www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Kroning van de Koning

Janneke 22 april 2013

Ontwerpschema en groepsplan;
Hier kun je het ontwerpschema downloaden en een ontwerpschema in combinatie met een groepsplan. Hier kun je de namen van kinderen invullen die extra aandacht nodig hebben bij bepaalde activiteiten:

Doel van het project:

  • Het koningshuis staat ver weg van de belevingswereld van de kinderen. Ze hebben vaak geen voorstelling van de dingen die een koning doet en de werkzaamheden
  • Hoe wordt je koning?
  • Koningen, koninginnen, prinsen en prinsessen spreken de kinderen vaak erg aan vanwege de mooie kleren.
  • Waarom wordt de kleur oranje gebruikt als het om het koningshuis en het land gaat? Ik wil dat de kinderen de verbanden gaan leggen met de naam: Van Oranje Nassau.

Boeken bij het thema

Boek uitgelicht

Wat een leuk boek van Marianne Busser, Ron Schroder en Marijke Dufhauss; Een kroontje voor Prinsje Alexander. In het boekje vertelt de koningin dat ze moe is en graag leuke dingen wil gaan doen. Prinsje Alexander vindt dit een goed idee en zegt dat Maxima en hij het willen proberen zodat de de koningin uit kan rusten! Dat vindt de koningin een goed idee en prinsje Alexander gaat met Maxima heel veel oefenen. Op een dag zegt de koningin dat ze het meeste nu wel geleerd hebben en dat ze de kerk maar moeten bespreken. Zo krijgt Prinsje Alexander een nieuw kroontje!

De verhaaltjes zijn heel erg herkenbaar en vooral jonge kinderen zullen hierdoor een beter beeld krijgen wat er allemaal moet gebeuren om de koning van het land te worden!

Wat kun je er nog meer mee doen?

  • Wij gebruiken het verhaaltje als ludieke opening om aandacht aan de Abdicatie te schenken. We hebben elk teamlid een rol gegeven en gevraagd te zorgen voor passende kleding. Daarna is iedereen op de foto geweest op dezelfde manier waarop de illustraties in het boekje staan. Hiervan wordt een PowerPoint gemaakt en dit kunnen de kinderen op het digibord bekijken terwijl de leerkracht de tekst voorleest. Dat zal een verrassing zijn als ze zien wie allemaal een rol speelt in het verhaal!
  • Je kunt het verhaal ook goed gebruiken als leidraad in de huishoek om het verhaal na te spelen

Informatie

Op 30 april 2013 legt Koningin Beatrix officieel haar functie als koningin neer en wordt Willem Alexander onze koning en Maxima onze koningin. Een heel bijzonder moment! Ik vermoed dat in heel wat klassen de inhuldiging wordt uitgespeeld. De kroon is in de belevingswereld van de kinderen natuurlijk het symbool voor de nieuwe koning. Toch zal de koning niet een kroon dragen tijdens de inhuldiging. De kroon, de rijksappel en het rijkszwaard, liggen er alleen maar voor de sier.

Speelgoed bij het thema

Muziektip

Wat kun je met een instrumentale CD doen? Hieronder staan leuke lesideetjes:

  • Laat lied 1, 9 en 14 horen en vertel dat elk land een eigen volkslied heeft. Hier hoor je het volkslied van Argentinië en Nederland; herkennen de kinderen het Nederlandse volkslied? Klinkt het net als zij het kennen? Kunnen ze zeggen wat het verschil is? Welke klinkt het meest bekend?

  • Laat de volgende stukken horen in het speellokaal: eerst 13, daarna 8. Vraag de kinderen bij het eerste muziekstuk hoe ze daarbij zouden bewegen. En bij de tweede?
    Als kinderen moeite hebben met bewegen op muziek, laat ze dan in een kring lopen en daarbij bewegen. Bij het tweede liedje kun je goed huppelen, de eerste is heel rustig, laat dan de kinderen langzaam lopen

  • Het liedje: In de maneschijn leent zich goed voor jonge kinderen om mee te bewegen met de tekst: in de maneschijn; maak met je hand een halve maan in de lucht, klom ik op een trapje; met twee handen stapjes omhoog maken, maar je waagt het niet; vinger waarschuwend omhoog steken, vogel; vliegen, vis; met de handen de beweging maken van een vissenstaart, schoenenpoetser; net alsof je met een borstel schoenen poetst, dat is een en dat is twee; vingers omhoog steken, dikke tante Kee; maak de beweging alsof iemand een hele dikke buik heeft, bij dat is recht en dat is krom; hou je je arm recht of gebogen en tot slot en nu draaien we het wieltje nog eens om; laat je de twee handen om elkaar heen draaien.

