www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Tips voor de Kinderboekenweek

Janneke 3 januari 2013

Elk jaar besteden scholen aandacht aan de kinderboekenweek.

Op deze pagina kun je allerlei algemene tips vinden om te gebruiken bij de voorbereiding. Ook staan er links en algemene ideeën op voor de kinderboekenweek van dit jaar.

algemeenblikvangers – kinderboekenweekthema 2020 – openingsideeënlesideeën voor het themaactiviteiten voor de hele schoolaankleding van de schoolandere tipstips voor een afsluitingboeken over de bibliotheek links over de Kinderboekenweek site met liedjes en lesmateriaal gebaseerd op prentenboeken

14563 

Kinderboekenweek

Lang geleden is het idee ontstaan om gedurende tien dagen, aandacht te besteden aan kinderboeken. In Nederland gebeurt dit begin oktober en in België eind februari. De naam van deze periode is Kinderboekenweek. De bedoeling van de Kinderboekenweek is bij leerlingen het lezen van Kinderboeken te promoten. Tijdens deze Kinderboekenweek worden de Gouden en Zilveren Griffels en Penselen uitgereikt voor de beste schrijvers en illustratoren. Boeken die net geen prijs krijgen komen op de Vlag en Wimpellijst.

De Kinderboekenweek heeft altijd een thema. Door dit thema te behandelen, kun je de boeken die er bij horen extra onder de aandacht brengen. Dit thema wordt al lang van tevoren bekend gemaakt, zodat scholen zich erop kunnen voorbereiden en een speciale collectie Kinderboeken kunnen lenen/kopen. Zelf probeer ik de Kinderboekenweek zo veel mogelijk rondom een boek te werken waarbij het thema wat meer ondergeschikt is. 

Kinderboekenweekthema 2020

De Kinderboekenweek 2020 gaat over geschiedenis!
Het motto is: En toen?

De Kinderboekenweek duurt van 30 september t/m 11 oktober 2020.

De CPNB schrijft: Met de Kinderboekenweek gaan we terug in de tijd. Boeken brengen geschiedenis tot leven, waardoor de wereld van vroeger tastbaar wordt. Lees spannende verhalen over ridders, verplaats je in oorlogstijd of kom van alles te weten over de Oudheid. Je hebt geen tijdmachine nodig om andere tijden te ontdekken. Verken alle werelden van toen door het lezen van boeken!

Arend van Dam schrijft het Kinderboekenweekgeschenk voor de 66ste Kinderboekenweek en Mylo Freeman maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek.

 

Algemeen

Neem een boek die je tijdens de Kinderboekenweek centraal stelt en ga daar mee aan de slag. Natuurlijk komen er daarnaast meer zaken rondom het thema aan bod maar het leesplezier zal zeker vergroot worden! Neem voor het uitwerken van een boek ruim de tijd. Vaak is het beter om al voor Kinderboekenweek te beginnen of wat langer door te gaan.

Lesideeen bij thema:

Openingsideeën

De kinderboekenweek is een thema waar veel scholen aandacht besteden. Ik heb een aantal ideeën op een rijtje gezet die je kunt gebruiken als opening:

  • Kies een leuk prentenboek en speel dit uit met een paar collega’s van de school. Kies een boek dat past bij het thema van de Kinderboekenweek. Erg geschikt zijn de boeken van Kikker.
  • Maak een PowerPoint voorstelling van een prentenboek en laat dit zien. Je doet dit door van tevoren een scène uit een boek uit te beelden en met een digitale camera te fotograferen. Zo zet je verschillende scènes op de foto. Daarna maak je er met PowerPoint een geheel van.
  • Nodig het leesbeest uit. Dit is een als dier verkleed persoon die dol is op lezen. Laat het leesbeest vertellen over zijn/haar favoriete boeken.
  • Nodig een schrijver uit op school.
  • Laat iemand van de bibliotheek komen om de winnende boeken van de penselen en griffels te laten zien.
  • Vertel een kort verhaal en laat een paar kinderen de personages en wat scènes laten zien. Spreek wel af dat het stilstaande plaatjes zijn en dat bij de tel 3 dit ook daadwerkelijk gebeurt. Bij de wisseling mogen ze weer even bewegen en daarna weer tellen tot 3.
  • Maak met de kinderen maskers en geef een voorstelling. Bij dierenmaskers moet je ook aandacht besteden aan de manier van bewegen. Een poes loopt b.v. anders dan een olifant.
  • Beeld d.m.v. een schimmenspel een verhaal uit

