www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Project 112

Janneke 18 januari 2013

Het thema 112 spreekt erg aan en biedt veel mogelijkheden voor spel. Je kunt het thema in het geheel doen maar ook als een apart item: politie of brandweer. Op deze pagina kun je genoeg ideeën  vinden.

Ontwerpschema en groepsplan

Doel van het project

Met het thema 112 wil ik het volgende bereiken:

  • Het is belangrijk dat kinderen weten wat er moet gebeuren in geval van nood
  • Ik wil een aantal kinderen beter betrekken bij het spel in de hoeken
  • Ik wil de kinderen begrippen leren die te maken hebben met: politie, brandweer en ambulance. Temeer omdat veel kinderen in deze beroepen hun toekomstig beroep zien.

 Boeken bij het project

Brandweer

Politie

Ziekenhuis/ambulance

Speelgoed te bestellen bij het thema

Opening van het project

Schatkist openen:                          

Woordveld maken:

                                        

Opening met behulp van schatkist waarin zit:

  • Cijfers 1 – 1 – 2
  • Politieauto – brandweerauto – ambulance
  • Telefoon
  • Zwaailicht blauw
  • Kaarten van de hoeken 
  • Boek

Verkenning van het onderwerp en maken van een woordveld

Onderzoeksactiviteiten

Nodig op school de brandweer, een ambulance en een agent uit. Ook kun je een bezoekje brengen aan een kazerne, bureau of ziekenhuis.

Wij hebben in de klas de wijkagent uitgenodigd:

Hij liet alles zien en we mochten in de politieauto kijken

Een van de vaders werkt bij de brandweer en kwam de brandweerauto laten zien

 


Een kijkje in een echte ambulance

 

Voorstellingen

 

Tijdens het brandweerproject geven we als leerkrachten elke week een korte voorstelling om de kinderen te laten zien hoe ze het spel kunnen spelen, wat ze kunnen doen en wat de brandweer allemaal doet.

 

 

  • Verhaal 1; Er zit een poesje in de boom die er niet meer uit durft. De brandweer wordt gebeld. De meldkamer geeft een bericht aan de brandweer en die komt er snel aan. Vervolgens komen de brandweermannen met de suggesties om de poes met de brandweerslang uit de boom te spuiten of de boom om te hakken maar dat vindt de eigenaar niet zo’n goed idee, Daarna komt een van de kinderen met de tip een ladder te gebruiken en nu lukt het inderdaad!

  • Verhaal 2; Een meisje is aan het vliegeren en dan zit de vlieger klem in het wandrek. Het meisje klimt omhoog en durft er dan niet meer uit. De brandweer komt haar redden: eerst met een hele kleine trap, die is te laag, dan een wat grotere, maar deze is nog te laag en tot slot met een trap waarmee het meisje uit het rek gehaald kan worden.

  • Verhaal 3; Er is brand in een huis. De brandweer wordt gebeld en komt eraan. Ze rollen de slag uit maar deze is niet lang genoeg. De volgende slag is wel langer meer weer niet lang genoeg, de derde slag is lang genoeg.

  • Verhaal 4; Er ligt een boom op de weg. Een automobilist kan er niet meer langs en is luid aan het toeteren en foeteren. Gelukkig komt de brandweer en probeert de boom weg te krijgen; door er een ladder tegenaan te zetten en erop te gaan springen, door te trekken met de handen, door met de spuit de boom weg te blazen en tot slot door de boom in stukken te zagen.

 

Knutselopdrachten

Politie


  • Verkeerslichten die weer bij het spel gebruikt kunnen worden

  • Politiestopborden


  • Politiepetten voor mannen van karton


  • Politiepetten voor een vrouw (gemaakt van papier-maché om een schaaltje)

  • Politieagenten van een sok met een wasbolletje erop

  • Politiehelikopters van een boterbakje beplakt met wit papier


  • Een boevenwagen

  • Een agent ingekleurd en vingerafdrukken ernaast


  • Een holster van restjes leer waarin gaatjes met een perforator gemaakt zijn.
    Hierdoorheen is chenilledraad geregen. Voor de riem hebben kinderen een oude
    riem van huis meegenomen. Een wc rolletje doet dienst als pepperspray.

  • Handboeien gemaakt van pringles kokers. Deze zijn
    zilver gespoten en de kinderen hebben er kralen tussen geregen.


