www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Tellen in de klas

Janneke 3 januari 2013

 

cijfers
Een hele pagina vol reken/wiskundeactiviteiten!

De activiteiten op deze pagina zijn geordend aan de hand van drie rekeninhouden:

GetalbegripMetenMeetkunde,
TelboekjesTelspelletjesBoeken over rekenen/wiskunde,
Tips voor tellen in de klas en een goede Cursus

Telboekjes

Telspelletjes

Getalbegrip

Omgaan met de telrijOmgaan met hoeveelhedenOmgaan met getallen

Omgaan met telrij

  • Telliedjes; Om de telrij goed in te oefenen, is het handig om gebruik te maken van telliedjes. Door deze vaak te zingen en te herhalen, leren de kinderen de telrij te onthouden.

    Op blz. 95 staat het liedje: Tel eens en op blz. 96 staat: Een aapje in de slagroom

 

  • Telversjes; 

    Er zijn prachtige telliedjes om de telrij goed in te prenten. Een van die liedjes is: een, twee, kopje thee. Om het voor de kinderen te verduidelijken, heb ik er kaartjes bij gemaakt die ze zelf neer kunnen leggen en die je als leerkracht omhoog kan houden.

    Een, twee, kopje thee

    Drie, vier, glaasje bier
    Vijf, zes, kurk op de fles
    Zeven, acht, soldaat op wacht
    Negen, tien, ik heb een boef gezien
    Tien, elf, wat je zegt dat ben je zelf!

     Telkaartjes bij een, twee, kopje thee

  • DSC_2539 Cijfers op de trap
    Als je een trap in de klas hebt, zet dan de cijfers op de treden. Doe er spelletjes mee: Ga op de 5e tree staan, ga twee treden naar beneden, waar sta je nu? Ga vier treden omhoog, waar sta je nu?

 

  • Familie Muizepluis

We krijgen een brief in de klas. Nel Miezemuis wil graag dat we voor haar gaan zorgen want ze krijgt een paar jonge muizen! Dat is spannend natuurlijk! De kinderen vinden het prima en maken een mooi muizenhuis van blokken. De volgende dag ligt Nel Miezemuis erin met zes jongen! Er zijn twee witte muizen, twee bruine muizen en twee grijze muizen.  De kinderen vinden het geweldig en leggen er kaas bij                        DSC_2086 

De volgende dag liggen er nog meer muizen in het huisje
DSC_2088 DSC_2109

Het huis wordt veel te klein, dus wordt er een nieuw huis gebouwd. De kinderen ontdekken zelf dat er nu
van elke kleur muis vier zijn. Maar de muizen zijn ondeugend en lopen steeds weg. Elke dag is het zoeken.
De kinderen tellen en zoeken de goede kleur op. Dat gaat heel goed totdat iemand ontdekt dat het wel lastig is
om steeds te zien welke kleur er nog ontbreekt. Kunnen we ze geen namen geven juf?

Juf heeft een goed idee:

DSC_2106 DSC_2107

Alle muizen krijgen een riempje om van elastiek met een nummer erop. Nu hoeven we alleen maar
de muizen op nummer te leggen en zie je heel snel wie er ontbreekt! Dit wordt een dagelijks ritueel want de muizen
lopen elke morgen weg en als de kinderen in de klas zijn, worden ze weer opgezocht en op de
goede plek gelegd.

DSC_2090 DSC_2091

DSC_2092 DSC_2093  

Omgaan met hoeveelheden

  • Review Splitsmachine

756-2479-thickbox 756-2478-thickbox

Er is een nieuw product gemaakt om te leren splitsen voor kleuters: de splitsmachine. Klik voor de review op deze link: review splitsmachine

 

 

  • Knikkerzak met knikkers; doe een aantal knikkers in een zak en laat de kinderen dan raden hoeveel er in de zak zitten. Daarna haal je er een uit en laat weer raden hoeveel erin zitten. Je kunt er daarna weer twee bij doen en raad maar verder….

 

  • Korte spelletjes:
    • De leerkracht doet een hand onder een doek en steekt een of meerdere vingers op. De kinderen moeten dan raden hoeveel vingers. Degene die het goed heeft mag daarna de hand onder de doek steken. Je zult al gauw merken dat sommige kinderen het heel lastig vinden om te begrijpen dat je nooit meer dan 5 vingers omhoog kan doen…..