Blikvangers

Wat is het leuk om iets te maken zodat iedereen die de school binnenkomt kan zien dat het Kinderboekenweek is!

Misschien heb je iets aan de volgende ideeën:

  • Boekenboom: Maak van kartonnen kokers een mooie boekenboom. Je kunt er een paar mooie herfstbladeren inhangen. Hang verder aan de takken echte Kinderboeken of foto’s van Kinderboeken.
  • Boekenschatkist: Laat elke klas een boek inleveren en stop deze, mooi ingepakt in een schatkist. Maak daarna een speurtocht waar de kinderen iets moeten volgen: veertjes, vlaggetjes, pijlen, etc. Uiteindelijk komen ze op de plek waar de schatkist verstopt is.
  • Boekenhuis: Zet in de hal van de school een kartonnen huisje neer. Beplak de muren en wanden van het huisje met covers van kinderboeken. Zo krijg je een prachtig boekenhuis! Helemaal leuk is het als je voor het huis een bankje zet waarop voorgelezen kan worden!
  • Boekenmobile: Je kunt in de hal van de school allemaal boeken ophangen of de covers als een mobile ophangen. Ook kun je een mobile maken van Kinderboekenfiguren.
  • Etalage: Maak van karton de rand van een groot raam. Dit wordt de etalage van een boekenwinkel. Zet er een tafel achter en maak er een mooie etalage van met veel boeken rondom het thema, de winnende boeken, materialen rondom het thema, etc.
  • Boekeningang: Maak de cover van het boek waar je over werkt op je deur en stap zo de boekenwereld binnen.

Activiteiten voor de hele school

  • Houd een voorleeswedstrijd vanaf groep 4. In elke groep worden voorrondes gehouden. Daar komen twee winnaars uit. Deze winnaars worden gekozen door de medeleerlingen. De twee winnaars van elke groep lezen, in een centrale ruimte waar de andere leerlingen ook aanwezig zijn, een verhaal voor en een daarvoor aangestelde jury bepaalt wie de uiteindelijke winnaar wordt. Dat is dan de schoolkampioen. Als je een voorleeswedstrijd gaat houden:
    – 
    Voorleestips voor de deelnemers
     Juryformulier voor de voorleeswedstrijd


  • Maak een leesrups door de school. Laat iemand het begin van een verhaal bedenken. Vervolgens bedenken kinderen of samen in de groep een vervolg van het verhaal. Die komt op het tweede segment van de rups daarna een andere groep enz.
  • Maak een digitaal prentenboek met de onderbouwgroepen: (Idee Ingrid Bats) Ingrid bedacht met de kleuters een verhaal en maakte er figuren bij. Zorg voor een achtergrond en leg de scènes neer. Maak er een foto van en leg dan de volgende scene neer. Door alle foto’s achter elkaar te zetten ontstaat er een verhaal. Dit kun je op allerlei manier weer gebruiken: op het digibord, een boekje van maken, achter elkaar ophangen, etc.

