www.jufjanneke.nl


0
GD Star Rating
loading...

Snoepwinkel

Janneke 21 januari 2013

Snoep is heerlijk. Er is ook veel snoep in de winkels te koop. Toch is het niet goed om veel snoep te eten. Waarom eigenlijk niet? Waarom is snoep zo lekker? Wat is beter om te eten? Allemaal vragen waar we ons op gaan oriënteren. Dit thema is heel goed te gebruiken in de tijd rondom Sint Maarten, sinterklaas en kerst. Omdat snoep dan een grote rol speelt.

Ontwerpschema

Hier kun je een groepsplan/ontwerpschema downloaden over het thema: de snoepwinkel

Doel

  • Het is belangrijk dat kinderen leren dat snoep lekker is maar niet echt gezond voor de tanden en waarom niet
  • Welke soorten snoep zijn er?
  • Sorteren van snoepsoorten
  • Techniek: snoepfabriek 

Kijktafel/kast

DSC_2139
Er staat een snoeptrommel, boeken, de heks van Hans en Grietje en het koekmannetje op.

Boeken

Je kunt heel goed het sprookje van Hans en Grietje erbij gebruiken. 

Ik vind het boek: Het snoepprinsesje van Gertie Jaquet een aanrader om te gebruiken bij dit thema. Het boek gaat over prinsesje Mollie die door haar ouders erg verwend wordt met snoep. Ze heeft verschillende kamers vol snoep. Na haar dagelijks jambad kijkt ze op de computer nog even naar plaatjes van snoep. Ze wordt dikker en dikker en past haar kleren niet meer. Dat wil ze niet langer en de ministers worden bij elkaar geroepen om een oplossing te bedenken. Iedereen bedenkt de meest prachtige plannen maar van een plan wordt de prinses pas echt vrolijk: dansen! Elke dag staat ze op de dansvloer en dans op rapmuziek! Dat helpt en de prinses wordt weer slank als een den! 

Een boek met veel humor beschreven en grappige details als de letters van de kamers: de d op de kamer is van de dropkamer, de z van de zuurtjes en de k van koekjes. Leuk om met de kinderen te ontdekken wat in welke kamer zou kunnen zijn!

Speelgoed

Onderzoek/uitstapjes

  • Ga samen naar de supermarkt en bekijk het snoepassortiment. Koop verschillende soorten om in de klas te gebruiken bij allerlei opdrachten: sorteren in potten, proeven, delen, memoriespel met bekers erop, snoepwinkel, etc.
  • Ga eens met de kinderen naar een marktkraam waar snoep verkocht wordt en kijk wat er allemaal is. Neem een digitale camera mee en laat de kinderen alle soorten op de foto zetten. Weten ze de naam van het snoepgoed? Zoek het op en laat ze het er zelf bij schrijven.

Maak een grafiek van lekkere dingen.

Grafiek proeven

Grafiek verpakt-niet verpakt snoep en hard en zacht snoep

Opening van het thema

  • Zet een schatkist neer en leg hierin verschillende soorten snoep. Laat de kinderen bedenken wanneer ze snoep krijgen. Dit kunnen ze in tweetallen overleggen. Maak hier een woordveld van. Ik krijg snoep als………… b.v. verjaardagen, tussen de middag, in de kerk, zo maar, etc.
  • Laat daarna de kinderen verschillende soorten snoep proeven. Wat vind je lekker en wat niet?
  • Welke soorten snoepen horen bij feesten als: sint maarten, sinterklaas en kerst?
  • Speel het sprookje Hans en Grietje uit voor de kinderen

DSC_1994 DSC_1998

DSC_2005 DSC_2014

DSC_2017 DSC_2031

Knutselopdrachten

  • Teken een snoeppot op papier en laat de kinderen hier allemaal ronde, zwarte dropjes uitknippen en opplakken
  • DSC_2670
    snoeppot maken door met plakfiguurtjes allemaal snoepjes te plakken
  • DSC_2447
    snoeppot maken door met wasco allemaal snoep te tekenen en zelf het woord snoep erop te schrijven
  • Maak van doosjes allemaal toffees en hang deze op in de klas
  • Maak snoepjes van klei en laat deze beschilderen
  • Vouw snoepzakjes
  •  DSC_2545
  • DSC_2665 DSC_2666
    kauwgombellen blazen; stempelen met rollen
  • DSC_2662 DSC_2664
    kauwgombellen blazen; ecoline op natte ondergrond
  • DSC_2672 snoep stempelen
  • DSC_2261
    toverballen verven

DSC_2263 DSC_2264

  • DSC_2083 snoep van een cirkel en twee halve cirkels
  • DSC_2134 DSC_2136
  • DSC_2137 DSC_2138
    snoep vouwen en versieren
  • DSC_2241 DSC_2244 snoeplampions

Hoeken

  • De snoepwinkel

De snoepwinkel in groep 3

 

 

 

De snoepwinkel in groep 1 en 2

Maak samen snoep van doppen, schuursponsjes, vulling van kussens die je in spekvorm knipt en trekdop. Zet een etagiére neer voor de taartjes en maak lolly’s van bierviltjes met een ijsstokje ertussen. Witte balletjes fungeerden als pepermuntballen. Gebruik bekertjes om de gekochte snoep in te doen of maak papieren zakken.

