www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Rechten van het kind

Janneke 21 januari 2013

Ontwerpschema

Download hier het ontwerpschema over het thema: rechten van het kind.

Doel

Met het thema Rechten van het Kind wil ik het volgende bereiken:

  • Het is belangrijk dat kinderen weten dat niet iedereen het zo goed heeft als wij
  • Het is goed dat kinderen weten dat ze rechten hebben maar ook plichten
  • Ik vind het belangrijk dat kinderen leren dat ze kunnen zorgen voor anderen
  • Iedereen is belangrijk!

Boeken

Onderzoek/uitstapjes

  • Rijst koken en proeven

Verhalend ontwerp

Hier is een leuk verhalend ontwerp te vinden; Verhalend ontwerp rechten van het kind

Opening van het thema

Schatkist openen:                                  Woordveld maken:

Omdat het een schoolproject betrof, waaraan de hele school mee heeft gewerkt, was er een gezamenlijke opening in de hal. Klik hier om de foto’s te downloaden van de opening. (Opening)

Opening met behulp van schatkist waarin zit:

  • Poppetjes van kinderen uit andere landen
  • Letterdoosje met letters KIND
  • Poster in stukjes met daarop de rechten van het kind
  • Boek om voor te lezen

Verkenning van het onderwerp en maken van een woordveld

Aankleding van het lokaal

   

Leuk om afbeeldingen van kinderen uit andere landen door de hele school te laten terugkomen. In elke klas waren deze figuren op de ramen geschilderd en een groep had er allemaal schilderijen van gemaakt.

Dit zijn foto’s van de tentoonstelling die in de grote hal was gemaakt over de rechten van het kind.

               

Knutselopdrachten

De werkopdrachten van groep 1 worden gemaakt op A3 formaat, voor groep 2 op A4 formaat. Hierdoor ontstaat er aan het eind van het project een werkboek waarin alles is verzameld.

  •   Wereldbollen klein 

  •   Werldbol

  •    Tekeningen afmaken

  •  
    Bladzijden uit de werkboekjes

  •   Wie woont er in jouw huis?

  • Dokters zijn er om te helpen

Groep 1:

  • Maak een poppetje van cirkels en stroken

  • Kleurplaat; kinderen van de wereld

  • Poppetje van karton; knippen en plakken van kleine stukjes

  • Opdracht: Achtergrond sponzen: blauw en groen, van verschillende vormen 2 huizen maken;
    een vierkant met rieten dak en een vierkant met een driehoekdak, mensen tekenen

  • Maak van stroken een huis; teken je familie erin

  • School vouwen; logo van onze school erop plakken en tekenen: juf, je vriendjes en jezelf

  • Plak een hoofd op en verf er een lijfje onder

  • Kleurplaat; spelen

  • Schilderij maken; Dit doe ik graag

  • Wat speel je graag?

  • Bord maken; eten knippen uit tijdschriften en erop plakken

  • Water; Water maken; ecoline op papier, plaatjes erop plakken van alles wat je met water kan doen 

Groep 2:

  • Teken jezelf

  • Blad; Dit ben ik

  • Kleurplaat: kinderen van de wereld

  • Werkblad: wie woont waar?

  • Kamers in een huis; wat staat er allemaal in?

  • Arm en rijk; Hoe zien de huizen eruit als je arm en als je rijk bent? 

  • Huis vouwen; familie erin knippen en plakken

  • Bij foto school; tekenen; juf, kinderen

  • Dokter

  • Spelen; wat doe je het liefst

  • Teken jezelf en je vriendje met wasco

  • Boekje: Afrika

  • Waar wordt in huis water voor gebruikt?

  • Werkblad: water

  • Bord: knippen en plakken: eten

  • Sloppenwijk bouwen van blokjes

Hoeken

  • We bouwen zelf een sloppenwijk
  • Verteltafel Nijntje en Nina
  • Wereldhoek; informatiehoek over de wereld
  •  Schooltje spelen
  • Natypen rechten van het kind achter de computer
  • Afrikaanse huizen bouwen in de bouwhoek

Wat moet er aan de orde komen?

Week 1:

  • Een kind als jij; Wie ben je, hoe zie je er uit, wat is je naam, lichaamsdelen

Week 2:

  • Je woont in een huis en in een land; Waar woon jij, waar wonen kinderen in andere landen, hoe zien de huizen er hier en daar uit, andere gewoontes, andere landen

Week 3:

  • Wie zorgt er voor je?  Vader, moeder en familie, juffen en meesters, dokters en verpleegkundigen als je ziek bent, politie als er iets is gebeurd

Week 4:

  • Wat doe je allemaal?  Naar school, spelen    

Week 5:

  • Hoe blijf je gezond en fit?  Gezonde voeding en goed water, gehandicapt zijn 

Spel en beweging

Spelletjes

  • Joepie, joepie is gekomen

  • We maken een kringetje

  • Blindemannetje; wie ben jij

  • In Holland staat een huis  

Bewegingsspelletjes rondom eigen lichaam       

In het gymlokaal hutten maken van verschillende lappen.

Links

Muziek

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

 

 

Uit Kleuterwijs:

Water, blz. 62
Ik en jij, blz. 42
Daar komen wij allemaal aan, blz. 43

Andere liedjes:

In Holland staat een huis

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Werkbladen

Materialen

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.


Kralenplanken

Materialen om in andere groepen te gebruiken en als voorbereiding op het
schoolproject

Afsluiting van het thema

We werken toe naar een tentoonstelling. Daar gaan we een krottenwijk maken en uitspelen voor de ouders.

Bedankt

Dit thema werd mede mogelijk door bijdragen en ideeën van Atty Miljoen, Ina Schild en Bea Niphuis.

 

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!