www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Een bij gaat zoemmmmm van bloem tot bloem

Janneke 28 augustus 2017

Zoem en Zara de bij komen in de methode Veilig Leren Lezen van groep 3 terug bij allerlei activiteiten in de methode. Om deze reden starten we in combinatiegroep 2/3 met het thema: bijen. Voor de zomervakantie hebben de kinderen van toen groep 2 al kennis gemaakt met Zoem en Zara de bij. Ze hebben Zoem allemaal getekend! Deze tekeningen heb ik laten hangen tot na de vakantie zodat ze meteen al herkennen waar ze voor de vakantie mee bezig zijn geweest. Met groep 2 werk ik over bijen in het algemeen. Belangrijk, want het gaat niet goed met de bijen! Door de sterke achteruitgang van de bijenpopulatie dreigt ook ons eten in gevaar te komen.

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: bijen. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

Doel

Het is september, een periode waarin je veel wespen en bijen ziet. Vaak zijn kinderen bang voor deze dieren. Logisch omdat een steek best pijnlijk en soms ook gevaarlijk kan zijn maar bijen zijn ook nodig. Door bijen hebben we fruit aan de bomen en struiken. Maar het gaat niet goed met de bij, waarom eigenlijk niet? Ook is de wereld van bijen in een bijenkast bijzonder om eens goed te bekijken. En hoe komen we toch aan die lekkere honing? Allemaal vragen die we tijdens dit thema gaan beantwoorden.

Boeken uitgelicht

Van de serie: klimaatjes is het boek: blij met een bij verschenen. Egel maakt zich zorgen omdat er geen appels aan de boom groeien. Kikker denkt dat de grond te droog is, Mol oppert dat zonlicht ook belangrijk is. Misschien helpt een zaklamp? Duif roept dat een boom geknuffeld moet worden en doet dit ook maar Uil weet dat appels gaan groeien als bijen stuifmeel op bloemen hebben achter gelaten. Er zijn inderdaad niet veel bijen maar hoe krijg je nu wel bijen in de tuin? Door bloemen te zaaien en een bijenhotel te maken, proberen ze de bijen te lokken. Maar weten ze de weg wel?

Dit boek is echt een must als je over dit thema aan de gang gaat. Alles wat van belang is over bijen staat er in en ook wordt het belang van de bij duidelijk. Leuk om n.a.v. het boek samen een bijenhotel te bouwen! Hoe? Dat kun je in het boek vinden!

Het boek de imker van Liesbet Slegers gaat over het belang van bijen. Heel belangrijk om te weten. Gelukkig houdt een imker bijen! Daarvoor heeft hij een pak en een bijenkast waar het bijenvolk in woont. Duidelijk wordt uitgelegd hoe honing gemaakt wordt. Bijen halen nectar en stuifmeel uit bloemen, dat brengen ze naar de bijenkast en doen ze in een raat. Ook staat in het boek wat een imker allemaal met een bijenkast doet. Dit informatieve boek is erg goed te gebruiken bij dit thema.

In het handboek voor bijenfans staat veel informatie over bijen: wat is een bij en de ene bij is de andere niet, een bij is een insect maar geen wesp, ze zijn oeroud, hoe zien ze er uit van buiten en van binnen, hoe verpoppen ze zich. Vervolgens gaat het over de bloemen en de bijen, de soorten en hun taken, de hommels, de volken, de honingbijen, de koningin en de bijenkinderen, de darren, de verhuizing, de imker, de honing, de gevaren voor de bijen en hoe we bijen kunnen redden. Een bron vol informatie voor in de klas!

Boeken

Speelgoed bij het thema

Beer en de honingboom

Dit boek is een goede tip om te gebruiken voor de verteltafel maar wat zo leuk is, het boek is ook een muzikale voorstelling! Dus ga je met bijen aan de gang en wil je een voorstelling doen? Gebruik dit boek er bij!

