www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Schooljaar; begin en einde

Janneke 3 januari 2013

Een nieuw schooljaar is altijd weer een leuk, spannend en nieuw begin. Dit geldt voor iedereen: juffen en meesters, de kinderen en hun ouders. Voor sommigen is het nieuw, anderen hebben elkaar een tijd niet gezien waardoor het spannend is. Een ding is zeker: over het algemeen steken de leerkrachten veel tijd in de voorbereiding van het nieuwe schooljaar. De klas is opgeruimd en ingericht en er hangen en/of staan wat nieuwe spullen in.

Hier vind je allerlei tips voor de inrichting van de klas en andere dingen voor het begin en het eind van het schooljaar.

Begin van het schooljaar

Agenda

DSC_5403

Een handige tip kreeg ik van Margriet van Laar. Leg een agenda neer bij de ingang van de klas. In de agenda kunnen de ouders verjaardagen opschrijven van opa’s en oma’s etc. maar ook belangrijke opmerkingen bij die dag: wie blijft wanneer over of wie wordt door een ander opgehaald. Ik heb het nu een jaar geprobeerd en ben er erg enthousiast over!

Zoek je voor jezelf nog een nieuwe en goede agenda? Kijk dan hier voor de review over:  de nieuwe agenda

Beredeneerd aanbod

Voor leerkrachten is het in de kleutergroepen handig als er een leidraad aanwezig is, in de vorm van een beredeneerd aanbod. Ik ben hier mee bezig geweest en heb voor onze kleutergroepen een beredeneerd aanbod gemaakt en een jaarplanning. In het beredeneerd aanbod staat:

Inhoud:

1. Visie op onderwijs
2. Vertaling van de visie naar de praktijk
3. Observeren, registreren, rapporteren en planmatig uitvoeren van de zorg
4. Doorgaande lijn
5. Kwaliteitsontwikkeling/directe instructiemodel
6. Aanbod in de kleutergroepen
7. Leerlijnen in groep 1 en 2
8. Wat moet er nog gebeuren
9. Bijlagen

In de jaarplanning staat beschreven in welke week we wat aan welk vak doen. Ideaal om als uitgangspunt te gebruiken.
Mocht je belang hebben bij het beredeneerd aanbod, dan kun je tegen betaling van € 5,00 een word document ontvangen met de tekst van het aanbod. Voor € 3,50 ontvang je de jaarplanning als word document zodat je het geheel aan je eigen situatie kan aanpassen. Stuur mij een mail en geef hierbij aan wat je wilt bestellen, dan ontvang je een rekeningnummer, na ontvangst van de betaling, krijg je het document/de documenten retour.

Boekentips voor leerkrachten

Over dit boek ben ik enthousiast. Ik heb er een review over geschreven: Review Expliciete Directe Instructie

Een boek dat voor leerkrachten in de onderbouw nieuwe en leuke tips kan geven: Review 50 lesideeen voor de onderbouw

Boeken uitgelicht

Het boek: Grote Anna leert lezen en rekenen gaat over Anna die naar de grote school gaat. Nu is het in Nederland niet hetzelfde geregeld en gaan kinderen hier naar groep 3 maar het is natuurlijk wel leuk om te weten hoe het in België gaat en dat het veel lijkt op groep 3 in Nederland.

Het is voor Anna de eerste schooldag, ze zitten eerst in de kring, dan krijgt iedereen een eigen plekje en boeken en schriften en begint de groep met leren lezen. Er wordt buiten gespeeld, gerekend, gegeten en gedronken, gegymd en dan zit de dag er al weer op. En thuis? Dan gaat Anna spelen: jufje natuurlijk!

Een ander boek dat heel goed te gebruiken is aan het begin van het nieuwe schooljaar is: de juf van Liesbet Slegers. 

