www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Wiebelen en friemelen in de klas

Janneke 26 december 2016

Je kent ze vast wel, die kinderen die echt niet stil kunnen zitten en de hele tijd bewegen, wiebelen, ergens aan zitten of hele potloden en pennen stuk bijten. Je kunt je er aan ergeren en keer op keer zeggen dat ze toch echt stil moeten zitten. Maar…..je komt er ook wel achter dat dit echt niet lukt! 

In mijn klas zitten een aantal van deze kinderen. De een staat bijna de hele tijd onder het werken of maakt geluiden en eet potloden op, de ander zit maar in het rond te kijken in plaats van werken en weer een ander vliegt van de ene plek naar de andere. Ook kinderen met driftbuien en steeds aan elkaar zitten zijn aanwezig. Daarnaast zijn er kinderen waarvan je het gevoel hebt dat niet alles aan komt en dat het allemaal wel wat vlotter kan. Vandaar dat ik met interesse dit boek heb gelezen: Wiebelen en friemelen in de klas.

Het boek gaat over de invloed van zintuiglijke prikkelverwerving op leren. Voor een leerkracht is het namelijk heel belangrijk om te weten wat er gebeurt met een leerling die overprikkeld of onderprikkeld is. Er komt nogal wat prikkels op de kinderen af via het oog, oor, neus, mond, tast, evenwicht en beweging. Al deze prikkels komen binnen via onze zintuigen en worden verwerkt in onze hersenen.

Er zijn kinderen waar prikkels erg zwak doorkomen, dit noem je onderprikkeling. Daar tegenover staat dat er kinderen zijn waar prikkels juist erg sterk doorgelaten worden waardoor deze kinderen overspoeld worden door prikkels en daar heftig op kunnen reageren. Dit zijn de overprikkelde leerlingen.

Deze beide types leerlingen kunnen beiden een andere weg inslaan. De ene weg is in actie komen en de andere is juist niets doen. Er staan prachtige beschrijvingen waarin je een aantal leerlingen direct al kunt herkennen. Daarnaast kunnen er ook nog hyperactieve of passieve leerlingen zijn die onder- of juist overprikkeld zijn. Per zintuig wordt beschreven hoe het werkt bij de meeste mensen maar ook bij de onder- of overprikkelde leerlingen. Daardoor ontdek je heel goed de verschillen.

Door een stroomschema waar je kunt lezen wat er gebeurt als de leerling storend gedrag vertoont, kun je er achter komen welke strategie je daarop kunt toepassen: een activerende of juist een kalmerende strategie. Daarvoor moet je eerst bedenken of je de les wilt onderbreken of juist niet. Er zijn allerlei mogelijkheden te bedenken.

In het boek staat een groot scala aan activerende of kalmerende strategieën voor onder- of overprikkelde leerlingen: op je stoel, naast je stoel, in het lokaal, buiten het lokaal, in de speelzaal, in de gymzaal, op het speelplein, tijdens bijeenkomsten, op straat of tijdens vervoer en schoolreisje. Daarnaast zijn er verschillende hulpmiddelen verkrijgbaar. In het boek worden deze toegelicht en er wordt duidelijk uitgelegd waar je op moet letten als je overweegt om een van deze hulpmiddelen aan te schaffen. Op onze school zie ik regelmatig wiebelkussens in de klassen liggen, en de kinderen er op zitten. Zo las ik dat deze kussens het meeste effect hebben als je het gebruikt voor periodes van ongeveer 30 minuten. Anders went het kind aan deze extra bewegingsprikkel en helpt het juist niet meer voor de concentratie.
Toch belangrijk om te weten! En zo staan er nog veel meer tips in!

Een belangrijk hoofdstuk gaat over de inrichting van het klaslokaal. Daar ben je afhankelijk van een aantal factoren. Wat ik wel goed vond om te lezen is om het eens door ZIP-bril te bekijken (ZIntuiglijke Prikkels); welke geluiden hoor je, wat zie je, kleuren, etc De inrichting heeft heel veel invloed op de prikkels die bij de kinderen binnenkomen. Er staan een paar duidelijke richtlijnen om je klas eens goed te bekijken. Zo kwam ik er achter dat er nog wel wat anders kan in het lokaal. Er zijn best veel activerende prikkels, dat kan wel wat minder. Ik zit zelf in de kring voor het digibord, geen wonder eigenlijk dat de kinderen meer naar het bord kijken dan naar mij 😉
Hoe kun je er voor zorgen dat het lokaal een meer kalmerende werking heeft en wat vinden de kinderen eigenlijk van de inrichting? Ook belangrijk om mee te nemen, natuurlijk.
Ik heb het meteen aan de kinderen gevraagd en zo kwamen we er samen achter dat veel kinderen de bouwhoek te klein vinden door de tafel die er vlak bij staat. Daar wil ik toch eens kritisch naar kijken. 
Verder is het heel belangrijk hoe de klas is georganiseerd, waar en hoe staan de tafels en stoelen.

Er staan verschillende casussen over storend gedrag beschreven. Je leert de leerling te typeren en een goede strategie te kiezen. Ik vond dit een verhelderend hoofdstuk en herken toch best leerlingen in de casussen. Het geeft je een richtlijn om te gebruiken.

In het laatste hoofdstuk lees je dat iedere leerkracht ook verschillend is en dat dit van invloed is op het gedrag van leerlingen. Zo herken je vast wel dat de ene leerling voor de ene leerkracht moeilijk te handelen is en dat een ander daar minder last van heeft.

Wat vind ik van het boek?
Het boek is zeer verhelderend en geeft een goed beeld hoe je om kunt gaan met onder- of overprikkelde leerlingen. Het is niet altijd even makkelijk te lezen door de opsommingen, maar deze zijn wel weer nodig ter verduidelijking.
Ik vind dat leerkrachten en ouders van kinderen dit boek absoluut moeten weten te vinden. Er staan veel goed en raadzame tips in die je kunt gebruiken om kinderen wat rustiger of juist wat actiever te krijgen! Bovendien geeft het jezelf een beter beeld wat je zelf kunt doen in de aanpak van deze kinderen en dat is meer dan ik zelf dacht.

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!