hebben geleerd over het thema; op reis met de bus en de trein.

Boeken

Boeken over de trein

 Het boek: Hoe werkt een trein gaat over treinen vroeger en nu met uitklapplaten waardoor je de ontwikkeling goed kunt zien, de stoomtrein met kleine uitklapstukken, het station met alles wat daar te zien is, andere vervoersmiddelen die over rails gaan, in en om de trein, snelheid van treinen, treinen omhoog en omlaag en boven en onder de zee, knooppunten van rails, goederentreinen, reizen in stijl  en gekke treinen. Kortom alles wat je over treinen wilt weten staat in dit boek. Door de uitklapplaten is het voor kinderen extra aantrekkelijk om in het boek te kijken en alle uitklappers te openen. 


 Op reis met de trein van de Willewete reeks begint met Sam die aan het spelen is met de houten rails en eindelijk gaat hij een echte treinreis maken. De treinen van vroeger tot nu zie je en de treinen die overal zijn. Er werken heel wat mensen in en rondom de trein en hoe ziet de trein er aan de binnenkant uit. Wat gebeurt er als je de trein mist en hoe gaat het op het station. Er zijn veel soorten treinen en je kunt ook treintje spelen. Een goed, informatief boek met veel informatie over treinen om te laten zien.

Boeken over de bus


Speelgoed bij het thema

Natuurlijk mag een bus en een trein met het spel niet ontbreken.


Uitgelicht; het busspel van Kleutermaterialen

Ga je bezig met optellen en aftrekken, mensen in en uit de bus, dan vinden kinderen het geweldig om dit te mogen uitspelen. De stap naar het meer abstracte is vaak groot. Daarom is dit bussommenspel van Kleutermaterialen een hele mooie aanvulling.

Waar bestaat het spel uit? Het spel bestaat uit een mooie dikke, lichte grondplaat met daarop een afbeelding van een bus voor een bushalte, 10 houten poppetjes in twee vormen, twee dobbelstenen met op de een de getallen 1-6 en de ander een plus en min teken en er zijn vijftien opdrachtkaartjes bij.

Hoe werkt het spel? Kinderen kunnen het in tweetallen spelen of alleen. Leg de bus neer en pak een dobbelsteen met een getal. Zoveel mensen zitten in de bus. Zet deze hoeveelheid poppetjes in de bus. Pak nu een opdrachtkaartje en kijk wat er op staat. Bij de halte komen er mensen bij of gaan er mensen af. Dit kun je ook doen zonder de opdrachtkaartjes en dan alleen met de dobbelstenen. In totaal kunnen er 10 mensen in de bus meereizen. Een andere mogelijkheid is om het spel uit te spelen en dan na te doen met de bus en de poppetjes.

Deze grondplaat heeft een mooie glimmende plaat op de voorkant waardoor deze ook geschikt is om op te tekenen met een whiteboard stift. Zo kun je steeds een stapje verder gaan in het handelingsmodel.

Vertaalcirkel;

Dit spel is heel geschikt om uit te werken met de vertaalcirkel. Hoe doe je dit? Door middel van de vertaalcirkel leer je kinderen dat iets steeds abstracter wordt. Veel kinderen vinden dit best lastig. Het uitspelen lukt prima maar het uiteindelijk opschrijven is een grote stap. Door veel te oefenen met de vertaalcirkel, kun je deze stap steeds makkelijker maken doordat kinderen zien wat er gebeurt.

Stap 1; Speel het spel uit met 10 stoeltjes en 10 kinderen in de klas
Stap 2; Speel het daarna uit met de busplaat en de houten poppetjes
Stap 3; Gebruik in plaats van de houten poppetjes blokjes of fiches
Stap 4; Laat de kinderen het uittekenen, ik zeg altijd dat het een snelle tekening moet zijn/je kunt overigens ook de bus van het spel gebruiken om op te tekenen met een whiteboard stift en dan weer uitvegen of erbij tekenen
Stap 5; Schrijf de som op of laat het zien op de getallenlijn wat er gebeurt

Bestellen?

Klik op de afbeelding van Kleutermaterialen en dan kom je op de bestelsite.

