www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Sinterklaas kapoentje…gooi wat in mijn schoentje!

Janneke 21 januari 2013

In de periode rondom Sinterklaas spelen schoenen een belangrijke rol. Vaak hebben kinderen net voor de winter nieuwe schoenen gekregen en hebben ze de schoenwinkel bezocht. Verder mogen ze schoenen zetten en doet Sinterklaas er wel eens wat in, helemaal spannend natuurlijk! Een goede reden om schoenen onder de aandacht van de kinderen te brengen. Dit thema is goed te gebruiken rondom de Sinterklaasperiode maar ook op andere momenten in het jaar.

Ontwerpschema
Hier kun je een ontwerpschema over het thema: Schoenen downloaden: ontwerpschema schoenen

Doel

  • Kinderen moeten regelmatig andere schoenen omdat hun eigen schoenen te klein zijn geworden, hoe kan dat?
  • Veters leren strikken
  • Kinderen leren waarom er verschillende soorten schoenen zijn
  • Leren omgaan met geld: dure schoenen, goedkope schoenen, etc.

Boeken

Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

  • Bezoek een schoenenwinkel in de buurt.
  • Misschien wil een schoenmaker een bezoekje brengen in de klas om te laten zien hoe schoenen gerepareerd moeten worden
  • Schoenen poetsen in de klas

Aankleding van de klas

Korte kringspelletjes

  • Doe verschillende soorten schoenen in een vuilniszak. Zet de andere schoen van het paar op de tafel. Haal een schoen uit de zak maar zorg dat de kinderen de schoen nog niet zien. Beschrijf wat voor soort schoen het is. Herkent een kind de schoen dan mag hij of zij deze van de tafel afpakken. Klopt het?
  • Luisteropdrachten: Geef de kinderen de volgende opdrachten:
    – Spring eens twee keer omhoog
    – Stamp met de rechtervoet
    – Hinkel een klein stukje
    – Ga eens op één been staan
    – Spring omhoog en spreid je benen
    – Doe net alsof je een bal wegschopt
    – Ga op één been staan en pak je linkervoet
    – Stamp eens met je linkervoet
    – Loop een klein stukje op je tenen
    – Loop een klein stukje op je hakken
    – Ga eens heel hoog op je tenen staan
    – Trek je been op als een ooievaar
  • Alle kinderen trekken hun schoenen uit. Schoenen verwisselen. Een kind op de gang. Wie heeft zijn eigen schoenen aan? Wie heeft niet zijn eigen schoenen aan?

Opening van het thema

Sinterklaasopening:

We krijgen een brief met een foto:

(Klik op de sandaal voor een grote foto)

Klik hier voor de brief: Brief Pedronella 1

Verhalend ontwerp: Piet Pedronella, die bij ons op school komt, heeft niet de goede schoenen meegenomen naar Nederland. Hoe moeten we dit oplossen? Misschien kan de klas helpen?


Ze weten al snel waarom de schoenen niet goed zijn, het zijn zomerschoenen en sandalen zijn ook niet geschikt voor op de daken. Ze knippen uit schoenenfolders schoenen die wel geschikt zijn en tekenen Piet Pedronella er in.

Natuurlijk komt Piet Pedronella kijken naar de tekeningen en schrijft ons weer een brief:
Brief Pedronella 2

Andere mogelijkheid:

Er komt een foto met de post. Het is de voet van piet. De schoenen passen duidelijk niet meer. De teen zit er door of ze zijn helemaal kapot. De veters zitten er niet meer in. Hij kan geen veters strikken. Wie kan piet aan nieuwe schoenen helpen? De kinderen wordt gevraagd een eigen schoen mee naar school te nemen. Deze gaan we mooi versieren/verven. Deze schoenen gaan we tentoonstellen.

Doe je dit door de hele school? Dan zet je alle schoenen natuurlijk op een voor iedereen zichtbare plek.

Bij het schoenzetten, kun je deze schoenen ook heel goed gebruiken. Leuke traktatie: dropveter.

Gewone opening:

De kinderen zitten in de kring. In de schatkist zitten: veters, borstel, poetsdoek, klittenband, rits, lege spuitbus, schoenpoets, stukje leer, letterdoos met letters: s-c-h-o-e-n, schoenendoos, schoenlepel, pepernoten, boek: Ik wil die van Imme Dros en dingen die daarmee te maken hebben: schoenendoos met rode schoenen erin, pop Ella, bordje en beker met bestek.
We bekijken de inhoud van de schatkist. In tweetallen worden de attributen verdeeld en mogen de kinderen met elkaar praten over wat het is en waarvoor het dient. Daarna mogen ze dit in de kring terugkoppelen.
Na de gesprekjes wordt het boek: Ik wil die, voorgelezen en besproken. Wat gebeurde er? Waarom heeft Ella zere voeten? Wie heeft dat ook wel eens gehad?

Daarna maken we een woordveld van het thema. Wat weten we al van schoenen?

