www.jufjanneke.nl

0
GD Star Rating
loading...

Aan de waterkant…

Janneke 26 januari 2013

Ontwerpschema en groepsplan

Hier kun je een ontwerpschema/groepsplan downloaden over het thema: de vijver. Alle activiteiten staan hier uitgewerkt per ontwikkelingsgebied:

Doel

De vijver is een onderdeel van de directe leefomgeving van de kinderen op onze school. Bovendien is het voorjaar/zomer en gebeurt er van alles in de vijver. Hier wil ik de kinderen opmerkzaam op maken.
Ik wil de kinderen leren:

  • Ontwikkeling van de kikker
  • Dieren in de vijver
  • Gevaar van de vijver
  • Wat leeft er in en om de vijver
  • Plant en dier

Boeken


Speelgoed bij het thema

Onderzoek/uitstapjes

  • Ontwikkeling van kikkerdril naar kikker bekijken door kikkerdril in de klas te halen


Bak met kikkerdril                                 Kikkerdril

Het worden nu kleine kikkervisjes

Inmiddels zijn het dikkopjes                   Na een paar weken komen er achterpootjes

Als er ook voorpootjes komen laten we samen de kikkervisjes weer vrij in de vijver.

  • Wat gebeurt er met materialen als ze in aanraking komen met water? Laat de kinderen experimenteren met een verroest blik, schroeven, spijkers in water, een blad, een plastic autootje, een leeg flesje, een stukje papier, een oude schoen, een stok, etc. Leg voorwerpen in het water en kijk wat er mee gebeurt. Loop ook eens langs de waterkant van een sloot of een vijver en bekijk wat er allemaal in ligt. Misschien een idee om de rommel om de sloot eens op te ruimen samen?

Weetjes over het thema

  • Een woerd is een mannetjeseend Hij heeft prachtige kleuren en een mooie krul in zijn staart
  • Vrouwtjeseenden hebben een blauwe vleugelveer aan de zijkant. Verder zijn de veren roestbruin om niet op te vallen als ze op een nest zitten
  • Kuikens kunnen meteen nadat ze uit het nest zijn gekomen zwemmen en lopen
  • Je kunt kikkerdril in de klas houden tot en met de achterpoten. Als er achterpoten verschijnen, komen er binnen een week ook voorpoten en dan moeten de kikkertjes op het droge kunnen, anders gaan ze dood. Laat ze dan vrij het liefst in dezelfde sloot of vijver waar ze vandaan komen

Opening van het thema

Om het thema te openen gaan we een wandeling maken naar de vijver bij school. We nemen schepnetjes mee en emmers en een fototoestel en gaan alles op de foto zetten.
Op school gaan we bekijken wat er allemaal te zien is en maken we een woordveld.

  • Excursie naar de vijvers in de buurt


We gaan bij de vijver kijken                   Wat moeten die eenden in een rommel zwemmen

We geven ze wel wat brood                   En vissen wat rommel weg

Verderop zien we een eend met kuikentjes en een gans

Activiteiten rond het thema

  • Eenden voeren; spreek van tevoren wel regels af. Laat de eenden naar het brood toekomen in plaats van dat de kinderen naar de eenden toe gaan. Heel goed voor eenden is: tarwe, maïs, erwten, etc. Geef kuikens geen brood. Zij groeien snel en hebben ander voedsel nodig, met name insecten.
    Wat doen de eenden? Zwemmen, dobberen, slapen, vliegen, grondelen, opvliegen, slobberen, wassen, etc. Kijk hoe een eend eruit ziet: snavel, zwemvliezen, vleugels, krul in staart mannetje, veren. Verzamel eendenveren en neem ze mee naar de klas.
  • Slootwater bekijken; vul een emmer met water uit de sloot en ga eens met een schepnet door het water. Wat komt er allemaal tevoorschijn?
  • Afval rond en in de sloot opruimen; neem vuilniszakken mee en bekijk wat er allemaal rond de sloot ligt.

We organiseren een sportdag voor groep 1 en 2 rondom het thema: de vijver. Wat we allemaal gaan doen staat in het sportdagboekje en de opdrachtkaarten.

 

Kikkers vangen met een reigerbek van karton. De bek is dubbel geknipt met een dichte vouw.
Door de bek met twee handen te hanteren kunnen de kinderen een kikker vangen en in een bakje doen.   


