www.jufjanneke.nl

1
GD Star Rating
loading...

Brrr….. spoken bestaan niet, of toch wel?

Janneke 2 september 2017

Tijdens de Kinderboekenweek 2017 wil ik aan de slag met het boek: Joke wil spoken. Dit boek gaat over Joke, ze is een geest en wil gaan spoken. Maar niet in een wit kleed, nee ze wil iets anders, iets nieuws…..ze probeert steeds een ander kleed te pakken maar dat vindt niet iedereen goed. Uiteindelijk bedenken de kinderen zelf een mooi kleed voor Joke, zodat ze eindelijk kan spoken!

Deze pagina zal regelmatig aangevuld worden met nieuwe ideeën, materialen en leuke tips.

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema downloaden over: spoken en bang zijn. Alle kernactiviteiten staan hier in genoemd met daarbij de activiteiten.

  •   Ontwerpschema en groepsplan
  •   Ontwerpschema

Doel

Bang zijn en griezelen……dat zijn twee verschillende dingen! Als je ergens bang voor bent, wil je het liever niet maar griezelen……is juist wel spannend. We zoeken naar de verschillen tussen deze twee gegevens.

Boeken

Boeken over bang zijn:

Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes


  • Oefen de musical en speel deze voor de ouders van de kinderen of de andere klassen.
  • Om de verschillende stoffen en materialen goed te kunnen voelen maken we een blote voeten pad.
    Dit doen we door allemaal fruitdozen of lage bakken achter elkaar aan te zetten in de gang en hier allemaal verschillende materialen in te doen. Ik denk hierbij aan:  
    Bubbeltjesplastic, stro, allerlei doeken en stoffen: tule, zachte doeken, spons, kussenschuim, een wollen deken, een fleecedeken, een natte handdoek, jute, lego, stenen, watten, zand, gras, stro, doos met knoppen, bak met water, mos, mengsel van maizena met water, piepschuim, enz.

Aankleding van de klas

  • Hang allemaal verschillende lappen aan een waslijn door de klas.
  • Maak spoken van witte ballonnen door daar zwarte ogen op te tekenen

Opening van het thema

Er zijn verschillende openingsideeën mogelijk:

  • Pyjamafeest; alle kinderen komen in hun pyjama naar school. Maak in het speellokaal allemaal bedden met slaapzakken, matten, dekens en kussens. Iedereen die binnenkomt zoekt een bed en gaat daar lekker liggen ‘slapen’. De wekker gaat, de leerkracht pakt een boek en leest deze voor. Kies het boek dat tijdens de Kinderboekenweek centraal staat. De kinderen zitten gezellig om de leerkracht heen. Daarna gaat iedereen net doen alsof ze zich gaan wassen en tanden poetsen, doe wat ochtendgymnastiek samen en verkleed je weer in de gewone kleren.
  • Spokendans; De kinderen komen binnen, verkleed als spook. Op een griezelig muziekje doen we een spokendans. 
  • Hang een wit lint op in de klas. Hang daar allemaal spookjes aan, door mandarijnen in een papieren zakdoekje te verpakken met onder de mandarijn een elastiekje. Daardoor lijkt het net een spook. Geef elk kind een witte ballon. Laat ze daar met een watervaste stift ogen en een mond op tekenen. Gooi deze spoken omhoog. Wie raakt een spookje aan het lint? Die mag deze van het lint afhalen. Heeft iedereen een spookje dan mogen deze worden opgegeten.

Knutselopdrachten

  •  Maak een spookje van een ballon met papier-mache. Lampje erin en je hebt een prachtig spookeffect! Ook leuk als lampion voor Sint Maarten.
  • Spookkasteeltje maken
  • Maak een donkere achtergrond en plak daar een zelfbedacht spook uit wit papier overheen
  • Spookje vouwen

Hoeken

  • Verteltafel: Het spook Nijntje

  • Bouw een spookkasteel in de bouwhoek
  • De witte hoek; verzamel hier allemaal witte voorwerpen


  • Huishoek; Leg hier allemaal verschillende kledingstukken neer, een waslijn, een wasmand, knijpers en flessen wasmiddel. Maak van een doos een wasmachine en geef op deze manier een nieuwe impuls aan de huishoek
  • Winkel; Kledingwinkel met allemaal verschillende soorten kleding en stoffen
  • Boeken maken; maak een boekje over bang zijn
  • Spookhuis maken; zorg voor een donkere plek en hang daar een spook neer en verschillende lappen. Laat de kinderen zelf meedenken. Bezoekers van het spookhuis kopen eerst een kaartje. Er is ook een controleur die ervoor zorgt dat er elke keer maar twee kinderen tegelijk in het spookhuis gaan

Wat moet er aan de orde komen?

Spel en beweging

  • In de klas ligt een grote cirkel van doek of een parachute met daarop een witte ballon met daarop twee zwarte ogen. Iedereen zoekt een plekje om het doek. Dan gaan we staan en pakken een stukje van het doek. We houden het doek omhoog en proberen het ballonspook er niet af te laten vallen. Laat het doek omhoog en naar beneden bewegen terwijl het ballonspook erop blijft.

Muziek

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

  •  Opdrachten voor het muziekkastje

Vreemde geluiden: Maak allerlei geluiden: steek een lucifer aan, zwaaien met een tuinslang, scheuren van papier of stof, toeteren door een koker, blazen in een fles, rammelen met aluminiumfolie en slaan op een met lucht gevulde plastic zak. Kunnen de kinderen raden wat ze horen?

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

  •  

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en lamineer ze. Nu kunnen de kinderen het goede antwoord zoeken en daar een wasknijper bij zetten. Ik speel dit spel in tweetallen waarbij ze beiden een opdracht maken en elkaar steeds controleren.

  • Knijpkaart zoek de eerste letter
  • Knijpkaart zoek de middelste letter
  • Knijpkaart zoek de laatste letter
  • Knijpkaart tellen
  • Knijpkaart rijmen
  • Knijpkaart van groot naar klein
  • Knijpkaart goede volgorde

Materialen

  •  

Oefeningen voor op het digibord

Taal

Vertelkast en wenskist 002
In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

  • Auditieve oefeningen
  • Woordkaarten over wit
  • Woordenboek
  • Woordkaarten groot en woordstukjes
  • Werkblad de eerste letter
  • Werkblad de laatste letter
  • Werkblad de middelste letter
  • Werkblad woordstukjes
  • Werkblad rijmen
  • Werkblad plak of schrijf het goede woord
  • Werkblad zoek het juiste woord

Taalactiviteiten:

  • Bang zijn; waar ben je wel eens bang voor? Wat doe je dan?
  • Ben je op de kermis wel eens in een spookhuis geweest? Wat zie je daar? Hoe vond je het daar?
  • Je kunt bang zijn voor dingen die echt maar ook dingen die niet echt bestaan. Laat de kinderen verwoorden waar ze bang voor zijn en of het wel of niet echt bestaat.

Rekenen/wiskunde

  • Werkblad eerlijk verdelen
  • Werkblad zet een streep onder de eerste, laatste, etc
  • Werkblad zet een streep onder de tweede, derde, etc

Kralenplanken

 

Verkleedkleding

Afsluiting van het thema

Bedankt

GD Star Rating
loading...

Brrr..... spoken bestaan niet, of toch wel?, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!