www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Dit ben ik…

Janneke 19 januari 2013

Ontwerpschema

Voor een verdeling van de activiteiten kun je een ontwerpschema downloaden over: dit ben ik: ontwerpschema dit ben ik.

Doel

  • We beginnen het nieuwe schooljaar met veel nieuwe kinderen in de klas. Daarom wil ik centraal stellen dat iedereen elkaar leert kennen.
  • Ik wil de kinderen leren welke lichaamsdelen er zijn en hoe ze heten.
  • Kijken naar elkaar: hoe zie ik eruit en hoe jij?
  • De kinderen laten ervaren wat ze allemaal zelf kunnen
  • Zintuigen leren gebruiken

Boeken

Onderzoek/uitstapjes

We gaan in de klas bezig met hoe zie je er uit, jezelf bekijken in de spiegel. Verder gaan we activiteiten doen met de zintuigen, de groei en de verzorging.

Kijkje nemen bij de tandarts.

Je kunt een kapper uitnodigen in de klas om te vertellen over het werk

Aankleding van de klas

Opening van het thema

We gaan een spel spelen in de kring. Leerkracht heeft iemand uit de klas in gedachten. De kinderen mogen allemaal op de stoel staan. Daarna krijgt een kind een beurt en noemt een kenmerk: bijvoorbeeld: is het een meisje. Als dit het geval is, gaan de jongens zitten. Een volgende vraag kan zijn: heeft het meisje een jurk aan. Als dat het geval is, gaan de anderen zitten. Zo wordt de groep steeds kleiner en kunnen de kinderen raden wie er uiteindelijk bedoeld wordt.

Zintuigspelletjes en kringspelletjes

  • Wijs bij jezelf iets aan: oor, oog, teen, hak, knie en laat de kinderen bij zichzelf hetzelfde aanwijzen, benoem alles
  • Welke sluiting heeft je schoen?
  • Welke sluiting heeft je jas?
  • Van alles met je neus: Pak je neus eens vast; hoe voelt deze? warm of koud? Kun jij je neus bewegen? Zijn alle neuzen in de klas hetzelfde? Kun je praten met je neus dicht? Kun je dan ook ademhalen? Hou eens vier tellen je adem in, kun je met je tong het puntje van je neus raken? Kun je met je ogen het puntje van je neus zien? Kun je met een uitgestoken arm, met je ogen dicht proberen om met je vinger het puntje van je neus te raken?
  • Van alles met je mond: Hoe voelt je mond? zacht, hard, koud, warm, glad, ruw, wat doe je allemaal met je mond? Zien alle monden er hetzelfde uit? welke kleur hebben de lippen? Kun je praten door alleen je lippen te bewegen? Liplezen? Kun je met je bovenlip je neus aanraken? Kun je jouw tong zien als je hem ver uitsteekt? Kun je er een rolletje van maken? Steek je lippen zover naar voren dat je ze kunt zien
  • Van alles met je ogen: Hoe voelen je ogen? Kun je jouw winpers voelen? Wat kun je allemaal met je ogen doen? (scheel kijken, draaien, naar boven, naar beneden kijken, knipogen, open en dicht doen), wat zie je met een oog? Waar zijn wimpers en wenkbrauwen voor? Welke kleur hebben je ogen? Kijk eens met een vergrootglas naar elaars ogen? Hoe kun je de pupil groter en kleiner laten worden? (Door vlak bij een raam te gaan staan)
  • Van alles met je oren: Voel je oren eens, zitten ze verstopt of kun je ze zien? Kun je een knoop in je oor leggen? Zoek eens een zacht en een hard plekje in je oor, Wie heeft vaste of losse oorlellen, hoor je alles als je een oor dicht doet? Hoe heet het hard stuk van je oor: oorschelp
  • Van alles met je handen: Ontdek zelf eens wat je allemaal met je handen kunt doen, waar gebruik je je handen allemaal bij? welke hand gebruik je het liefste? Waar voelen de handen hard en waar zacht? Geef iemand naast je een hand, is deze warmer of kouder? Leg de handen eens tegen elkaar, zijn de handen even groot? Welke vinger is het kortst? Welke is het langst? Welke het dikst en welke het dunst? Bekijk met een vergrootglas je hand: de lijntjes, de nagels (zijn ze schoon), de haren, wondjes of sproeten.