Liesbet Slegers heeft heel wat beroepen beschreven en het boek: de juf geeft een goed beeld wat een leerkracht op school allemaal doet: de juf neemt wel eens wat leuk mee in haar tas, ze leert de kinderen van alles, ze geeft gym, ze troost als iemand verdrietig is, soms is er een schoolreisje en ’s avonds zit de juf achter de computer. Over het algemeen zijn de gebeurtenissen heel herkenbaar! Voor kinderen leuk om te horen want een juf is voor hen toch een vertrouwd persoon en vaak hebben kinderen het idee dat een juf altijd op school is en daar woont.

Boeken die passen bij een nieuw schooljaar zijn:

Boeken over juf/meester: 

 

CD met routineliedjes

In de rij

Als je in een onderbouwgroep staat, heb je vast gemerkt hoe makkelijk het is om bij allerlei routines in de klas een liedje te gebruiken. Het zijn herkenbare momenten waarbij de kinderen snel meezingen en  meteen weten wat de bedoeling is.

Om die reden wil ik de aandacht vestigen op een nieuwe CD: IN DE RIJ. De CD is gemaakt door Liesbeth van den Berg-Hermsen van www.lekkerzingenproducties.nl, naar een idee van Sanne Ramakers.

Op deze CD staan 15 liedjes: welkom, welke dag is het vandaag, een liedjes bij het eten en drinken, een aandachtsmoment, goed gedaan, naar de speelzaal, opruimrock met een echte meesterversie erbij een liedje om in de rij te gaan staan, een verjaardagsliedje, even swingen tussendoor en tot ziens. De liedjes zijn kort en liggen makkelijk in het gehoor. Je zingt ze zo mee! Er zijn liedjes die voorgezongen zijn en je kunt ook de instrumentale versies vinden op de CD. Dat is erg makkelijk in het gebruik.

Zelf sta ik al een tijd voor de groep en zing regelmatig de bekende routineliedjes. Tijdens het beluisteren van deze CD, hoorde ik meteen wat liedjes waarvan ik dacht, die ga ik gebruiken.
Ze zijn leuk en verfrissend! Ben je een beginnende leerkracht of sta je nog niet lang voor een onderbouwgroep, dan is deze CD een aanwinst om te gebruiken in de klas bij allerlei routines!

Je kunt de CD bestellen bij: www.lekkerzingenproducties.nl voor maar € 7,95

Dagindeling

Om een goede dagindeling te maken, is het uitproberen van allerlei activiteiten een goede manier om te bekijken of het bij jou en de groep past. Loopt iets goed, dan laat je het zo, zijn er onderdelen die verbetering behoeven, zoek daar dan een andere oplossing voor. Zelf zoek ik nog steeds elk jaar opnieuw naar een optimale dagindeling. Elk jaar zijn er weer verbeterpunten. Kijk op de pagina: Dagonderdelen voor meer ideeën en tips.

Dagritme

  • DSC_5745
    Veel kinderen hechten er waarde aan om te weten wat er die dag precies gaat gebeuren. Je kunt daarvoor dure dagritmekaarten kopen maar je kunt ook alle activiteiten fotograferen en die platen lamineren. Zo kun je zelf activiteiten aanpassen en het is voor de kinderen heel herkenbaar!

 Eerste schooldag

Voor de eerste schooldag doe ik vaak met de kinderen een speurtocht door de school. Daarvoor fotografeer ik allerlei ruimtes in de school. Ieder kind krijgt een foto en om de beurt mag dat kind aanwijzen waar die ruimte is en wat je daar kunt doen.

Foto – rij

Voor de ingang van de klas, hangen allemaal foto’s van de kinderen. Ze vinden het prachtig om te zien en kijken er graag naar. Ook nieuwe kinderen zoeken zichzelf meteen op of hun vriendjes.

 

Ik

DSC_3134 DSC_3133

Na de vakantie moeten we elkaar eerst weer even goed leren kennen. Begin daarom met een blad waarop IK staat. Laat de kinderen dit zelf schrijven met wasco en daarna met ecoline eroverheen. Laat ze onder hun eigen foto een tekening van zichzelf maken!

Letters van de kinderen

 
Bea stuurde deze foto’s. Elk kind heeft de eerste letter van zijn of haar naam versierd. Later heeft Bea er een foto bij geplakt. Leuk om in de klas op te hangen.

