www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Stippen zijn overal

Janneke 2 mei 2016

We laten ons, tijdens het thema kunst, inspireren door stippen die we op allerlei manieren overal tegenkomen!

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: Stippen zijn overal. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Doel

  • Kinderen leren kijken naar vormen en herkennen de cirkel
  • Kinderen leren dat je een stip/cirkel op allerlei verschillende manieren kan maken
  • Kinderen leren wat Wassily Kandinsky inspireerde

Boeken

Boeken uitgelicht

Het boek: De Stip van Peter Reynolds is een bijzonder boek. Het gaat over Floor die niet kan en daarom ook niet wil tekenen. Uiteindelijk vraagt de juf haar op het papier een stip te zetten met daarbij haar naam. Floor doet dit en later hangt de stip ingelijst in het lokaal. Dat bevalt haar niet en ze gaat aan de slag met het tekenen en schilderen van allerlei stippen en zelfs geen stippen. Op de tentoonstelling is het een groot succes! Dan komt er een jongen bij haar die geen strepen kan tekenen. Floor geeft advies. Een prachtig boek, erg geschikt bij het thema over kunst en stippen maar ook over sociaal-emotionele ontwikkeling: hoe kun je elkaar stimuleren.

Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

  • Maak een stippenwandeling door de buurt. We zijn begonnen in het klaslokaal en daarna naar buiten. De kinderen zagen echt overal stippen!

DSC_5093

DSC_5065 DSC_5081 

DSC_5097 DSC_5125

DSC_5145 DSC_5156

DSC_5170 DSC_5061 

In de school mocht op van tevoren afgesproken plekken gezocht worden naar de afbeeldingen op de bingokaart. Hadden ze alles gevonden? Dan kwamen ze in de klas terug.

DSC_5338 DSC_5331

  • DSC_5354 DSC_5299
    De kist van meneer Kandinsky
  • Proefjes met kleuren
    Zet een paar witte bloemen: rozen, tulpen of anjers in verschillende kleuren ecoline.
    Na een paar uur zie je de eerste verkleuringen al en na een dag is het helemaal mooi!
    DSC_5596 DSC_5595

        DSC_5610 DSC_5605

Aankleding van de klas

Ik heb op het prikbord twee grote kartonnen lijsten opgehangen. Hier kwamen steeds de topwerkstukken in en tussen te hangen. Ook de stippen van Wassilly Kandinsky kregen een plek op het prikbord.

DSC_5443

DSC_5442 DSC_5441

Opening van het thema

De start van het thema: stippen zijn overal, was door het boek: de Stip voor te lezen.
Een andere activiteit was de stippenwandeling en de stippenbingo. Dit is een hele leuke manier om kinderen oog te laten krijgen om stippen te zoeken.

Knutselopdrachten

Stippen:

  • DSC_4970 DSC_4971
    Stippen op het schilderspalet
  • DSC_5342 DSC_5326
    Stippen schilderen; begin met een stip in het midden. Maak daar een kring omheen en daar weer een andere kring omheen.
    Ga zo door tot het hele karton vol is.
  • DSC_5346 DSC_5347
    Stippen weven op een bordje
    DSC_5281 
    Maak kleine in-kepingen op de rand van het bord.
    Doe daar een draad door die je elke keer aan de overkant weer in een inkeping doet.
    Zorg dat je een oneven aantal draden naar het midden toe hebt.
    Pak een gekleurde draad en knoop die in het midden vast.
    Ga dan steeds met de gekleurde draad onder en boven de draden langs en zo weef je een cirkel.
  • DSC_5358 DSC_5359
    Cirkels stempelen; zwarte verf op wit papier
  • DSC_5472
    DSC_5470 DSC_5471
    Cirkels van doppen. Leg eerst de doppen van groot naar klein en plak ze dan van groot naar klein op elkaar.
  • DSC_5590 DSC_5602
    DSC_5597 DSC_5603
    Cirkels gemaakt van ribkartonnen stroken. Dit was een groot succes!
  • DSC_5729 Cirkels knippen en plakken van groot naar klein
  • DSC_5742 Cirkels van scheerschuim met verf erdoorheen.
    Daarna witte kartonnen cirkels erop leggen en afdrukken. Deze cirkels zijn daarna op elkaar geplakt.
  • DSC_5666 DSC_5783
    Cirkels van doppen op een kartonnen cirkel
  • DSC_5788 Cirkel gemaakt op de breivork en opgeplakt
  • DSC_5836 Cirkel op een boomstam
  • DSC_5855 DSC_5856
    DSC_5854 Cirkels tussen lamineerfolie en daarna uitknippen.
    Mooi om op ramen te hangen. Als je er cirkels van vliegerpapier tussen doet, schijnt het mooi door.
  • DSC_5865  DSC_5866
    DSC_5867 Cirkelkunst met cirkels van schuim en kralen op een sokkel van klei
  • DSC_5685 DSC_5869
    De k van Kandinsky en kunst
  • DSC_5797 DSC_5798
    De cirkelboom van Kandinsky groot en klein.
    De cikels zijn gemaakt door bordjes te beschilderen en te stempelen

