www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Smakelijk eten…

Janneke 21 januari 2013

Eten doen we elke dag. Het is belangrijk om goed te eten; voor de groei en de gezondheid. Een belangrijke reden om het thema in de klas te behandelen.

Ontwerpschema

Hier een ontwerpschema dat tevens gebruikt kan worden als groepsplan. Naast de onderdelen en activiteiten staan lege hokjes waar je de kinderen kunt opschrijven waar je extra hulp aan wilt geven. Zo werk je heel planmatig en gestructureerd aan de zorgleerlingen:

Doel

Met dit thema wil ik het volgende bereiken met de kinderen:

  • Verschillen in smaak herkennen
  • Verschillende maaltijden herkennen
  • Wat kun je allemaal eten?
  • Supermarkt; eten kost geld, hoe werkt het
  • Hoe maak je eten?

Voor de specifieke doelstellingen, kun je het ontwerpschema bekijken.

Boeken

Andere bijpassende thema’s

Op deze site staan de volgende thema’s al uitgewerkt of zijn er materialen te vinden:

Speltip

De firma Rolf heeft een spel op de markt gebracht: Chef en Co. Dit spel sluit heel goed aan bij het Kinderboekenweekthema: Aan tafel, omdat het spel draait om: gezonde voeding en bewegen. Op de NOT kwam ik het spel tegen en was er meteen enthousiast over. Echt leuk om voor de Kinderboekenweek aan te schaffen en daarna is het spel altijd weer goed te gebruiken.

Hier volgt een beschrijving van het spel:
Het spel kan door 4 – 6 kinderen worden gespeeld vanaf 4 jaar. Het doel is om verschillende ingrediënten te verzamelen voor je gerecht en een kaartje van een kok. De ingrediënten staan op een groot spelbord. Ieder kind heeft verder een kaart met het gerecht. De gerechten die voorkomen zijn niet alleen aardappelen, groente vlees maar ook spaghetti, couscous, rijst, etc. Daardoor zal ieder kind er wel een gerecht kunnen vinden dat bekend is. Komt het kind op een ingrediënt dat het nodig heeft, dan mag er een gekleurd spelfiche op het gerechtenkaartje komen en komt het kind op de kok dan mag een kaartje met een kok gepakt worden. Dit mag echter pas nadat het kind iets heeft gedaan met beweging. Dit kan iets zijn dat ze zelf hebben bedacht maar in het begin zou ik als leerkracht een aantal bewegingen bedenken en voordoen.
Wie het eerst alle ingrediënten voor het gerecht heeft verzameld en een kaartje van de kok heeft, is de winnaar. En…..de winnaar mag een koksmuts opzetten!

Het leuke van het spel is dat er spelenderwijs aandacht geschonken wordt aan gezonde voeding en bewegen. Het spel kan een uitgangspunt zijn voor gesprekken over voeding: welke gerechten zie je? Wat vind je lekker of niet lekker? Wat is gezond/ongezond? Waarom is bewegen belangrijk? Ook kan gesproken worden of iedereen deze gerechten eet of dat er kinderen zijn die hele andere dingen eten.

Ik wil van dit spel een leuke spelhoek maken waar de kinderen het spel in kleine groepjes kunnen gaan spelen. Tijdens de Kinderboekenweek zal ik wat ervaringen van kinderen beschrijven.

Het is belangrijk dat er aandacht is voor dit thema en de www.rolf.nl  heeft er goed op ingespeeld. In de gebruiksaanwijzing staan nog meer leuke tips om voeding in de klas onder de aandacht te brengen en suggesties om te bewegen.


Ook een andere aanrader van Rolf is de puzzel: Weet wat je eet.
Door deze puzzel wordt duidelijk dat bewegen erg belangrijk is.
Bovenaan staat snoep, dat is het minst belangrijk.
Een goede wijze om het gesprek over voeding op gang te brengen.