  • Voetstappen en handafdrukken: knippen en handen met verf insmeren en afdrukken

  • In de gevangenis…..


  • Een bonnenboekje waarin de bekeuringen geschreven kunnen worden


  • Gipsafdrukken van voetstappen. Laat de kinderen hun voetafdruk in zand zetten, giet hier gips in en even laten drogen. Zo krijg je gipsafdrukken van hun eigen voetstap. Deze kun je met ecoline laten kleuren.

Brandweer

  •  
  • Rode dingen uitknippen en opplakken

  • Tekenen met zwarte stift een huis en met ecoline de vlammen

  • Brandweermannen vouwen

  • Brandweerauto van karton. Deze auto’s heb ik opgehangen in de klas aan het plafond.

  • De kinderen hebben ladders geplakt en een brandweerman ingekleurd. De brandweermannen zijn met een draadje voor en achterlangs de ladder bevestigd waardoor de brandweerman daadwerkelijk naar boven en naar beneden kan klimmen.

  • De kinderen hebben de vorm van het lijf geknipt, twee stroken voor de armen en twee voor de beneb geknipt en daarna versierd met zilveren stroken. Handen en laarzen eraan en een foto in de helm en klaar is de brandweerman.

  • Brandweerauto’s vouwen en een ladder plakken

  • Brandweerauto’s van eierdozen met een ladder van ijsstokjes erop en zwaailichten van doppen

  • Brandweerauto van een doos met een ladder van een keukenrol waarin weer een kleinere is geschoven zodat je de ladder echt uit kan schuiven.
  • Een bijl voor de brandweerman

Ambulance

Wat moet allemaal aan de orde komen?

 

Week 1

Verkenning van het thema 112

Week 2

Brandweer

Week 3

Politie 

Week 4

Ambulance

Week 5

112, meldkamer, oppassen!

Hoeken

Brandweer

  •   De brandweerwagen in de hal

  • In de bouwhoek werden prachtige kazernes gebouwd waarbij de auto’s ook gesorteerd werden
  • Uitspelen Snuffie en de brand
  • Meldkamer

Ambulance

  •   De ambulance in de klas

Politie

  •      
    Het politiebureau in de klas.
  • Verteltafel Piet Polies
  • De juwelier
    Door het toevoegen van de juwelier kon er echt een politiespel uitgespeeld worden door de dief op te sporen en aan te houden

  • De meldkamer                                   Hierop konden de kinderen aantekenen wat er
    moest gebeuren
  • Het politiebureau
  • Een gevangenis van een poppenkast gemaakt
  • Een politieauto gemaakt van een doos

Meldkamer

  •   
    De meldkamer met zelfgemaakte computers, een plattegrond, briefjes om aan te geven waar een calamiteit is.

Spel en beweging:

Brandweerbewegingsles

Nodig: de grote klimtoren met aan de zijkant een ladder en aan de andere kant een glijbaan

Hierbij kan  een brandweerdiploma gehaald kan worden. De kinderen doen vijf verschillende opdrachten:

  • Springen/stappen door de ladder

  • Klimmen in de klimtoren, een pop pakken en naar beneden klimmen met de pop

  • Brand blussen met een deken; met een deken een route langsgaan (hindernisbaan) en aan het eind de deken over de brand gooien

  • Snel omkleden in een brandweerpak 

  • Redden van een huisdier 

Afsluiting:

Twee emmertjes water halen

  • Brandweerdiploma

Politiebewegingsles waarbij een politiediploma gehaald kan worden

De kinderen doen vijf verschillende opdrachten:

  • Tikspel; boefje vangen (tikkertje)

  • Paard rijden (stokpaarden) over en langs een hindernisbaan – politie te paard

  • Behendigheid; ladder op, ballonnen aantikken en weer naar beneden 

  • Schieten op ballonnen

  • Ra, ra, ra wie heeft het geld….dat mooie geld van goud…….kringspel  

Afsluiting:

Reactiespel; als het bord omhooggehouden wordt, stil gaan staan. Wie beweegt is af.

  • Politiediploma

Brandweerdiploma                  Politiediploma

Muziek

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

Opzegversje de brandweer

Moet je nu eens horen:
de allerhoogste toren,
de hoogste toren van het land.
staat in brand, brand, brand.
Doe een sprong naar achteren,
doe een sprong naar opzij,
want de brandweerwagen moet voorbij!