Het blauwe paardje

Naar aanleiding van het boek: Meneer Kandinsky was een schilder

  • DSC_5349 Achtergronden schilderen
  • DSC_5774 DSC_5775
    DSC_5776 Het blauwe paardje met een touwtje vastgezet.
    Door het touwtje achterop heen en weer te bewegen, loopt het paardje over het schilderij
  • DSC_5437 DSC_5438
  • DSC_5773 DSC_5772
    We maakten onze eigen blauwe knuffels
    DSC_5307 DSC_5310
    Eerst een ontwerp maken
    DSC_5322 Dan op schuim tekenen, uitknippen en versieren met blauwe lapjes en draadjes

Hoeken

  • DSC_4944 DSC_5038
    Het schildersatelier
  • DSC_5041 DSC_5236
    Doppen in de zandtafel
  • DSC_4968
    Het blauwe paardje
  • DSC_5328 Pomponnetjes sorteren met een pincet
  • DSC_5284 Lettersoep
    Schrijf op witte doppen allemaal letters. De kinderen lepelen de letters eruit en leggen hun naam
  • DSC_5283 Lettermat te koop bij Wizz spel
  • DSC_5937 Cirkels borduren
    Deze cirkels zijn gemaakt van plastic ringen en daar zijn gaten in geboord.
    Daar doorheen zijn veters geregen
  • DSC_5272 DSC_5271
    Nijntje gaat naar het museum/verteltafel
  • DSC_5920 DSC_5484
    DSC_5519 
    Uit eigen beweging beginnen de kinderen ook cirkels van klei te maken!
  • DSC_5850 DSC_5849
    DSC_5848
    Spel met kleurnuances. Helemaal leuk om er knopen bij te zoeken in dezelfde kleur! Dit bedachten de kinderen zelf.
  • DSC_5785 Cirkels van strijkkralen
  • DSC_5768 DSC_5767
    Juf, we kunnen ook cirkels maken van blokken!
  • DSC_5689 Cirkellotto.
    Speel dit in tweetallen. Maak een stapel van de kleine kaartjes.
    Pak om de beurt een klein kaartje en leg die op dezelfde cirkel.
    Wie heeft het eerst de grote kaart vol?
    Cirkellotto
  • DSC_5518 DSC_5488
    DSC_5485 DSC_5453
    Cirkels maken met knopen
  • DSC_5450DSC_5447
    Cirkels maken met tollen. Bij de Action kun je deze tollen kopen met stiften erin. 
  • DSC_5393
    Stippen met geoboards; te koop bij Credu.nl 
  • DSC_5491 Overal worden stippen van gemaakt.

Spel en beweging

We hebben met een hele grote stip gegymd!

Parachute:

DSC_5501

Opbouw van de les:

Inleiding

  • Loop eerst om de parachute heen
  • Parachute voelen en eroverheen lopen
  • Spel erop/eraf; goed luisteren

Kern:

  • Parachute vastpakken en in een kring eromheen staan.
  • Doe de parachute omhoog en omlaag; hard en zacht
  • Leg er een ballon op en probeer deze op de parachute te houden
  • Kruip onder de parachute door naar de overkant
  • Ga allemaal onder de parachute zitten door de rand vast te houden, de parachute boven je hoofd en je dan om te draaien met het hoofd naar buiten. Dan de parachute naar beneden en iedereen zit eronder!