 

Onderzoek/uitstapjes

  • Samen naar de supermarkt, boodschappen doen
  • Koekjes bakken
  • Pannenkoeken bakken
  • Soep maken
  • Macaroni koken
  • Proeven van etenswaar

 
Zelf pannenkoeken bakken en daarna lekker opeten.

Aankleding van de klas/school

Hang allemaal lege pakken voedingsmiddelen op aan een lijn door de school. Je kunt ze natuurlijk ook neerzetten.

Laat ieder kind van de school een bord versieren met daarop hun lievelingsmaaltijd. Hang dat op door de school heen.

Activiteiten op school

Voorleeskeuken:
Maak een voorleeskeuken in school. Dit kan in de keuken zelf zijn maar je kunt ook een partytent opzetten en hier keukenspullen in zetten. Kinderen uit een hogere groep kunnen dan jongere kinderen voorlezen. Zet er boven: Kom je luisteren in de voorleeskeuken? ( Idee van Wilma van Noort)

Opening bovenbouw:
Twee leerkrachten op onze school hebben het volgende bedacht voor de opening van de bovenbouwgroepen. Een spreekwoorden en gezegden-quiz. Natuurlijk gingen de spreekwoorden over eten en drinken.

Hoe ging het in het werk?
De groepen zaten in vakken in de hal. Elke keer beeldden twee leerkrachten een spreekwoord/gezegde uit. Daarna werd een groep aangewezen die het eerst het goede antwoord mocht geven. Samen overleggen hoort er natuurlijk bij. Wist een groep geen antwoord dan mocht de volgende groep het antwoord bedenken. De punten werden goed bijgehouden. Tijdens de tweede helft van de quiz werd de betekenis van verschillende spreekwoorden uitgebeeld. Dit was een stuk moeilijker. In het laatste gedeelte moesten de groepen verschillende spreekwoorden met boontjes bedenken. Wie de meeste had bedacht, kreeg de punten.

Welke spreekwoorden en gezegden zijn geschikt?

  • Met iemand een appeltje te schillen hebben
  • Door de zure appel heen bijten
  • Met de gebakken peren zitten
  • Dat is mosterd na de maaltijd
  • Een vinger in de pap hebben
  • Roet in het eten gooien
  • Met je neus in de boter vallen
  • Het is weer koek en ei
  • Iets voor een appel en een ei kopen
  • Er geen kaas van gegeten hebben
  • Peentjes zweten
  • Op eieren lopen
  • Iemand stroop om de mond smeren
  • Dat is gesneden koek
  • De krenten uit de pap vissen
  • De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend
  • Iets met een korreltje zout nemen
  • Dat is in de soep gelopen

Verkleedkleren

Bij www.kinderverkleedkleding.nl kun je verschillende leuke schorten bestellen en een kok-set. Erg leuk om in de klas te gebruiken tijdens het thema. Door op het plaatje te klikken word je doorgelinkt naar de site.

Opening van het thema

Voor de opening van dit thema kun je alle kanten op. Hier wat tips:

  • Begin het thema met een ontbijt. De kinderen mogen verkleed komen als een personage uit hun lievelingsboek. Natuurlijk is de leerkracht ook verkleed als het personage uit het boek dat voorgelezen wordt tijdens het ontbijt.
  • Speel een boek over eten uit als opening. Het boek: koekjes is daarvoor erg geschikt!

Knutselopdrachten


  • Boterham met beleg knippen en plakken op een bordje
  • Fruit invullen met gescheurde stukjes
  • Appels van zoutdeeg
  • Vleeswaar op een schaaltje
  • Broccoli; steel ecoline en bovenin propjes groen papier
  • Koksmuts

  • Schorten van lakens bestempelen met aardappelstempels
  • Koksmuts maken

  • Pannen maken. Eerst water er in tekenen. Uitknippen uit tijdschriften wat je allemaal kunt koken en dat in de pan plakken. Deksel beplakken met stukjes aluminiumfolie.

  • Brood op een cirkel plakken en een rand maken.
  • Bord op de placemat plakken en daar eten op plakken
  • Wat is gezond en wat is niet gezond?