Omgaan met getallen

  • Het boek: Het cijferwinkeltje mag in de klas eigenlijk niet ontbreken.Het prentenboek: het letterwinkeltje is bij iedereen erg bekend en geliefd want het is een leuke manier op met de klas of thuis met letters bezig te zijn.
    Nu is er ook een boek over cijfers en je raadt het al: deze heet het cijferwinkeltje! 
    In dit boek krijgt Opa Brom van het letterwinkeltje een buurvrouw: Oma Blom.
    Zij begint een winkeltje in cijfers. Natuurlijk komt Opa Brom even kijken en hij neemt een bosje bloemen mee. Al snel komt er een meisje die de cijfers wil leren en oma laat de cijfers op een cijferplaat zien. In de winkel verkoopt oma steeds meer rekenspullen en elke dag verzint ze meer dingen. Oma leert een jongetje min-sommen door te oefenen met dropjes. Oma heeft ook een rekenschilderij in de winkel van een slager die een worst deelt in twee, een vlinderschilderij met stippen en een kippenhokschilderij waar de kippen erop, ernaast en op stok zitten. Opa Brom komt ook steeds vaker in het cijferwinkeltje en uiteindelijk dromen ze beiden van een bruiloft. 
    Deze beschrijving geeft in het kort weer hoeveel rekenactiviteiten er met het boek mogelijk zijn. Het boek gaat niet alleen over tellen maar bevat ook allerlei rekenbegrippen die kinderen moeten kennen om te leren rekenen, zoals groter en kleiner, voor en achter, meer en minder, delen, sorteren van dingen. Het lijkt me erg leuk om er een project van te maken! Bij het boek zit ook een CD met 10 liedjes die speciaal voor het cijferwinkeltje zijn geschreven.

Om het boek in de klas te verwerken en een cijferwinkeltje te maken, kwamen de volgende ideeën binnen:

–  Cijferwinkeltje in de klas rondom feest. Bouw de winkel om tot een winkel met feest artikelen. In die winkel kun je ook cijfer taarten kopen. De taarten hebben de vorm van een cijfer en een kaarsje van dat cijfer er boven op. Maak de taarten maken van schuimrubber cijfers of hout. Je kunt verder: cijfer taarten kleien, uitgesneden met kleine cijfervormpjes. Trakteer aan het eind van het thema op een cijfer slagroom taart voor de verjaardag van de leerkracht. Hoe oud zal ik worden? Heb ik dan één of twee cijfertaarten nodig? Hiermee zijn nog tal van kring activiteiten te bedenken!

–  Even en oneven oefenen/leren. Je zou in het winkeltje van oma, cijfers kunnen verkopen. In een rode glazen pot de oneven en in een blauwe pot de even cijfers. Als je er dan ook zoveel klanten bijmaakt, kun je het handelend maken door de oneven cijfers bij de rode klanten en de even cijfers bij de blauwe klanten te leggen. Je kunt hiervoor klittenband gebruiken. Het doel is het aanleren van even en oneven getallen.

–  Het Cijferschildertje spelen.  Laat de kinderen zich verkleden als het cijferschildertje. (Baretje op en dergelijke) Laat hen vervolgens een voorwerp uit de klas kiezen en laat ze tellen hoeveel er hiervan zijn. (Bijv. het aantal stoeltjes, tafels, bloempotten, ramen enz.).  Geef ze een groot blad en laat ze dit voorwerp schilderen met het juiste cijfer erbij.

– Zorg voor veel cijfers: geknipt en geseald. Ga samen met de kinderen brainstormen wat er allemaal in het cijferwinkeltje moet gaan komen.  B.v 3 beren met een indianentooi. Een gouden cijfer 9 veel kleine hoeveelheden speelgoed met een cijfer erbij. Het huisnummer 6 bij de deur. Een mand met allemaal cijfers erin. Natuurlijk komt er aan de buitenkant van het huisje de letters “Het cijferwinkeltje”. Aangezien er in het boek heel erg veel te zien en tellen, is het belangrijk om het boek in een kleine kring met kinderen die moeite hebben met cijfers, te herhalen. 

