Pluk van de Petteflet

                               

Wie kent niet het boek: Pluk van de Petteflet van Annie MG Schmidt.
Kijk ook bij het thema: Pluk vindt een huisje. In dat thema staat wonen centraal samen met Pluk van de Petteflet: Pluk vindt een huisje

 Ontwerpschema

Hier kun je een ontwerpschema/groepsplan downloaden over het thema. In de lege vakken kun je namen zetten van kinderen die je bij de bepaalde activiteiten wilt begeleiden.

Ontwerpschema/groepsplan: Pluk van de Petteflet

Doel

  • Pluk van de Petteflet is een boek waar de fantasie van de kinderen wordt geprikkeld. Ik wil dat de kinderen nadenken over fantasie en werkelijkheid en hier een gesprek over hebben
  • Veel kinderen zijn erg bezig met alle kleine kriebelbeestjes in de tuin. We gaan deze dieren benoemen en leren dat deze dieren vrij horen te leven en niet in potjes.
  • Wat is een fijne speelplaats? We denken daar over na en maken een plan.

Boeken

 

Luisterboeken:

 

Speelgoed bij het thema



Onderzoek/uitstapjes

  • Schoonmaken; hoe moet je schoonmaken? Wat hebben we er voor nodig en waarom maken we schoon? We nodigen de schoonmaakster uit in de klas.
  • Kleine diertjes; we gaan allemaal kleine diertjes zoeken, benoemen en op de foto zetten.
  • Hoe zou de Torteltuin eruit moeten zien? Bedenk een mooi plan voor een park in de buurt, wat wil jij er in hebben?

Aankleding van de klas

Sportdag

We houden ook een sportdag rondom het thema. Hier kun je het boekje downloaden; boekje sportdag en een diploma.

Opening van het thema

In de schatkist doe ik de volgende materialen: duif, boek over wonen, kakkerlak, petje, spuitbus, meeuw, schoonmaakartikelen, ei, frietjes, schelp, haarkam, bramenjam, roze jurkje, eekhoorn, paard, injectiespuit, kleine beestjes, kat, ijsje, kraanwagen, haargel, etc. Ik deel de materialen uit aan tweetallen. Samen bespreken de kinderen wat het is, dat ze hebben gekregen. Vervolgens mogen ze in de kring vertellen wat het is. Daarna laat ik plaatjes uit het boek zien en mogen de kinderen telkens reageren als ze het voorwerp in hun bezit hebben door het terug te leggen in de schatkist.

Knutselopdrachten

  • De kraanwagen
     
  • Spuitbussen

  • Tekenen: de Petteflet
  • De apenketting: Alle kinderen hebben een van de Stampertjes of Pluk geschilderd. Dit is uitgeknipt en onder elkaar gehangen. Zo krijg je de apenketting.
  • Pluk knippen en plakken; de pet en het hoofd lag klaar.
     

  • De Petteflet van stroken plakken en daarna tekenen
  • De Petteflet van doosjes; Laat de voorzijde eraf halen met een prikpen, Dan kan de binnenkant beschilderd worden. Groep 1 heeft mensen getekend en groep 2 heeft mensen uitgeknipt en opgeplakt.
  • Petteflet op het raam geschilderd en de kinderen hebben de bewoners op papier geschilderd, deze uitgeknipt en later op het raam geplakt.
  • Kraanwagen
  • Karel met de houten poot

  • De flettekat: uitknippen en beplakken met kleine stukjes van een strook. Deze strook is eerst in allemaal kleine stukjes geknipt.
  • Dollie de Duif; prikken, verven en een bakje ertussen maken
  • Aagje verven
  •   De kamer van Aagje; schilderen met roze en witte verf en mengen. Daarna Aagje knippen en plakken
  • De slaapkamer van Aagje

Verkleedkleren

      
Bij www.kinderverkleedkleding.nl kun je een prachtige roze jurk bestellen om te gebruiken als jurk voor Aagje. Ook hebben ze schorten voor mevrouw Helderder.

Hoeken

  • Verteltafel met de Petteflet, Pluk en Aagje, een kraanwagen, Duizeltje de eekhoorn, de Torteltuin en Karel de meeuw. Hier kunnen de kinderen de verhalen uitspelen.
  • Torenkamer van Pluk; Kamer met een bedje, doosje met Zaza, keukenkastje, petje, tafeltje en stoel, sleutel, appeltjes

  • Huisje van Aagje en mevrouw Helderder; roze gordijnen, bed met roze lakens, roze kastje, roze nachtpon, roze jurk, schort, emmer met schoonmaakspullen, schoonmaakmiddelen; Hier is de dokter op visite
  • Boekwinkel van meneer Pen; boeken, kassa, ladder, stoelen en tafel
  • Kamer van de familie Stamper; haargel, kammen, matras, frietpan, grote lepel, schaal, stoelen, etc.

    De televisie van de familie Stamper met daarop de dokter en de tas waar Dollie uitkomt. Door een strook achter elkaar, in het rond te plakken, kunnen de kinderen de beelden op de tv veranderen.
  • Bouwhoek; de Petteflet bouwen
  • Luisterhoek; Luisteren naar de verhalen van Pluk

Luchtpost tussen de hoeken

  • Kleine blokjes: Bouw de Petteflet

Spel en beweging

Maak een Torteltuin in het speellokaal door de speeltoestellen neer te zetten. Bomen te maken van speeltoestellen en tunnels met kleden als schuilplaats voor de muisjes.