De brandweerman

Tatu, tatu, waar is de brand?
Tatu, tatu, snel aan de kant!
Hier komt Bram de brandweerman
die alle branden blussen kan.
Met zijn grote waterspuit
maakt hij alle vlammen uit,
redt hij mensen van het dak
in zijn mooie brandweerpak!
Tatu, tatu, tatoe,
tatu, tatu, tatoe!

(Mieke van Hooft)

Vlam in de pan
Tuut, tuut
daar komt de brandweer an
ga vlug opzij
de brandweer moet erbij

De brandweer spat
de brandweer spuit
alles nat
het vuur is uit

Huis in de fik
Tuut, tuut
wat is me dat een schrik
gauw aan de kant
Gevaarlijk is zo’n brand

Oei, wat een brand
Tuut, tuut
een foto in de krant
brand is voorbij
De brandweer lacht naar mij!

·         De brandweer    uit Kleuterwijs blz.158

Ritme spel bij het beroep: brandweerman

 

Engels met kleuters

Rijmpje over ten little fireman

     Ten little fireman
Sleeping in a row
Ding, ding, goes the bell
In a wink they go
Off, to the engine, ho-ho-ho
Using the big pipe, so-so-so
When the fire is out
Home they go
Back to the bed
All in a row

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

Woorden over de brandweer

Links voor op het digibord over de brandweer

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Politie:

Materialen

  • Verzamel alle opdrachten in een werkboekje. Plak op de voorkant een foto van het kind op een ladder in een brandweertenue of als politieagent verkleed.

  • Bekeuring

  • Kleurplaat politie

Brandweer:

Taal

Liesbet Slegers heeft een leuk boek geschreven over de brandweerman. Het boek geeft op een begrijpelijke manier weer, wat er allemaal gebeurt als er een alarmsignaal binnenkomt bij de meldkamer. Ze gebruikt daarbij de woorden op een manier dat de woordenschat van de kinderen zeker verrijkt wordt. Het begint bij een melding, wat doet een brandweerman allemaal aan en waarom, wat is er allemaal nodig om de brand te blussen, hoe komen de brandweermannen zo snel mogelijk bij de brandweerauto, het aansluiten van de brandslang op de pomp, de taak van de commandant en het blussen. Gelukkig staat het huis er nog. Maar de brandweer heeft nog meer taken waaronder het weghalen van omgewaaide bomen. De tekeningen zijn erg duidelijk en vullen het verhaal goed aan. Dit boek is de moeite waard om te gebruiken als introductie bij het thema de brandweer. De kinderen zijn dan meteen goed op de hoogte! De informatie die wordt aangeboden is door ervaringsdeskundigen gecheckt.

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

Brandweer

Brand  – gevaar – alarm – telefoon – brandweerman – pak – helm – klep – brandweerwagen – commandant – waterslang – brandkraan – bijl – touw – riem – glijpaal – aankleden – blussen – sirene – omgevallen boom – kazerne – ladderwagen – duiken – duikpak – meldkamer

112

Politie

Ambulance

Brandweer

Gesprek over vuur:
Wat doe je met vuur? Iets aansteken: kaars, sigaret, gasvlam. Wat is vuur? Vlammen en rook. Welke kleur hebben de vlammen? Wanneer is het prettig om vuur te hebben? Wanneer is het niet fijn als er vuur is?
Doel: Vuur kan prettig, warm en gezellig zijn maar ook gevaarlijk en bedreigend.

Rekenen/wiskunde

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

Brandweer


Wouter de Kabouter heeft allemaal rode voorwerpen verzameld. Nu gaan we dit sorteren. Dat valt niet mee maar we komen er uit: ronde voorwerpen bij elkaar, speelgoed bij elkaar, alles van hout bij elkaar, etc.

112

 

Voor de cijfermuur:

Begrippen:

Hoog – laag

Veel – weinig 

Snel – langzaam

Getallen: 112

Kleuren rood – geel – blauw

Kralenplanken


Verkleedkleren

Bij www.kinderverkleedkleding.nl kun je leuke brandweerkleren, dokterspakken en verpleegkundigenpakjes kopen.

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen van: Ina Schild, Marije Bouma, Minke Bosma, Margriet van Laar en Bea Niphuis. Bedankt hiervoor!

 

 

 

 

 

GD Star Rating
loading...

Project 112, 3.3 out of 5 based on 4 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!