 

 

   
   
 

 

  • Telspel 1 – 10

Van elk cijfer heb ik het cijfersymbool, stippen, een plaatje waar het getal in terugkomt, een plaatje om te tellen, vingers om te tellen en het getal als woord gemaakt. Hiermee kunnen kinderen zelfstandig spelen door alles van een getal bij elkaar te zoeken, op de goede volgorde leggen, etc.
– Cijfer 0
– Cijfer 1
– Cijfer 2
– Cijfer 3
– Cijfer 4
– Cijfer 5
– Cijfer 6
– Cijfer 7
– Cijfer 8
– Cijfer 9
– Cijfer 10

 

  • Korte telspelletjes; 
    • Zorg voor kaartjes met de cijfers 1 – 10 erop. Laat deze in de kring op de goede volgorde leggen en tel samen met de kinderen hardop vooruit en achteruit. Laat daarna steeds iemand de ogen dichtdoen en een ander kind een cijfer wegpakken. Degene die de ogen dicht had, mag ze weer openen en raden welk getal verdwenen is. Dit spel vinden de kinderen altijd weer spannend.

     

  •  Telefoonboek; Margriet Holterman maakt elk jaar een telefoonboek voor in de huishoek. Dit boek komt dan bij de telefoon te liggen. Het boek bestaat uit foto’s en daaronder eventueel de naam en het telefoonnummer van het kind. Zo kunnen ze net doen of ze de ander gaan opbellen.

 

  • 100 dagen feest
    Van Nicole kreeg ik dit idee. Zeer geschikt voor groep 3 en 4.Ik heb een leuk idee voor leerkrachten die willen tellen met de kinderen en daar een terugkerend item van willen maken:
    Honderd dagen op school is een Amerikaanse traditie, je hebt een bak met gekleurde rietjes en drie bakken. Eén voor de eenheden, één voor de tientallen en een bakje voor de honderdtallen. Iedere dag gaat er een rietje in de eenheden…. Als er tien eenheden zijn dan gaan de tien rietjes met een elastiekje eromheen in de tientallen bak. Op deze manier pikken kinderen het erg leuk op. Als de kinderen dan tien tientallen hebben zijn er honderd schooldagen geweest. Wij hebben dit jaar een feestje gevierd op dag honderd. De kinderen mochten allemaal iets van of met honderd mee naar school nemen, dat varieerde van 100 koffiebonen tot 100 veertjes, ik heb er een hele week rekenlessen mee kunnen doen. Wegen en meten tellen groepjes maken van tien groepjes van 4 door de helft etc. We hebben aan het eind van de week een voorstelling gegeven over honderd dagen op school.

Meten

Lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewichtTijdGeld

Lengte, Omtrek, Oppervlakte, Inhoud, Gewicht

Lengte

  • Het touw; Zorg voor een lang touw en laat het in een klos zitten. Vraag de kinderen hoe lang ze denken dat het touw is?
    Kijk daarna of het klopt.
    Hoe veel kinderen kunnen languit naast het touw liggen?
    DSC_2133
    Raden: Hoe vaak kan het touw om iemand heen?
    DSC_2142
    En dan om juf, gaat het touw er vaker of minder vaak omheen?

  • Een wollig spel

    Gebruik hiervoor allemaal draden van verschillende lengte, kleur en dikte. Doe deze draden samen in een doos.
    Opdrachten:
    – Sorteer de draden op kleur, dikte en lengte
    – Sorteer op twee kenmerken: dik en lang, rood en dun
    – Sorteer op drie kenmerken: een dikke, lange, blauwe draad
    – Zoek iemand die een even lange draad heeft
    – Zoek iemand die een even dikke draad heeft
    – Sorteer binnen je groepje op lengte of dikte
    – Past de draad om jouw hoofd?
    – Is de draad korter of langer dan jouw stoel?

  • De goede volgorde

Laat een van de kinderen bij de leerkracht komen. Bekijk het kind goed. Wie is groter?
Ga er naast staan. Wie is kleiner? Ga aan de andere kant staan. Wie is er nog groter?
Ga er naast staan. Wie hoort er nog tussenin? Ga zo door tot er een rijtje ontstaat van groot naar klein.