Naast de leerkracht zitten

DSC_3063 Makkelijk en iedereen kan zien wie aan de beurt is

Planning en aanbod

Als het nieuwe schooljaar er aan zit te komen, begin ik altijd met het plannen van de thema’s voor het komende jaar. Ik vind het wel prettig om een idee te hebben welke thema’s aan bod komen. Zo kan ik alvast beginnen met het verzamelen van spullen. Ik gebruik hiervoor het volgende formulier. (download hier het formulier planning en aanbod).

Bij deze planning hou ik rekening met de volgende dingen:

  • Ik zorg dat de thema’s zo zijn ingepland dat er ruimte is voor eigen initiatief van de kinderen. Dat kan zijn door het thema te veranderen of het aan te passen en de inbreng van de kinderen er in te verwerken.
  • De thema’s zet ik breed op. Op die manier is er ruimte om de kinderen inbreng te geven en te kijken of en wat de kinderen aanspreekt. Zo ben ik eens een keer begonnen met het thema: Pluk van de Petteflet. De kinderen waren helemaal in de ban van de torenkamer vandaar dat het thema later heette: Pluk vindt een huisje.
  • Bij de planning hou ik rekening met een goede verdeling: natuur, rondom boeken, realistisch, fantasie, geschiedenis, seizoenen etc.
  • Elk jaar kies ik een thema dat helemaal nieuw is en waarover ik nog niet eerder heb gewerkt. Dan probeer ik ook eerst alles zoveel mogelijk zelf te bedenken voordat ik het internet op ga om andere ideeën te zoeken ter aanvulling. Daardoor dwing je jezelf in ieder geval om iets verrassends te zoeken en er zelf over na te denken.
  • Hou ook rekening met onderwerpen waar je met meerdere groepen aan gaat werken.
  • Probeer je niet helemaal te laten leiden door deze jaarplanning. Laat je verrassen door de kinderen en laat je ook niet helemaal leiden door de vaste thema’s als Sinterklaas, Kerst, etc. Hier kun je zelf een andere draai aan geven door een thema te nemen waarmee je de thema’s kan combineren: de post, speelgoed, de bakker, etc.
  • Verder kun je een thema dat elk jaar weer terugkomt ook veranderen door een onderdeel te nemen: Dit jaar had ik in de lente het thema: de boerderij en in de herfst het thema: het weer. Daardoor bespreek je met de kinderen een nieuw onderdeel van een thema dat vaak al redelijk bekend is.

Planning van het jaar

Om het jaar in te plannen gebruik ik een kalender in word om alle afspraken voor het hele jaar in te zetten. Erg makkelijk! Ook kun je het in de klas hangen zodat ouders weten welke bijzonderheden er staan te gebeuren: Jaarkalender.

Taal en rekenspelletjes voor tussendoor

Voor in de klassenmap: een verzameling taal en rekenspelletjes voor even ertussendoor: tussendoortjes

Taken in de klas

Vlak na de zomervakantie ziet de klas er altijd keurig uit. Om dat zo te laten blijven en om de kinderen zich daarin verantwoordelijk te laten voelen, heb ik twee fotohangers opgehangen. Hierin zitten de foto’s van alle kinderen. Verder heb ik samen met de kinderen de taken bedacht die gedaan moeten worden: vegen, tafel schoonmaken, planten water geven, stoelen aanschuiven, kwastjes schoonmaken, etc. Deze heb ik gefotografeerd en afgedrukt op klein formaat. Daarna heb ik deze kaartjes geplastificeerd. Elke maandag worden de taken veranderd en krijgt iedereen een nieuwe taak.

Tekenmap

Ik verzamel in de loop van het schooljaar altijd tekeningen van de kinderen. Deze komen in hun tekenmap die ze aan het eind van de schoolperiode mee naar huis krijgen. Het is belangrijk om altijd de datum op de tekening te zetten en evt. het onderwerp.

