www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Tips voor de voorleesdagen

Janneke 1 januari 2013

 

Elk jaar besteden veel scholen aandacht aan de Nationale voorleesdagen. Op deze pagina kun je allerlei algemene tips vinden om te gebruiken bij de voorbereiding. Ook staan er links en algemene ideeën op voor de voorleesdagen van dit jaar.

Nationale voorleesdagenPrentenboek van het jaar 2014Lesideeen bij het prentenboek van het jaarVoorleesontbijtActiviteiten rondom de voorleesdagenBoeken over de bibliotheekVoorlezenVoorleestips op schoolLinks

Nationale voorleesdagen

Tijdens de Nationale Voorleesdagen staan ieder jaar de prentenboeken centraal. Komend jaar zijn de De Nationale Voorleesdagen van woensdag 22 januari t/m zaterdag 1 februari 2014.
Doel van de jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen.

Prentenboek van het Jaar

Krrrr…okodil! gekozen tot Prentenboek van het Jaar

Krrrr…okodil! (uitgeverij C. de Vries-Brouwers) van Catherine Rayner is gekozen tot het Prentenboek van het Jaar 2014. Een jury van Nederlandse jeugdbibliothecarissen koos dit boek uit het aanbod van prentenboeken die in 2012 verschenen. In totaal selecteerde de jury tien titels voor peuters en kleuters.

Auteur en illustratrice Catherine Rayner studeerde illustratie op Edinburgh College of Art. Ze woont in Edinburgh met haar man, zoon, paard Shannon, kat Ena en goudvis Richard. Vooral de laatste drie zijn een bron van inspiratie voor haar verhalen en tekeningen over allerlei dieren.

In 2006 werd ze bekroond met de Best New Illustrator Award van de Booktrust Early Years Awards. In 2009 won zij de CILIP Kate Greenaway Medal voor haar tweede boek Harris Finds His Feet. Op het Edinburgh International Book Festival was Catherine in 2010 ‘illustrator in residence’. In 2012 won ze de  UKLA Children’s Book Award.

Speciaal voor de Voorleesdagen komt Krrrr…okodil! ook uit in een mini-editie met dvd voor € 5,-

Lesideeen bij het prentenboek van het jaar

Andere boeken over krokodillen:

Leuk om in de klas te gebruiken tijdens de Voorleesdagen:

Bij een muziekles over een krokodil:

  • Laat de kinderen goed kijken naar het vel zoals de tekenaar het heeft getekend. Welke kleuren zie je allemaal? Leg daarna voor een groep kinderen een vel papier neer en ecoline en laat ze het papier vullen met dezelfde kleuren. Als het droog is, kun je er stippen op spatten. Als het vel papier droog is, kun je zelf op de achterkant een krokodil tekenen die de kinderen uit kunnen knippen of laat ze zelf een krokodil knippen en opplakken
  • krokodillen Krokodil van een muizentrap
  • Krokodil klein

Weetjes over krokodillen:

  • Krokodillen zijn koudbloedig, daarom liggen ze ook in de zon om op temperatuur te blijven
  • Alligators zijn verre familie, het verschil kun je zien aan de tanden. Bij een krokodil zie je de tanden aan de buitenkant, bij alligators niet
  • Krokodillen leven in Afrika, Azie, Australie en Noord Amerika
  • Alligators leven in Noord- men Zuid Amerika
  • De grootste zeekrokodil is 8,25 m lang
  • Krokodillen leggen eieren
  • Ze kunnen uit het water wel 2 m hoog springen
  • Krokodillen kunnen volstaan met 1x in de drie dagen te eten
  • Er wordt op krokodillen gejaagd vanwege hun huid

Yurls

Kijk ook bij de yurls over de Nationale Voorleesdagen voor nog meer tips en ideeën:
http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/772239#topboxes

Voorleesontbijt

De voorleesdagen beginnen vaak met een voorleesontbijt. Hierbij worden bijzondere gasten uitgenodigd om voor te lezen. Door het organiseren van het voorleesontbijt laat je zien dat je als school voorlezen belangrijk vindt en dat mag iedereen weten!

Hoe organiseer je een voorleesontbijt:

  • Neem contact op met de plaatselijke bibliotheek voor boeken of het leggen van contacten
  • Zorg voor een bijzondere activiteit: nodig een schrijver uit of bekende voorlezers
  • Stel vooraf een programma samen: wat wordt er gelezen
  • Stel de plaatselijke pers op de hoogte
  • Bedenken wat de kinderen te eten krijgen
  • Wie zet alles klaar?
  • Welke mogelijkheden zijn er?
  • Laat leerkrachten een verhaal over een boek uitspelen voor de leerlingen
  • Laat opa’s en oma’s de kinderen voorlezen
  • Laat leerlingen van groep 8 kinderen van groep 1, 2 en 3 voorlezen
  • Poppenkastverhaal uitspelen
  • Maak een PowerPoint van een prentenboek
  • Trakteer de kinderen op kleine crackers met jam of pasta tijdens het ontbijt
  • Laat de kinderen hun eigen ontbijt meenemen en deel servetten uit waarop kinderen hun meegebrachte eten kunnen neerleggen en daarna opeten.

