Groente en fruit
Janneke 19 januari 2013Ontwerpschema
Doel
Boeken
Andere mogelijkheden
Met groente en fruit heb je veel mogelijkheden. Je kunt het gebruiken bij het thema: de tuin maar ook bij het thema eten, gezond en niet gezond, herfst, markt etc.
Onderzoek/uitstapjes
- Bezoek met de kinderen een groentewinkel of de groenteafdeling van de supermarkt. De kinderen zullen hun ogen uitkijken op een plek waar ze toch vaak komen. Als je medewerking vraagt van de winkel, willen ze best wat uitleggen.
Wij kregen zelfs allerlei spullen mee voor in de groentewinkel in de klas en appels om te proeven!
- Neem eens een kijkje bij een moestuin. Veel kinderen hebben werkelijk geen idee waar groente en fruit vandaan komt. Nadat ze alles hebben zien hangen en groeien is dat heel anders.
Proeven van groente en fruit
Aankleding van de klas
Opening van het thema
Knutselopdrachten
Groente en fruit
Bloemkolen door een prop papier in te pakken
en daar groene bladen omheen te makenGroente onder en boven de grond knippen en plakken
Appels van zout brooddeeg, stokje erin als steeltje
Fruitschaal tekenen wasco en ecoline
Fruit inkleuren door kinderen uit groep 1 en daarna
ecoline eroverheen.
De markt
Portemonnee borduren van gaatjeskarton
Marktkraam vouwen
Hoeken
Groentewinkel in de klas
Marktkraam in de klas
Wat moet er aan de orde komen?
Opbouw van het project
Spel en beweging
Links
Muziek
In Kleuterwijs staat:
- De groentetuin; blz. 114
Computer
Knijpkaarten
- Knijpkaart: van groot naar klein 1
- Knijpkaart: van groot naar klein 2
- Knijpkaart: zoek de laatste letter 1
- Knijpkaart: zoek de laatste letter 2
- Knijpkaart: zoek dezelfde beginletter 1
- Knijpkaart: zoek dezelfde beginletter 2
- Knijpkaart: zoek hetzelfde cijfer 1
- Knijpkaart: zoek hetzelfde cijfer 2
- Knijpkaart: zoek hetzelfde woord fruit
- Knijpkaart: zoek hetzelfde woord groente 1
- Knijpkaart: zoek hetzelfde woord groente 2
Werkbladen
- Werkblad: doe het fruit in de winkelwagen
- Werkblad: groente of fruit
- Werkblad: welk plaatje hoort niet in het rijtje
Materialen
Taal
Taalactiviteit: Je neemt een pan met een deksel. Je stopt er een stuk fruit in, doet het deksel op de pan en je zegt “Pannetje groot, pannetje klein, wat zou er in mijn pannetje zijn?” Daarna zeg je een raadseltje over het fruit. Bijvoorbeeld: Het is lang, krom en geel (banaan). De kinderen kunnen dit zelf ook. De tweede les zeggen ze geen raadsel maar zeggen het woord zonder stemgeluid. Of bij een andere les kun je het woord ook klappen.
-
Woordveld de markt
-
Sorteren plaatjes en woorden over groente en fruit
Woordenschat
Rekenen/wiskunde
Wat heb je meegenomen naar school? (Bord was te koop bij de Trekpleister)Sorteren: wat is groente en wat is fruit?
Leg cijfers neer en gelamineerd plaatjes van fruit en laat de kinderen zelf een combinatie bedenken: 1 tros druiven, 2 bananen, 3 kiwi’s etc.
- Werkblad: stempel het goede cijfer groente
- Werkblad: stempel het goede cijfer fruit
- Werkblad: vul de reeks aan groente
- Werkblad: zet een streep onder het kleinste groente
- Werkblad: zet een streep onder het kleinste fruit
- Werkblad: zet een streep onder rangtelwoorden groente
- Werkblad: zet een streep onder rangtelwoorden fruit
- Kersenspel: getalstructuren
Kralenplanken
Afsluiting van het thema
Bedankt
Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen van: Ina Schild (kralenplanken), Margriet van Laar (materialen), Margriet Holterman, Fia Veninga, Tineke van de Ploeg en de Poiesz in Hoogkerk.
loading...
Groente en fruit,