Aankleding van de school

  • Boekenslinger: laat de kinderen een boek maken van een doos. Een mooi kaft eromheen etc. Hang deze boeken door de hele school aan het plafond. Lijkt erg gezellig!
  • Door de hele school worden poppen opgesteld. Deze kun je maken van kleding dat opgevuld wordt met kranten, schoenen en handschoenen. Laat deze poppen lezen of elkaar voorlezen. Zorg ook voor pruiken en panty’s.
  • Tentoonstelling: In de hal of een andere ruimte van de school komt natuurlijk een mooie tentoonstelling over het thema.
  • Je kunt ook een boekhandel vragen om een boekenkraam op school te maken en daar boeken te verkopen

Andere tips

  • Kinderboekenmiddag: Voor grote scholen kun je het best de school verdelen in onder/midden/bovenbouw. Plan voor elke bouw een kinderboekenmiddag in. Je kunt in groepjes van 8 kinderen, de volgende activiteiten gaan doen:
    Onder/middenbouw: video bekijken van een prentenboek/boek, kleurplaten van boeken maken, boekenleggers maken, poppenkastvoorstelling, voorlezen van boeken, boek maken van een doos, schminken, tekenen n.a.v. en verhaal.
    Bovenbouw: gedicht maken, voorlezen, video bekijken, toneel: luisteren naar een verhaal en dit naspelen, verhalenwedstrijd: schrijf een verhaal, later wordt bekend gemaakt welk verhaal heeft gewonnen, tekenopdracht: maak een boekomslag van je favoriete boek, video: zie jezelf voorlezen, boekenlegger maken, striptekenen, maak een verhaal af…… lees een stukje van een verhaal voor aan de kinderen. Zij schrijven daarna hoe het verhaal afloopt.
  • Boekenruilbeurs: Maak een uitnodiging waarin de kinderen gevraagd wordt een of meerdere boeken mee te nemen die ze zelf toch niet meer lezen. Op school kan dan een ruilbeurs georganiseerd worden waar de kinderen de boeken voor een ander boek kunnen ruilen
  • Wedstrijd organiseren: Je kunt voor de jongere kinderen een wedstrijd organiseren. Dit kun je aanpassen aan het onderwerp van de kinderboekenweek. Voorbeelden zijn: maak een kijkdoos, maak een dier maar dit mag niet in het platte vlak zijn, maak een schilderij over het onderwerp, etc.
  • Kleedjesmarkt:
    De school van Ria de Lange begint ieder jaar beginnen wij de Kinderboekenweek met een kleedjesmarkt. De kinderen nemen boeken mee die zij willen verkopen. Ook ouders zijn welkom om met de kinderen rond te gaan. De markt duurt 45 minuten. Wie boeken heeft te verkopen, zoekt een plekje in de school en gaat op een kleedje zitten.(zelf kleedje meenemen) Andere kinderen lopen langs en kunnen boeken kopen voor € 0,50. Alle boeken zijn even duur/goedkoop. Ieder jaar een groot succes. kopers en verkopers blij. De markt wordt opgevrolijkt door kinderen van de hoogste groepen die een instrument bespelen. In een van de lokalen wordt er voorgelezen. Er is een boeken presentatie op beamer etc. je kunt het zelf verder aanvullen met leuke ideeën.
  • Voorlezen: )Idee van Ine Dirkx;In de boven/midden-bouw elk kind om de beurt 2 bladzijden uit zijn/haar favoriete boek voor laten lezen. Dan laten vertellen waarom het zijn/haar favoriete  boek is. Alle titels opschrijven, zodat je op het eind een leuke geschikte boekenlijst hebt. Idee van Tinneke van Acker; We vragen ouders om te komen voorlezen in de klas, ze brengen of zelf een boek mee of ze kiezen samen een boek met de juf of de kinderen (het fijnst is het als ze het eerste thuis even kunnen lezen). In de klas maken we een gezellige vertelhoek (schommelstoel of versierde vertelstoel, een lampje, kussentjes,…) Zijn er meerdere ouders op hetzelfde moment dan mogen de kinderen zelf kiezen bij welk verhaal ze aansluiten. De ouders kregen een boekenlegger, die de kinderen hadden gemaakt, als aandenken.
  • Verhalen schrijven: (Idee van Monique Hendriks) In groep 3 schrijven de kinderen, samen met de leerlingen van groep 8 een verhaal van ca. 4 pagina’s. Groep 3 verzint de tekst, groep 8 schrijft en samen maken ze er een tekening bij.
  • Je lievelingsboek (Idee van Karine Mulder) Wij hebben de kinderen uit de klas hun lievelingsboek mee laten nemen. De kinderen mochten met hun eigen boek op de foto. Daarna moesten ze vertellen welke bladzijde of stuk uit het boek favoriet was. Er werd van deze bladzijde een kopie gemaakt. Daarna moesten ze beschrijven waarom ze dit stuk van het boek het leukst, spannends of griezelig etc. vonden. Uiteraard met goede argumenten! Deze werden op het raam geplakt, zodat de ouders en andere kinderen van school dit konden lezen.
  • Voorleesinloop (Idee van Monique Abbink) Tijdens de kinderboeken week hebben wij in onze groepen 1 tot en met 4 een aantal dagen in de week een voorlees inloop. Soms ’s morgens als de kinderen worden gebracht en soms ’s middags als de kinderen worden gebracht. Ouders, opa/oma of de oppas lezen dan voor aan hun kind. De inloop duurt dan maximaal een half uur!
  • Voorleestheater;Maak in de hal van de school, een leeg lokaal of in een hoekje van de klas een voorleestheater. Zet er een mooie voorleesstoel neer met een leeslamp en hang er gordijnen op zodat de ruimte op een echt theater lijkt. Je kunt voorlezers uitnodigen die in de voorleesstoel plaatsnemen. Maak uitnodigingen op posters zodat iedereen weet wie wanneer komt. Ga op dat moment met een groep naar het theater en luister……..Maak de optredens niet te lang, kies verhalen die meteen spannend of leuk zijn.
  • Kinderboekenmemory; Kopieer of print een aantal voorkanten van kinderboeken twee keer uit en plak deze op karton. Plastificeer de kaartjes. Nu kun je er memory mee laten spelen. Zoek dezelfde boeken.
  • Klassenboek; Maak een klassenboek. Elk kind verzorgt een bladzijde rondom het thema van de Kinderboekenweek. Deze bladzijden worden gebundeld en je hebt een klassenboek om nog maandenlang te bekijken.
  • Voorleescircuit; Per bouw worden een aantal nieuwe boeken gepresenteerd. Na de korte presentaties mogen de kinderen zelf beslissen uit welk boek ze voorgelezen willen worden later die week. Alle juffen/ meesters én de directeur doen mee met voorlezen! 

