www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Op de foto…

Janneke 19 januari 2013

Ontwerpschema van het project                                  

Download hier het ontwerpschema. Alle kernactiviteiten staan hier kort beschreven. De uitwerking vind je hieronder.

Doel van het project:

  • Ik wil de kinderen laten nadenken over foto’s en waarom deze gemaakt worden
  • Waar moet je om denken bij het maken van foto’s
  • Wat kun je allemaal met foto’s doen?
  • Als nevendoel wil ik een foto telboekje gaan maken met de kinderen waardoor de kinderen goed leren tellen
  • Combinatie maken met kunst
  • Verschil tussen digitale foto’s en een kleinbeeldcamera
  • Wat zijn fotomodellen?

Boeken te gebruiken bij het thema

Speelgoed bij het thema

Opening van het thema

Maak van tevoren zelf allemaal foto’s en print deze uit. Maak steeds een groepje van vier: Bijvoorbeeld een voorwerp waarvan vier keer een ander stukje is gefotografeerd, een voorwerp dat steeds iets verder weg staat, hetzelfde voorwerp in vier verschillende kleuren, vier foto’s van verschillende knuffels, een voorwerp van vier kanten gefotografeerd, vier foto’s met verschil in focus; dan meer accent op de voorgrond en dan weer op de achtergrond. Deel deze foto’s door elkaar uit aan iedereen in de kring. Daarna mogen de kinderen in tweetallen de foto’s bespreken: wat staat er op, herkennen ze het? Na dit tweegesprek koppelen ze de conclusies weer terug in de kring. Daarna gaan we in de kring op stap. Iedereen die denkt dat de foto’s bij elkaar horen, maakt een groepje. De vier foto’s worden bij elkaar gelegd. Elk groepje mag daarna uitkiezen waar ze een foto van willen maken. Dit mogen ze eerst tekenen.

Leg daarna in de kring uit hoe een fototoestel werkt. Waar moeten de kinderen rekening mee houden en hoe maak je een foto. Daarna mogen ze met de groep een foto maken van het voorwerp dat ze hadden uitgekozen. Druk deze af en leg deze naast de tekeningen.

Onderzoek en uitstapjes

Het zou prachtig zijn om eens naar een fotograaf te gaan of een fotograaf uit te nodigen.
Ook het zelf maken van foto’s is een hele bijzondere activiteit voor kinderen.
Daarna kun je het fotorolletje of de digitale foto-opdrachten weer ophalen bij de fotograaf met de hele groep.

Fototelboekje

De kinderen van groep 2 kregen de volgende opdracht: Zoek bij het getal dat je krijgt, evenveel dezelfde voorwerpen, de kleur mag wel anders zijn. Nadat we deze verzamelingen hebben bekeken en goedgekeurd was de opdracht: bedenk nu een ondergrond waar we het opleggen. Elke ondergrond moet anders zijn. De kinderen mochten zelf de foto’s maken. En dan is dit het resultaat:

Deze platen komen in een telboekje. Dat gaan we de kinderen van groep 1 aanbieden als groep 2 officieel de groep verlaat. In de klas maak ik er nog een telhoek bij. Hier hangen de platen en kunnen de kinderen dezelfde hoeveelheid voorwerpen opzoeken.

Tekenopdracht

Het is leuk om ieder kind een wc-rolletje te geven, als een soort lens van een fototoestel. Laat ze eerst rondlopen en ontdekken wat ze zien, als ze door die “lens” kijken. Daarna kiezen ze allemaal 1 voorwerp, of stukje van het lokaal en gaan ze tekenen wat ze zien.
Ze tekenen dan dus een soort foto. Aan het eind kan je in de kring inventariseren wat er gemaakt is. Kunnen de kinderen herkennen wat er op de foto is gezet?

De kinderen raden wat je kan zien als je vanaf een bepaald standpunt foto’s maakt. En wat zie als je van het zelfde voorwerp een foto maakt, maar dan vanaf de andere kant…enz…

Datzelfde wc rolletje kun je gebruiken bij een les over veraf en dichtbij. Hou het rolletje voor je oog en ontdek dat je dichtbij alles groot ziet maar weinig maar als je verder kijkt zie je meer maar wel is het kleiner.

