www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Muziek in de klas

Janneke 15 augustus 2013

 

1103MUZIEKMUZIEKINSTRUMENTEN-Kleurplaten

 

Muziek in de klas maakt alles vrolijker! Het is erg leuk om te doen en iedereen kan het!
Toch zijn er veel leerkrachten die het geven van muzieklessen best lastig vinden. Ik hoop dat jullie door deze pagina een paar goede tips krijgen en dat daardoor de muzieklessen weer leuk worden!

Boomwhackers – Kralenplanken –  Muziekinstrumenten maken – Muziekkastje – Muziekmethodes – Muziekoefeningen – Wiedoewap en Wiedoewop

Liedboeken

 

Muziekkastje

IMG_2156

In de klas gebruik ik een muziekkastje.

  • In het laatje met de muzieknoten doe ik iets waarmee we ritmes kunnen laten horen
  • In de lade met het dansende poppetje zit een pen van een ballerina; als die tevoorschijn komt, gaan we naar het speellokaal voor een dansje of een spelletje
  • In de lade met het oor; zit een heel klein muziekdoosje; als die eruit komt, laat ik het muziekdoosje een liedje spelen en gaan we naar muziek luisteren
  • In de middelste lade zitten een paar instrumenten en daarmee gaan we muziek maken
  • In de onderste lade zitten de kaarten van de aangeleerde liedjes; door die zo nu en dan te pakken herhalen we de liedjes die we hebben geleerd

Wiedoewap en wiedoewop

Uitgeverij Pelckmans uit Belgie heeft sinds 2010 Wiedoewap op de markt gebracht en sinds kort is daar Wiedoewop bijgekomen. Wil je muziek op een leuke manier brengen aan jonge kinderen met beweging, zingen en luisteren? En heb je niet veel tijd over om dit allemaal te bedenken en voor te bereiden? Dan moet je hier wel even verder lezen………

Wiedoewap en Wiedoewop zijn twee boeken met een CD en kijkplaten. In beide boeken staan veel liedjes die je gedurende de dagelijkse routines kunt gebruiken maar er zijn ook speelliedjes, themaliedjes en er is bewegingsmuziek. Deze liedjes en muziek staat niet alleen in het boek maar ook op een bijbehorende CD. En vooral de manier waarop het op de CD staat, is bijzonder. Als je het eerste liedje hoort, wordt je meteen vrolijk. Dit slaat ook meteen over op de kinderen. Ze beginnen vanzelf mee te bewegen. Er zijn allerlei verschillende muziekstijlen en ritmes gebruikt. Daardoor maken de kinderen meteen kennis met een diversiteit aan stijlen. Bovendien is er telkens een ingezongen versie en een instrumentale versie. Deze kun je goed gebruiken als het liedje bekend is. Ook zijn er zo nu en dan meerdere versies van een liedje zodat je kunt variëren in moeilijkheidsgraad.

In het boek staan verder de ontwikkelingsdoelen waar je aan werkt en verschillende didactische wenken waar je rekening mee kunt houden. Bij de liedjes staan verder nog de akkoorden voor de muzikale leerkrachten. Die kun je gebruiken om mee te spelen met je gitaar. Als het een bewegingsles betreft, staan de bewegingen er duidelijk uitgetekend bij. Het boek is zeer makkelijk in gebruik. Als je een muziekles wilt geven zoek je een liedje uit en laat je dit een paar keer aan de kinderen horen. Zodra de eerste noten klinken, merk je al dat de kinderen beginnen te bewegen! Je kunt ondertussen de kijkplaat laten zien en bespreken met de groep. Zo herkennen ze al delen uit de tekst van het liedje. De didactische wenken en duidelijk beschrijvingen maken je les helemaal af. Als je de kijkplaten in de klas ophangt, vragen de kinderen een volgende keer meteen:”juf of meester, zullen we dat liedje nog een keer zingen?” Verder zit de kracht van deze boeken ook in de liedjes die goed te gebruiken zijn bij de dagelijkse routines en de thema’s die elk jaar aan bod komen. Het is immers heel vaak zo dat je een liedje aanleert en dat zingt tijdens het thema en daarna niet meer. Even later is het liedje vergeten en verdwenen. Deze liedjes zijn elk jaar door iedereen goed te gebruiken en door de herhaling spreekt het kinderen aan.