Knutselopdrachten


  • Zelfportretten tekenen en een randje eromheen plakken van macaroni
  • Boekje maken over dit ben ik met een kleurplaat, hand verven en afdrukken, zelfportret tekenen, wat lust ik graag knippen en plakken etc.
  • Schilderen: wie zit er bij je in de klas?
  • Hoofden maken van een cirkel

  • Leg een groot vel papier neer, leg er een kind op en trek deze om. Daarna inkleuren met verf. Daarna uitknippen en voor elkaar plakken.
  •  Ook kun je de poppen ophangen in de klas of de hal

  • De kinderen kunnen met wasco zichzelf tekenen, daarna uitknippen en op een mooie achtergrond plakken

  • Teken onder een foto de rest van je lijf
  • Kinderen van wasco en ecoline
  • Borduur een mond en kus er allemaal kusjes op
  • Teken op een foto van je lijf een hoofd
  • Teken jezelf
  • Maak zelf een Lien van papier

  • Schilder je eigen hoofd en stempel je naam eronder

  • Knip en plak je hoofd. Knoop haren in de gaatjes.

  • Stempel je hand en stempel de cijfers van de vingers erbij
  • Plak onder je eigen foto kleding uit een tijdschrift.
  • Willy Hoevenagel liet de kinderen elkaars voeten beschilderen en daarna afdrukken op papier
  • Ook liet ze handen afdrukken op het raam
  • Een waterflesje en een wasbolletje erop was bij Willy de basis voor een pop van papier-maché. Zo maakten de kinderen zichzelf. Een prachtig resultaat!
  • Een papieren bordje is de basis. De kinderen plakten er een gezicht van en door de perforatiegaten is chenilledraad gehaald dat als haar dient.
  • DSC_3154
    DSC_3155
    DSC_3156
    Ogen van jezelf bekijken en natekenen: werkblad ogen
  • DSC_3162 DSC_3164
    Je eigen hoofd schilderen
  • DSC_3199 DSC_3200
    Knippen en plakken: Hoe zie je er uit?
  • DSC_3218 Handen stempelen
  • DSC_3220

DSC_3222 DSC_3223
Tekenen: Teken je skelet (wit potlood op zwart papier)

  •  DSC_3242 DSC_3245
    Foto van jezelf: rechthoekig bordje: achtergrond maken en een goudkleurige rand.
    Daarna je hoofd er op plakken.

Hoeken

  • Ontdekhoek:

  • Hoek over zintuigen:

    Doos met voorwerpen over zien: bril, verrekijker, lepel, vergrootglas, caleidoscoop, spiegel, afplakpleister, staaf met kleuren

    Doos over horen: gehoorkokers, walky talky, stethoscoop, cassette bandjes beluisteren met geluiden

    Doos over voelen: Voeldoos met voorwerpen, voelzakjes, voelboek, voeldomino

    Doos over ruiken: Geurkokers met pindakaas,tandpasta, koffie, parfum, doosje met allerlei neuzen(clown, eend, etc.)

     

  • Ik doos:
    Elk kind mag thuis een doos vullen en versieren met dingen van zichzelf. Wat past erbij? Wat vind je lekker? Waar hou je van?

  • Juffenjumbolino
    Maak een foto van de leerkracht of de leerkrachten. Print deze uit, plak het op karton, maak er vierkantjes met stippen op en lamineer ze. Knip dan de leerkrachten in stukken en klaar is je jumbolinospel. (Idee van Margriet Holterman)

  • Poppen maken van strijkkralen

  • Gezelschapsspelletjes om bij dit thema te gebruiken

  • Kappershoek

  • Tandartshoek

     DSC_3238 Bouwhoek; Bouw een bed voor jezelf 

Opbouw van het project

  • Dit ben ik en zo zie ik er uit (lichaamsdelen)
  • Ik ben groot
  • Ik zit op school
  • Ik zoek een vriendje
  • Ik kleed me aan
  • Ik lust graag……..
  • Dit kan ik
  • Ik hou van kleuren
  • Jezelf verzorgen: tanden poetsen, wassen, toiletbezoek

Hoe ga je met elkaar om?

Een van de onderdelen van dit thema is: Ik ben ik maar hoe ga je om met iemand anders.

In de klas lag op een ochtend een koffertje. De vraag van de leerkracht was: Wie weet van wie dat koffertje is? Niemand wist het. Laten we hem dan maar open maken.