Schoen zetten

Op onze school mochten alle kinderen hun schoen zetten.
De volgende dag kwam iedereen nieuwsgierig de klas in maar……..alle schoenen waren verdwenen. In de klas lag wel een brief. Daarop stond dat Piet Carlos de avond ervoor op school was geweest om de schoenen te vullen. Hij had alleen bedacht dat het makkelijker was, als de schoenen allemaal bij elkaar zouden staan.  Daarom heeft Piet Carlos alle schoenen in de hal gezet. Na het vullen van de schoen wist hij alleen niet meer waar de schoenen nu vandaan kwamen. Daarom heeft hij de schoenen in de hal laten staan en mochten de kinderen de schoenen per groep opzoeken. Ze vonden het allemaal: jong en oud, reuze spannend. Het zoeken viel ook niet mee maar uiteindelijk is iedereen met de eigen schoen naar huis gegaan.

Boukje Wijngaarden liet de schoenen van de kinderen verven en versierde ze later met glitter. Daarna werden de schoenen gezet voor de open haard.

Knutselopdrachten


  • Verlanglijstjes maken voor in de schoen: knippen en plakken of schrijven
  • De schoenen van Ella
  •  
    Schoenen omtrekken en dan natekenen: de zool en de zijkant

  • Pieten op het dak en de schoenen eronder. De Pieten zijn door de kleuters geschilderd.

  • Pieten van Jeanne v.d. Heijden. De Pieten zijn gevouwen van bakjes die gemaakt zijn van 16 vierkantjes en muizentrapjes. In de hand heeft Piet een schoenendoos voor de schoenen.

  • Folder van de schoenenreus. Dat is de naam die voor de schoenenwinkel in de klas is bedacht.
  • Schoenen verven (Margriet Holterman)
  • Schoen prikken en een wortel erin plakken
  • Maak een foto van de schoenen van elk kind en plak deze op het papier, wat willen ze graag in hun schoen? Uitknippen en opplakken.

Hoeden voor het Sinterklaasfeest


Een strook met gaatjes aan de boven en onderkant. Hier doorheen wordt een draad geregen en gestrikt. Daarna in elkaar zetten en dan versieren met strikken en veren.


Schoenen op het hoofd tijdens het Sinterklaasfeest!

Hoeken

  • Schoenenwinkel maken in de klas
    De kinderen hebben zelf bedacht wat er allemaal nodig was. Daarna hebben ze schoenen meegenomen en deze bij elkaar gezet. Ook hebben ze paren bij elkaar gezocht.
    Nu kunnen ze de schoenen uitzoeken, passen en kopen.
  • De verteltafel bij het boek: O, kom er eens kijken……



  • De telhoek: op elke schoen zit een getallenkaartje. In de schoen moeten evenveel pepernoten komen.

  • Meethoek: allerlei veters van verschillende lengtes, lineaal, duimstok, centimeter. De kinderen kunnen hun voeten meten en ook de veters.

  • Hoek om veters te leren strikken; strikoefeningen, veterstrikdiploma’s, schoenen met veters

  • Schoenenpoets bedrijfje maken: schoenen poetsen van ouders en andere volwassenen, reclameborden, schoenen leren poetsen, etc

Wat moet er aan de orde komen?

  • Schoenmaten
  • Soorten schoenen
  • Sorteren op grootte
  • Schoenwinkel
  • Veters strikken/strikdiploma
  • Schoen poetsen

Techniek

Leer de kinderen om foto’s te maken met een digitale camera. Ze mogen door de school heen van verschillende mensen en kinderen allerlei schoenen fotograferen. De goede foto’s worden uitgeprint. Hier gaan we allerlei spelletjes mee doen: Zoek alle schoenen met veters bij elkaar, welke sluitingen zijn hetzelfde, sorteren op kleur, de foto’s losknippen en de linker en rechterschoen opzoeken.

Spel en beweging

Spelletjes:

  • De schoenenberg; bouw een schoenenberg in het speellokaal. Om de beurt mag een kind zijn/haar schoen op de stapel zetten om een schoenenberg te bouwen. Als de stapel omvalt is het kind dat de schoen er het laatst op zette, af.
  • De schoen is weg; Een kind zit in het midden en is de winkelmijnheer of mevrouw. Daaromheen staan verschillende schoenen in de schoenwinkel: een klomp, een slipper, een gymschoen, een damesschoen, een herenschoen. De winkelbediende is in slaap gevallen en zit met de ogen dicht. Een van de kinderen in de kring pakt een schoen weg en zet deze achter zichzelf. Dan wordt de winkelbediende wakker en raadt welke schoen weg is. Daarna loopt de winkelbediende langs de kinderen in de kring en vraagt iedereen:”heb jij de schoen gezien?”. Als dat het geval is, rent dat kind snel weg en probeert de winkelbediende het kind met de schoen te tikken.
  • Voetje van de vloer; Tikspel; Een van de kinderen is de tikker. De anderen mogen vrij rondrennen. Alleen als een kind op de grond zit met de voeten van de vloer, mag het kind niet getikt worden.
  • Hinkeldepinkel daar komen wij aan, we hebben geen kousen en schoenen meer aan, met de handjes op de rug, hinkeldepinkel en dan weer terug.
  • Zakdoekje leggen
  • Zoek je schoen; Iedereen zit in de kring. De leerkracht geeft de opdracht om de linkerschoen uit te doen. Daarna zet de leerkracht de schoenen door de klas op een andere plek. Op een teken, zoekt iedereen zo snel mogelijk zijn eigen schoen weer terug.

