www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Welkom in ons theater!

Janneke 21 januari 2013

Ontwerpschema

Hier kun je een ontwerpschema/groepsplan downloaden om alle activiteiten goed te verdelen: ontwerpschema/groepsplan: het theater

Doel

  • Kinderen leren zich te presenteren
  • Talenten ontplooien van de kinderen
  • Kinderen leren te doen alsof
  • Kinderen leren een klein toneelstukje op te voeren
  • Leren ontdekken wat het theater is en wat er gebeurt
  • Voorstelling geven voor de ouders waar de kinderen hun kunnen laten zien.

Boeken

 Boekentips

In het boek: naar het theater van de Willewete reeks, wordt geoefend voor een voorstelling voor een schoolfeest. Meteen komen al een paar belangrijke woorden aan bod: podium, regisseur, voorstelling, balkon, oefenen, kleedster, toeschouwers, kostuums, acteurs, improviseren. Er wordt ingegaan op de theaters vroeger en nu en de verschillende soorten theater. Natuurlijk gaat het over het belang van decors en kostuums en de oefeningen die de acteurs moeten doen. Verder wordt verteld hoe het gaat als je naar het theater toegaat en de verschillende vormen van theater in de wereld. Ga je met het thema: het theater aan de slag, dan mag dit boek niet ontbreken, maar het boek is niet geschikt voor jonge kinderen. Er komen erg veel moeilijke woorden aan de orde waar je zelfs als je de betekenis kent, als jong kind niet mee uit de voeten kan: commedia dell ‘arte bijvoorbeeld.  Alle onderdelen komen wel aan bod.

Speelgoed te gebruiken bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

Het is natuurlijk voor kinderen heel erg leuk en leerzaam om een theater te bezoeken. Zo kunnen ze alles in het echt bekijken. Wij zijn met de klas naar de Stadsschouwburg in Groningen geweest. We mochten daar een echt kaartje kopen met daarop het nummer van de stoel waarop we mochten zitten. Daarna hebben we het theater bekeken en de kleedkamers. Ook deden de technici voor ons de gordijnen omhoog en naar beneden en de lampen aan en uit. We hebben ook opgetreden op het podium. Het was erg leuk!

In groep 3 zijn ze het thema begonnen door vragen te bedenken over het theater. Deze vragen werden opgeschreven en uitgezocht. Aan het eind van het thema werd bekeken of alle vragen behandeld waren.

Aankleding van de klas

De klas wordt in verschillende hoeken verdeeld waar de kinderen hun optredens kunnen oefenen: ballethoek, goochelhoek, muziekhoek, een poppentheater, een hoek waar geschminkt en gekapt kan worden, een maskerhoek, etc.

In de klas wordt een podium gemaakt waar we aan het einde van de dag optredens gaan verzorgen. We gaan zelf de gordijnen maken en zorgen voor een presentator. Ju kunt ook een partytent gebruiken en daarin het podium plaatsen.

 

Opening van het thema

  • In de klas staat een koffer. De leerkracht komt binnen en loopt naar de koffer toe. “He, dat is leuk, een koffer! Wat zal er in zitten?” Intussen maakt de leerkracht de koffer open en kijkt wat er in zit: een goocheljas en een hoed, een kroon en een prinsessenjurk, een koksmuts en een schort, een helm en een overal, leuke hoeden, een wandelstok, etc. “He, dat is leuk, ik ga me verkleden…..maar het is mij een beetje te klein”. Wie wil even komen helpen. De leerkracht geeft een aantal kinderen een kostuum en die trekken het aan. “Wat ben je nu? Hoe moet je er bij lopen? Wat zou deze persoon gaan doen?” Dan doet de juf een deftige jurk aan en doet en praat deftig. Ik doe nu net alsof ik heel deftig ben. Kunnen jullie dat ook doen? Nu ben ik heel vrolijk, want ik zet een clownsneus en een clownshoed op, kunnen jullie ook net doen alsof je vrolijk bent?
  • Voorstelling: Olifant en krokodil: Trompet voor een Olifant uitgespeeld door de leerkrachten.