Er zat een brief in: download hier brief 1

Wat spannend. Iemand die in onze klas wil komen als we goede vriendjes zijn. We gaan met elkaar overleggen wanneer iemand een goed vriendje is voor een ander. We bedenken een heleboel dingen. Die schrijft juf op en typt het later op de computer uit. Dat worden onze klassenregels dit jaar. We sturen ook een brief terug in het koffertje waarin we de regels beschrijven waaraan we ons gaan houden.

Een dag later ligt er weer een brief in het koffertje. Daarin staat dat het wel erg leuk lijkt bij ons in de klas en dat we er een nieuw vriendje bij krijgen. Natuurlijk zijn we erg nieuwsgierig en daarom vragen we hoe het vriendje er dan uit zal zien. We krijgen een hele duidelijke beschrijving. Juf leest dit een paar keer voor en iedereen tekent wat juf zegt. Er komen prachtige tekeningen tevoorschijn.

We krijgen weer een brief: Kijk hier voor de volgende brief


En dan komt op een dag het vriendje bij ons in de klas. Het is Bas. Bas krijgt een eigen stoeltje met zijn naam en een naamplaatje erop. Ook komt er een foto aan de fotorij voor de klas.
Elk weekend komt Bas bij een van de kinderen logeren. Op maandag, tijdens het kringgesprek, leest juf het dagboek van Bas voor en weten we wat Bas in het weekend heeft meegemaakt.

Spel en beweging

Inleiding:
We gaan springen, hinkelen, stampen met de voeten, bukken, op de tenen lopen

Spelletjes:

  • Voetje van de vloer; Tikspel met vrijplaatsen; als je op de grond zit met de voeten omhoog, mag je niet getikt worden, anders wel.
  • Eerst de handjes klap, klap, klap; Bewegingsspel
  • Ik heb een brilletje al voor mijn ogen; Zangspel waar een van de kinderen rondloopt met een brilletje en iemand anders kiest om mee te dansen
  • Joepie, joepie is gekomen; Zangspel in de kring. Iedereen staat in tweetallen achter elkaar in een kring. Joepie kiest een van de voorste kinderen om mee te dansen. De achterste is de volgende Joepie.
  • Ketting rijgen; Spel in een rij; Het eerste en het twee kind in de rij maken een poortje. De andere kinderen lopen erdoorheen net zolang het tweede kind andersom staat. Dan loopt iedereen door het volgende poortje. Als iedereen klaar is ontstaat een rij of een kring waar iedereen de handen vast heeft en andersom staat.
  • Wie niet lopen wil staat stil; een spel waar iedereen vrij beweegt en bij staat stil, stil staat. Er kunnen verschillende loopvormen gebruikt worden.
  • We maken een kringetje; goede manier om met nehulp van dit liedje een kring te leren maken
  • In de kelder is het donker; Voelspel; wie is het?
  • Ik ga mijn vriendje zoeken; Zangspel in de kring

Wat beweegt bij jou als je?

  • iets drinkt
  • iets vies ruikt
  • als je hard moet lachen
  • in je handen klapt
  • je bukt om iets op te rapen
  • je omdraait
  • fietst
  • als je iemand knuffelt
  • je moet huilen
  • je gaat zwemmen
  • je leest

Muziek

In kleuterwijs staat:

  • blz. 42; Ik en jij
  • blz. 36; Knijp eens in je neus
  • blz. 41; Niemand iets vertellen
  • blz. 23; Van hoofd tot teen
  • blz. 38; Veters strikken

wie ben ik ?
wie ben jij ?
samen zijn maakt ons blij
een beetje gek, een beetje raar
maar we houden toch van elkaar

Dit ben ik en dat ben jij (E. v.d. Linden)

Dit ben ik en dat ben jij
Ik kijk naar jou en jij naar mij
Ik zie je ogen met puntjes erin
Ik zie je wangen en daaronder je kin
Daar opzij zie ik allebei je oren
Maar je neus zit recht van voren
Nu even voelen, je haar is zacht
Dat is je mond, waar je mee lacht
Ik zie je tanden mooi op een rij
Steek nu je tong eens uit naar mij

Ritsen, haken, veters, knopen
dicht en open

uit en aan
open en weer dicht gedaan
pfffffff………

Was ik maar….was ik maar…..
was ik maar een tovenaar!
jaaaaaa!
alles ging vanzelf dicht
alles ging vanzelf open
alle ritsen, alle knopen

Ik hoefde niets meer dicht te maken
nooit meer veters, nooit meer haken
maar…….
ik ben geen tovenaar
dus doe ik het zelf maar

he, he, ik ben klaar!