Lopen met z’n vieren tegelijk…..

Vissen snel oprollen  

                        

Eendjes vangen met een netje uit het water


Vissenaas (spekjes) happen                Vissen vangen

Kikkerhoofd maken

Knutselopdrachten

  •  
    Bea maakte met de kinderen deze kikker van twee bakjes, gemaakt van 16 vierkantjes. Schuif deze aan een zijde in elkaar, plak er poten en ogen op en plak de kikker op een mooi waterlelieblad.
  • Werkblad waterlelie

  • Zwaan van papier-maché en een staart van een stuk witte boa. De basis is een eierdoos, een keukenrol, een wasbolletje voor de kop en een stuk van een wc rol als snavel

  • Zwaan geknipt van een witte cirkel; goed puzzelen om alles eruit te krijgen
  • Vis van drie papieren bordjes

  • Wasco en ecoline van kikkerdril tot kikker
  • Reiger

  • Libelles in de klas

  • Tekenen een eend of kuikens in de vijver van wasco en ecoline
  •   Kikkers van wc rollen in een deksel als vijver
  • Eenden van papier-maché

  • Eenden van wc rollen in de vijver

  • Vijver met een eend van brooddeeg
  •  Kuiken van een pompom
  •  Kikkerdril stempelen met kurk en een zwarte stip met een wattenstaafje
  • We hebben in de klas een echte vijver gemaakt door plastic over twee tafels te hangen en daar tussenin ruimte te laten.
     

Hoeken


  • Zwaan van speelklei

  • Eendjes vangen (te koop bij Action)
  • Strijkkralen in de vijver

  • Bouw een brug in de vijver zodat de auto’s van de ene naar de andere kant toe kunnen. Deze brug was erg goed gelukt!
  •  
    Verteltafel bij het boek Het ei


    De kinderen hebben zelf eenden gemaakt van eierdozen en papiermache en kuikens van pompoms. Daar hebben ze het verhaal mee uitgespeeld. Eerst in de klas en daarna in de hoek. Groep 3 las het verhaal voor aan groep 2.

  • Ontdekhoek het waterlaboratorium. Gooi echt vijverwater in de watertafel en laat de kinderen dan ontdekken.
      
    Wat een ontdekkingen! Kleine wormpjes, beestjes…we vinden van alles!



     We ontdekken ook dat als je aan de ene kant water in de slang spuit het er aan de andere kant weer uitkomt!
     
    Dit waterlaboratorium is te koop bij Wizz Spel.
    Klik op het logo voor de link.
  •  De lichtbak in de klas. Erg leuk bij dit thema. Gebruik doorzichtige kikkers en doorzichtige steentjes en de kinderen doen volop ontdekkingen!


    Zo ziet het er uit als je kleuren sorteert of de kikkers onder de doorzichtige steentjes legt.

Techniek

Bouw een brug. Er moet een boot onderdoor kunnen varen en een auto overheen kunnen rijden!
De kinderen zijn in kleine groepen met verschillende materialen aan de slag gegaan. Wat een betrokkenheid!

Spel en beweging

Spring-les;

Kikkers kunnen goed springen. Maak in het speellokaal of buiten hoeken met de volgende opdrachten:

  • hinkelen op de hinkelbaan
  • springen op de trampoline
  • touwtje springen
  • springen op een skippybal
  • springen over voorwerpen heen

Spelles;

Je kunt de volgende spelletjes spelen:

  • Lied: de kikkertjes (zie hieronder) zingen en springen
  • Een moedereend liep door de wei: zangspel
  • In/uit de vijver; leg een rond touw in het midden van het lokaal en vertel de kinderen dat zij kikkers zijn die steeds moeten luisteren wat ze moeten doen. Zeg eerst: in de vijver waarna iedereen in de vijver springt, zeg daarna uit de vijver en iedereen springt eruit. Geef ook een paar keer een opdracht na elkaar: bijvoorbeeld 3x in de vijver, wie er uitspringt is dan af.
  • Reiger mag ik oversteken? (Variant op schipper mag ik overvaren)
  • Twee emmertjes water halen
  • Groen is gras
  • Witte zwanen, zwarte zwanen

Muziek

In de bovenstaande boeken staan veel leuke liedjes om te gebruiken bij het thema.