Drama

Op de foto: Ik ga in de klas alle kinderen op de foto zetten, terwijl ze op een bepaalde manier kijken: verdrietig, boos, woedend, bang, verliefd, blij, ziek, nieuwsgierig, moe, teleurgesteld, sip, vrolijk, eng, droevig, grappig, zenuwachtig, nadenkend, druk, gemeen, deftig, je vindt iets vies, etc.

De verkleedkist: In de klas heb ik een verkleedkist staan. Hierin zitten kostuums van verschillende mensen. Ook zitten er allerlei hoeden in. Telkens mag een van de kinderen een hoed of iets van een kostuum aantrekken en daar de bijbehorende bewegingen bij maken.

Doen alsof: We gaan de volgende dingen oefenen: doen alsof je: planten water geeft, je handen wast, een boek leest, televisie kijkt, je haren kamt, een kopje thee drinkt, je de handen wast, je de haren wast, je lippenstift op doet, je een cadeautje uitpakt, je al heel oud bent, de poes aait, piano speelt, trommel speelt, gitaar speelt, blokfluit speelt, viool speelt, etc.

Blij en verdrietig: De kinderen maken twee maskers een met een blij gezicht en een met een verdrietig gezicht. Daarna luisteren we naar muziek: blijde en droevige muziek. Welk masker hoort erbij?

Verkleedkleren

Er zijn leuke verkleedkleren te bestellen die je bij dit thema kunt gebruiken:www.kinderverkleedkleding.nl

Knutselopdrachten

  • Groep 3 tekende een theater van zwarte stift en kleurde dat in met ecoline.
    Daarna knipten en plakten ze er olifant en krokodil in


  • Olifant en krokodil in het theater. Knippen en plakken door groep 2
  • In het theater
    Ieder kind heeft zichzelf als artiest onder de eigen foto getekend. Verder hebben de kinderen zelf een achtergrond gemaakt voor het theater. Groep 1 heeft er verschillende vormen op geplakt.
  • Theater van een schoenendoosdeksel
  • Theater met geschilderde artiest 

  • Aan het plafond van de klas hangen allemaal artiesten: danseressen, goochelaars, prinsessen.
    De artiesten zijn gemaakt van een eierdoos met vier slingers eraan.
  • Artiesten knippen en plakken
  • Theater knippen en plakken
  • Artiesten schilderen

  • Artiesten tekenen en in een theater plakken (groepswerk)
  • Prikbord: het theater

  • Schilder jezelf als artiest in het theater
  • Poppenkast met poppen op ijsstokjes,
    zo kun je zelf een verhaal bedenken en spelen.

  • Poppenkastpoppen met een hoofd van opgerold ribkarton en dit versierd met doppen en stroken ribkarton.
    De kroon is een kartonnen bekertje die goudkleurig is geverfd. Sommige poppen hebben een stuk van een boa om.

  • Kleurplaat van een poppenkast waar de kinderen zelf hun poppen mochten tekenen.
  • Poppenkast van een eiertray

Met de kinderen werken we toe naar een voorstelling voor de ouders. We hebben al posters gemaakt en samen besproken wie wat gaat doen. De volgende plannen zijn gemaakt: balletvoorstelling, goochelshow, poppentheater en een optreden van Michael Jackson met zijn familie. Dat belooft wat! We zijn begonnen met allemaal voorwerpen te maken die we nodig hebben voor de voorstelling:


  • Balletrokjes: de rokjes zijn gemaakt van een om het middel geknoopte band van elastiek. Daaromheen hebben de kinderen een strook stof dubbelgevouwen en om het elastiek heen geknoopt. Wat zijn ze blij met hun eigen balletrokje.
  • Een hoed voor Michael Jackson en de goochelaar
    Deze hoed is gemaakt van papier-maché over een mal van een slakom, of rond schaaltje.
  • Microfoons

Hoeken


  • Theaterhoek met kassa en stoelennummers, etc.
  • Bouwhoek
  • Schmink/kappershoek
  • Verkleedkast/kist
  • Goochelhoek
  • Dans/ballethoek
  • Muziekhoek
  • Kralenplanken zelf bedenken
    Hierop heeft Michiel uit groep 1 Michael Jackson gemaakt

  • Met hamertje tik kunnen de kinderen prachtige theaters maken
  • Schouwburg gemaakt van Nopper
  • Balletdanseres gemaakt van klei

  • Optreden in de klas

Wat moet er aan de orde komen?