 

DSC_2331 DSC_2699

 

DSC_2607  DSC_2450

DSC_2606 DSC_2448

DSC_2478  zwart draad werd veterdrop

DSC_2451 DSC_2449

  • DSC_2333 tandartshoek
  • DSC_2246 engels drop van lego
  • DSC_2066 snoephuisje van Hans en Grietje van lego
  • DSC_2073 DSC_2074 snoep van klei in de snoeppot
  • DSC_2174 lolly’s van klei
  • DSC_2258 koekjes bakken in de zandtafel
  • DSC_2052 pompomballetjes sorteren met een lepeltje en in de goede kleur bakjes doen
  • DSC_2063 het snoephuisje van Hans en Grietje in de huishoek

Wat moet er aan de orde komen?

  • Tanden poetsen na snoepen
  • Lekker snoepgoed
  • Hoe wordt snoep gemaakt
  • Wanneer krijg je snoep?
  • Snoep verdelen
  • Sinterklaassnoep en kerstsnoep

Lesideeën bij Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst

  • Sint Maarten; Meenemen de snoeptas. Wat zit er allemaal in? Waarvan heb je het meest? Waarvan het minst? Wat vind je lekker en wat niet?
  • Maak een tas van karton en laat de kinderen de inhoud na plakken
  • Sinterklaas; Pepernoten bakken en verkopen in de snoepwinkel; zie thema de bakker, pepernotenbingo spelen
  • Kerst; Kerstkransjes maken

Spel en beweging

Als je veel snoep gegeten hebt, is het goed om veel te bewegen. Ga in de inleiding lekker rennen, springen, etc
Laat de kinderen zichzelf lang en klein maken.

Leg in het speellokaal allemaal gekleurde hoepels neer. Dat zijn: smarties. Geef daarna opdrachten:

  • De kinderen op de groene smarties gaan springen
  • De kinderen op de gele smarties kruipen er door heen
  • De kinderen op de rode smarties lopen over het randje
  • De kinderen op de oranje en de blauwe smarties hinkelen op een been
  • Bedenk zo andere opdrachten

Muziek

EEN ZWART KLEURENVERSJE

Zwarte mond,
zwarte tanden,
zwarte trui,
zwarte handen.

Alles vies,
alles vol met zwarte drop.
Alles zwart,
de drop is op.

 Techniek

  • Bellen blazen

Met kauwgom kun je bellen blazen. Geef iedereen een stukje kauwgom en probeer het uit. Deze bellen worden vaak niet zo erg groot. Vertel aan de kinderen dat je ook bellen kunt blazen van zeepsop en een rietje. Probeer dit samen uit door iedereen een schotel met sop te geven en een rietje. Als je daarna je vinger even in het sop doet, kun je deze er zo in steken. Zonder sop, knapt de bel!

DSC_2388 DSC_2364

DSC_2323 DSC_2329

  • Pepernoten/snoepmachine bedenken

DSC_2896 DSC_2897

Op de speelzolder liggen de snoepjes of de pepernoten. Hoe kunnen deze makkelijk in de snoepwinkel terechtkomen? Laat de materialen zien en bekijk samen hoe de verbindingen gemaakt kunnen worden. Daarna ontwerpen de kinderen de machines en proberen deze zelf te maken. Enige hulp is soms nodig voor de stevigheid maar over het algemeen hebben de kinderen dit zelf gemaakt.

DSC_2893 DSC_2934

DSC_2930

Materialen

Tekenen

Taal

Woordveld groep 3

Woordenschat

De volgende woorden moeten aan bod komen: snoep, soorten snoep, drop, zuurstok, toffees, lolly, zachte en harde snoep, gezond – niet gezond, tanden, tandarts, gaatjes, tanden poetsen, lekker, hoeveel, snoeptrommel, snoeppot, kauwgombel, kauwgom, zakjes, betalen, snoepwinkel, verkoper.

Rekenen/wiskunde

DSC_2037 (2) DSC_2038

DSC_2041

  • Wegen DSC_2523
    In de snoepwinkel staat een weegschaal. Wat doe je hier mee? Zet een gewicht aan de ene kant en doe in het andere bakje evenveel snoep zodat de weegschaal in evenwicht staat.
  • DSC_3087
    Sorteren van snoep (knopen) in doorzichtige bakjes. Uren kunnen de kinderen hier mee zoet zijn!
  • Waar is het snoepje (oriëntatie in de ruimte); verstop een snoepje en laat de kinderen vragen bedenken waarop alleen ja of nee geantwoord moet worden. Kunnen ze erachter komen waar het snoepje verstopt ligt?
  • Rangtelwoorden; zet een rij plastic bekers neer en verstop een snoepje onder een van de bekers. Onder welke beker zit het snoepje? Gebruik de rangtelwoorden.

Kralenplanken

Afsluiting van het thema

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Ina Schild, Margriet van Laar, Marije Bouma, Hilda Luth, Barbara Dijkstra en Annemarie Rozenboom.

 

GD Star Rating
loading...

Snoepwinkel, 3.7 out of 5 based on 3 ratings

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!