Misschien merk je het wel maar ik ben erg enthousiast over deze boeken en materialen!

Het enige minpuntje dat ik misschien kan vinden is het feit dat er bij een enkel liedje woorden gebruikt worden die in Nederland niet zo gebruikelijk zijn: Kapoen=klein kind, plezant, ik word onwel, maar dat komt maar bij een paar liedjes voor. Bovendien kun je dan heel goed uitleggen wat de woorden betekenen en dat het een Belgisch woord is. Daar is ook niks mis mee.

Begin je al net zo enthousiast als ik te worden? Je kunt de boeken bestellen bij: Pelckmans. Een bijkomend voordeel vind ik dat de boeken niet duur zijn! Deze site werkt overigens niet makkelijk. Ik denk dat je met het contactadres een stuk verder komt.  Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Boomwhackers

Op een beurs kwam ik een stand tegen van www.kindermuziekwinkel.com. Daar zag ik allerlei prachtige instrumenten om in de groep te gebruiken. Ik raakte enthousiast en realiseerde me dat ik eigenlijk veel te weinig instrumenten gebruik tijdens de lessen. En dat maakt een muziekles nu zo leuk.
Ik kwam daar de boomwhackers tegen. Boomwhackers zijn gekleurde plastic buizen van allerlei formaten. Elke buis heeft een andere klank. Het leuke is dat je dit materiaal al kunt gebruiken als je geen enkele muzikale aanleg hebt. En de kinderen vinden het geweldig om te doen!

Van tevoren worden een paar regels afgesproken:

  • Je mag alleen muziek maken op je eigen lichaam. Het slaan met de boomwhackers op je eigen lichaam mag geen pijn doen
  • Als er niet gespeeld wordt, hou je het instrument voor je
  • Je mag de buizen tegen elkaar slaan maar het zijn geen zwaarden
  • Er zijn veel materialen waarop je kunt slaan met de boomwhackers doe het niet op ruwe materialen want dan slijten ze

Bij de sets boomwhackers kun je de volgende materialen aanschaffen:

  • Boomwhackers met verschillende klanken
  • Octavatorcaps; doppen die er voor zorgen dat het geluid lagen wordt
  • Dobbelsteen met de kleuren van de boomwhackers
  • Lessenreeks: De Lubdubclub 4 – 7 jaar
  • Lessenreeks: De Lubdubclub 2 voor kinderen van 8 tot 12 jaar
  • Ritmische dobbelsteen

Door de lessenreeks aan te schaffen, heb je meteen leuke ideeën om met de boomwhackers aan de slag te gaan. Om je een idee te geven: slaan op allerlei lichaamsdelen, slaan op randen van materiaal, materialen door de buizen heen laten rammelen, de muziek schilderen, dobbelen, muzieknotatie. Met elk van deze lessen kun je rustig een paar keer aan de slag. 

De lessenreeks voor de bovenbouw gaat in op het kennismaken door de boomwhackers met de toonladder, kennis maken met hard en zacht, versnellen en vertragen, vastleggen van een melodie, kruisen en mollen in de muziek, kleuren koppelen op de juiste plaats. Ook een hele complete lessenserie die goed past bij de leeftijd en iedereen plezier biedt met de boomwhackers.

DSC_2163 DSC_2164

Experimenteren: Iedereen begin enthousiast te blazen en toeteren!

DSC_2167 
Iemand komt met het idee om ze op volgorde van grootte te zetten

DSC_2213 DSC_2217

In de klas leg ik de boomwhackers in een hoek en meteen zijn er enthousiaste kinderen die beginnen met het maken van de verschillende geluiden.