  • Wat is een theater
  • Welke voorstellingen vinden in het theater plaats?
  • Hoe zit een voorstelling in elkaar?
  • Wie werken er allemaal mee aan een voorstelling?
  • Hoe maak je een voorstelling?
  • Hoe zitten de mensen in het theater?
  • Hoe gaat het als je een theater bezoekt?

Drama

Aan het eind van elke dag vertrekken we naar de hal naar ons theater.

Daar worden dan optredens gegeven die de hele dag zijn geoefend:

 
Optreden als Michael Jackson              Optreden als goochelaar

Spel en beweging

Intro van de les: Bewegen als………een danseres of een danser, een olifant, een oud iemand, een baby, een clown, een deftige dame, een kangoeroe, etc.

Spelles:

  • Ik stond laatst voor een poppenkraam; zangspel
  • Ik heb een brilletje al voor mijn ogen
  • Kom wij gaan een dansje maken
  • Met mijn handjes klap, klap, klap
  • In het theater; tikspel: Een deel van het lokaal is het theater, daar staat de presentator. Die probeert de artiesten te tikken.

Links

Muziek

Opdrachten voor het muziekkastje:

Luisteropdracht: We beluisteren allerlei muziekfragmenten en bewegen op de muziekstukken. Wat hoor je en welke bewegingen passen er bij? Bewegen in het speellokaal en tekenen op muziek.

We kijken naar plaatjes van kinderen die geluid maken met hun stem. Welke geluiden zouden erbij horen? We doen het na. Kijk goed wat ik aanwijs: blad: geluiden met de stem.

dsc_2677
Als je poppenkast speelt, geef je elke pop een eigen stem. Pak een pop uit de poppenkoffer en bedenk welke stem er goed bij past. Praat met je maatje in het stemmetje dat bij de pop hoort.

Dans en beweging: Bij www.nevofoon.nl kun je de CD en boeken: kleuterdansen 1 en kleuterdansen 4 bestellen. Daarin staan de volgende dansen: Kleuterdansen 1: de muzikantjes, hoedje van papier, dansen in een kring, zeg wil je met me wandelen, Kleuterdansen 4; Ik verander, kledingestafette.
Ook de CD van Betty Sluyzer ga ik gebruiken bij de dansactiviteiten. (Voor info zie hieronder).

Ritmeopdracht: Ritmeklappen bij de woorden rondom het theater, korte en lange ritmes oefenen

Muziekinstrumenten: Verschillende instrumenten gebruiken en improviseren op het lied: Muzikantje; Eigenwijs blz. 39 (lessuggesties driestar)

Liedjes bij het thema:

  • Ik stond laatst voor een poppenkraam: Kleuterwijs blz. 67, Alle liedjes met een hoepeltje erom, blz. 188
  • Tik, tik, tik: Kleuterwijs blz. 74
  • Blikjesdrum: Kleuterwijs blz. 75
  • Hoedje van papier: Alle liedjes met een hoepeltje erom blz. 199

Versjes bij het thema:

  • De goochelaar; Het grote versjesboek blz. 6
  • Een doos vol kleren blz. 11
  • Boos, kwaad, woedend blz. 30

Holderdebolder
een koffer op zolder
een koffer met kleren
voor dames en heren

kom grabbel erin
en wordt een fee of tovenaar
een zangeres of bedelaar

kom grabbel erin
ik een clown
jij een koningin


Betty Sluyzer heeft met Michiel Megens een leuke CD gemaakt, genaamd: Billen, Buikje Boelieboem. Er staan verschillende liedjes op die bij de prentenboeken passen, die ze heeft geschreven maar ook heel goed gebruikt kunnen worden bij de Wiebelbillenboogie. De liedjes gaan over veel dagelijkse activiteiten van peuters en kleuters. Betty Sluyzer geeft al jaren interactieve voorleesvoorstellingen rond haar boeken met versjes en liedjes waarop de kinderen kunnen meebewegen. Tijdens het zingen van of luisteren naar de liedjes kun je met de kinderen meebewegen. Ook kun je met knuffels, poppen of een vingerpopje spelen tijdens het luisteren of zingen.
Voor informatie en verkoop: betty.sluyzer@planet.nl of www.bettysluyzer.nl