  • Bij liedje 11 kun je goed de instrumenten nadoen: eerst een panfluit, dan een gitaar, dan een xylofoon, belletjes.

  • Laat de CD tijdens het eten en drinken een paar keer draaien en vraag dan de kinderen welk liedje Koningin Maxima nu het allermooiste zal vinden? En welke vinden de kinderen het mooiste? En welke de leerkracht? Schrijf de nummers 1 t/m 14 op papier naast elkaar en laat de kinderen een kruisje zetten bij hun mooiste lied. Welke is het meest gekozen?

Onderzoek/uitstapjes                                                                         

Leuk idee van Margriet Holterman:

Een Koningsspeurtocht om de school


Laat de kinderen in groepjes door de wijk gaan onder begeleiding van een ouder. De kinderen volgen de pijlen (rood, wit of blauw) op straat. Hangt er bij een huis de vlag uit dan mogen ze daar naar binnen om een spelletje te doen.
De spelletjes staan in het teken van Koningsdag.
Spel 1 : Kroontje leggen …..(i.p.v. zakdoekje leggen)
Spel 2 : Schminken  (zie voorbeelden…komen uit een oude Libelle) Een kroon boven de wenkbrauwen of een vlag op je wang etc.
Spel 3 : Kroon op doen (Er zijn hele leuke te koop ), boa (Rood, wit en blauw) om doen en met vork en mes een spekje snijden. Ondertussen gooit de groep verder met de dobbelsteen. gooi je zes dan mag de volgende snel de hoed en de boa om doen en verder gaan met het spekje
Spel 4 : Vlaggetje steken (wel bekend)
Spel 5 : Op de stoep de koning tekenen met stoepkrijt
Spel 6 : Een toren van het paleis bouwen van blokken. Welke is het hoogste ? Vlag er boven op.
Spel 7 : Kimspel :Wat is er weg. allemaal oranje dingen

Spel 8 :boekje voorlezen

Opening van het thema

Wij gebruiken het verhaal van Een kroontje voor Prinsje Alexander, als ludieke opening om aandacht aan de Abdicatie te schenken. We hebben elk teamlid een rol gegeven en gevraagd te zorgen voor passende kleding. Daarna is iedereen op de foto geweest op dezelfde manier waarop de illustraties in het boekje staan. Hiervan wordt een PowerPoint gemaakt en dit kunnen de kinderen op het digibord bekijken terwijl de leerkracht de tekst voorleest. Dat zal een verrassing zijn als ze zien wie allemaal een rol speelt in het verhaal!

Ook kun je in een mooie schatkist de volgende dingen doen: een vlaggetje, een kroon, het boekje: Een kroontje voor Prinsje Alexander, een plaat van de koningin, woordkaarten , een oranje lint en platen van de Koninklijke familie

Knutselopdrachten

  • Schilderijen van de Koning en de Koningin met een hoofd van brooddeeg

  • Een koning en koning gemaakt van een flesje en papier-maché eromheen. Daarna versieren.

  •  
    Schilder jezelf als koning of koningin


  • Als ik koning of koningin was, dan…………..