Je kunt de boomwhackers en nog veel meer bestellen op de site van: www.kindermuziekwinkel.com

Muziekinstrumenten maken

Wat is er nou leuker dan zelf een concert te geven op je zelf gemaakte muziekinstrumenten!

  • Ronella gitaren Gitaren van doosjes en kokers
  • DSC_1839
    Elastiek om een tissuedoos doet het ook goed

Muziekoefeningen

Ademhalingsoefeningen:

  • Veertje in de lucht houden
  • Kaars uitblazen
  • Blazen tegen je “verbrande” vinger
  • Fietsband / ballon oppompen
  • Fietsband / ballon leeg laten lopen
  • Namen roepen: o….ma, o…..pa, ja……pie
  • Klok imiteren: bommmmmmmmm, tiiiiiiiiiiiiiing
  • Grote emmer vullen uit de kraan: ssssssssssssssss
  • Indianenroep 

Klankstaven:

Richting bepalen van de geluidsbron:

  • Kinderen  of 1 kind zitten met gesloten ogen en wijzen uit welke richting het geluid komt.
  • 1 Kind loopt met een blinddoek voor naar het geluid. Zorg dat de weg vrij is.

Luisteroefeningen:

  • Speel een toon op de klankstaaf, Hoe lang hoor je het geluid? Hou je vinger omhoog, zolang je het geluid hoort. Hoor je het niet meer dan gaat je vinger naar beneden.
  • Welke toon is hoog, welke is laag?
  • Klokkenspel; van laag naar hoog en andersom spelen. De trap op- en- aflopen

Ritmische vorming: 

  • Tikken met de vingers op de tafel
  • Klappen
  • Tikken met de tenen
  • Met ritmestokjes
  • Tamboerijn
  • Trom
  • Triangel
  • Sambaballen
  • Dirigeren van een liedje door een kind

Naklappen:

  • Klap een ritme voor en laat de kinderen dat ritme naklappen
  • Leg plaatjes neer van voorwerpen of leg voorwerpen neer en klap dat ritme na. Leg een aantal plaatjes na elkaar neer en klap die ritmes na.

Muzikale tegenstellingen:

  • Muziek – geen muziek
  • Vlug – langzaam
  • Vlugger – langzamer
  • Hard – zacht
  • Hoog – laag
  • Mooi – niet mooi

Met muziek instrumenten, cd speler en de handen / voeten

Muziek beluisteren: 

  • Luister naar muziekstukjes. Wat horen de kinderen? Welke instrumenten herken je?
  • Vind je de muziek mooi of niet mooi en waarom wel/niet?
  • Je krijgt een vel tekenpapier. We luisteren naar de muziek. Probeer eens te tekenen wat je hoort?

Luisteren naar geluiden:

  • Probeer in de kring eens heel stil te zijn, welke geluiden hoor je allemaal? Wc, druppelende kraan, kinderen, vogels, auto’s, vliegtuig, etc

Kijken naar muziek:

  • Teken dikke stippen en dunne stippen in een lijn achter elkaar. Probeer dit eens na te tikken met je handen? Wat zouden de grote en de kleine stippen betekenen?
  • Zoek een paar dierenplaatjes. Hou een dier omhoog en de kinderen maken de geluiden erbij. Je kunt ook de opdracht geven om twee of meerdere dieren tegelijk te laten zien en horen.
  • Maak golflijnen en laat de kinderen er geluiden bij maken: omhoog en naar beneden met de stem

Kralenplanken muziekinstrumenten

Kralenplank blokfluit klein  Kralenplank gitaar klein  Kralenplank muzieknoten klein

Kralenplank pianotoetsen klein  Kralenplanken trommel klein  Kralenplanken xylofoon klein

 

GD Star Rating
loading...

Muziek in de klas, 3.0 out of 5 based on 33 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!