www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Leesmeters maken

Janneke 3 maart 2017

In mijn klas besteed ik veel aandacht aan lezen. Dit geldt net zo goed voor groep 2 als groep 3. 

Dit is ook een van de kerndoelen in het basisonderwijs: Basisscholen stellen zich tot doel leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten”.

Het begint met het dagelijks voorlezen van mooie boeken en deze met de kinderen bespreken of laten zien op het digibord.
Ik heb altijd een voorleesboek waaruit dagelijks voorgelezen wordt. Dit boek heeft niets met het thema te maken maar is echt een soort vervolgverhaal.
Daarnaast lees ik boeken voor die passen bij het thema. Deze komen daarna in een boekendoos te staan zodat de kinderen dit boek zelf weer kunnen pakken.

Waar moet je op letten bij de boekenkeuze?

  • Zorg voor prentenboeken die er goed verzorgd en leuk uitzien
  • Zorg ook voor informatieve boeken
  • Ik voeg altijd een of meerdere zoekboeken toe omdat kinderen daar veel leesplezier uithalen
  • Voeg eens boeken toe van een ander formaat, dat trekt meteen de aandacht
  • Ik zet behalve de boeken die bij het thema passen, ook altijd leesboeken neer. Vooral groep 2 vindt dat erg interessant.

In groep 2 ligt het accent op het leesplezier. Bij elk thema staat er een boekendoos vol boeken passend bij het thema in de klas. Elke middag komt deze bak in het midden te staan en gaan we lezen; alleen of samen. Hier doet ook groep 3 aan mee.

Aan het eind vraag ik of er kinderen zijn die willen voorlezen. Daar zijn altijd liefhebbers voor! Het is zo leuk om te zien dat groep 2 kinderen een verhaal bedenken bij de afbeeldingen en dat groep 3 echt voorleest!

 

Als je dit regelmatig doet, zul je echt merken dat de kinderen daar veel plezier aan beleven! Bovendien is het erg belangrijk dat de kinderen leren wat een boek is en dat er een verhaal in staat. Ik probeer altijd een boek toe te voegen dat gewild is in de klas. Vorig jaar had ik een boek die de kinderen helemaal uit hun hoofd kenden. Toen ze echt gingen lezen, bleek dat er hele andere dingen stonden dan ze altijd hadden gedacht!

Je kunt de kinderen laten voorlezen aan de hele klas maar als je meerdere lezers hebt, kan dit erg lang duren. Daarom kies ik er vaak voor om de boekenkringen te doen. Een kind leest een boek voor aan een kleine kring. Zo zijn er bijvoorbeeld vijf kinderen tegelijk aan het voorlezen.

In groep 3 wordt het lezen van boeken nog belangrijker. Kinderen leren door de boeken: nieuwe woorden lezen, hun woordenschat wordt beduidend beter, ze krijgen meer plezier in het lezen, het lezen wordt geautomatiseerd, ze leren leestekens en hoofdletters herkennen en door het lezen leren ze ook de wereld om hen heen kennen, ze leren zichzelf en anderen beter kennen en beter lezen.

Om de kinderen te stimuleren om een boek te pakken en te lezen, heb ik een leesmeter in de klas.

Na elk gelezen boek, mogen ze een centimeter kleuren op de centimeter (bij een bouwmarkt kun je deze zo ophalen). Zo wordt de tong steeds langer!
Om te zorgen dat er wel serieus gelezen wordt, heb ik een boekformulier gemaakt. Na elk gelezen boek moet deze worden ingevuld. Daarna mag pas de centimeter gekleurd worden. Op die manier voorkom je dat kinderen steeds dezelfde boeken lezen, die makkelijk zijn. 

En als je dit met groep 3 doet, dan willen groep 2 kinderen natuurlijk ook! Vandaar dat ik het boekformulier voor hen wat heb aangepast.

Voor groep 3 kinderen is het verder belangrijk dat ze ook momenten hebben waarop ze stil kunnen lezen. Dat bevordert het concentratievermogen. Daarom lezen we ook dagelijks een kwartier of een half uur als het stil is. Voor groep 2 best lastig maar als je ze er aan went en het langzaam opbouwt, zul je merken dat dit best goed gaat!

GD Star Rating
loading...

Leesmeters maken, 2.3 out of 5 based on 6 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!