Het verhaal: Beer dommelt en droomt. Hij ziet een boom waar de allerzoetste honing is verstopt! Daar moet hij naar toe! Egel, Konijn, Oma Das, Eekhoorn vragen hem om hulp maar beer heeft geen tijd, hij moet naar die boom. Dan is hij er, de boom is prachtig maar……..de woeste bijen zoemen om zijn kop en prikken hem in de neus. Beer rolt de heuvel af waardoor hij zonder dat het de bedoeling is, de andere dieren helpt! Als beloning krijgt hij? Honing!

Onderzoek/uitstapjes

  • Kijktafel; ik maak een kijktafel over bijen waar allerlei informatie te vinden is en waar ook honing geproefd kan worden.

  • We gaan op zoek naar bijen; we zoeken bloemen waar bijen naar toe gaan en kijken wat ze doen, zijn er nog meer dieren die nectar en stuifmeel verzamelen?
  • Van ei tot bij;
    Dit boek is een aanrader bij het thema. Het vertelt, met allemaal foto’s, over de kringloop van ei tot bij.
    Klik op de afbeelding voor bestelinformatie.
      

    Bijen zijn erg belangrijk. Zonder bijen zouden er geen appels of aardbeien zijn. Daarover heb ik de kinderen eerst eens in tweetallen laten praten.
    Hoe kan dat? Een van de kinderen zat er dicht bij: ‘dat komt omdat de bijen op de bloemen gaan‘.
    We lezen telkens een stukje van het boek en bespreken het daarna met elkaar.
    Daarna gaat het over de raat van bijenwas. In de klas hebben we dat en we ruiken eraan. Je ruikt honing!

     
  • Nodig een imker uit in de klas
     

     

Aankleding van de klas

Opening van het thema

Knutselopdrachten

  • Tekenen; Zoem en Zara de bij

  

 

  •  Bij van een wc rol
  •  Bij van een plastic fles
  • Bijenhoedjes maken door zwarte hoofdbanden met gele strepen te beplakken en hier met chenilledraad voelsprieten aan te maken. Wind daarvoor de chenilledraad om de vinger.
  •  Bijenkorf met getekende bijen door de kinderen
  •  Bijenkorf van natuurkleirollen om een bakje
  • Honingraat; Maak een achtergrond op de honingraat van bubbelplastic en verf, teken met een zwarte stift een bij. Knip deze uit en plak dit op de honingraat.

Hoeken

  • De bijenkorf; De kinderen zoeken met hun hoedjes op naar nectar en stuifmeel op de bloemen en brengen deze naar een bijenkast.
  • De winkel; hier wordt honing verkocht. Ook haalt de imker de honing uit de raat
    Raat voor in een doos
    Etiketten voor honingpotten
  • Verteltafel: De bijzonder gulzige bij


  • Kijk- en ontdektafel

Wat moet er aan de orde komen?

  • De wereld van de bijen
  • Hoe herken je een bij
  • Waarom zijn bijen nodig?
  • Hoe kunnen we de bijen helpen

Bijenweetjes

  • Bijen zijn behaard en wespen zijn bijna kaal
  • Hommels zijn familie van bijen, wespen niet
  • Als een bij steekt, overlijdt ze. Mannetjesbijen steken niet. Wespen kunnen meerdere keren steken.
  • Wespen hebben een smallere taille
  • Bijen zijn vegetariërs, wespen zijn vleeseters
  • Bijen bestuiven, bijen ruimen op

Spel en beweging

Doe een bijendans;
Bijen hebben het druk en vliegen de hele dag af en aan, heen en weer. Laat de kinderen meedoen met: vliegen, zitten, stuifmeel zoeken, hoog en laag vliegen, ergens omheen vliegen

Spel: de Koningin en de bijen; Leg een mat in het midden. Op deze mat ligt een kind, dit is de koningin. Zij is de baas van het bijenvolk en mag niet gestoord worden. De andere kinderen zijn bijen die steeds rondvliegen. Als de Koningin gaat staan, vliegen de bijen snel naar de wand van de speelzaal. Wie de wand vast heeft, mag niet getikt worden door de Koningin. Heb je de wand niet vast? Dan mag de Koningin je tikken.