 

DSC_5751

Verjaardagskalender

Een van de eerste dingen die ik in de eerste week met de kinderen maak, is altijd een nieuwe verjaardagskalender.
Om jullie een idee te geven wat dat zou kunnen zijn: hier een paar voorbeelden:

  •   Kleurplaten van kinderen…..
  • De leeftijd versieren…..

  • Vlinders in de klas
  • Portretten met een feesthoed
  •   
    En zo kan het ook (Met dank aan Fokelien van der Flier)
  •  
    Of zelfgetekende portretten….
  • Bea vraagt de ouders om een tekening te maken voor hun zoon of dochter.
    Deze worden daarna allemaal op de leuke rups geplakt en dit komt in de klas te hangen.


  • Luikjes met foto’s erachter ophangen in de klas


  • Ballonnen ophangen met foto’s en een feesthoed


  • Een trein met wagentjes. Op de wagens van de trein staat een tekening van de kinderen.
    Op de bovenste rand staat de naam met de verjaardagsdatum


  • Laat de kinderen kleren kiezen en versieren. Daarop heb ik hun foto geplakt en hebben ze zelf een feesthoed gemaakt. De hele klas ziet er ineens een stuk vrolijker uit!


  • Verjaardagsrups; Ieder kind versiert een cirkel met oogjes, een pompomneus, een feesthoedje met de leeftijd erop en een strikje.
    Twee chenilledraad pootjes eronder en plak daarna alle hoofdjes aan elkaar voor de verjaardagsrups.


  • Een file in de klas. Ieder kind maakt een auto. Achter het raam komt een foto van het kind dat zwaait. Hang daarna de auto’s achter elkaar op en klaar is de file.


  • Hoofden met feestmutsen op


  • Zet kinderen op de foto en print die foto’s uit. Laat ze een hoofd tekenen van zichzelf en plak dat op de foto. Een leuk resultaat.


  • Een hoofd met een kroon erop en een foto van de jarige verstopt achter het luikje op de plek van de neus


  • Voor deze kalender kregen de kinderen de opdracht om twee vierkante blaadjes te versieren met schrijfpatronen met wasco.
    Daarna inkleuren met ecoline. Uit het ene blad werd de leeftijd geknipt en het andere blad is de achtergrond geworden.

  • Een kalender van het kind als vlinder.
    De kinderen hebben de vlinder versierd. Op de closetrol hebben ze strepen geplakt.
    Bovenop komt een foto van het kind met een zilverkleurig bandje op waarachter de voelsprieten zijn geplakt.
    De verjaardagsdag eronder en nu maar wachten wanneer de eerste verjaardagsvlinder wegvliegt…..

  • Verjaardagsslinger

    In mijn klas hangt nu een verjaardagsslinger; ieder kind versierde twee vlaggetjes met ecoline.
    Daarop is een foto geplakt van het kind terwijl deze hoera roept. Op de andere slinger staat de datum en de leeftijd.
    Bij de eerste verjaardag komt steeds een wasknijper te hangen met een cadeautje erop.

  •  
    De kinderen hebben zelf een achtergrond gemaakt van stippen van wasco met daaroverheen verschillende kleuren ecoline. Boven hun foto hebben ze zelf een feesthoed gemaakt.

  •   Verjaardagstaartenkalender


  • Feesthoedjes met de foto van de kinderen eronder

  • Simone stuurde haar kalender: een foto die waarop ze de naam en de verjaardagsdatum heeft gezet.

  • Dit idee is van Fia Veninga
    De kinderen hebben elke een vel papier versierd met wasco en ecoline. Daar is een taart van geknipt. Een foto erom met een glitterrandje en evenveel kaarsjes als de verjaardag erop geplakt.


  • Voor deze kalender hebben de kinderen een vel papier versierd met wasco en ecoline. Hieruit is hun leeftijd geknipt en is hun foto erbij geplakt.