Links

Muziek

In het boek kleuterwijs staat:

  • Veters strikken; blz. 38

Onder de kast
staan juist gepast
zeven paar schoenen,
schoenen met neuzen.
Schoenen van reuzen
of reuzen van schoenen?

Vraag het Sofietje,
want zij moet ze boenen!

 

Stapperderstap daar kom ik aan
met mijn nieuwe schoenen aan
stapperderstap nog tot heel laat
gaan de schoentjes door de straat.

Uit: Rijmpjes en versjes uit de oude doos: “Koen maak jij mijn schoen”
Koen, maak jij mijn schoen?
Ja, juffrouw, ik zal het dadelijk doen.
Koen, maak je ‘m sterk?
Ja, juffrouw, dat is mijn dagelijks werk.

Koen is mijn schoen klaar?
Ja, juffrouw, betaal maar.
Koen, ik heb geen geld ontvangen.
Nu, dan blijft uw schoen daar hangen
want op klanten zonder geld,
daar ben ik niet op gesteld.

Dag, Koen!
Dag, juffrouw zonder schoen!

Mama’s schoenen pakken
met die hoge hakken.
Niks verklappen,
ik ga stappen.
Hoor de hakken,

KLIKKE KLAKKE

Mooi rechtdoor,
moeilijk hoor.

Wat past er in mijn schoenendoos?
Dat zou ik willen weten.
Er hebben eerst een hele poos
twee schoenen in gezeten.
Die mag ik voor het eerst nu aan,
voorzichtig langs de plassen.

Maar zie die lege doos daar staan.
Wat zou daar nou in passen?

Lieve Sinterklaas
ik heb mijn schoen gezet
nog eventjes een liedje
dan ga ik snel naar bed
morgen kom ik kijken
of u bent geweest
en als er dan een pakje ligt
is het een beetje feest
.

Materialen

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Kijk voor oefeningen hieronder bij auditieve oefeningen.

Woordenschat:
soorten:
schoen – damesschoen – herenschoen – kinderschoen – sportschoen – babyslofjes – slippers – wandelschoenen – balletschoenen – sandalen – klompen – bergschoenen – pantoffels – laarzen – hakschoenentrouwschoenen crocsskischoenen – snowboots
onderdelen:
zool – hak – leer – neus – tong – veter – profiel – gesp – binnenzool – steunzool – elastiek – rijggaatjes
vormen: spits – rond – breed – smal
kleuren: bruin – zwart – blauw – roze – groen – paars – rood
begrippen: links – rechts – paar – hoge – lage – klein – groot – maat – dik – dun – even groot – kleiner – groter – passen – ongelijk – meten

Spel met woordkaarten:
In e
en grote schoen zitten woordkaartjes. Een kind trekt er een kaartje uit en laat deze niet aan de andere kinderen zien. Het kind verzint een raadsel. Ra,ra wat is het?

Schoen zetten:
In de klas ligt een brief van Piet. Hij wil ook wel eens zijn schoen zetten maar weet niet goed hoe dat moet. De leerkracht heeft een m
and met spullen bij zich die je nodig hebt om een schoen op te zetten; wortel, hooi, liedje, schoen, suikerklontje e.d. Wij gaan dat aan Piet leren. Daarvoor schrijven we een brief terug waarin we uitleggen hoe het moet. Piet moet maar eens op school komen kijken…

Gesprek over schoenen:
Een schoen in de kring. Hoe heet de onderkant van de schoen? Ziet die er altijd hetzelfde uit? Afdrukken maken in een bak zand. Vergelijken. Hoe heet de voorkant van de schoen? De tong van de schoen. Hoe kun je een schoen allemaal dicht doen? (sluitingen bespreken )

Wat begint met de S?

      
Eerst dingen opzoeken                                        Daarna tekenen of plaatjes opzoeken

Rekenen/wiskunde

  • Grafiek maken over schoenen/ sluitingen.
  • Schoenen sorteren: zomer- en winterschoenen, dames-, heren-, kinderschoenen, sorteren op maat
  • Linker en rechter schoenen bij elkaar zoeken; dan heb je een paar. Doe een paar schoenen in een schoenendoos. Zet drie schoenendozen met drie paar schoenen erin op een stapel; hoeveel schoenen zitten in deze dozen? Verander het aantal schoenendozen

Kralenplanken



Afsluiting van het thema

De afsluiting is de komst van Sinterklaas en Pieten in de klas. De kinderen hebben allemaal een schoen op het hoofd met een mooie strik erin. Piet zal laten zien dat hij van ons heeft leren veters strikken.

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Margriet van Laar (materialen), Ina Schild (kralenplanken), Margriet Holterman (leuke ideeën en foto’s) en Jeanne v.d. Heijden. Bedankt voor jullie bijdragen!

 

GD Star Rating
loading...

Sinterklaas kapoentje...gooi wat in mijn schoentje!, 4.8 out of 5 based on 4 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!