www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Het pannenkoekenrestaurant

Janneke 22 februari 2019

We starten met het thema: het pannenkoekenrestaurant. Een thema waar we volop gaan kennismaken en rekenen met geld en het restaurant. Elke week volgen er updates.

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: het pannenkoekenrestaurant. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Doel

Door middel van dit thema wil ik de kinderen leren hoe het werkt in een restaurant, wie er werkt en hoe het gaat met betalen. Ik wil het spel op een hoger niveau brengen door mee te spelen in het restaurant en de kinderen regelmatig te laten uitspelen hoe het gaat. 

Boeken

Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

  • Neem een kijkje in de keuken van een restaurant en in een restaurant zelf
  • Misschien ken je een kok of een ober die wat kan vertellen over het beroep
  • Ga met behulp van ouders pannenkoeken bakken op een gourmetstel
  • Doe voor hoe een pannenkoek gebakken wordt en proef wat je op een pannenkoek kunt doen

Aankleding van de klas

Opening van het thema

We openen het thema door het volgende verhaal uit te spelen:

Er komt een kok binnen, deze wil pannenkoeken gaan bakken maar hij gebruikt vreemde ingrediënten en er klopt allemaal niks van. Een andere kok komt assisteren en laat zien hoe je een pannenkoek moet bakken! 

Samenwerken tussen groep 2 en 3; Wat hoort bij uit eten gaan? Schrijf of teken het

 

Knutselopdrachten

  •  Koksmuts vouwen

  • Pannenkoek versieren van dik karton
  •  Lichtje voor op de tafel
  •  Zelf een menukaart maken

  • Pannekoek door steeds cirkels te tekenen, daarna op een pan plakken

  • Pannenkoek vouwen van 16 vierkantjes en de hoeken omvouwen

Hoeken

  •   
  •  
     Pannenkoeken omgooien (pannenkoeken van dik karton)
  •  
     Boekjes voor de ober/serveerster
  •  Winkel op de lichttafel
  •  
    Restaurant bouwen in de bouwhoek, compleet met toilet!

Materialen bij het spel en hoeken

Werken met de BeeBot

Spel en beweging

Spelles:
Alles in de pan
Pannenkoekje leggen
We bakken een pannenkoek (we maken een kringetje)

Muziek

Groep 3

Oefenen met betalen:

Draai aan het rad, kijk naar het getal en leg dat bedrag neer

 

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en lamineer ze. Nu kunnen de kinderen het goede antwoord zoeken en daar een wasknijper bij zetten. Ik speel dit spel in tweetallen waarbij ze beiden een opdracht maken en elkaar steeds controleren.

Materialen

Bewegend leren

  • Cijfers en stippen op pannenkoeken
    We leggen twee hoepels neer, beide naast elkaar. In de hoepels liggen twee grote schuimspanen. Tegenover ligt een rij pannenkoeken naar keuze met stippen of getallen. In de hoepels ligt verdeeld over beiden de andere serie pannenkoeken. De kinderen pakken een pannenkoek, leggen deze op een schuimspaan en lopen naar de overkant. Daar zoeken ze de pannenkoek en combineren de stippen met de getallen. Zijn de pannenkoeken in jouw hoepel op en liggen ze op de goede plek, dan snel terug naar de lege hoepel. De eerste heeft gewonnen! Maar je kunt dit spel ook gewoon spelen in de klas zonder wedstrijdelement. Het doen is al voldoende.
     

Oefeningen voor op het digibord

Taal

Vertelkast en wenskist 002
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Rekenen/wiskunde

Kralenplanken

Vaak lees ik dat de formaten van de kralenplankvoorbeelden niet kloppen. Ik gebruik ze dan zelf ook nooit om er onder te leggen. De kinderen leggen ze als voorbeeld ernaast en tellen waar ze moeten beginnen, goede oefening voor het tellen, ruimtelijk inzicht en de fijne motoriek.

Afsluiting van het thema

We nodigen de ouders uit om te komen eten in ons pannenkoekenrestaurant!

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen van: Marije Bouma, Margriet van Laar en Ina Schild. Bedankt hiervoor!

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!