  • Een cadeautje. De ondergrond is een vierkant en een iets grotere deksel. Dit hebben de kinderen zelf versierd met plakfiguren. Ze hebben hun leeftijd gekleurd en dit heb ik op de doos geplakt. Het deksel is met een splitpen op de doos bevestigd aan de zijkant waardoor het deksel open kan. Als een kind bijna jarig is, doe ik het deksel open en komt een foto van het kind tevoorschijn. Deze zit achter de doos bevestigd in een soort enveloppe.


  • Een bloem van elk kind

    DSC_2916 DSC_2917
    Feestvarkens! Varken met een mooie strik en een feesthoed met de jarige

  • DSC_5742
    Foto van elk kind uitprinten. Laat de kinderen een wit vierkant versieren met stippen door te stempelen met kurken. Plak daar een gekleurd vouwkarton op en daarop de foto van het kind. Laat ieder kind een feesthoed versieren met de leeftijd erop!

  • DSC_0725 DSC_0724
    Op de verjaardagsstoel.
    Zet de kinderen op de foto, zittend op een stoel. Laat ze de kleurplaat van de verjaardagsstoel inkleuren en plak deze op een vrolijke achtergrond. Print de foto’s van de zittende kinderen uit en plak deze foto’s op de verjaardagsstoel. Kleurplaat verjaardagsstoel

 Weetjes-prikbord

  • DSC_3085Hang op een voor ouders zichtbare plek gelamineerd, gekleurde vellen papier op.
    Elk vel heeft een andere boodschap: wie staat er in het zonnetje, wat is het thema, wat is het letter/cijfer van de week, ouders gevraagd, etc.

Woordkaarten groot

  • DSC_5741
    Om woorden extra te verdiepen, maak ik altijd een woordenselectie die ik ophang op platen in de klas.
    Kinderen gebruiken dit graag als geheugensteuntje als we het over het thema hebben en om na te schrijven.
     

Einde van het schooljaar

Leuk voorleesboek

Een geweldig leuk boek waar de reuzenkleuters in mijn klas, samen met mij van genoten hebben! Ik heb dit boek vanaf maart elke week voorgelezen en de kinderen beleefden samen met de klas van meester Max en zijn reuzenkleuters de stap naar groep 3 en alles wat daar bij hoort.

Cadeautje voor een juf of meester

Elk jaar wordt ik weer verrast met lieve en leuke blijken van waardering van de kinderen en hun ouders.
Het is toch altijd weer fijn om te merken dat al het werk dat je gedaan hebt, gewaardeerd wordt!

Dit jaar kreeg ik een paar geweldige cadeautjes:

IMG_9694

Zo’n tekening, daar wordt je toch helemaal blij van!

DSC_2754 Een echte medaille!
Die hangt de hele vakantie om, dat snap je wel!

IMG_9664 IMG_9662
Een prachtig versierd bakje met daarin allemaal leuke en lekkere dingen voor de vakantie!

IMG_9666  

Een mooie map met lieve uitspraken erin. Kan ik mooi gebruiken om de mooie tekeningen in op te ruimen.
IMG_9667 
Een echt “juf janneke” handje als stempel!

IMG_9679 IMG_9695

Mooie kaarten die de hele vakantie op mijn bureau blijven staan!

IMG_9602 IMG_9604
En een prachtig rapport waar ik trots op kan zijn!

In het rapport staan de cijfers die het kind aan jou geeft als leerkracht en daarbij staan leuke opmerkingen!

Iedereen bedankt voor de lekkere dingen, de tekeningen, de bloemetjes en de hartelijke woorden!
Dat doet mij goed!

Laatste groep 2 middag

De laatste groep 2 middag is altijd heel bijzonder. Nadat je de kinderen twee jaar in de klas hebt gehad, gaan ze naar groep 3 toe.

In onze klas is deze middag een paar keer georganiseerd door de ouders van de groep 2 kinderen:

Er was een jaar waarin we naar een leuke speeltuin toe werden gebracht waar we de hele middag rustig in een tuinstoel mochten gaan zitten. De ouders zorgden voor de kinderen en voor eten en drinken.