Onderzoek/uitstapjes

– We gaan kijken bij de bushalte vlak bij onze school. We gaan bekijken wat daar allemaal te zien is en wat er op het bord staat. Hebben alle bushaltes een abri of niet?
– We wandelen naar de spoorwegovergang en kijken op ruime afstand toe wat er gebeurt als het spoor dicht gaat en de trein langs raast.


Misschien heb je de volgende mogelijkheden:

  • Neem een kijkje bij een station of een busstation
  • Is er een ouder die op de trein of bus werkt? Laat deze op school wat komen vertellen

Opening van het thema

Themakaart: we gaan op reis met de trein en de bus

We spelen met alle leerkrachten van de onderbouwgroepen het volgende boek uit:

Het boek gaat over een treinconducteur die gespeeld wordt door de juf. Er komen steeds meer mensen in de trein: een man, een boerenzoon, een piraat, een oude vrouw, een koningin en een dierenvriend met een doos. Ze hebben spullen bij zich en kaartjes waarop staat wat ze bij zich hebben. Als de dierenvriend in de trein komt, wil iedereen weten wat er in de doos zit. Daarin zit een leeuw! Iedereen rent de trein uit en alles valt en raakt door elkaar. Welke woorden horen nu bij de juiste persoon?

Een prachtig boek om bij dit thema te gebruiken. Vooral kinderen die al wat beginnen met lezen of in het leesproces zitten, zullen de kaartjes met de m-k-m woorden graag gebruiken.

  • Kaartjes om te gebruiken bij het uitspelen van dit boek: woordkaartjes

Wat weten we al en wat willen we nog leren?


  • Wat willen we leren? We maken een trein en op de wagons schrijven en/of tekenen de kinderen wat ze willen leren of weten tijdens dit thema; Wat willen we leren


Knutselopdrachten

Trein

Werk met de hele klas toe naar een echte treinbaan met zelfgemaakte huisjes, landschappen, tunnels, etc

– 


  • Maak voor het spel een mooie hoed voor de machinist die ze kunnen gebruiken bij het spel.
    In het rood is het een hoed voor de conducteur.

  • Ook al wordt dit nu niet meer gebruikt, het is wel leuk voor het spel
  •  
    Teken een trein met zwarte stift en kleur deze in met ecoline

  • Een goederentrein
  •  Trein van doosjes
  •  Geschilderde locomotieven
  • In de trein moeten 7 kinderen, knippen en plakken met vouwbladen en fotootjes

  •    Schilder en kleur een trein
  • Tekenen over het boek: Boer Boris gaat naar oma


Bus

  •  
    Schilder een bus met passagiers
  •  Knip en plak een bus
  •  Een bus vouwen

  • Tekenen met wasco en ecoline
  •  Bussen van doosjes


  • Bussen met zwarte stift en ingekleurd met ecoline

  • Bussen van karton en witte ramen waarachter de kinderen de passagiers tekenen

Hoeken

Materialen om te gebruiken bij de hoeken:

Wat moet er aan de orde komen?

Startweek: Hierin valt de opening en verkennen we het thema door te bedenken wat we al weten en wat we willen leren en weten over het thema.

Week over de trein om dit goed uit te diepen. We hebben het over het spoor, de rails, de wissels, de treinen en de wagons, het station, de ov kaart en de conducteur en machinist.

Week over de bus. Waar stoppen de bussen, hoe ziet een bus er uit, wie bestuurt de bus, hoe zit je in een bus, hoe gaat een bus stoppen en wat is de route van de bus

In de weken erna nemen we de tijd voor het boek: Boer Boris gaat naar oma en maken een verteltafel en de attributen om mee te spelen, ook gaan we aan de slag met de vragen die de kinderen hebben en delen onze bevindingen met elkaar.

Afsluitweek; Dan laten we aan de andere groepen zien wat we hebben gedaan en geleerd, kijken in de groep terug op het thema en ruimen samen alles op.

Spel en beweging

Inleiding van de les: Laat de kinderen eerst op weg gaan naar het station. Dat gaat lopend, rennend, springend, hinkelend, kruipend, als deftige dame, als koningin, als rennend hondje, als oude meneer, als een tweeling die alles hetzelfde doet, etc.

Speel daarna of iedereen in de trein of bus zit. De kinderen lopen achter de chauffeur of machinist aan en gaan links, rechts, snel, langzaam, rechtdoor, met een bocht, over een bult, door een donkere tunnel. Het gaat erom dat de kinderen flink bewegen.

