www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Pesten in de klas

Janneke 28 februari 2014

 

Pesten is niet leuk maar het gebeurt wel! Niet alleen in de klas bij kinderen maar ook onder volwassenen op het werk en thuis.
Je komt het overal tegen. Daar ontkom je niet aan. 

Daarom is het zo belangrijk om naar kinderen toe je zelf bewust te zijn van je gedrag.
In je gezinssituatie kun je best eens boos zijn op iemand maar telkens vervelend over iemand praten is geen goed voorbeeld.
Wees je ook bewust wat je over anderen zegt. Kinderen horen alles en nemen van ouders toch aan dat het de waarheid is.
Als leerkracht moet je jezelf ook goed onder de loep nemen: zeg nooit: Ja hoor, dat ben jij weer of Ik dacht dat je het beter kon,

In de klas zie je het ook. Kinderen hebben vriendjes. Komt er dan iemand bij in de klas of gedraagt iemand zich anders, dan kan dit zomaar reden zijn om te gaan pesten.

Er is altijd een verschil tussen plagen en pesten maar het is altijd belangrijk om het bespreekbaar te maken in de groep.
Hoe kun je dat goed bespreekbaar maken?

Daarom was ik verrast door het boek van Clavis: Pest jij ook?

In het boek wordt zo herkenbaar de situatie beschreven die iedereen wel zal herkennen:

Elsje heeft een beste vriendin, Jesse. Ze houdt in de kring alvast een plekje voor haar bezet maar Jesse komt niet.
Dan komt de directeur van de school binnen met een nieuw meisje, Meike. Omdat er maar een plekje vrij is, komt Meike naast Elsje zitten.
De juf vraagt of Elsje, Meike een beetje wil helpen om haar weg te vinden. Elsje doet het maar het voelt niet fijn.
‘s Middags bedenkt Elsje een slim plan. Eerst schuift ze de stoel van Meike een beetje weg, dan steekt ze haar tong uit, ze verstopt de muts en ze gaat expres heel hard met de kar zodat Meike eruit valt. 

De juf wordt boos, mama wordt boos en Elsje is ook boos op zichzelf.

Uiteindelijk komt het gelukkig wel weer goed.

Het verhaal dat in het boek beschreven wordt, is zo herkenbaar! Hoe vaak zie je niet dat kinderen niet naast iemand willen zitten, dat ze een stoeltje wegschuiven, dat ze iemand wegwijs moeten maken maar dat liever niet doen. Heel vaak denk je niet meteen aan kleuters bij pesten. Toch komt het daar toch regelmatig voor. Kinderen beginnen hun grenzen naar anderen te verkennen. Ze zien al snel wie populair is en wie niet. Ze halen snel de zwaksten eruit. Dit boek is een hele goede manier om het bespreekbaar te maken in de klas.

Achterin het boek zit een bijsluiter over pesten, gepest worden en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.

Lestips om te gebruiken bij het bespreken van het boek:

Lees het boek rustig voor en stel daarna de volgende vragen:

  • Gebeurt dit ook wel eens in onze groep? Misschien niet zo erg maar een beetje?
  • Heb je wel eens een stoeltje van iemand weggeschoven?
  • Heb je wel eens iemand gepest?
  • Ben je wel eens door iemand gepest?
  • Wat zou jij doen als je Meike was?
  • Hoe heeft Elsje het opgelost? Zou jij dat ook kunnen?

Vaak denk je dat pesten of buitensluiten in de groep niet voorkomt. Maak daarom eens een sociogram van de groep.
Een paar jaar geleden heb ik daarvoor het volgende bedacht:

Natuurlijk zijn er andere programma’s te vinden. Maar dit werkt makkelijk en geeft toch een goed beeld van de sociale structuur in de klas.

  • Op deze yurlspagina: Vriendjes in de klas staan allemaal links naar boeken en verhalen over vriendjes zijn en pesten.

Andere tips:

Besteed in de klas met enige regelmaat aandacht aan hoe ga je met elkaar om en wie ben je.

Dat kun je doen door:

  • Een methode te gebruiken in de school. Daardoor wordt er structureel aandacht besteed aan hoe ga je met elkaar om. Wij gebruiken de methode de Vreedzame School.
    De wereldbol is het symbool daarvan en die wereldbol wordt elke keer gebruikt bij spelletjes. Verder horen er voor de kleuters een handpop bij van een tijger en een aap. Deze dieren maken nogal wat ruzie en dan mogen de anderen kinderen helpen om het op te lossen.

        20130208-150622hugg_a_planet

  •   SAM_1373 SAM_1471
    De tas van ik. Elke week verzamelt een van de kinderen dingen die bij hen passen en stoppen dit in de tas van ik. Op een gegeven moment wordt de tas uitgepakt en mag iemand vertellen wat er in zit en waarom. Zo leer je de kinderen beter kennen. Anderen mogen aan het eind vragen stellen. Mijn ervaring is, dat er veel blijft hangen van de verhalen.
  • Informatieavond 2007 063 Maak aan het begin van het schooljaar regels met de hele klas en hang deze op.
    Kinderen weten heel goed hoe het moet en als de praktijk even anders is, helpt het al om even naar de regels te wijzen.
    Hier hebben de kinderen hun handtekening bij de regels gezet door hun hand om te trekken en daar hun naam op te zetten.
  •  IMG_4423
    Leuke activiteit voor tussendoor: iedereen tekent zijn eigen lijf onder een foto.
    Hang dit onder de regenboog en hang dit ergens op. Het lijkt prachtig en geeft toch het gevoel dat we samen een klas zijn.
  •  IMG_2361 IMG_2259
    Zet elke week iemand van de klas in het zonnetje! Dat werkt ook erg goed!
  • IMG_1522 Een leuke knutsel; Iedereen hoort erbij op deze wereld!
    Daarvoor tekent iedereen zichzelf en dat wordt om een wereldbol geplakt.
  • IMG_0443
    Geef kinderen in de klas een taak. Dat geeft verantwoordelijkheidsgevoel.
    Kinderen leren daardoor dat je er samen voor moet zorgen een leefbare omgeving te houden.

Laten we er samen aan werken om het leuk te maken voor iedereen!
Ik hoop dat deze tips er een beetje bij helpen.

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!