Hoe kun je voorlezers bedanken?

  • Geef aan de voorlezers: een door de kinderen beschilderd ontbijtbordje en een beker.
  • Een door de kinderen beschilderde soepkom met een zakje cup a soup en een soepstengel.
  • Maak een voorleesdiploma voor de voorlezers waarbij je ze bedankt. Bied dit aan met een paar Merci chocolaatjes in een foliezakje.
  • Maak boekenleggers voor de voorlezers.

Boeken over de bibliotheek

Activiteiten rondom de Voorleesdagen

Wat kun je doen als activiteit tijdens de Voorleesdagen?

We houden een voorleesontbijt op school. De kinderen worden dan uitgenodigd om in pyjama op school te komen met hun ontbijt, bordje en bekertje in een tas. In elke klas wordt een verhaal voorgelezen door de leerkracht of een gast die door de leerkracht is uitgenodigd. Voor de kinderen van groep 1 t/m 3 houden we een voorstelling waarbij we het Prentenboek van het jaar uitspelen.

Voorlezen

Waarom is voorlezen belangrijk?

  • Voorlezen draagt bij aan de taalontwikkeling en verrijkt de woordenschat
  • Voorlezen nodigt uit tot zelf lezen en tot grotere leesvaardigheid later
  • Voorlezen prikkelt de fantasie en helpt de wereld om je heen begrijpen
  • Voorlezen daagt uit na te denken over gebeurtenissen, los van het hier en nu
  • Voorlezen leert kleuters hun eigen situaties en emoties onder woorden te brengen
  • Voorlezen en samen plaatjes kijken scheppen een band tussen voorlezer en kind
  • Voorlezen leidt tot creatief taalgebruik en stimuleert de visuele ontwikkeling
  • Voorlezen heeft een aantoonbaar gunstig effect op het voorkomen van dyslexie
  • Voorlezen helpt verbanden te leggen tussen het verhaal en de eigen ervaringen
  • Voorlezen is leuk. Voorgelezen worden ook. Een dierbare herinnering voor later.
  • Voorlezen is dus erg belangrijk. Lees daarom hier allerlei uitgebreide voorleestips.

Voorleestips op school

  • Verteltafel; door een verteltafel te maken bij een bepaald boek, herhalen de kinderen het verhaal zelf en spelen het uit. Dit is een hele goede vorm van taalontwikkeling. Gebruik voor de kinderen de checklist bij de verteltafel.
  • Voorlezen in de voorleestent; zet in de centrale hal een partytent neer en maak deze gezellig met vlaggetjes, banken en lekkere zitkussens. Dit is de voorleestent. Leerlingen van groep 8 kiezen elke dag kinderen uit van groep 1, 2 of 3 en lezen hier een boek aan voor.

  • Verhalen schrijven: (Idee van Monique Hendriks) In groep 3 schrijven de kinderen, samen met de leerlingen van groep 8 een verhaal van ca. 4 pagina’s. Groep 3 verzint de tekst, groep 8 schrijft en samen maken ze er een tekening bij.
  • Je lievelingsboek (Idee van Karine Mulder) Wij hebben de kinderen uit de klas hun lievelingsboek mee laten nemen. De kinderen mochten met hun eigen boek op de foto. Daarna moesten ze vertellen welke bladzijde of stuk uit het boek favoriet was. Er werd van deze bladzijde een kopie gemaakt. Daarna moesten ze beschrijven waarom ze dit stuk van het boek het leukst, spannends of griezelig etc. vonden. Uiteraard met goede argumenten! Deze werden op het raam geplakt, zodat de ouders en andere kinderen van school dit konden lezen.

  • Voorleesinloop (Idee van Monique Abbink) Tijdens de kinderboeken week hebben wij in onze groepen 1 tot en met 4 een aantal dagen in de week een voorlees inloop. Soms ‘s morgens als de kinderen worden gebracht en soms ‘s middags als de kinderen worden gebracht. Ouders, opa/oma of de oppas lezen dan voor aan hun kind. De inloop duurt dan maximaal een half uur!

  • Voorleestheater Maak in de hal van de school, een leeg lokaal of in een hoekje van de klas een voorleestheater. Zet er een mooie voorleesstoel neer met een leeslamp en hang er gordijnen op zodat de ruimte op een echt theater lijkt. Je kunt voorlezers uitnodigen die in de voorleesstoel plaatsnemen. Maak uitnodigingen op posters zodat iedereen weet wie wanneer komt. Ga op dat moment met een groep naar het theater en luister……..Maak de optredens niet te lang, kies verhalen die meteen spannend of leuk zijn.

Links

http://www.cpnb.nl/index2.html

 

 

GD Star Rating
loading...

Tips voor de voorleesdagen, 3.2 out of 5 based on 9 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!