  • Teken de helft erbij

  • Verven; De nieuwe koning
  • Hoofd van de koning
  •  Kroon en hoofd vouwen, verder knippen en plakken
  • Kroon verven van goudverf

  • De gouden koets


  • Gouden koetsen met paarden ervoor, plak een foto van een kind als koning erin
  • In de gouden koets
  • En zo kan het ook
  •  
    Vlaggen van kleine vierkantjes             Zelf geknipte vlaggen door groep 1
  • Vlag maken aan een keukenrol met een oranje bol erop
  • Maak een slinger in de kleuren van de vlag
  • Staatsieportretten:
    Nodig: gouden lijst (te maken van purschuim en dan goudkleurig verven), verkleedkleren voor de koning en de koningin en een voorbeeld van een staatsieportret. De kinderen kunnen er achter gaan staan en dan kunnen er foto’s van gemaakt worden. Ook de kinderen kunnen zelf foto’s maken (leuk ICT project)
  • Sieraden voor de koningin
    Nodig: klei ijzerdraad en goudverf. Laat de kinderen bolletjes draaien van klei en aan hun ijzerdraad rijgen. Als laatste verven en klaar.
  •  
    Kastelen van doosjes en kokers

Hoedjes

Bea Niphuis stuurde me een paar foto’s van hoedjes die zij met de groep heeft gemaakt:


Ik kreeg deze foto met een hoed van Saakje Hoekstra

Marianne Buist liet de kinderen zelf kronen ontwerpen

De kinderen in mijn klas maakten deze kroon

Bij Hilda Luth in de klas werden deze kronen gevouwen

En een kroon in het rood, wit en blauw

Hoeken

  • De troon van de Koning: Johanet Konig-Jansen mailde het volgende idee:

Bekijk de troon op een foto of op het digibord. Wat valt op?  Bovenin de troon in de ridderzaal zit de initiaal van Beatrix. Een grote B. Mooi versierd. Straks als Willem Alexander koning wordt zal de B vervangen worden door de W. Hoe ziet de vorm van de troon er uit?

In onze klas hebben wij een kleuterstoel omgebouwd tot troon. Inclusief de wisselende initialen. Voor ieder kind is er een initiaal. Die makkelijk te wisselen zijn.

Het is een proces geweest dat een aantal dagen heeft geduurd:
-De echte troon bekijken (op een foto, digibord)
-De troonvorm maken (ingewikkeld bouwwerk van ingenieur)
-De leuningen maken (beide kanten even groot, even hoog)
-Het wapen (kleuren)
-De initialen (schrijven)
De troon groeide en groeide. Er kwam steeds iets bij. 

  • Koningshoek in de huishoek:

    In de huishoek wordt op de troon genoten van een kopje thee….
    Gebruik in de huishoek de volgende attributen:

        – gouden stoel
– kaptafel met spiegel
– servies zilver/goud
– geurtje
– bonbon doosjes
– linten om doos te knippen en een mooie schaar
– wereldbol
– agenda om afspraken in te maken
– koets gemaakt van trekkar
– zwaaivlaggetjes
– oranje kussentjes
– schatkist met munten
– hoeden
– deftige jurken
– mooie schoenen
– kronen
– mantel
– medailles

  • Deze dame heeft een lintje ontvangen
  • Knutselhoek; kastelen maken
  • Euro-geldhoek; op de euromunten staan ook afbeeldingen van de Koning
  • Bouwhoek; kastelen en paleizen maken  

  • Schatkisthoek
    Nodig: kist met slot, heel veel sleutels, traktatie of beloning.
    De kinderen mogen proberen om de schatkist open te maken. Als ze dit lukt en ze hebben de goede sleutel gevonden, mogen ze de beloning in de schatkist houden.
  • Vrijmarkthoek: (van Alinda Vellema)
    Ik heb in de klas de volgende hoek gemaakt:

Ik heb een hoek ingericht als vrijmarkt: De kinderen mochten spulletjes van huis meenemen die ze konden ‘verkopen’ op de vrijmarkt in de klas. Een kleed op de grond en daarop kunnen ze hun spulletjes uitstallen. Ik heb stickers en viltstiften klaargelegd waarop ze de prijs van het artikel kunnen schrijven. Nepgeld van de rekenmethode wordt gebruikt om te kunnen handelen.
Verder hebben de kinderen een grabbelton gemaakt. Hiervoor lag cadeaupapier klaar om cadeautjes in te pakken en oude kranten om snippers te scheuren. Ook hiervoor moesten ze een aanplakbiljet schrijven waarop stond dat er een grabbelton was en wat grabbelen kost.
Boven de hoek werd een lijn gespannen, met daaraan nog meer draadjes waar de kinderen stukken ontbijtkoek konden knopen. Er lag ook een blinddoek. Ook hier weer: een aanplakbiljet maken en daarna konden de kinderen ‘tegen betaling’ koekhappen.
Er lag ook nog een dik stuk touw/kabel waarmee, uiteraard tegen betaling, touw getrokken kon worden.
De hoek was verder mooi versierd met een vlag en veel oranje.