Een ander jaar ging het anders. Op school werden de juffen verkleed als Aagje en Pluk. Daarna ging het op een step naar een boerderij aan de andere kant van het dorp. Daar werden we opgewacht door de kinderen van groep 2. Op de boerderij kreeg iedereen te eten en te drinken. Er was voldoende speelgelegenheid dus de kinderen genoten! Een aantal ouders heeft de kinderen geschminkt. De juffen kregen een leuk vriendenboekje van iedereen als aandenken en een massage. Kortom, het was voor iedereen een hele geslaagde middag!

          

Een jaar later mochten we heerlijk met onze voeten in het water gaan zitten en de kinderen helemaal. De ouders hadden gezorgd voor zwembadjes en watermeloen. Natuurlijk bleven de juffen niet droog, maar de zon droogde alles weer snel! Heerlijk!

 

Dit jaar kregen we van de ouders een mooie cap met een foto van groep 2 erop. Daarna mochten we in de auto stappen en reden we met alle groep 2 kinderen naar een prachtig park in de omgeving. Daar gingen we picknicken. Iedereen had zelf eten en drinken meegenomen.

 
De kinderen hadden in een boek prachtige herinneringen opgeschreven.


Daarna een paar leuke spelletjes: dropveter eten, zaklopen en de aardappel is heet. Het laatste spel gaat als volgt: iedereen zit in een kring en in het midden zit een van de kinderen. Achter de ruggen van de kinderen in de grote kring wordt een aardappel doorgegeven. Als het kind in het midden zegt: de aardappel is heet, is diegene die de aardappel heeft, af.

De laatste jaren beleven we de laatste schooldag meer in de klas.
We doen natuurlijk allemaal bijzondere dingen:

  • Het laatste verhaal voorlezen van Meester Max en de Reuzenkleuters

  • Samen letterbingo spelen, we kennen nu immers heel wat letters. Als iemand bingo heeft, krijgt die wat lekkers, net zolang iedereen wat heeft.

  • Lekker een ijsje eten

  • Samen de plakboeken bekijken die we in de afgelopen periode hebben gemaakt

Bingospelletjes:

De letters en cijfers plastificeer ik en knip ik uit. Dan doe ik ze in een zakje om er telkens een tevoorschijn te halen. De letter- en cijferbingokaarten plastificeer ik ook zodat ze ook vaker tijdens een taal/telactiviteit te gebruiken zijn.

Herinneringsboekje

Bea maakt elk jaar met de kinderen een herinneringsboekje aan de kleuterperiode.
Dit boekje ziet er erg leuk uit:


Op de voorkant een foto        Een pagina over de leerling
(voor inhoud zie pagina)

Ik kan mijn naam schrijven    Mijn vriendjes zijn

Daarna een paar pagina’s met bijzondere gebeurtenissen die in de loop van het jaar hebben plaatsgevonden

En tot slot een handje met daarbij: tot ziens!

Een hele leuke herinnering voor de kinderen.

Afscheid van een leerling

Soms gaan kinderen naar een andere school of gaan ze verhuizen. In de klas besteed je daar natuurlijk aandacht aan.
Wij maken voor de kinderen die van school af gaan een tas. Die tas wordt door de huidige klasgenoten versierd. Op de nieuwe school kan het kind de tas altijd weer gebruiken en het is een leuk aandenken aan de periode.

 

DSC_9603 Kinderen zijn er erg blij mee!

Diploma

Veerle Dekiere stuurde een diploma dat ze elk jaar uitreikt aan de kleuters van haar groep in België.
Hiervoor organiseert ze een echte diploma-uitreiking waar de directeur de diploma’s komt uitreiken. Aan het eind van de uitreiking zijn er hapjes en drankjes voor de kinderen. Een leuk idee.

Hier een voorbeeld van het diploma voor België: diploma

En voor Nederland: diploma

Einde schooljaar

Hier verschillende materialen die gebruikt kunnen worden aan het einde van het schooljaar.