Emoties in de klas

Hou een gesprek over verschillende emoties. Laat de kinderen dit uitbeelden en op de foto zetten. Heel leuk om later in de kring de foto’s weer na te doen.

Fotospeurtocht

Je kunt objecten in de buurt fotograferen en de kinderen de afbeeldingen geven zodat ze weten waar ze naar toe moeten lopen. Dit natuurlijk onder begeleiding van ouders. Zo kun je een hele route uitzetten.

Ook is het leuk om verschillende objecten door de school heen, van heel dichtbij te fotograferen. Daarna krijgen de kinderen de opdracht om uit te zoeken wat het is.

Wie is het (Idee van Joland Rijkelijkhuizen)

Je zet alle kinderen van je klas op de foto. De één met een hoed op, de ander met een sjaaltje om of een bril op.Je kunt de kinderen zelf laten kiezen wat ze mooi vinden. Daarna maak je twee afdrukken van iedere foto. Nu kun je er: “Wie is het?” mee spelen. (Dat is een spel waarbij je d.m.v. vragen er achter moet zien te komen welke persoon het is.) Ik doe dit al een aantal jaar achter elkaar en het is een groot succes. Ze spelen er het hele jaar door mee. Met groep 1 kun je er een leuk sorteer spel mee spelen. (verschillen en overeenkomsten) Als je dit thema in het begin van het schooljaar doet, kun je ook nog wat met de namen doen. Aan het einde van het schooljaar kijken we ook altijd nog even of alles nog wel het zelfde is. Of is er iets verandert?!?

De logeerbeer op vakantie

Onze Beer Bert is op vakantie. Gelukkig stuurde hij juf Janneke een paar van zijn vakantiefoto’s. De kinderen van de klas hebben zelf een vakantiebestemming bedacht bij de foto’s en deze getekend. Als Bert Beer volgend jaar terug is, kan hij kijken, wie het goed had! Geniet mee van de vakantie van Bert Beer:

          

Bert Beer op de heenreis, aan het water, in de zon en lekker slapend in een bed in een hotel.

Plaatjesbingo maken

Van Anja kreeg ik de volgende tip: Plaatjesbingo maken van zelfgemaakte foto’s, of plaatjes van het net. Ook kun je hier natuurlijk een memoriespel van maken.

Aankleding van de klas

Allerlei dingen neerleggen die te maken hebben met fotografie; boeken, statief, fototoestel, een lijn door de klas met daaraan allemaal meegenomen foto’s, etc.

Opening van het thema

In de vertelkast komen de volgende dingen: foto, fototoestel, boek, fotorolletje, dobbelsteen (dat wordt de start voor de opdracht van het telboekje)

Toneelstukje Frits Flits:

Frits Flits komt op met camera en agenda in zijn hand. Frits Flits kijkt een beetje verwarrend om zich heen…hij is heel erg trots dat hij fotograaf is en dat hij de beste foto’s kan maken, maar hij wil ook nog zo graag een winkel bouwen om daar fotorolletjes, camera’s, enz te verkopen. Helaas heeft hij helemaal geen tijd om een winkel te bouwen…… totdat hij ineens het idee krijgt dat de kinderen hem misschien wel willen helpen!!!!………Start met meenemen van spulletjes en inrichten winkel!!!

Materialen

Kleurplaten over de fotograaf kun je hier downloaden: http://www.kleurplaten.nl/index2.asp?nt=j

Het is ook altijd leuk om baby-foto’s van de kinderen mee te laten nemen. Begin bij jezelf, je zult zien dat ze (en de ouders) het geweldig vinden om jou als kleine spruit te zien. Waarschijnlijk volgen hun foto’s dan vanzelf.

In de klas is een kleurenlotto of een spel waar je de kleurnuances op de goede volgorde moet leggen een goede oefening bij dit thema.

Materialen bij: Dat ben jij, Kiki

Een leuk boekje is: Dit ben jij Kiki! (Zie boven bij boeken) Het gaat over een eendje dat zich verveelt, totdat opa komt! En opa heeft iets leuks meegenomen. Een boek met allemaal foto’s…….maar wie is dat nou? Dat ben jij, Kiki!
Voor kleuters heel herkenbaar en goed te gebruiken bij dit thema.