Ritmeoefening:

  • Hoeveel eendjes gaan in de vijver? Luister met je ogen dicht hoe vaak de leerkracht klapt
  • Springende kikkers; Klap een ritme in de handen of op de trom, de kinderen klappen dit ritme na

Dans:

  • Uit peuters dansen deel 2 (www.nevofoon.nl) 44; bewegen als een eend en 46; kwik en kwak de kikkers
  • Kikkerdans op; wij kikkertjes

Luisteropdracht;

  • Luisteren naar de muziek van het zwanenmeer; wat hoor je, wat zou er kunnen gebeuren?
  • Luisteren naar de muziek van Carnival des Animaux (het aquarium) Wat hoor je? Teken waar je aan denkt bij deze muziek

Muziekinstrumenten;

– Twee klankstaven; een hoge en een lage noot en misschien als kinderen dat aankunnen een noot in het midden. Horen ze de hoge noot dan springen de kikkers hoog, bij de lage noot laag en in het midden spreekt voor zich.

Alle liedjes met een hoepeltje erom:

  • Acht kleine eendjes blz. 10
  • Alle eendjes zwemmen in het water blz. 11
  • Er zaten zeven kikkertjes blz. 38

Het grote liedjesboek:

  • Visje in de vijver blz. 29
  • Dag kleine kikker blz. 30

Kleuterwijs:

  • Een groene kikker blz. 142
  • Wij kikkertjes blz 142
  • Kwek kwek kwak blz. 144
  • Twee kleine eendjes blz. 150

Opzegversje:

Een moedereend, een vadereend,
drie kuikentjes van dons
Ze lopen naar de waterkant;
plons – plons – plons – plons – plons

Zingen: De kikkertjes

De kikkertjes, de kikkertjes zijn aardig om te zien
De kikkertjes, de kikkertjes zijn aardig om te zien
Oewakwakwak oewakwakwak, oewakwakwakwakwak
Oewakwakwak oewakwakwak, oewakwakwakwakwak

In ’t vijvertje, in ’t vijvertje, daar springen zij in ’t rond
In ’t vijvertje, in ’t vijvertje, daar springen zij in ’t rond
Oewakwakwak oewakwakwak, oewakwakwakwakwak
Oewakwakwak oewakwakwak, oewakwakwakwakwak

Kikkervisje

Kikkervisje luister even
kikkervisje in de plas
nu ben je nog zwart- maar later
later wordt je groen als gras

Blijf maar lekker in het water
Groei nog maar een tijdje door
eerst moeten je pootjes komen
pootjes achter- pootjes voor
Daarna zal je staart verdwijnen
ben je eindelijk kant en klaar
dan zal je lekker kunnen rennen
zet ‘m op – en springen maar!

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de ‘vraag’ en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Werkbladen

Materialen

Oefeningen voor op het digibord

Groep 3

We maken elfjes over de vijver.

Taal

 

Groep 2 en 3 maken samen een woordveld. Groep 2 tekent en groep 3 schrijft de woorden erbij. Daarna sorteren we alles en plakken we de woorden en de tekeningen op een groot vel papier waardoor een woordveld ontstaat waaraan volop is samengewerkt.

In het boek: Kikker en het water, komt Kikker buiten. Daar ontdekt hij dat bijna al het water uit de rivier is verdwenen. Waar is het water gebleven? Bij Eend hangen de bloemen helemaal slap, in de tuin van Varkentje staat de moestuin droog en groeien de appels niet meer. Ook bij Haas is het gras droog. Als ze bij Rat komen, staat Rat gewoon te vissen. Dat is raar, daar is wel water en bij de andere dieren is geen water. In de boot van Rat, zeilen ze de rivier af. Zo komen ze bij een dam die door bevers is gemaakt. Het water kan daardoor niet meer verder stromen. Ze gaan aan de slag en breken de dam af. Eindelijk gaat het water weer stromen en vaart Rat iedereen weer terug naar hun huis. Onderweg gaat het onweren en regenen. Iedereen gaat bij Varkentje een lekkere taart eten. Door de regen krijgen de bomen, gras en bloemen weer genoeg water.

