www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Kunst op een ei

Janneke 19 januari 2013

 

 

Een leuk idee om het thema Pasen te combineren met het volgende boek:

Frans Haas; een reis door schilderijenland van Marcus Pfister

In dit boek is Frans Haas de hoofdpersoon. Hij beschildert elk jaar de paaseieren. Nu heeft hij daar  helemaal genoeg van! Hij laat zich inspireren door allemaal beroemde schilders en beschildert de eieren net zoals zij het deden. Zullen de kinderen het mooi vinden?

Je kunt ook kijken bij de volgende thema’s: Pasen, kunst in de klas

Ontwerpschema

Hier kun je een ontwerpschemavinden. Daarop staan de mogelijkheden per activiteit aangegeven.

Doel

  • Wat hebben paaseieren en de paashaas met het Christelijke paasverhaal te maken: eigenlijk niets. Dat wil ik aan de orde stellen. Toch is in de beleving van kinderen de paashaas steeds meer aanwezig tijdens het Pasen. De winkels liggen vol paaseitjes en chocoladehazen.
  • Paaseieren versieren is een kunst op zich. Dat wil ik de kinderen laten ervaren.
  • Verder wil ik de kinderen laten kennismaken met schilderkunst.

Boeken

Onderzoek/uitstapjes

  • Eieren beschilderen, verstoppen en zoeken
  • Op bezoek bij een schilder
  • Ei; wat is een ei, waar komt het vandaan en wat kun je er mee doen? Kook een ei, bak een ei voor in de klas en laat dit proeven. Wat is het lekkerst? Laat zien hoe een rauw ei er van binnen uitziet.

Aankleding van de klas

Hang leuke posters op van verschillende kunstwerken en schilderijen. Ook de door de kinderen gemaakte kunst krijgt natuurlijk een plekje.

Opening van het thema

Startactiviteiten:

Haal uit een koffer: schildersdoek, palet, verf, kleurpotloden, schilderijlijstje, paaseieren, eierverfmolentje, gekookt ei, paashaas, kleine schildersezel, wascokrijt, kwast, etc.
Deel de attributen uit aan de kinderen en laat ze er in tweetallen over praten. Wat is het en wat kun je er mee?
Daarna wordt het teruggekoppeld in de grote kring. daarna wordt het boek van Frans Haas voorgelezen.

Je kunt ook starten met het uitspelen van het boek door een aantal leerkrachten.

Het is ook leuk om een toneelstuk te spelen met leerkrachten waarbij iemand een portret wil laten maken. Deze dame of heer gaat naar een schilder maar deze maakt abstracte kunst. Dat is niet de bedoeling. De volgende die bezocht wordt is een schilder die kozijnen en tuinhekjes schildert. Daarna wordt iemand bezocht die schildert door allemaal puntjes neer te zetten. Dat is ook niet goed. Uiteindelijk is er iemand die realistisch schildert. Hier wordt het portret gemaakt!

Daarna kun je een nagesprek hebben met de kinderen over de verschillende stijlen. Wat vinden de kinderen mooi?

Knutselopdrachten


  • Een schilderspalet van karton met daarop dopjes van een eierdoos
  • Nijntje en een kunstwerk: tekenopdracht
  • Plak een schildersezel van stroken
  • Eieren versieren
  • Eieren van papier-maché
  • Ei versieren met potlood

  • Ei prikken en daar een wit blad achter doen waarop mooi randen zijn gemaakt
  • Ei in een gevouwen schilderijlijstje
  • Ei versieren
  • Ei met stukjes papier opgevuld

Hoeken

  • Kleurenhoek: namen van kleuren en mengen van kleuren
  • Eierenhoek; hoek met eieren in allerlei groottes, kleuren, materialen en witte tekenvellen in de vorm van een ei zodat de kinderen die zelf kunnen versieren
  • Museum in de huishoek; kaartjes verkopen, kunst bekijken, suppoost, gidsen om mensen rond te leiden
  • Atelier; Hier mogen de kinderen zelf kunst maken
  • Lijstenmakerij; Hier mogen de kinderen schilderijlijsten timmeren en beschilderen
  • Verteltafel: Nijntje in het museum; zie hier een document over de opbouw van de verteltafel
  • Verteltafel: Frans Haas

Wat moet er aan de orde komen?

  • kleuren
  • schilderstechnieken
  • kunst; mooi of niet mooi en waarom wel/niet?

Spel en beweging

Spelletjes:

  • Eierrace; twee kinderen lopen een parcours met een plastic ei of een chocolade ei op een lepel. De andere hand moet wel op de rug
  • Estafette met eieren; wie is het eerste terug
  • Ra ra ra, wie heeft het ei, het ei van chocola (ra ra ra wie heeft die bal)
  • Eitje leggen, niemand zeggen
  • Ik heb een eitje al in een mandje (een brilletje al voor mijn ogen)
  • Behendigheidsspelletjes met nep eieren: gooien en vangen van een ei in een eierdoos, lopen met een ei op een lepel, knikkeren met een ei, het ei langs een route laten bewegen met je voeten
  • De paashaas; De paashaas gaat eitjes verstoppen. Hij heeft zes eieren in een mandje en verstopt deze in de gymzaal. Telkens mag een van de kinderen een eitje zoeken. Kunnen we ze allemaal vinden?
  • Hoeveel eitjes liggen er achter je? Zorg voor een aantal eitjes. Leg ze in een mandje in het midden. Wijs iemand aan, die heel stil een eitje mag pakken en achter de paashaas leggen, dan mag er nog iemand enz. Later vraagt de leerkracht: Hoeveel eitjes liggen er achter je? Heeft de paashaas het goed gehoord?

Muziek

 

Liedjesboek:

  • Rare vlekken blz. 70
  • Alles heeft een kleur blz. 71
  • De paashaas heeft een mandje blz. 91
  • Gekleurde eitjes en een haas blz. 92

Versjesboek:

  • Kleuren mengen blz. 54
  • De kunstenaar blz. 54
  • Alle kleuren van de regenboog blz. 55
  • De paashaas heeft het druk blz. 80

Materialen

Kralenplanken

Taal

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

  • Reeksen plakken met eieren

Afsluiting van het thema

Erg leuk is om de ouders uit te nodigen in het museum. Daar mogen ze kaartjes kopen en worden rondgeleid door gidsen. De suppoosten bewaken de kunst. Intussen kunnen ze de kunst bekijken die de kinderen hebben gemaakt.

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Ronella Koedam, Margriet van Laar, Ina Schild, Angela van de Vlugt, Hilda Luth, Minke Bosma, Tineke van de Ploeg, Annemarie Mensink en Lieselot Cottyn.

 

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!