Het boek:Dat ben jij Kiki kun je hier horen: http://www.bibliotheekbreda.nl/special/nvd2006/kiki.html

Een kleurplaat van Kiki, vind je hier
Een fotolijstje van Kiki, kun je hier downloaden

Margriet maakte de volgende materialen:

Leesrups 1 over Kiki
Leesrups 2 over Kiki
Telrups 1 over Kiki
Telrups 2 over Kiki

Kralenplanken

Bianca maakte een paar kralenplanken over dit thema:

Knutselopdrachten

  • Kijk in de spiegel en teken jezelf, maak er een wit lijstje omheen en klaar is je foto
  • Fototoestel maken van een doosje met een wc rol
    Je zou in die fototoestellen heel goed foto’s kunnen stoppen die de kinderen eruit kunnen halen op het moment dat ze een foto hebben gemaakt. Dan kunnen ze een foto erbij zoeken die het meest lijkt op dat wat ze hebben gefotografeerd.
  • Kopieer de handen van de kinderen onder het kopieerapparaat en plak ze op
  • Maak van allemaal foto’s uit een tijdschrift een nieuwe foto
  • Fotolijstje maken
  • Fotoalbum maken; teken jezelf van klein naar groot en maak er ook een familiefoto bij
  • Familiefoto tekenen
  • Foto natekenen/naverven
  • Bril maken van karton
  • Vakantiefotoboek maken
  • Foto maken en deze zwart-wit laten kopiëren. Daarna kunnen de kinderen het zelf inkleuren.
  • Knip een foto uit een vakantiefolder en laat de kinderen de foto verder af maken
  • Knip een foto uit een tijdschrift en haal de ene helft eraf. Dit kun je er weer bij laten tekenen
  • Tekenen: ik fotografeer
  • Uit folders dingen knippen die in een fotowinkel horen
  • Lijstje vouwen en daar een foto uit een tijdschrift inplakken
  • Fotolijstje borduren op gaatjeskarton en er een foto inplakken
  • Schilderijlijstjes vouwen en Kiki kleuren met wasco
  • Foto’s maken van gekke dieren door uit ansichtkaarten delen van een dier te knippen en deze aan een ander lijf te plakken
  • Schilderijlijstjes vouwen
  •  
    Tot slot hebben alle kinderen een prachtig schilderijlijstje geknipt en in elkaar geplakt. Achter de pootjes zit een stuk dik kartin waardoor ze een stukje naar voren komen en er een foto in kan staan. De kinderen mochten zelf een foto maken van iets of iemand in de klas.

  • Teken verschillende fotolijsten en laat de kinderen verschillende foto’s tekenen
  • Teken een fotorolletje
  • Fotolijsten aan de muur
  • Idee van J. Korshuize: Maak een portretfoto en druk deze af (kleur of zwart-wit) op A4 papier. Knip deze foto door de helft en plak dan weer op en ondergrond. Laat de kinderen hun eigen foto afmaken, dit kan met diverse materialen b.v potlood, wasco, vilstift of een zwarte fineliner. Je krijgt hele leuke resultaten. Tenslotte kan je de foto nog afmaken door er een lijstje omheen te plakken van stroken of gescheurde kleurtjes uit tijdschriften.

  • Fotolijst van pasta op karton en daarna goudkleurig geverfd
  • Fotolijst van mozaïek
  • Fototoestel van een doos

Ideeën

  • Speel een prentenboek na en fotografeer telkens een stukje, zo maak je je eigen prentenboek
  • Laat verschillende kleuren fotograferen, sorteer hier allerlei dingen bij en maak zo je eigen kleurenboek
  • Laat de kinderen een verhaal vertellen bij foto’s uit de krant
  • Tekenopdracht:

 

 

 

Laat de kinderen tegenover elkaar zitten en geef de opdracht: Teken elkaar precies na, net alsof je een foto van iemand maakt.
De resultaten zijn echt schitterend!

 

 

 


Hoeken

Fotowinkel; In de fotowinkel komen: lijsten, de mogelijkheid om pasfoto’s te maken, fototoestellen, fotoalbums, foto’s, kassa, geld, fotorolletjes, fotozakjes, fotorolletje, etc.