Materialen

Allerlei materialen voor bij het spel en het thema:

Taal

Woordenschat
theater – podium – gordijn – optreden – zingen – cabaret – toneel – muzikant – mimespeler – verkleden – kostuum – grime – schmink – grimeur – muziek – orkest – dirigent – musical – microfoon – spotlicht – goochelen – goochelaar – soufleur – entreebewijs – kassa – garderobe – kostuumontwerp – coupeuse – geluid – geluidstechnicus – licht – lichttechnicus – regisseur – zaalpersoneel – decor – decorbouwer – dans – danser – ballet – poppentheater – poppenkast – poppenspeler – applaus – talent – regisseur – voorstelling – toneelstuk

Woorden schrijven op een poster

Rekenen/wiskunde

Rekenopdrachten:

  • Meten; Hoe zet je de stoelen zo neer dat iedereen het goed kan zien? Maak een podium en laat de stoelen er voor zetten. Kan iedereen het nu goed zien? Hoe kunnen we dit oplossen? Gebruik begrippen als vooraan, achteraan, naast elkaar, etc
  • Getalbegrip; Vertel de kinderen dat in het theater de stoelen een nummer hebben. Dit nummer staat op het toegangsbewijs. Hoe kun je deze nummers er logisch opplakken? Bespreek dit met elkaar. Stoelnummers 1 – 12
  • Tijd; Hoe laat begint de voorstelling? Hoe lang duurt de voorstelling?
  • Kleur; De garderobe; Daar worden de jassen opgehangen. Haal je eigen jas eens van de kapstok. Welke kleur is het? Zijn er jassen met dezelfde kleur? Welke is donkerder en welke lichter? Stapel dezelfde kleur jassen op elkaar. Zoek ook andere jassen bij elkaar.
  • Vorm; De goochelaar goochelt allemaal vormen uit zijn/haar hoed. Voel eerst wat er in zit en dan goochelt de goochelaar deze eruit. Klopt het? Herken je de vorm onder het goocheldoekje?
  • Plaatsbepaling; Maak een plattegrond van het theater in de klas. Kunnen de kinderen de goede stoel terugvinden op de plattegrond?
  • Begrippen en voorzetsels; De artiest staat op het podium, zet de stoelen tegenover elkaar, de artiesten staan naast elkaar, ga op de stoel zitten, leg het kopje onder de stoel, ga tussen twee stoelen in staan, etc.
  • Omgaan met geld; Hoe duur is een toegangskaartje? Hoeveel moet je betalen voor twee kaartjes? Betaal het met echte euro’s en laat zien hoe de munten er uit zien.

Kralenplanken

 
 

Afsluiting van het thema

We werken toe naar een voorstelling die de kinderen geven voor de ouders.

We hebben posters gemaakt:

Een van de kinderen heeft een uitnodiging getypt.
Iedereen heeft zelf twee toegangskaarten gemaakt en deze zijn mee naar huis gegaan.

Het uiteindelijke resultaat was erg leuk!


Voor de voorstelling aan mochten de kinderen zichzelf eerst schminken.

De presentatrice


De Jackson brothers en Janet Jackson      De balletvoorstelling

Verder was er een poppentheatervoorstelling en een goochelshow. Bij de laatste zat een van de kinderen in een gymkast verstopt en gaf steeds alles aan dat de goochelaar goochelde. Uiteindelijk goochelde de goochelaar het hele kind tevoorschijn. Dat was erg verrassend!

Ook de achtergronden zijn zelf door de kinderen gemaakt door verf op rollers over lakens te rollen.

Bedankt

Dit thema is mede mogelijk gemaakt door materialen van Ina Schild (kralenplanken), Margriet van Laar, Marije Bouma, Hilda Luth, Minke Bosma, Janet Dijkstra, Annemarie Mensink en Christa Hartman de Vries.

 

GD Star Rating
loading...

Welkom in ons theater!, 3.8 out of 5 based on 13 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!