Computer

Voor de computer kan het word bestand worden geopend en woorden met lichaamsdelen erop kunnen worden nagetypt. Kinderen die dat willen naschrijven, kunnen dat via het PDF bestand doen.

  •  

Digibord

 

Materialen

Margriet Holterman maakte een prachtige pop: Lien.
Alle lichaamsdelen zitten aan elkaar geplakt met klittenband. Daardoor kan alles los en kunnen lichaamsdelen steeds met een spelletjes benoemd worden:
Waar horen de armen?
Zit alles op de goede plek?

Om de nek van de pop hangt een koord met de letter l. Dat is de letter die wordt aangeleerd.

Alle onderdelen van Lien zitten in een prachtige tas.

 

Hier kun je het patroon van pop Lien downloaden: patroon Lien.

 

Taal

Woordenschat
de neus, het oog, het oor, de mond, de hals. de buik, de rug, de elleboog, de arm, het been, de tanden, het haar, de schouder, de pols, de knie, de vinger, bukken, springen, hinkelen, boos, blij, verdrietig, aankleden, het hemd, de broek. het T-shirt, de trui, de jurk, de rok, de schoen, de blouse, passen, de paskamer, de sluiting, de knoop, de ritssluiting, het klittenband, de drukknoop, meten, wegen, langer/korter, de jongen, het meisje, de familie, de vader, de moeder, het broertje, het zusje.

Taalspelletjes/oefeningen

  • Vertel eens welke kleren je allemaal aan hebt?
  • Wat heb je allemaal gegeten vandaag?
  • Kun je beschrijven hoe je er zelf uitziet? Zegt iemand wel eens iets leuks of iets vervelends over je? Hoe vind je dat? Zou je er anders uit willen zien? Hoe dan?

Bij dit thema kun je de volgende letters aanleren: i-k en l van lichaam/lijf

Margriet Holterman gebruikt er de volgende materialen bij:

Rekenen/wiskunde


  • Tellen met Lien; waar is één van en waar zijn allemaal twee van? Leg het onder het goede cijfer.
  • Begrippen:

 

Groot en klein
Lang en kort
Zwaar en licht
Veel en weinig

  • Meten in de klas; wie is de langste, wie het kleinst?
  • Wegen in de klas; wie is zwaar en wie is licht?
  • Rubriceren: Iedereen is verschillend maar wat zijn de overeenkomsten? Haarkleur, kleur ogen, krullen, kort haar, etc.
  • Volgorde van gebeurtenissen: je gaat je aankleden, wat doe je dan het eerst aan en wat daarna? Wat doe je het laatst aan? Leg allemaal kledingstukken neer in de kring om als voorbeeld te dienen en leg deze dan op de volgorde zoals de kinderen het zeggen. Is dit de goede volgorde?
  • Voelspel: Leg allemaal kledingstukken neer en laat een kind met een blinddoek voor, voelen welk kledingstuk het is
  • Lichaamsdelen benoemen; hier kun je de woordkaarten bij gebruiken
  • Jassen passen; Haal van de kapstok vijf verschillende jassen, die veel van elkaar verschillen. Leg ze overzichtelijk neer. Vertel de kinderen dat ze een jas mogen kopen. Welke jas zou het best bij hen passen? Laat veel begrippen aan bod komen: te klein, te groot, lang, kort, te wijd, te nauw
  • Schoenen van klein naar groot laten zetten

Kralenplanken

veiligheidspeld wit veiligheidspeld roze kinderwagen Buggy

hobbelpaard tube tandpasta tandpasta en tandenborstel tandenborstel

opa omameisjejongen

oog-groenoog-bruin oog-blauw  mond

meisje achter maeisje voor  jongen voorjongen ache

kind6kind5 kind3 kind2

kind1 kind 4hand-bruin hand-blank

voeten voet Bril 2 Bril 1

 

Bedankt

Deze thema werd mede mogelijk door bijdragen van: Margriet van Laar, Margriet Holterman, Hilda Luth, Marije Bouma, Barbara Dijkstra en Bea Niphuis. Bedankt hiervoor!

GD Star Rating
loading...

Dit ben ik..., 4.1 out of 5 based on 60 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!