Een geweldig verhaal om bij dit thema te gebruiken. Het laat zien dat de loop van het water belangrijk is. Ik ga van het boek een verteltafel maken door alle huisjes en de tent van rat na te maken van dozen. We maken een zeilboot en van karton maken we een rivier met een dam van echte modder en takken.
Zo gaan we het verhaal naspelen in de grote groep en daarna in kleine groepjes.

Een ander geschikt boek is: Het ei

 
Verteltafel bij het boek Het ei

 
De kinderen hebben zelf eenden gemaakt van eierdozen en papiermache en kuikens van pompoms. Daar hebben ze het verhaal mee uitgespeeld. Eerst in de klas en daarna in de hoek. Groep 3 las het verhaal voor aan groep 2.

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc., vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar een map in ligt met daarin bladen met de auditieve oefeningen erop.

Woordenschat

Vijver – riet – eend – kuiken – zwaan – vissen – waterlelie – kroos – brood voeren – vishengel – water – rommel in het water – gans – gele plomp – kikker – kikkervisje – kikkerdril – reiger – salamander – libelle – waterhoen – fuut

Een ander geschikt boek voor de verteltafel is het Lelijke jonge eendje.

Rekenen/wiskunde

Elke week wordt tijdens het thema een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven. De figuren zijn: Elmer voor de kleuren, Barbapappa voor de vormen. Levi het Lieveheersbeestje voor het tellen, Grote en kleine Kangoeroe voor de begrippen, Wouter de verzamelkabouter voor ordenen en verzamelingen maken, Sam de Schildpad voor opdrachten rondom de tijd, Frits Fotoflits voor opdrachten op het gebied van ruimtelijke oriëntatie en Bob de Bouwer voor opdrachten rondom meten en wegen. Elke week worden er een of twee lades geopend en wordt de opdracht klassikaal aangeboden. Daarna krijgt de opdracht een vervolg in de kleine kring en/of de rekenhoek.

 

Drijven en zinken:
 

Verzamel in een bakje allerlei voorwerpen en zet een bakje water neer. Vraag voordat je een voorwerp te water laat of het voorwerp blijft drijven of zinkt…..Wat een spanning brengt dat teweeg. De kinderen hebben hier dagen later nog naar gevraagd: juf doen we dat nog een keer?

Kleurenhoek:


Spelletjes met de kleuren van de eenden en de kleurstalen (Doe het zelf zaak)
Zoek dezelfde kleuren weer op.

Sorteren:

Allemaal eenden

Sorteren op kleur

Sorteren op materiaal

Van klein naar groot

We ontdekken dat water spiegelt:

In het speellokaal spiegelen we elkaar:

En in de klas komt een spiegelhoek waar we met allerlei spiegels mogen spelen en ontdekken:

Meten en wegen:

  • Slootje springen; wanneer kan dat wel en wanneer niet. Maak sloten met tape of met gymmatten
  • Maak een brug over een smalle en over een grote sloot

Tellen en getalbegrip:

  • Doe net alsof je aan het vissen bent. Er zitten tien vissen in de vijver. Je vangt steeds een paar vissen en doet die in de emmer. Hoeveel zitten er in de emmer? Doe een kleed over de vissen heen die in de vijver zitten. Hoeveel zijn er nog over in de vijver?
  • Telspel: Zet aan het begin van de strook kikkers neer en aan het eind een lelieblad. Welke kikker is het eerst op het lelieblad?

De getallenlijn is te verkrijgen bij: Wizz Spel. Klik op het logo:

Verkleedkleren bij het thema

Een leuk boek om met de kinderen uit te spelen is: kikker en het water. Gebruik hiervoor de maskers om het nog leuker te maken!

Bij www.kinderverkleedkleding.nl zijn deze geweldige dierencapuchons te bestellen waarmee de kinderen in een handomdraai veranderen in een dier uit het boek van Kikker. Daardoor kunnen ze de verhalen samen naspelen wat weer heel belangrijk is voor de taalontwikkeling. Ik ben heel blij met deze dierencapuchons en gebruik ze heel regelmatig. De kinderen vinden het geweldig!

Kralenplanken


 

Afsluiting van het thema

Bedankt

Op deze pagina staan bijdragen van: Kathleen Vanlaet, Margriet van Laar, Ina Schild, Marije Bouma, Hilda Luth en Minke Bosma. Veel dank hiervoor!

GD Star Rating
loading...

Aan de waterkant..., 3.3 out of 5 based on 12 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!