Voor het digibord:

Groep 3 vooruitblik

  • Groep 3 hoeden; Om groep 2 het gevoel te geven dat ze echt naar groep 3 gaan, maken we prachtige groep 3 hoeden met een grote 3 op de voorkant. De rest van de hoed mag ieder kind zelf bedenken: cijfer 3
    De allerlaatste schooldag gaat de hoed op en zwaaien de kinderen van groep 1 groep 2 uit!
    DSC_0780

    DSC_0783

  • Knippen, plakken en tekenen over groep 3
    SAM_1134

Laatste schooldag

Op de laatste schooldag organiseren we op school vaak een leuke activiteit met alle kinderen.

  • Ontbijt

Alle kinderen namen hun eigen ontbijtje mee naar school en deze hebben we heerlijk opgesmikkeld.

  • Vakantiespelletjes

Alle kinderen kwamen verkleed op school. De vraag was om je te laten inspireren door een vakantieland. We zijn gestart met een optocht om de school heen. De ouders mochten komen uitzwaaien. Eenmaal terug op het plein stonden er ouders klaar met het nummer van hun incheckbalie. Elk kind had een nummer gekregen en moest hetzelfde nummer opzoeken. Zo kwamen de groepjes tot stand. Met dit groepje zijn de ouders de klassen rondgegaan. In elke klas waren twee spelletjes rondom een bepaald vakantieland. Een paar voorbeelden:

Nederland: water dragen en kaasblokjesrace
Engeland: darten met reuzenpijlen en bootje blazen
Denemarken: spelen met lego en een puzzel maken van de zeemeermin
Noorwegen: skilopen
Italie: pizza gooien

  • Lopend buffet (Idee van Veerle Dekiere)

Een afscheidsreceptie voor de kinderen van de school: alle kinderen/klassen maken allerlei hapjes :pizza – gezonde hapjes – toastjes – enz….. Daarna wordt alles neergezet op tafels, de oudste groep bedient de klassen.

Ondertussen is er een disco waar de kinderen van alle groepen lekker samen kunnen dansen op muziek!

  • Fietstocht

Alle kinderen mochten hun fiets mee naar school nemen.
Eerst hebben we een fietsenpoetsdag georganiseerd. Een paar teiltjes water, autoshampoo, sponzen en doekjes. De fietsen glommen en blonken dat het een lieve lust was.

 

Daarna mochten de fietsen versierd worden met stukjes crêpepapier.

Tot slot fietsen alle kleuters twee keer een rondje om de school en helemaal mooi: door de school!

  • Op kleine wielen

Ook maakten we een tocht om en door de school op kleine wielen. Denk hierbij aan: rolschaatsen, kinderwagen, skateboard, etc.

Woordkaarten kleine wielen

Het was een groot succes! Op trekkers, skelters, met kinderwagens, op steps, skateboards, rolschaatsen en nog veel meer reden alle kleuters door de school heen, daarna om de school heen om later door de voordeur weer naar binnen te racen en zo voorts……het was geweldig!

DSC_0557 DSC_0642

  • Laatste schooldag picknick

DSC_2681 DSC_2682
Alle ouders hadden gezorgd voor lekkere hapjes op een schaal.
Deze hapjes hadden we in de hal op een grote tafel neergezet.

 

DSC_2699
Elk kind kreeg een bordje en mocht naar hartenlust hapjes opscheppen en meenemen naar buiten.

DSC_2716 DSC_2719

En daar lekker picknicken!

Plakboek

Elke leerling in mijn klas krijgt een plakboek waar we van alle thema’s en bijzondere gebeurtenissen iets in verzamelen. Zo ontstaat een heel waardevol document en een leuke herinnering aan de kleuterperiode. Aan het eind van het plakboek schrijf ik een persoonlijke herinnering aan het kind. Op de laatste groep 2 middag, bekijken we samen het hele boek. Een geweldig leuk moment omdat veel kinderen dan zelf zien hoe ze veranderd zijn en wat ze nu allemaal kunnen.

SAM_1046 SAM_1050

GD Star Rating
loading...

Schooljaar; begin en einde, 2.3 out of 5 based on 8 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!