Afsluiting:

  • Hoeveel kinderen zitten er onder de parachute?

DSC_5506 DSC_5505

DSC_5508 DSC_5512

Stippengym:

Ik heb vier hoeken gemaakt:

  • DSC_5400  Lopen over en door cirkels: hoepels etc
  • DSC_5398 Linten
    Draai de linten snel in het rond en dan heb je cirkels
  •  DSC_5397 Bounceballonnen
    Ballonnen met touwtjes eraan. Wat een plezier om deze ballonnen te boksen
  • DSC_5396 Kleurenhoepelspel
    Gooi met een dobbelsteen. Iedereen zoekt zo snel mogelijk een hoepel in dezelfde kleur op.

Cirkeltekeningen met stoepkrijt

DSC_5547
DSC_5550 DSC_5554

Spelles

  • We maken een kringetje
  • Jan Huigen in de ton

Links

Muziek

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

Knijpkaarten

Lamineer de bestanden en knip de kaarten uit. Ik laat de kinderen in tweetallen de opdracht doen en de wasknijper op het goede antwoord plaatsen. Daarna wisselen ze de kaarten uit en controleren van elkaar of het klopt. 

Materialen

Oefeningen voor op het digibord

Taal

Vertelkast en wenskist 002
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

DSC_5687

  • In het boek: meneer Kandinsky was een schilder, ziet Kandinsky steeds een blauw paardje dat hem adviseert wat hij kan doen. Het paardje brengt hem in de war maar ook op andere ideeën. Het blauwe paardje hadden we als knuffel in de klas. We hebben zelf ook een knuffel gemaakt van schuim en blauwe lapjes. Eerst hebben we de oude knuffel van juf bekeken. Daarna mochten de kinderen rondlopen en aan elkaar vertellen hoe hun lievelingsknuffel er uitziet.

DSC_5302

DSC_5305 DSC_5304

  • DSC_5395 De woordenboom met daarin afbeeldingen om na te schrijven of te bekijken
  • DSC_5284 Lettersoep
    Op witte dopjes zijn allemaal letters geschreven. De kinderen mochten met een lepel de letters van hun naam of andere woorden eruit lepelen
  • DSC_5283 Letterkleed
    Wizz spel verkoopt dit letterkleed. In mijn klas is dat een groot succes.
    Kinderen springen woorden en hun naam en zoeken de begin- of de eindletter op.

Rekenen/wiskunde

Grafiek wat is jouw lievelingskleur?

DSC_5858

Dobbelsteenspel; op een dobbelsteen staan immers ook stippen.
De kinderen pakken kaartjes van 1 – 6. Ze kunnen kiezen uit de cijfers of de dobbelsteenstructuur.
Om de beurt gooien ze met de dobbelsteen. Het aantal dat ze gooien mogen ze bij hun kaarten wegpakken. Gooi je een aantal dat al weg is? Dan sla je een beurt over. Wie is het eerst alle kaartjes kwijt?

DSC_5911

Afsluiting van het thema

Stippententoonstelling

DSC_5781

DSC_5784  DSC_5786 DSC_5787

DSC_5790  DSC_5791 DSC_5792

DSC_5795

Stippenmiddag

Omdat de kinderen zo vol overgave weken bezig zijn geweest met stippen, heb ik ze bedankt door een stippenmiddag te organiseren. Alle kinderen kwamen met stippenkleren op school. Hadden ze geen stippenkleren? Dan kregen ze een geschminkte stip op hun wangen.

DSC_5873 DSC_5871

Er kon gekozen worden uit de volgende activiteiten:

Twister, dobbelsteenspelletje, bellenblazen, stippenmannetjes maken, sjoelen, knikkerbaan.

DSC_5929 DSC_5926

DSC_5925 Stippenmannetjes

DSC_5917 Bellen blazen

DSC_5898 DSC_5897

Dobbelsteenspel

DSC_5911

Twister spelen

DSC_5876 DSC_5908

Knikkerbaan maken

DSC_5888 - kopie

Sjoelen met teldopjes

DSC_5892 DSC_5903

En natuurlijk een stippentraktatie

DSC_5900

Bedankt

Deze pagina werd ook mogelijk door bijdragen van Hilda Luth, Marije Bouma en Margriet van Laar.

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!