Foto – kijkhoek; Een hoek waar foto’s en albums van kinderen in de klas liggen, die bekeken mogen worden

Kijk/ontdekhoek; Hoek met spiegels, verrekijkers, microscoop, vergrootglas, brillen, etc.

Telhoek met foto’s van hoeveelheden; voor foto’s zie boven

Fotostudio;  ruimte met verkleedhoek met mooie kleding en een catwalk om een modeshow te kunnen lopen als fotomodel of portretfoto’s te maken

 

Hier zijn de fotografen druk aan het werk. Ze mogen zelf foto’s maken met een echte digitale camera. Zo ontstaat er een tentoonstelling: De school gezien door groep 1 en 2 a. Let op de zelf ontworpen achtergrond!

Meten van fotolijstjes

Zorg voor verschillende fotolijstjes en zet achter elk fotolijstje een nummer.
Gebruik dit werkblad waar de kinderen de uitkomsten kunnen noteren: werkblad meten

Wat moet er aan de orde komen?

Digitale camera’s en kleinbeeld camera
Fotorolletjes
Fotograaf
Vroeger en nu
Dichtbij en veraf
Waar moet je op letten bij het maken van foto’s
Waarom maak je foto’s

Spel en beweging

Inleiding van een gymles; loop en ren door het speellokaal, als de leerkracht zegt: Klik ik heb je, dan staat iedereen heel stil

Spelles

  • Ik heb een fototoestel (Wijs: Ik heb een brilletje al voor mijn ogen) Ik heb een fototoestel al voor mijn ogen om te zien wie er op de foto mogen, o, ik zie het al, ik kies jou….omdat ik zoveel van je hou
  • Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet; kleuren en vormen benoemen
  • In de kelder is het donker;
  • Op de foto; Reactiespel, alle kinderen lopen rond in het gymlokaal. Op een afgesproken signaal moeten ze heel stil gaan staan, de leerkracht maakt een foto door haar handen voor het hoofd te houden alsof er een fototoestel in zit. Als er klik wordt gezegd, is de foto gemaakt en mogen de kinderen weer bewegen

Idee van juf Anneleen:
Spel: 1-2-3-een foto!: De kleuters dansen en bewegen vrij door het speellokaal, enkele kleuters hebben een wegwerpfototoestel vast. Als de muziek even afgezet wordt, moeten de dansers stilstaan en nemen de fotografen een leuke foto. Dat geeft later ook leuke resultaten!

Muziek

Uit: Het grote versjesboek van Marianne Busser en Ron Schoder, komt het volgende versje:

Het foto album

Dit fotoalbum is van mij
Het is ontzettend dik
en zie je daar dat baby’tje?
dat baby’tje ben ik

Hier zit ik in de kinderstoel
en daar op opa’s schoot
en blader ik dit album door
dan wordt ik langzaam groot

Een foto van mijn eerste fiets
een foto in de trein
en blader ik daarna terug
dan word ik snel weer klein!

Met onze mooiste kleren aan
moesten we op een rijtje staan.
Juf kamde eventjes ons haar
en zette een glimlach klaar.

Alle kinderen van mijn klas
dansen in mijn boekentas
De foto maakt me reuzeblij
Want de juf…..die staat naast mij!

(Riet Wille)

Dieneke Snippe maakte een liedje dat past bij: Dat ben jij Kiki.

Taal
Laat de kinderen zoveel mogelijk woorden bedenken met foto erin: vakantiefoto, groepsfoto, pasfoto, fotoalbum, fotolijstje, fotograaf, fototoestel, etc

Gesprek over foto’s; Kinderen hebben foto’s van zichzelf meegenomen. De volgende vragen kunnen worden gesteld: Waar is de foto gemaakt, wanneer is de foto gemaakt, wie heeft de foto gemaakt, waarmee is de foto gemaakt, wat heb je nodig om een foto te maken, waarom is het leuk om foto’s te maken, waar kom je foto’s tegen, waar maak je foto’s van, etc.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet; raden en kijken

Het boek:Dat ben jij Kiki kun je hier horen: http://www.bibliotheekbreda.nl/special/nvd2006/kiki.html

Margriet van Laar maakte auditieve oefeningen bij Kiki
en ook maakte ze een scorelijst waar de woordkennis van Kiki/fotograaf bijgehouden kan worden.