Hoeken

  • Restaurant in de klas
  • Huishoek; tafel dekken
  • Kookboek maken
  • Ontdekhoek: broodbeleg proeven met een blinddoek in tweetallen

Wat moet er aan de orde komen?

Je kunt verschillende boeken gaan behandelen. De volgende boeken zijn heel erg geschikt:

Maak een pannenkoekenrestaurant in de klas.
Ga pannenkoekjes bakken op een gourmetstel en samen opeten.

Zie ook de materialen bij het pannenkoekenboek.

Een grappig boek over een muis die haar dag niet heeft. Daarom besluit ze olifantensoep te gaan maken. De olifant werkt mee…..totdat de deksel erop moet. Dan gaat het zelfs olifant te ver……

Naar aanleiding van dit boek, kun je samen met de kinderen soep gaan maken en natuurlijk samen proeven in de klas.

|
Zet een knuffelolifant in een pan in de klas, dan worden de kinderen heel erg nieuwsgierig naar wat er in het boekje staat.

Spel en beweging

Zitten of staan

  • Wat weten kinderen al van voedsel? In het speellokaal lopen de kinderen rond. Daarna roept de leerkracht een uitspraak over voedsel. Als het goed is, blijven de kinderen lopen, als het fout is, gaan ze op de grond zitten.

Waar of niet waar?

Een banaan is glad, een pinda is groot, een citroen is zuur, melk is nat, spruitjes zijn vierkant, een pannenkoek is plat, een tomaat is rond, patat is zoet, gras kun je eten, thee is warm, kip moet je kauwen, brood is blauw.

Spelletjes

  • De ontbijttafel; In vier hoeken van het speellokaal zitten de kinderen op matten. In het midden ligt een groot rond touw. Dat is het bord. Elke hoek is iets van broodbeleg; b.v. hagelslag, pindakaas, jam, leverpastei. De leerkracht zit in het midden bij het bord en roept: ik wil graag hagelslag op het brood. Die kinderen lopen daarna rond het bord. Als de leerkracht roept: ik ga het nu pakken, rennen de kinderen terug naar hun mat. De leerkracht probeert de kinderen te tikken. Op de mat mag niet meer getikt worden. Wie wel getikt is, moet in de cirkel gaan zitten.
  • Eierrace; Gebruik plastic eieren voor dit spel en twee lepels. Wie is het eerst aan de andere kant zonder het ei te laten vallen?

Dans:
In kleuterdansen nummer 4 (www.nevofoon.nl) staan een paar leuke dansen over de keuken:

  • Blz. 32; Keukenrap
  • Blz. 40; In oma’s keuken

Links

Muziek

In de klas gebruik ik een muziekkastje. Hierin zitten allerlei opdrachten rondom een thema. Ik maak hierbij veel gebruik van materialen van www.kinderboekenmuziek.nl en de cd’s met dansideetjes van www.nevofoon.nl. In de bovenste lades zitten opdrachten rondom ritme, dans en muziek beluisteren. Voor ritme zit er een klepper in, voor dans een popje van Olivia en voor muziek beluisteren een muisje met grote oren. In de grote la in het midden komen elke keer andere muziekinstrumenten en in de onderste la zit een mapje met liedjes.
Tijdens het thema komt het kastje verschillende keren in de kring te staan en gaan we er wat mee doen. Je kunt de opdrachten een keer doen maar natuurlijk ook vaker.

In het muziekkastje rondom het thema Smakelijk Eten, komen de volgende activiteiten:

Ritme: Zorg voor afbeeldingen van diverse voedingsmiddelen. Ook kun je natuurlijk echte voedingsmiddelen gebruiken. Daarna ga je de ritmes klappen van de voedingsmiddelen: aardappel, banaan, rijst, macaroni, appel, sinaasappel, brood, kaas, etc.