Bloemen zaaien; Om bijen te lokken, zijn bloemen belangrijk. De leerkracht loopt rond en tikt steeds een paar kinderen aan. Deze gaan dicht tegen elkaar aan zitten op de grond. Zij zijn de zaadjes. Als alle kinderen getikt zijn, gaan de zaadjes groeien. De kinderen maken zich steeds groter. Met hun handen vormen ze een mooie bloem. Gelukkig! Nu kunnen de bijen weer komen. De leerkracht tikt de helft van de kinderen aan en deze worden de bijen. De anderen de bloemen. De bijen vliegen net als in het begin om de bloemen heen.

Kringspel; de bijen en de bijenkorf. De kinderen maken een kring. Dat is de bijenkorf. Zing op de wijs van: Zigeunermeisje het volgende lied: er zit een heel klein bijtje, huilend op een bloempje, huilend, huilend, helemaal alleen. Sta op bijtje en droog je tranen af, kies een ander uit de korf want anders ben je af…. Deze twee maken samen een rondedans. Daarna mag een nieuwe bij in het midden van de korf.

Digibord

Kijk voor filmpjes en spelletjes op de Yurlspagina bijen.

Muziek

Opzegversje met handen. Doe de twee handen met de binnenkanten tegen elkaar aan, met de vingers omhoog. Dat is de bijenkorf. De duimen zijn de poort.
Bij de één gaat de poort open en daarna steeds de volgende twee vingers, van elke hand één. Bij vooruit maak je van je hand twee vleugels en vliegt de bij ergens naar toe.
Dit opzegversje hoort erbij:

Hier is de bijenkorf.
Maar waar zijn de bijen naartoe?
Zijn ze slapen, zijn ze moe?
Kijk, daar kruipen ze eruit.
Een….twee…..drie…..vier….vijf, vooruit!

Geschreven door Jan van Coillie

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en lamineer ze. Nu kunnen de kinderen het goede antwoord zoeken en daar een wasknijper bij zetten. Ik speel dit spel in tweetallen waarbij ze beiden een opdracht maken en elkaar steeds controleren.

Materialen

Motoriek

In de klas beleven de kinderen veel plezier aan dit spel Honingraat van: Heutink

Bijen in zes verschillende kleuren moeten met een houten pincet in de raat gedaan worden. De cellen kunnen op verschillende manieren worden opgebouwd en neergelegd.

Taal

 Woordveld bijen maken.
Groep 2 en 3 hebben in tweetallen waarbij van elke groep een kind is vertegenwoordigd, een woordveld gemaakt. Ze tekenden en schreven woorden die bij bijen hoorden en knipten ze uit. Dit is later bij elkaar geplakt. Prachtig om te zien hoe kinderen die nog maar drie weken in groep 3 zitten al prachtige dingen kunnen schrijven! Het klopt nog niet maar dat komt nog wel.

 

Vertelkast en wenskist 002
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

Bij – imker – honing – bijenkast – koningin – werkster – eitje – larve – dar – raat – bloem – nectar – stuifmeel – korf – was

Woorden voor groep 3:

bij – raat – kast – korf – was – poot – bloem 

Groep 3

Rekenen/wiskunde

  •  
    Werken met de beebot, hoe zorg je ervoor dat de beebot er komt?
  • Kaarten beebot en bijen
  •  Welke bij komt het eerst in de bijenkorf?
    Doel: Tellen en spelregels hanteren.

    Getallenlijn te bestellen bij Wizz Spel, klik op het logo.

Kralenplanken

Afsluiting van het thema

Kaarsen maken met echte bijenwas.

 Honing op een beschuitje. Een heerlijke afsluiting!

Bedankt

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!