www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Tips voor de voorleesdagen

Janneke 1 januari 2013

 

Elk jaar besteden veel scholen aandacht aan de Nationale voorleesdagen. Op deze pagina kun je allerlei algemene tips vinden om te gebruiken bij de voorbereiding. Ook staan er links en algemene ideeën op voor de voorleesdagen van dit jaar.

Nationale voorleesdagenPrentenboek van het jaar 2015Lesideeen bij het prentenboek van het jaar – VoorleesontbijtActiviteiten rondom de voorleesdagenBoeken over de bibliotheekVoorlezenVoorleestips op schoolLinks

Nationale voorleesdagen

Tijdens de Nationale Voorleesdagen staan ieder jaar de prentenboeken centraal. Komend jaar zijn de De Nationale Voorleesdagen van woensdag 21 januari t/m zaterdag 31 januari 2015.
Doel van de jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen.

Prentenboek van het Jaar

Boer Boris gaat naar zee is Prentenboek van het Jaar 2015

Dinsdag 29 april 2014;

Boer Boris gaat naar zee (Gottmer), geschreven door Ted van Lieshout en geïllustreerd door Philip Hopman, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2015. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2013, die de Prentenboek Top Tien compleet maken. Tijdens De Nationale Voorleesdagen 2015, die worden gehouden van woensdag 21 januari t/m zaterdag 31 januari 2015, staan deze tien boeken centraal.

Ted van Lieshout ontving vele literaire prijzen, waaronder in 2012 de Woutertje Pieterse Prijs voor Driedelig paard. Van Lieshout schrijft naast kinder- en jeugdliteratuur ook voor televisie en toneel. Philip Hopman studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam. In 1999 ontving hij een Zilveren Penseel voor 22 wezen en in 2010 maakte hij samen met Daan Remmerts de Vries het Prentenboek van de Kinderboekenweek Stimmy of het oerwoud in de stad.

In Boer Boris gaat naar zee heeft Boer Boris vakantie. Wat neemt Boer Boris mee? Een heleboel. Te veel voor in zijn koffer. Daar weet Boer Boris wel raad op! Speciaal voor De Nationale Voorleesdagen komt Boer Boris gaat naar zee uit in een mini-editie met dvd voor € 5, -.

Lesideeen bij het prentenboek van het jaar

Yurls

Kijk ook bij de yurls over de Nationale Voorleesdagen voor nog meer tips en ideeën:
http://jannekevankammen.yurls.net/nl/page/772239#topboxes

Voorleesontbijt

De voorleesdagen beginnen vaak met een voorleesontbijt. Hierbij worden bijzondere gasten uitgenodigd om voor te lezen. Door het organiseren van het voorleesontbijt laat je zien dat je als school voorlezen belangrijk vindt en dat mag iedereen weten!

Hoe organiseer je een voorleesontbijt:

  • Neem contact op met de plaatselijke bibliotheek voor boeken of het leggen van contacten
  • Zorg voor een bijzondere activiteit: nodig een schrijver uit of bekende voorlezers
  • Stel vooraf een programma samen: wat wordt er gelezen
  • Stel de plaatselijke pers op de hoogte
  • Bedenken wat de kinderen te eten krijgen
  • Wie zet alles klaar?
  • Welke mogelijkheden zijn er?
  • Laat leerkrachten een verhaal over een boek uitspelen voor de leerlingen
  • Laat opa’s en oma’s de kinderen voorlezen
  • Laat leerlingen van groep 8 kinderen van groep 1, 2 en 3 voorlezen
  • Poppenkastverhaal uitspelen
  • Maak een PowerPoint van een prentenboek
  • Trakteer de kinderen op kleine crackers met jam of pasta tijdens het ontbijt
  • Laat de kinderen hun eigen ontbijt meenemen en deel servetten uit waarop kinderen hun meegebrachte eten kunnen neerleggen en daarna opeten.

Hoe kun je voorlezers bedanken?

  • Geef aan de voorlezers: een door de kinderen beschilderd ontbijtbordje en een beker.
  • Een door de kinderen beschilderde soepkom met een zakje cup a soup en een soepstengel.
  • Maak een voorleesdiploma voor de voorlezers waarbij je ze bedankt. Bied dit aan met een paar Merci chocolaatjes in een foliezakje.
  • Maak boekenleggers voor de voorlezers.