Spelletjes om te spelen:

  • Chauffeurtje mag ik mee met jou
  • De trein die rijd op wielen
  • Een treintje ging uit rijden
  • Treinreisje; tikspel; Teken rails op de vloer met stoepkrijt of tape. Doe dit zo dat de kinderen erachter kunnen staan. Het voorste kind is de locomotief. Een van de kinderen is de conducteur en heeft een fluit. Als deze fluit, gaat de trein rijden. Fluit de conducteur weer dan stopt de trein en stappen alle kinderen uit. Iedereen mag even spelen met een ander. Fluit de conducteur weer dan moet iedereen snel de trein in. Dat is de plek tussen de rails. Wie daar niet is mag getikt worden door de conducteur.
  • Chauffeurtje hoe laat is het? Een van de kinderen is de chauffeur. De passagiers staan aan de andere kant van het lokaal achter een streep of de rails van het vorige spel. De chauffeur loopt rond en de passagiers lopen achter hem/haar aan. Steeds vraagt een passagier: Chauffeur hoe laat is het? De chauffeur blijft staan en noemt een tijd. Als de chauffeur zegt: we vertrekken, rent iedereen terug naar de streep en mag de chauffeur proberen kinderen te tikken die daar nog niet staan.

Muziek

Materialen

Groep 3

Taal

Verteltafel:

 Boer Boris gaat naar oma; Boer Boris heeft veel fruit in de boomgaard dat nu rijp is. Wat doe je met al dat fruit? Dat breng je naar oma in Den Haag want die maakt er van alles van: jam, sap, taart. Hoe ga je daar heen? Met het openbaar vervoer. Eerst gaan ze met de trein; de sprinter en de intercity, daarna met de tram en dan zijn ze er! Oma is een grote fabriek waar taarten gemaakt worden. Ze gaan terug met karren vol met taarten, sap en jam en thuis staan alle dieren te wachten of ze ook een stukje mogen en dat mag natuurlijk!

Leuk om van zoutdeeg fruit te maken en taarten. De kinderen kunnen bakjes vouwen waar deze in kunnen.



Voorleesboek:  Een leuk voorleesboek met verhaaltjes over Lisa en Jimmy die een bus zien en op schoolreis gaan met de bus, ze spelen treintje en werken in de klas over vervoer. Eindelijk is het zover en het schoolreisje gaat beginnen! Wat een heerlijke dag!

Woordenschat

Trein; locomotief, wagen, coupe, dubbeldekker, bovenleiding, rails, spoor, passagier, conducteur, machinist, fluit, eerste/tweede klas, stiltecoupe, station, perron, tickets, ov kaart, scanner, noodrem
Bus; chauffeur, halte, abri, ov scanner, ov kaart, zitplaatsen, passagiers, stopknop, staplaats, busstation, lijnnummer

Rekenen/wiskunde

  • Telkaarten de bus: Lijn 1-20; Leg ze in de goede volgorde. Pak er wat houten popjes bij of gekleurde blokjes. Gooi met een dobbelsteen. Wie is het eerst bij lijn 20?
  • Van stip tot stip bus; 1-10
  • Van stip tot stip bus; 1- 25
  • Van stip tot stip bus; 1-54
  • Van stip tot stip trein 1-95
  • Gooi, tel en bedek met twee en drie dobbelstenen
  • Cijfers en stippen combineren in spelvorm: Speel dit als estafette. Maak twee stapels van de bussen en nummers en de twee stapels met de bushaltes met de stippen. Maak twee groepen. Elke keer neemt een van de kinderen een kaart van de bushalte en legt die aan de andere kant van het lokaal neer. Liggen alle bushaltes op de goede volgorde dan komen de bussen met hun goede nummer erop te liggen. Welke groep is als eerste klaar?
  • Meetkundeopdracht: maak een zo lang mogelijk spoor van één a4. Ik heb deze opdrachten in tweetallen laten uitvoeren. Bijzonder leuk om te zien hoe kinderen dit van verschillende kanten bekijken en tot oplossingen komen.


     

Kralenplanken

  

Afsluiting van het thema

Bedankt

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!