Gewicht

Inhoud

Zet een kan met water en een aantal bekers van verschillend formaat op een dienblad. Laat de kinderen raden hoeveel bekers water in de kan zitten. Welke beker zou ik gerust in een andere beker kunnen gieten? Welke juist niet? Waar zit het meeste water in en waar het minste?

Tijd

Geld

  • Spel met cadeautjes en geldPak 10 cadeautjes en leg een X aantal muntjes (oude poker fiches) neer. Maak voor elk cadeau heb ik een prijskaartje. Hiervoor kun je de getallen 1 t/m 20 gebruiken. Speel eerst zelf de kassa man/vrouw en laat de kinderen in een kring rond de cadeaus zitten. Op deze manier kan iedereen zien wat er ligt en welke prijs erbij hoort. Wat zien de kinderen? Welk cadeau is goedkoop en welke is duur? Hoe weet je dat? Hoeveel muntjes heb je nodig om een cadeau te betalen? Geef steeds wisselende opdrachten: Pak een cadeau dat € 5,00 kost, hoeveel munten heb je nodig voor dit cadeau? Leg twee cadeaus naast elkaar: welke is het duurst/goedkoopste? Leg drie munten neer en vraag of dat genoeg is om een cadeau van € 4,00 te kopen, etc. Maak van deze activiteit een leuke hoek en de kinderen zullen dit spel eindeloos herhalen.

 Meetkunde

Orienteren en lokaliserenConstruerenOpereren met vormen en figuren

Oriënteren en lokaliseren

Construeren

Opereren met vormen en figuren

  • Vormenlotto

–  Vormenlotto cirkels: makkelijk en moeilijk
–  Vormenlotto driehoeken: makkelijk en moeilijk
–  Vormenlotto vierkant: makkelijk en moeilijk

Boeken over rekenen/wiskunde

Tips voor tellen in de klas


Hetty Wouda en Jelly Frijlink hebben voor Heutink een rekentoren ontworpen. Over deze rekentoren heb ik een review gescheven zodat je een beeld krijgt wat deze rekentoren te bieden heeft: Lees hier de review over de Rekentoren.

  • Rekenkastje

Om structuur te brengen in het rekenonderwijs, werk ik met een rekenkastje. Daarvoor heb ik een kastje met 6 laden gezocht en deze in vrolijke kleuren beschilderd. Stickers met cijfers erop geplakt en voor elke lade een figuur aangeschaft dat bij een van de domeinen past.

Bij elk thema wordt elke week een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven.
In de kast zitten: Levi het lieveheersbeestje; tellen en getallen, Sam de Schildpad; tijd, FotoFrits; ruimtelijke oefening, Barbapappa; vormen, Elmer; kleuren, Grote en kleine kangoeroe; begrippen, Bob de Bouwer; meten en wegen. In de klas zit verder nog Wouter de kabouter. Bij elk thema mogen de kinderen voorwerpen meenemen die met het thema te maken hebben. Dit gaan we ordenen.
Zo krijgen de kinderen elke week een opdracht voor de rest van de week. In de rekenhoek in de klas krijgt de opdracht een week lang een plek, zodat kinderen er zelfstandig mee aan de slag kunnen gaan.


Plaatjes van de bewoners van het rekenkastje:


Lieveheersbeestje voor de tel en getal- Grote en kleine kangoeroe voor de begrippen,
opdrachten                                      ordenen en verzamelingen

Elmer voor de kleuren                        Bob de bouwer en Wendy voor wegen en meten

Barbapapa voor de vormen                 Sam de Schildpad voor de tijd

  • Rekenhoek

Kinderen tellen veel en graag. Om dit te kunnen oefenen, is er een rekenhoek in de klas. De cijfers hangen er. Er liggen telboekjes en ik probeer zoveel mogelijk telspelletjes te bedenken die bij het thema passen. Bij elk thema wordt wekelijks een la geopend van het rekenkastje. De materialen die dan besproken worden, krijgen later een plek in de rekenhoek zodat kinderen het kunnen herhalen. Ook kun je met een klein groepje extra oefenen. In de hoek staan altijd bakjes met stippen en getallen erop. In die bakjes kunnen allerlei materialen gesorteerd worden. Ook leuk om in de rekenhoek te zetten is een knopendoos. Kinderen zijn er dol op om de knopen te sorteren en later kunnen de knopen in de telbakjes geteld worden.