Boeken over de bibliotheek

Activiteiten rondom de Voorleesdagen

Wat kun je doen als activiteit tijdens de Voorleesdagen?

We houden een voorleesontbijt op school. De kinderen worden dan uitgenodigd om in pyjama op school te komen met hun ontbijt, bordje en bekertje in een tas. In elke klas wordt een verhaal voorgelezen door de leerkracht of een gast die door de leerkracht is uitgenodigd. Voor de kinderen van groep 1 t/m 3 houden we een voorstelling waarbij we het Prentenboek van het jaar uitspelen.

Voorlezen

Waarom is voorlezen belangrijk?

  • Voorlezen draagt bij aan de taalontwikkeling en verrijkt de woordenschat
  • Voorlezen nodigt uit tot zelf lezen en tot grotere leesvaardigheid later
  • Voorlezen prikkelt de fantasie en helpt de wereld om je heen begrijpen
  • Voorlezen daagt uit na te denken over gebeurtenissen, los van het hier en nu
  • Voorlezen leert kleuters hun eigen situaties en emoties onder woorden te brengen
  • Voorlezen en samen plaatjes kijken scheppen een band tussen voorlezer en kind
  • Voorlezen leidt tot creatief taalgebruik en stimuleert de visuele ontwikkeling
  • Voorlezen heeft een aantoonbaar gunstig effect op het voorkomen van dyslexie
  • Voorlezen helpt verbanden te leggen tussen het verhaal en de eigen ervaringen
  • Voorlezen is leuk. Voorgelezen worden ook. Een dierbare herinnering voor later.
  • Voorlezen is dus erg belangrijk. Lees daarom hier allerlei uitgebreide voorleestips.

Voorleestips op school

  • Verteltafel; door een verteltafel te maken bij een bepaald boek, herhalen de kinderen het verhaal zelf en spelen het uit. Dit is een hele goede vorm van taalontwikkeling. Gebruik voor de kinderen de checklist bij de verteltafel.
  • Voorlezen in de voorleestent; zet in de centrale hal een partytent neer en maak deze gezellig met vlaggetjes, banken en lekkere zitkussens. Dit is de voorleestent. Leerlingen van groep 8 kiezen elke dag kinderen uit van groep 1, 2 of 3 en lezen hier een boek aan voor. 
  • Verhalen schrijven: (Idee van Monique Hendriks) In groep 3 schrijven de kinderen, samen met de leerlingen van groep 8 een verhaal van ca. 4 pagina’s. Groep 3 verzint de tekst, groep 8 schrijft en samen maken ze er een tekening bij.
  • Je lievelingsboek (Idee van Karine Mulder) Wij hebben de kinderen uit de klas hun lievelingsboek mee laten nemen. De kinderen mochten met hun eigen boek op de foto. Daarna moesten ze vertellen welke bladzijde of stuk uit het boek favoriet was. Er werd van deze bladzijde een kopie gemaakt. Daarna moesten ze beschrijven waarom ze dit stuk van het boek het leukst, spannends of griezelig etc. vonden. Uiteraard met goede argumenten! Deze werden op het raam geplakt, zodat de ouders en andere kinderen van school dit konden lezen.
  • Voorleesinloop (Idee van Monique Abbink) Tijdens de kinderboeken week hebben wij in onze groepen 1 tot en met 4 een aantal dagen in de week een voorlees inloop. Soms ‘s morgens als de kinderen worden gebracht en soms ‘s middags als de kinderen worden gebracht. Ouders, opa/oma of de oppas lezen dan voor aan hun kind. De inloop duurt dan maximaal een half uur!
  • Voorleestheater Maak in de hal van de school, een leeg lokaal of in een hoekje van de klas een voorleestheater. Zet er een mooie voorleesstoel neer met een leeslamp en hang er gordijnen op zodat de ruimte op een echt theater lijkt. Je kunt voorlezers uitnodigen die in de voorleesstoel plaatsnemen. Maak uitnodigingen op posters zodat iedereen weet wie wanneer komt. Ga op dat moment met een groep naar het theater en luister……..Maak de optredens niet te lang, kies verhalen die meteen spannend of leuk zijn.

Links

http://www.cpnb.nl/index2.html

 

 

GD Star Rating
loading...

Tips voor de voorleesdagen, 3.0 out of 5 based on 12 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!