www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Tips voor de voorleesdagen

Janneke 1 januari 2013

Elk jaar besteden veel scholen aandacht aan de Nationale voorleesdagen. Op deze pagina kun je allerlei algemene tips vinden om te gebruiken bij de voorbereiding. Ook staan er links en algemene ideeën op voor de voorleesdagen van dit jaar.

Nationale voorleesdagenPrentenboek van het jaar – Lesideeen bij het prentenboek van het jaar – VoorleesontbijtActiviteiten rondom de voorleesdagen – VoorlezenVoorleestips op schoolLinks

Nationale voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen zijn van woensdag 26 januari t/m zaterdag 5 februari 2022.

Prentenboek van het Jaar

  • Prentenboek van het Jaar geschreven door Tjibbe Veldkamp
  • De Nationale Voorleesdagen 26 januari t/m 5 februari 2022

Het prentenboek Maar eerst ving ik een monster (Uitgeverij Lemniscaat) van auteur Tjibbe Veldkamp en illustrator Kees de Boer staat centraal tijdens De Nationale Voorleesdagen 2022. Dit prentenboek gaat over het leukste ritueel van de dag: voorlezen. Daarom is het extra toepasselijk dat bekende en niet-bekende Nederlands juist uit dit prentenboek voorlezen bij het Nationale Voorleesontbijt in de kinderopvang, op scholen en in bibliotheken boekhandels. Tijdens De Nationale Voorleesdagen van 26 januari t/m 5 februari 2022 verschijnt van het Prentenboek van het Jaar een unieke mini-editie.

Tjibbe Veldkamp: ‘Ik hoop dat kinderen veel plezier zullen beleven aan het boek. En ook hoop ik dat de voorlezers zullen moeten glimlachen en misschien even stilstaan bij de geheimzinnige kracht van verhalen!’  

Prentenboek Top 10 2022

De helft van de ouders zou graag meer willen voorlezen aan hun kind(eren) dan ze eigenlijk doen, blijkt uit onderzoek  in opdracht van Stichting CPNB en Stichting Lezen. Tijdgebrek is daarbij de belangrijkste reden, daarnaast blijkt dat ouders behoefte hebben aan voorleestips. Welke boeken passen bij de leeftijd en welke boeken zijn het meest geschikt voor interactief voorlezen? De Prentenboek Top 10 helpt hierbij.

Een comité van bibliothecarissen, boekhandelaren en leerkrachten heeft een Prentenboek Top 10 samengesteld met Maar eerst ving ik een monster als Prentenboek van het Jaar.

Maar eerst ving ik een monster is een ode aan het voorlezen. Het laat prachtig zien hoe ouder en kind samen met een verhaal kunnen bezig zijn. Het uitstellen van het daadwerkelijke naar bed gaan is voor veel ouders en kinderen herkenbaar. Dat voorlezen leuk én spannend is en de fantasie prikkelt, komt in dit verhaal mooi naar voren. De paginagrote illustraties zijn gedetailleerd met monsters in alle soorten en maten, waardoor je blijft kijken en ontdekken. Het is een boek waar het samenspel tussen tekst en beeld heel belangrijk is en waar het (voor)leesplezier vanaf spat! En is het verhaal uit? Dan begint het gewoon weer van voren af aan’, aldus het comité.

Het comité koos daarnaast negen andere prentenboeken uit 2020. Deze boeken vormen samen de Prentenboek Top 10:

  • Vos gaat een stukje rijden – geschreven en geïllustreerd door Susanne Strasser (Uitgeverij Hoogland & van Klaveren)
  • Het eiland van Olifant – geschreven en geïllustreerd door Leo Timmers (Uitgeverij Querido)
  • Duizend-en-één paarse djellaba’s – geschreven door Lisa Boersen en Hasna Elbaamrani en geïllustreerd door Annelies Vandenbosch (Uitgeverij Gottmer)
  • Hey baby, kijk! – geschreven door Laura van Bouchout en geïllustreerd door Eva Mouton (Uitgeverij Davidsfonds / Infodok)
  • Heertje en Meneertje  – geschreven door Erik van Os en Elle van Lieshout en geïllustreerd door Jan van Lierde (Uitgeverij Rubinstein)
  • De koffer – geschreven en geïllustreerd door Chris Naylor-Ballesteros  (Uitgeverij Gottmer)
  • Muk (Rubinstein) – geschreven door Mark Haayema en geïllustreerd door Laury Tinnemans en Job van Gelder (Uitgeverij Rubinstein)
  • Daar ben je – geschreven door Hans en Monique Hagen en geïllustreerd door Charlotte Dematons (Uitgeverij Querido)
  • De ridder zonder billen – geschreven door Levina van Teunenbroek en geïllustreerd door Charlotte Bruijn (Uitgeverij Van Holkema & Warendorf)

Prentenboek van het Jaar

Het belangrijkste criterium bij het kiezen van het Prentenboek van het Jaar is dat het boek, naast een goed verhaal en aantrekkelijke illustraties, voldoende aanknopingspunten biedt voor interactie met peuters en kleuters voor verwerking in hun spel. Het doel van de Nationale Voorleesdagen  is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. De campagne is een project van Stichting Lezen en wordt georganiseerd door Stichting CPNB. De Nationale Voorleesdagen vinden voor de zeventiende achtereenvolgende keer plaats.

Lesideeen bij het prentenboek van het jaar

Kijk op de pagina: we worden leesmonsters

 

Voorleesontbijt

De voorleesdagen beginnen vaak met een voorleesontbijt. Hierbij worden bijzondere gasten uitgenodigd om voor te lezen. Door het organiseren van het voorleesontbijt laat je zien dat je als school voorlezen belangrijk vindt en dat mag iedereen weten!