Tips voor een leuke afsluiting

  • Geef met de groep een voorstelling voor de ouders n.a.v. een prentenboek
  • Zet de platen van een boek op dia of digitale foto (PowerPoint) en vertel hierbij het verhaal aan de kinderen
  • Laat elke groep in een centrale ruimte kort presenteren voor de andere kinderen of ouders, wat ze hebben gedaan. Dit kan een verhaaltje, een gedicht of een kort toneelstukje zijn. Hou het wel kort!
  • Nodig alle ouders uit op school en maak een route door de school d.m.v. pijlen. In elke klas kunnen de kinderen een voorstelling of presentatie laten zien van een boek. Spreek van tevoren wel af wie welk boek doet om herhalingen te voorkomen. Tijdens de route komen de ouders een of meerdere keren langs een koffie/thee uitdeelpunt. Ook leuk is om ergens boeken te verkopen. Een boekhandel zou nieuwe boeken kunnen verkopen maar je kunt ook gebruikte boeken inzamelen en deze verkopen. De opbrengst kan dan voor de school zijn om nieuwe boeken te kunnen aanschaffen.

Boeken over de bibliotheek

Links over de kinderboekenweek

                                                        

Heb je nog meer ideeën? Mail ze maar door op het paarse handje te klikken..

 

GD Star Rating
loading...

Tips voor de Kinderboekenweek, 2.8 out of 5 based on 43 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!