Kringgesprek: Wat voor verschillende soorten foto’s zijn er? Benoemen en laten zien:

Woordenschat

Kijken
opticien – bril – lens – vergrootglas – verrekijker – leeskaart – zonnebril – montuur – verziend – bijziend – slechtziend – brillendoekje – plus en min – brillenkoker – ogen – pupil – iris – netvlies – wenkbrauw – wimper – oogwit – pretogen – traanogen – blind – braille – blindenstok – foto’s kijken – sterrenkijker –
tv kijken – oogarts

Fotografie
Fotograaf – schoolfotograaf – groepsfoto maken – scherp stellen  – persfotograaf – bewogen – stil zitten – kiekjes – bruidsreportage – familiefoto – portret – landschap – vakantiefoto’s – pasfoto – flitser – zoeker – ontspanner  – knop – lens – automatische belichting – fotokokertjes – asa 100, 200, 400  – fotorolletjes a 12, 24, 36 stuks – foto formaat – foto’s bijsnijden – posters – negatief – fotoindex – gebruiksaanwijzing – prijs – zwart-wit – kleurenfoto – bruin-wit – statief – afdrukken  – nabestellen – 1 uur service – veraf  – dichtbij – dia’s  – mooie kleding aantrekken – cd-rom – fotoalbum  – insteekhoesjes – wegwerpcamera – digitale camera – spiegelreflexcamera – video – fotolijstjes – wissellijstjes – pasfoto – reportage – ontwikkelen – fixeren – winkel – etalage – folders –  doka – ontwikkelapparaat – fotostudio – fototentoonstelling achtergrond – afspraak maken – pasfoto –  fotolijstjegroepsfoto

Materialen: om in de letterhoek te gebruiken: woordkaarten en een stempelboekje

Margriet maakte ook woordkaarten over de fotograaf

Woordstukjes:
bril
lens
stil
prijs
blind
knop

sta-tief
mon-tuur
fo-to
ver-af
por-tret
flit-ser

groeps-fo-to
fo-to-graaf
ca-me-ra
pas-fo-to
be-wo-gen

e-ta-la-ge
school-fo-to-graaf
wi-ssel-lijst-je
pers-fo-to-graaf
kleu-ren-fo-to

fo-to-stu-di-o
ge-bruiks-aan-wij-zing
weg-werp-ca-me-ra
bruids-re-por-ta-ge
fo-to-ko-ker-tje

Auditieve synthese

Maak er weer een woord van:
br-i-l
f-o-t-o
l-e-ns
oo-g
pr-ij-s
d-i-a
st-i-l
kn-o-p

Knijpkaarten

Margriet van Laar maakte de volgende knijpkaarten:

Werkbladen

Rekenen/wiskunde

Sorteeroefening: De kinderen mogen foto’s meenemen of uitknippen uit tijdschriften, affiches, etc. Laat daarna de foto’s sorteren: op kleur, op sfeer, op inhoud, op licht/donker, etc.

Ver weg – dichtbij: Geef de kinderen een wc rolletje. Hoever moet je weg staan om een ander  helemaal te zien?

Een leuke rekenactiviteit bij dit thema is “waar stond ik?” Je maakt een aantal foto’s van de (omgeving van de) school/klas/speellokaal/schoolplein.

Nu moeten de kinderen uitzoeken waar je stond toen je de foto nam. Hele goede oefening voor de ruimtelijke oriëntatie.

Begrippen:

Dichtbij of ver weg
Grote of kleine foto’s
Groot of klein
Licht en donker
Vroeger en nu
Linkeroog – rechteroog

Medewerking

Het thema: op de foto, is mede tot stand gekomen door: Anneleen Dekkers, J. Korshuizen, Bea Niphuis, Monika Boekholt, Marja Hakkesteegt, Bianca Oldenbeuving, Dieneke Snippe, Margriet van Laar, Linda van Hurck, Joland Rijkelijkhuzen, Margriet Holterman, Anja, Anneke Sinnema en Miranda Brueren

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!