www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Bewegingsonderwijs en motoriek

Janneke 3 januari 2013

  Bewegingsonderwijs

 

In de kleutergroepen gebruiken we de methode: bewegingsonderwijs in het speellokaal van de auteurs: J. Geleijnse, C. Hazelebach, e.a. Hieronder staat een korte beschrijving van deze methode.

Bewegingsonderwijs in het speellokaal (kleuterboek)

Het boek “bewegingsonderwijs in het speellokaal” is een flexibele methode voor bewegingsonderwijs aan de kleuters in het speellokaal. Het bevat een rijkdom aan spannende bewegingsactiviteiten, waarbij kinderen verschillende bewegingservaringen opdoen. Elke school kan met dit boek een eigen jaarplan en een weekrooster vastleggen, waarmee een verantwoord aanbod gewaarborgd is. Opvallend in dit boek zijn de vele suggesties waarmee de leerkracht een activiteit kan aanpassen aan de interesse en het niveau van de kinderen uit zijn/haar klas.

De gebruikswaarde van het boek is vergroot door de overzichtelijke illustraties en de cd met muzieknummers die gebruikt kunnen worden bij de uitvoering van het hoofdstuk “Bewegen op muziek”. Daarnaast wordt er een cd-rom geleverd waarop alle activiteiten staan. De filmpjes van activiteiten geven tijdens het voorbereiden van les bewegingsonderwijs een duidelijk beeld van het arrangement en het gewenste bewegingsgedrag van de kinderen.

Uit: Werkboek Bewegingsonderwijs in het speellokaal

De ervaring die wij hebben met deze methode is uitstekend! We zetten om de drie weken een nieuw cluster uit, zoveel mogelijk volgens de, overigens zeer duidelijke, beschrijving in de methode.

 

Het moet soms wat aangepast worden vanwege ruimtegebrek of gebrek aan de benodigde materialen.

Het leuke van de methode is dat er vier verschillende bewegingsmogelijkheden zijn. Een voorbeeld is: een tikspel, rollen met ballen, behendigheid en klimmen en klauteren.

     

In de groep doe ik het als volgt: de kinderen komen het speellokaal binnen en gaan zitten aan de kant. Daarna leg ik uit wat er gedaan mag worden. Ik verdeel de klas in vier groepen en elke groep gaat daar zitten waar ze mogen beginnen. Als ik klap starten ze bij de activiteit. Na ongeveer 5 minuten klap ik en gaan ze terug naar de plek waar ze begonnen: een mat of een bank. Als iedereen zit, klap ik weer en loopt het groepje naar de volgende activiteit. Ze gaan zitten op de daarvoor bestemde plek en wachten tot ik klap. Dan gaan ze weer aan de slag.

Ik ga zelf de eerste keer bij alle activiteiten lang voor wat extra uitleg. De keren erop ga ik bij een specifieke activiteit staan en begeleid de kinderen volgens de uitleg van de methode.

Na een week staan in de methode vervolgactiviteiten beschreven. Dit doen we de tweede week. Activiteiten worden dan doorgaans moeilijker en anders.

De week erop ruimen we het materiaal op en is er ruimte voor spellessen, lessen met specifiek materiaal of lessen bewegen op muziek. Ook staan er op de CD allerlei dingen die je kunt doen in het speellokaal.

Boeken over bewegingsonderwijs

Buitenspel

Lekker buiten spelen is van groot belang voor kinderen. Een zandbak is onontbeerlijk. Veel kinderen doen graag en veel ervaringen op met zand: graven, taartjes maken, tunnels graven en elkaar aanraken, schat verstoppen en weer opzoeken, oliebollen van zand. Ook karren zijn graag gezien tijdens het buitenspelen.

Gym met materiaal

Links te gebruiken bij bewegingsonderwijs

Motoriek in de klas

In het speellokaal en buiten wordt veel aandacht besteed aan de grove motoriek. Om de fijne motoriek een impuls te geven, wil ik elke maand een uitdagende bak neerzetten met materialen waar de kinderen iets mee mogen doen.

Schrijfhoek

In de klas heb ik een schrijfhoek gemaakt. In deze hoek heb ik twee bakken met pennen en potloden liggen: grote en kleine pennen, glimmende pennen, glitterpennen, potloden met een punt waar meer kleuren uitkomen, etc.
In deze hoek liggen verder gewone witte blaadjes waar kinderen boekjes van kunnen vouwen of gewoon schrijven, de woordenboeken bij het thema, woordkaarten en schriften. Elk kind die dat wil, heeft in mijn klas een schrift. In dat schrift mogen ze allerlei dingen opschrijven. Ook liggen er in de schrijfhoek allemaal woord en letter spelletjes waarmee de kinderen woorden kunnen maken en naschrijven.

Tollenhoek; In de klas komt een bak met allerlei tollen in verschillende groten en kleuren. Het vergt heel wat motorische vaardigheid om goed te kunnen tollen. Ter introductie laat ik de bak eerst zien aan de kinderen. Daarbij stel ik de volgende vragen:
– Wie weet wat dit zijn en wat je er mee kunt doen?
– Kan iemand het ook voordoen?
– Zijn alle tollen hetzelfde of zijn er verschillen?
– Misschien zijn er kinderen die thuis ook tollen hebben en deze mee naar school willen nemen?
Na de introductie komt de tollenbak in de motoriekhoek te liggen, Deze wordt daarmee de komende maand de tollenhoek. Wat kunnen de kinderen er doen?
Ik heb een paar opdrachtkaarten gemaakt die er bij gebruikt kunnen worden.

CD om te bewegen

zingjefit

 

Bewegen is goed voor iedereen!
Bewegen op de maat van muziek, maakt het juist extra leuk!

Dat moet Liesbeth v.d. Berg-Hermsen gedacht hebben toen ze deze nieuwe CD maakte.
Al eerder maakte ze een succes CD met de routineliedjes.

Op deze CD staan 13 leuke liedjes voor kinderen van 3 tot 8 jaar. De liedjes gaan over bewegen en de komende weken kun je deze liedjes al heel goed gebruiken. De CD bevat ook instrumentale versies en een bestand met bewegingssuggesties en de bladmuziek voorzien van akkoorden.

Ik ga de muziek zeker in de klas gebruiken. Vooral bij de volgende thema’s:

Bij het voorleesontbijt kun je beginnen met: ochtendgymnastiek, door het oerwoud op de fiets en de krokodillen rock en roll.
Bij de Olympische Winterspelen is: kom mee sporten, leuk om aan te leren.
Bij een gymles is: de hardloopwedstrijd en aankleden goed te gebruiken.
In de zomer is: duik in de oceaan, kriebelbeestjes en op weg een leuke optie.
En dan staan er ook nog liedjes op over: circus, de nieuwe schoenendans, het orkest en de uilendans.

Word je ook enthousiast over deze CD? Hij kost maar € 9,95. Je kunt hem bestellen bij: Lekker zingen producties.

Het is een waardevolle verzameling voor in de klas! 

GD Star Rating
loading...

Bewegingsonderwijs en motoriek, 2.6 out of 5 based on 7 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!