Andere mogelijkheden in de rekenhoek:

  • Vlinders met stippen erop. Eerst gooien met de dobbelsteen en dan het goede aantal stippen erbij zoeken
  • Tien schoenen en een bus pepernoten. Op elke schoen stond een getal en er moesten evenveel pepernoten in de schoen komen
  • Bingospel
  • Teldomino
  • Cijfermemory

 

  • RT materiaal rekenen

Teltal (Graviant)

Kinderen in groep 1 en 2 vinden het niet altijd even gemakkelijk om aantallen te combineren met getallen en andere hoeveelheden. Daarom heeft Graviant een spel ontwikkeld: Teltal. Het doel is: dat de kinderen de getalsymbolen 0-10 leren herkennen en dat de kinderen een hoeveelheid aan een symbool kunnen koppelen en omgekeerd.

Het spel bestaat uit a4 en a5 borden met getallen, handen met vingers en plaatjes van dobbelstenen. Verder zijn er doosjes met kaartjes erin met daarop allerlei hoeveelheden. Kinderen kunnen er redelijk zelfstandig mee aan de slag door combinaties te maken: zeven vingers omhoog is evenveel als zeven stipjes en zeven vlinders. Zo kunnen ze de kaart vol leggen. Dit kan ook in spelvorm. Op twee van de plastic doosjes kan een draaicirkel worden geplaatst.

Ik heb het spel in de klas verschillende keren uitgeprobeerd. Het tellen op verschillende manieren spreekt de kinderen aan en dat gaat prima.
Bij de spelvorm blijkt dat de kinderen het pijltje van de t op de draaicirkel niet zien als de pijl waarop ze moeten letten. Daar zou een duidelijker pijl op moeten staan. Dit heb ik er nu zelf opgezet. Graviant heeft inmiddels een andere draaicirkel bij het spel gevoegd.

Het materiaal ziet er verzorgd uit. De kaarten en kaartjes waarmee wordt gewerkt zouden van mij wat dikker mogen. Dan kunnen kinderen het wat makkelijk hanteren.
De handleiding is niet heel duidelijk geschreven. Je komt zelf een heel eind maar wat nu allemaal kan met de kaarten en kaartjes, kon ik er niet goed uithalen.

Het materiaal is bedoeld als RT materiaal en daar is het goed bruikbaar voor. Je hebt nu in een doos alle materialen voor getallen en hoeveelheden bij de hand en je kunt er alle kanten mee op. Het is makkelijk inzetbaar.

Ga voor meer informatie naar: Graviant: TelTal

  • Toetsen

Alle kennis en vaardigheden die kinderen hebben op het gebied van rekenen en wiskunde worden elk jaar getoetst. Omdat ik vind dat het opdoen van ervaringen heel belangrijk is voor deze rekenontwikkeling, blijft dat van groot belang. Vandaar dat ik een pagina heb gemaakt waar je naast werkbladen om allerlei dingen te oefenen, ook activiteiten vindt om te doen in de klas: pagina toetsen.

 Cursus

Voor iedereen die zich verder wil professionaliseren in de reken-wiskundedidactiek is de cursus Met Sprongen Vooruit groep 1 en 2 een aanrader. Kijk voor meer informatie op www.metsprongenvooruit.nl

We hebben als team van onze school deze cursus gevolgd. We zijn hier erg enthousiast over! Een van de weinige cursussen waar je meteen mee aan de slag wil, tussendoor een goed beeld krijgt van de leerlijnen en waar je handreikingen krijgt om met hele eenvoudige middelen in korte tijd heel veel reken-wiskundeactiviteiten in de klas te doen. Wat het allerbelangrijkste is: de kinderen in de klas vinden het geweldig en doen allerlei verschillende rekenervaringen op! Kortom: wil je aan de slag met het reken-wiskunde onderwijs, dit is een topper!

GD Star Rating
loading...

Tellen in de klas, 2.7 out of 5 based on 24 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!