Als afsluiting van het project en ook een beetje om de vakantie in te luiden hebben we met de kinderen van de groep, hun papa’s en mama’s en jongere peuterbroertjes/-zusjes op het plein de fietsen van de kinderen versierd. Dit was, mede door het schitterende weer, een heel feest.

Wat moet er aan de orde komen?

  • Naam: van Oranje
  • Kroning; wat gebeurt er?
  • Wie is nu de Koningin en wie straks?

Spel en beweging

Een leuke bewegingsles dat past bij het boek: een kroontje voor prinsje Alexander van: www.kinderboekenmuziek.nl:
http://www.kinderboekenmuziek.nl/data/een%20kroontje%20voor%20prins%20WA.pdf

Spelletjes

  • Daar zat een kleine koning/prinsesje (daar zat een klein zigeunermeisje)
  • Twee emmertjes water halen
  • Allemaal in de koets; bewegingsspel. Alle kinderen zitten op een bank met de benen aan weerskanten. De koetsier is de leerkracht. Deze zit voor op en zegt wat er gaat gebeuren. De koets gaat rustig, sneller, over hobbels, linksaf, rechtsaf, stopt plotseling, etc. De kinderen maken de bewegingen mee.
  • Een koetsje ging uit rijden (een treintje ging uit rijden)
  • Van welke kant komt de wachter? (stil luisteren, de wachters lopen gewoon en mogen niet sluipen)

  • De koning raadt wie de wachter is (Tik tik wie ben ik.)

  • De koning raadt wat de naam van de wachter is (Naam synthetiseren)

Spelletjes bij de Kikkerkoning:

  • De kikker in de vijver; maak een grote cirkel in het midden van het speellokaal. Geef steeds de opdracht spring in of uit de vijver. De kinderen moeten goed opletten welke opdracht gegeven wordt. Als je de verkeerde sprong maakt, ben je af.
  • Ra, ra, ra wie heeft die bal, die mooie bal van goud

Muziek

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

 

 

Van Alma ten Bruin kreeg ik:
Lied:De Koning gaat verhuizen
Voor de melodie kun je op het volgende bestand klikken: melodie

Van Bea Niphuis kreeg ik een: lied over de vlag

In Het grote liedjesboek staat:

  • Blz. 46; De koningin is blij
  • Blz. 46; De koning die is boos
  • Blz. 79; Het is weer koninginnedag
  • Blz. 80; Kom eens kijken op mijn kleedje

Dit opzegversje komt uit: Het grote versjesboek van Marianne Busser en Ron Schröder

Ik zou een koning willen zijn

Ik zou zo graag – dat lijkt me fijn
een echte koning willen zijn

Een met een mantel en een kroon
dat lijkt me echt te gek gewoon

En elke morgen bij ’t ontbijt
zegt iedereen:”dag Majesteit”.

De Koning op vakantie

Gaat de koning op vakantie
fijn een weekje naar de zee
dan wil hij wel zijn eigen stoelen
en zijn eigen tafel mee

En hij wil zijn eigen borden
zijn eigen pannen en zijn mok
zijn eigen vorken – eigen messen
en zijn eigen kippenhok

Hij wil zelfs zijn eigen badje
en zijn eigen grote bed
daarom heeft men het paleis
maar op een vrachtwagen gezet

Rood-wit-blauw
zo wappert de vlag
voor onze koning
op Koningsdag

De kikkerprins

Tijdens de afsluiting van het schoolproject laat ik een presentatie op DVD zien van het uitspelen van het sprookje: De Kikkerprins door de kinderen van de groep.

