Troosten…
Janneke 26 juli 2015Je kent het wel…….kinderverdriet: dikke tranen, veel lawaai, snikken door het hele lijfje heen en met horten en stoten komt het verhaal eruit. Als leerkracht ben je vaak de spil in deze situatie en sta je het kind met raad en daad bij. Komt er een bloed bij te pas, hoe weinig of veel dan ook, dan is meteen de groep in paniek, want voor bloed hebben veel kinderen diep respect.
Er zijn ook nogal wat redenen om verdriet te hebben als kleuter: ruzie met een vriendje, iemand heeft een tong uitgestoken, je hebt een botsing gehad, je hebt je pijn gedaan, je begrijpt iets niet, je zit niet lekker in je vel, je bent moe en noem nog maar meer op.
Er zijn een paar oplossingen voor: arm eromheen, pleister of een doekje, ruzie bijleggen, even op schoot ach je kent dat wel. Dat helpt altijd!
Een tijdje geleden hoorde ik vertellen over een troostkoffertje. Dit wordt vaak ingezet bij het overlijden van een dierbare. Maar het kan ook anders, daarom heb ik allerlei dingen bedacht om het troostkoffertje zo te maken dat kinderen deze zelf mogen gebruiken. Is er in de klas ruzie geweest of heeft iemand zich zeer gedaan? Dan mogen de kinderen zelf het initiatief nemen om het troostkoffertje te pakken en daar iets uit te halen waarvan zij denken dat het meeste gaat helpen bij het troosten.
Doel
Het doel dat ik daarbij zie is dat kinderen zelf verantwoordelijk worden voor het troosten van een ander in plaats van dat de leerkracht dat doet. In mijn groep heb ik vorig jaar hard gewerkt aan het creëren van een goede groepssfeer. En dat was goed merkbaar! Kinderen voelden zich verantwoordelijk voor elkaar en kwamen voor elkaar op als dat nodig was. Omdat een groot deel van de groep naar groep 3 gaat, moet er weer hard gewerkt worden om de groepssfeer weer zo te krijgen. Ik denk dat deze troostkoffer daar een bijdrage aan kan leveren.
Troostkoffer
De troostkoffer is een eenvoudig koffertje waarop ik een verdrietig gezichtje heb getekend. Deze koffer krijgt een plek in de klas waar de kinderen zelf makkelijk bij kunnen. In de eerste schoolweek ga ik het koffertje introduceren. Heeft iemand verdriet dan mag iemand anders het koffertje halen, open maken en er een ding uitkiezen dat het beste past.
Wat zit er in?
In het koffertje zitten een paar kleine dingetjes in blikjes en doosjes. De kinderen mogen het gebruiken en als de verdrietige denkt dat het helemaal over is, doet deze het zelf weer terug in de koffer.Blikje met mooie pleisters
Een schatkistje met gelukssteentjes en gelukspoppetjes om even geluk te brengen als het niet mee zitEen mooi potje om de tranen in te doen, weg ermee!
Een lief knuffeltje dat even kan ondersteunen
Een tasje met kleurloze lippenstift voor zere lippen en een crème voor een pijnlijk plekje
Een doosje met witte briefjes en een lippenstift om kusjes te geven die je kunt geven zodat het verdrietige kind deze kan bewarenEen klein hartjesstickertje voor de verdrietige
Een spiegeltje om te zien hoe groot de schade is, of niet
En natuurlijk een pakje zakdoekjes voor de tranen en de snottebellen
Ik hou jullie graag op de hoogte hoe de kinderen er op reageren en over het gebruik in de klas!
loading...
Troosten...,