Dans: In kleuterdansen nummer 4 (www.nevofoon.nl) staan een paar leuke dansen over de keuken:

  • Blz. 32; Keukenrap
  • Blz. 40; In oma’s keuken

Beluisteren van muziek: N.a.v. boek: een taart voor kleine beer. Ik lees het boek voor en doe er dan verschillende opdrachten mee zoals beschreven bij de suggesties van www.kinderboekenmuziek.nl en op de Cd die daar te bestellen is: http://www.kinderboekenmuziek.nl/lespakketten.html#kinderboekenweek

Muziek maken: Muziek maken met voedingsmiddelen en keukengerei. Doe in een koker rijst en in een andere macaroni. Gebruik twee pannendeksels en lepels om tegen elkaar aan te slaan. Ik gebruik hierbij het liedje: het is feest in de keuken uit: alle liedjes met een hoepeltje er om.

Liedjes: In de onderste la, zit een map met daarin een kopie van alle liedjes die ik wil aanleren. Zie voor de liedjes hieronder:

In het grote versjesboek staan:

  • Blz. 37; Een olifantje aan tafel
  • Blz. 38; Toetjesweek
  • Blz. 39; Zout in de soep
  • Blz. 39; Een vliegje in de pap
  • Blz. 41; Het restaurant van Roosje

In het grote liedjesboek staan:

  • Blz. 52; Pindakaas of hagelslag
  • Blz. 53; Geef mij maar appelmoes
  • Blz. 87; Smikkelen en smullen

In liedjes met een hoepeltje erom staan:

  • Het is feest in de keuken;168
  • Smakelijk eten; 112

Computer
Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.
Het is een lange rij geworden want de kinderen in mijn klas kunnen er geen genoeg van krijgen……..

Woorden natypen over pannenkoeken

     Woorden natypen over de keuken

Woorden op de computer over de supermarkt

Woorden over de warme maaltijd

Woorden over tafel dekken

Woorden over snoepen

  Woorden over wat eten we vandaag

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Keuken

Ontbijt

Warme maaltijd

Materialen

Algemeen

Keuken

Ontbijt

Warme maaltijd

Tafel dekken

Rondom de volgende boeken zijn materialen gemaakt:

Pannenkoekenboek:

Taart voor kleine beer:

Een ober van niks:

Wat eten we vandaag:  

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.
Kijk voor oefeningen hieronder bij auditieve oefeningen.

Woordenschat
Eten – voeding – supermarkt – boodschappen – boodschappenwagen – muntje – betalen – geld – portemonnee – maaltijd – ontbijt – tussendoortje – lunch – diner – brood – pap – drinken – koek – uit eten – restaurant – ober – menukaart – tafel – tafel dekken – kok – schort – koksmuts – tafelmanieren – schort – pannenlappen – koken – fornuis – pan – koekenpan – braadpan – water – olie – boter – afzuigkap – roeren – kookboek.

Keuken

Ontbijt

Warme maaltijd

Tussendoortjes

Rekenen/wiskunde

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

  • Lekkerste top drie van de klas; tabel maken van het lievelingseten
  • Watertafel; meten en vergelijken van de inhoud van flesjes

Kralenplanken


Afsluiting van het thema

Je kunt de ouders van de klas uitnodigen in het pannenkoekenrestaurant. Ze mogen de pannenkoeken proeven die de kinderen hebben gebakken. Smakelijk eten!

Idee van Willy:

Als afsluiting van de Kinderboekenweek soep eten op school! De week eraan voorafgaand iedere dag een ingrediënt bij de verschillende groepen afleveren… Dit wordt uiteindelijk de “afsluitende” soep!!

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen en ideeën van: Ina Schild (kralenplanken), Margriet van Laar (materialen), Magda Jacobs van de fa. Rolf (Chef en Co), Siti Bavinck, Cathrien, Renske de Jong, Lieselot Cottyn, Willy, Els van Tiel, Alice Lanfermeijer, Janet Dijkstra, Marije Bouma en Wilma van Noort.

 

GD Star Rating
loading...

Smakelijk eten..., 3.3 out of 5 based on 9 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!