Knutselactiviteiten:

  • Prinses

  • Kikkerhoed


  • Kikkerkoning verven en versieren met een kroon


  • Kikkerkoning van een cirkel


  • Verteltafel: uitspelen van het sprookje

Computer

Woorden op de computer over de nieuwe koning

Woorden op de computer over de kikkerprins

Oefeningen voor op het digibord

Drama

  • Speel het sprookje van de Kikkerkoning uit
  • Loop net als de Koningin. Gebruik daarvoor een kroon. Wie de kroon opheeft is de koningin. de andere kinderen doen haar precies na. Beweeg als de koningin, zwaai als de koningin, knik als de koningin, loop als een prinsesje
  • De koning is blij-de koning is boos; verschil uitspelen

Materialen

Taal

Op de prentenboekenpagina staan verschillende materialen bij dit boek. Het boek gaat over Nijntje die gaat slapen. Dan droomt ze dat ze Koningin is van Konijnenland. Ze doet alles wat een Koningin doet. Jammer genoeg wordt ze wakker en is de droom voorbij!

De serie Willewete (geschiedenis), van Clavis, heeft een boek: Prinsessen uitgebracht.
Het boek begint met Roos die de hele dag prinses-zijn heeft gespeeld. Nu is ze moe en ze droomt dat ze een echte prinses is. Er is een hofdame die haar met alles helpt. Haar vader en moeder zijn koning en koningin en hebben het erg druk. De prinses moet zich heel netjes gedragen en ze heeft  een juf voor zich alleen op het paleis. Op de verjaardag van haar vader wordt dat in het hele land gevierd. In het paleis werken heel wat mensen en zijn veel kamers. Er wordt een bal gehouden waar veel andere prinsen en prinsessen komen.
Het boek geeft jonge kinderen een beeld van het leven van prinsen en prinsessen. Het is vast minder mooi dan ze zich hadden voorgesteld.
Ik wil in de klas vooraf aan het voorlezen de kinderen in tweegesprekken laten praten over het leven als prins of prinses. Zou het leuk zijn of niet. Wat gebeurt er allemaal in het paleis? Ik schrijf aantekeningen op over de resultaten van de tweegesprekken. Daarna lees ik het boek voor en vraag dan aan de kinderen of ze wat nieuws gehoord hebben en of het ze allemaal leuk lijkt of dat er dingen zijn die minder leuk zijn.

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

De volgende materialen zijn beschikbaar:

Kringactiviteiten:

  • Laat de kinderen allemaal plaatjes knippen uit een tijdschrift die met de k beginnen. Daarna in de kring bespreken.
  • Taalactiviteit: Voor de grote of de kleine kring;
    Nodig: lege kaartjes en potloden voor elk kind.
    Geef elk kind een leeg kaartje. Geef daarna de volgende opdracht. Teken op het kaartje wat je de Koning zou willen geven als hij echt koning is. Verzamel de kaartjes. Schud daarna de kaartjes. Nodig een kind uit om bij de leerkracht te zitten. Geef dit kind een kaartje. Dat is het kaartje waarop staat wat de koning krijgt. Dan mogen de andere kinderen vragen stellen en zo raden welk cadeau erop staat. Je kunt helpen door vragen te stellen: is het groot? is het klein? kun je het eten? kun je uitbeelden wat de Koning er mee kan doen?

Woordenschat

koning – koningin – prins – prinses – paleis – goud – kroon – mantel – troon – koets – kasteel – wapen – vlag – taarten – feest – munten – hek – fotografen – bedienden

Sprookje

Een leuk sprookje om bij dit thema te gebruiken is: de Kikkerkoning. Met mijn klas heb ik het sprookje uitgespeeld en opgenomen op een dvd. Dit kun je later aan de ouders laten zien als afsluiting van het thema. Ook kun je het sprookje live opvoeren voor de ouders.

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Rekenen

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

Kralenplanken

Verkleedkleren


Leuke verkleedkleren zijn te bestellen bij: http://www.kinderverkleedkleding.nl

Afsluiting van het thema

Bijdragen

Deze pagina is mede te danken aan de bijdragen van: Margriet van Laar, Bea Niphuis, Margriet Holterman, Hilda Luth, Minke Bosma, Marije Bouma, Barbara Bakker, Reina Schenkel, juf Alie, Alinda Vellema, Aletta Goudszwaard (uit Vietnam), Ina Schild (kralenplanken), Anne Marie Bakker en Marianne Buist.

GD Star Rating
loading...

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!