www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Olympische Winterspelen

Janneke 19 januari 2013

Dit jaar zijn de Olympische winterspelen in Sotsji. Daarom hier verschillende materialen om te gebruiken als je dit thema in de klas aan de orde gaat stellen. Aanvullingen zijn altijd welkom!

Ontwerpschema

Om een idee te krijgen hoe je de activiteiten kunt verdelen, kun je hier een ontwerpschema downloaden. In de lege vakken kun je de namen van kinderen in je groep vermelden met het doel waarmee je het kind wilt begeleiden.

Doel

Boeken

Onderzoek/uitstapjes

  • Bezoekje aan de ijsbaan; om in de sfeer van de Olympische winterspelen te komen, kun je proberen om een bezoekje aan de ijsbaan te regelen. Misschien kunnen de kinderen zelfs even schaatsen, evt. met behulp van een stoel
  • Ga met de kinderen kijken naar uitzendingen van de Olympische winterspelen
  • Als er sneeuw ligt, kan geprobeerd worden te skiën op houten latten. Zet een parcours uit waarlangs de kinderen mogen skiën.

Aankleding van de klas

  • Maak een kijktafel in de klas met attributen van de wintersporten en zet er naambordjes bij.
  • Maak een Olympische vlag en hang deze op in de klas.
  • Zet een erepodium neer waar regelmatig prijsuitreikingen gehouden kunnen worden.

Opening van het thema

Zintuigspelletjes

  • Onder de sneeuw: Onder een stuk wit laken verstop je een aantal, niet te kleine voorwerpen. Kun je aan de vorm zien of eventueel voelen wat er onder de sneeuw verborgen ligt. Kijk maar of je het goed geraden hebt.

  • Wie is de sneeuwpop? Je legt een witte jas of een wit laken in het midden van de kring. De kinderen doen hun ogen dicht. Je kiest een kind uit de kring dat zich onder de jas of het laken verstopt. Ogen open: wie is uit de kring verdwenen en de sneeuwpop geworden?

Knutselopdrachten


  • Schilderen van de Olympische vlam
  • De Olympische ringen
  • Zelf een fakkel ontwerpen en schilderen
  • Schaatsschilderij: Geef de kleuters een wit vel papier. Dit is de ijsbaan. Op het ijs worden veel rondjes geschaatst. Met witte wasco worden die rondjes getekend. Daarna schilder je met ecoline of verf het blad vol en nu zie je welke rondjes je hebt geschaatst.

Hoeken

  • Schaatshoek; maak met gekleurd plakband en blokjes een ijsbaan in de klas. Laat de kinderen zwarte sokken aandoen en maak daar veters op. Dan lijken het net schaatsen en bovendien glijdt het makkelijker. Een koek en zopie-tent erbij voor de inwendige mens is ook leuk. Maak een podium voor de prijsuitreiking en leg er medailles bij. Natuurlijk mogen schaatsmutsen en handschoenen niet ontbreken.

 

  • Ski-hoek; maak van planken ski’s. Doe er een band omheen en laat de kinderen een parcours lopen op ski’s. Leg er een wit laken onder zodat de vloer niet beschadigt.

  • Erepodium; Maak een erepodium in de klas waar aan het eind van elke dag medailles uitgereikt kunnen worden aan: de beste opruimer, diegene die het best heeft geluisterd, diegene die goed heeft gespeeld, etc.

  • Gezelschapspelletjes; Winnen en verliezen en spelregels hanteren.

  • Televisiehoek waar naar de Olympische winterspelen gekeken kan worden.

Wat moet er aan de orde komen?

  • Olympische winterspelen
  • Welke sporten gebeuren daar
  • Wat kunnen ze winnen?
  • Winnen en verliezen

Spel en beweging

Bewegingsles: Rollen met papieren ballen

U zit in het midden en heeft een geheimzinnige doos. In de doos zitten papieren ballen (proppen van wit papier die bij elkaar gebonden zijn met plakband). De kleuters mogen er mee spelen. U rolt naar elke kleuter een bal. Vervolgens experimenteren de kleuters met de bal. Spelvormen die zullen ontstaan zijn rollen, voorzichtig schuiven, betasten, omhoog gooien, ver gooien, schoppen, koppen en slaan.

Hierna geeft u de kleuters enkele opdrachten:

– Rol de bal voor je uit met twee handen en blijf erachter.
– Rol de bal vooruit afwisselend met je linker- en rechterhand.
– Rol de bal naar voren zonder je handen te gebruiken; de leerlingen bewegen hierbij door de vrije ruimte.

Na deze oefeningen gaan alle kleuters aan de lange kant van de zaal staan.

Vervolgens voeren ze de volgende opdrachten uit:

– Rol de bal met twee handen naar de overkant en probeer er achter te blijven.
– Rol de bal met twee handen naar de overkant en probeer er eerder te zijn.
– Rol de bal met twee handen naar de overkant en laat hem tussen je benen doorrollen.

Afsluiting Tikspel

U sluit de les af met een spel. Er worden twee tikkers aangewezen. Eén tikker tikt de kleuters en één tikker pakt de krantenballen af. Wanneer een kleuter getikt wordt, gaat deze met zijn benen in spreidstand staan. Een andere kleuter kan hem bevrijden door een krantenbal onder zijn benen door te rollen. Wanneer de ballenpakker de bal van een kleuter heeft afgepakt, kan deze leerling niemand meer bevrijden. De ballen worden verzameld in een doos.

Muziek

Ik sta – ik glij – ik val
AU!
Wat is dat nou?
Maar ik probeer het weer
Nog een keer
Ik sta – ik glij – ik val
AU?
Hoe kan dat nou?
Ik probeer het weer
Nog een keer
Ik sta – ik glij – ik glij
Geen boem … Geen val
Kijk naar mij
Ik glij!

Knijpkaarten

Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Materialen

Schaatsen:

Computer

Woorden over de Olympische winterspelen

Taal

Woordenschat

Rekenen/wiskunde

Op volgorde van grootte leggen

Kralenplanken


Bedankt

Deze pagina werd mogelijk dankzij veel materialen van Margriet van Laar, kralenplanken van Ina Schild, rekenidee van Lenny Gerrits.

 

GD Star Rating
loading...

Olympische Winterspelen, 1.6 out of 5 based on 25 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!