Hoe organiseer je een voorleesontbijt:

  • Neem contact op met de plaatselijke bibliotheek voor boeken of het leggen van contacten
  • Zorg voor een bijzondere activiteit: nodig een schrijver uit of bekende voorlezers
  • Stel vooraf een programma samen: wat wordt er gelezen
  • Stel de plaatselijke pers op de hoogte
  • Bedenken wat de kinderen te eten krijgen
  • Wie zet alles klaar?
  • Welke mogelijkheden zijn er?
  • Laat leerkrachten een verhaal over een boek uitspelen voor de leerlingen
  • Laat opa’s en oma’s de kinderen voorlezen
  • Laat leerlingen van groep 8 kinderen van groep 1, 2 en 3 voorlezen
  • Poppenkastverhaal uitspelen
  • Maak een PowerPoint van een prentenboek
  • Trakteer de kinderen op kleine crackers met jam of pasta tijdens het ontbijt
  • Laat de kinderen hun eigen ontbijt meenemen en deel servetten uit waarop kinderen hun meegebrachte eten kunnen neerleggen en daarna opeten.

Hoe kun je voorlezers bedanken?

  • Geef aan de voorlezers: een door de kinderen beschilderd ontbijtbordje en een beker.
  • Een door de kinderen beschilderde soepkom met een zakje cup a soup en een soepstengel.
  • Maak een voorleesdiploma voor de voorlezers waarbij je ze bedankt. Bied dit aan met een paar Merci chocolaatjes in een foliezakje.
  • Maak boekenleggers voor de voorlezers.

Activiteiten rondom de Voorleesdagen

Wat kun je doen als activiteit tijdens de Voorleesdagen?

We houden een voorleesontbijt op school. De kinderen worden dan uitgenodigd om in pyjama op school te komen met hun ontbijt, bordje en bekertje in een tas. In elke klas wordt een verhaal voorgelezen door de leerkracht of een gast die door de leerkracht is uitgenodigd. Voor de kinderen van groep 1 t/m 3 houden we een voorstelling waarbij we het Prentenboek van het jaar uitspelen.

Voorlezen

Waarom is voorlezen belangrijk?

  • Voorlezen draagt bij aan de taalontwikkeling en verrijkt de woordenschat
  • Voorlezen nodigt uit tot zelf lezen en tot grotere leesvaardigheid later
  • Voorlezen prikkelt de fantasie en helpt de wereld om je heen begrijpen
  • Voorlezen daagt uit na te denken over gebeurtenissen, los van het hier en nu
  • Voorlezen leert kleuters hun eigen situaties en emoties onder woorden te brengen
  • Voorlezen en samen plaatjes kijken scheppen een band tussen voorlezer en kind
  • Voorlezen leidt tot creatief taalgebruik en stimuleert de visuele ontwikkeling
  • Voorlezen heeft een aantoonbaar gunstig effect op het voorkomen van dyslexie
  • Voorlezen helpt verbanden te leggen tussen het verhaal en de eigen ervaringen
  • Voorlezen is leuk. Voorgelezen worden ook. Een dierbare herinnering voor later.
  • Voorlezen is dus erg belangrijk. Lees daarom hier allerlei uitgebreide voorleestips.

Voorleestips op school

  • Verteltafel; door een verteltafel te maken bij een bepaald boek, herhalen de kinderen het verhaal zelf en spelen het uit. Dit is een hele goede vorm van taalontwikkeling. Gebruik voor de kinderen de checklist bij de verteltafel.
  • Voorlezen in de voorleestent; zet in de centrale hal een partytent neer en maak deze gezellig met vlaggetjes, banken en lekkere zitkussens. Dit is de voorleestent. Leerlingen van groep 8 kiezen elke dag kinderen uit van groep 1, 2 of 3 en lezen hier een boek aan voor. 
  • Verhalen schrijven: (Idee van Monique Hendriks) In groep 3 schrijven de kinderen, samen met de leerlingen van groep 8 een verhaal van ca. 4 pagina’s. Groep 3 verzint de tekst, groep 8 schrijft en samen maken ze er een tekening bij.
  • Je lievelingsboek (Idee van Karine Mulder) Wij hebben de kinderen uit de klas hun lievelingsboek mee laten nemen. De kinderen mochten met hun eigen boek op de foto. Daarna moesten ze vertellen welke bladzijde of stuk uit het boek favoriet was. Er werd van deze bladzijde een kopie gemaakt. Daarna moesten ze beschrijven waarom ze dit stuk van het boek het leukst, spannends of griezelig etc. vonden. Uiteraard met goede argumenten! Deze werden op het raam geplakt, zodat de ouders en andere kinderen van school dit konden lezen.
  • Voorleesinloop (Idee van Monique Abbink) Tijdens de kinderboeken week hebben wij in onze groepen 1 tot en met 4 een aantal dagen in de week een voorlees inloop. Soms ‘s morgens als de kinderen worden gebracht en soms ‘s middags als de kinderen worden gebracht. Ouders, opa/oma of de oppas lezen dan voor aan hun kind. De inloop duurt dan maximaal een half uur!
  • Voorleestheater Maak in de hal van de school, een leeg lokaal of in een hoekje van de klas een voorleestheater. Zet er een mooie voorleesstoel neer met een leeslamp en hang er gordijnen op zodat de ruimte op een echt theater lijkt. Je kunt voorlezers uitnodigen die in de voorleesstoel plaatsnemen. Maak uitnodigingen op posters zodat iedereen weet wie wanneer komt. Ga op dat moment met een groep naar het theater en luister……..Maak de optredens niet te lang, kies verhalen die meteen spannend of leuk zijn.

Links

 

 

GD Star Rating
loading...

Tips voor de voorleesdagen, 3.2 out of 5 based on 30 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!