Spelletjes:

  • Schipper mag ik overvaren (heen en weer-wolf)

  • Groen is gras

  • Daar zat een heel klein Stampertje, huilend op een steentje, huilend, huilend, de hele dag alleen, sta op Stampertje en droog je traantjes af, ga met Pluk mee in de kring, anders ben je af. Tralala, etc

  • Schuitje varen, theetje drinken

  • Het duifje; kringspel met dansvorm

Muziek

In het muziekkastje zitten opdrachten voor de volgende onderdelen van de muzikale vorming: ritmeopdracht, dansopdracht, luisteropdracht, muziekinstrumenten, liedjes om aan te leren.

 

 

Ritmeopdracht: Samen ritmisch opzeggen van het telversje over de Stampertjes.

Dansopdracht: In Kleuterdansen 1 (www.nevofoon.nl) staat een dansje over een duifje. Daarbij staan de kinderen in een kring en houden de handen hoog. Het duifje vliegt in en uit de kring, kiezen iemand uit en doen een dansje. Het liedje dat erbij hoort, blijft echt de hele dag in je hoofd zitten. Het klinkt erg mooi!

Luisteropdracht: Op de Kinderboekenmuziek CD (www.kinderboekenmuziekwinkel.nl), staat een lied: de vlucht van de hommels. Deze wil ik met de kinderen beluisteren. Horen ze wat er gebeurt en welke dieren? In het boek van Pluk van de Petteflet wordt de parkmeester achterna gezeten door bijen.

Muziekinstrumenten: Klokkenspel: Duizeltje durft niet hoog in de boom en oefent op de trap. Luister eens naar het klokkenspel. Kun je horen of Duizeltje omhoog of omlaag loopt? Doe maar mee met je handen.

Liedjes om te zingen:

Lied:

Melodie: In Den Haag daar woont een graaf

In de straat daar staat een flat
Met een torenkamer.
Pluk reed rond en zocht een plek en vond de mooie kamer.
Een heel fijn p
lekje voor zichzelf.
Een duif als vriend, dat spreekt vanzelf
En Zaza om voor te zorgen, wie is er bang voor morgen

Melodie: Opa Bakkebaard

Mevrouw Helderder heeft een huisje
En in dat huisje maakt ze schoon
Alles netjes, alles helder, dat vindt zij zo heel gewoon.

Ze maakt het schoon met een spuitbus, met een spuitbus. Psssst Psss
t

Pssst, Pssst, zo maakt ze het schoon

EEN TEL VERSJE            Pluk

Zes kleine stampertjes hadden een ziek lijf,
Één ging er een drankje halen,
Toen waren er nog vijf
Vijf kleine stampertjes maakten in bed plezier
Één maakte er een koprol,
Toen waren er nog vier.
Vier kleine stampertjes zeiden ha-ha-ha- hatsjie,
Één ging er naar de dokter,
Toen waren er nog drie.
Drie kleine stampertjes lagen in het bed,
Één viel er naar benee,
Toen waren er nog twee
Twee kleine stampertjes maakten kunsten op één been,
Één viel op de grond,
Toen was er nog maar één
Één klein stampertje, de laatste van het spul,
Liep hard naar zijn vader toe,
Toen waren er nog nul.

Computer

Hier kun je een word bestand vinden waar de kinderen woorden na kunnen typen. Daarna kun je het bestand uitprinten. Als je daarna kiest voor niet opslaan, kan een ander kind de woorden natypen.

Woorden over Pluk van de Petteflet

Woorden over Pluk redt de dieren

Knijpkaarten

Knijpkaarten; Dit materiaal werkt als volgt: print de kaarten uit en plak ze beiden op een A4 (één op de voorkant en één op de achterkant). Lamineer de kaart. Daarna krijgt de leerling een kaart en 6 verschillende kleuren wasknijpers. De leerling kijkt aan de linkerkant van de kaart voor de 'vraag' en geeft aan de rechterkant het antwoord door daar de juiste kleur wasknijper op te plaatsen. Aan de achterkant kan de leerling zien of de kaart goed gemaakt is.

Knijpkaarten Pluk van de Petteflet:

Knijpkaarten Pluk redt de dieren:

Materialen

Pluk van de Petteflet:

Taal

In de taalkast zitten voorwerpen waaraan verschillende taaloefeningen zijn gekoppeld: Ko Klapper: tellen woorden in zinnen en woordstukjes, Ria Rijm: voor rijmoefeningen, Henk Hak en Piet Plak: hakken en plakken, woordrups: begin en eindletters, Pipa Papegaai: voor luisterspelletjes: nazeggen zinnen, Lange Slang: lange en korte woorden herkennen, voorwerp passend bij het thema: raadsels, wel of niet goed, etc. vingerpopjes voor het geven van een voorstelling in het theatertje erboven, grote lade waar het boek van de week uitkomt en waar bladen in liggen met auditieve oefeningen erop.
 

Pluk redt de dieren:

Gesprekken

  • In een flat wonen allemaal verschillende mensen. Kunnen de kinderen opnoemen welke personen allemaal in de Petteflet wonen? Welke mensen kun je ook allemaal in een flat tegenkomen? netjes, slordig, rustig, luidruchtig, veel personen, weinig personen, met of zonder huisdieren. Wat zijn leuke en wat zijn minder leuke buren?
  • Schoonmaken; waarom maken we schoon? Hoe moet je schoonmaken? Wie maakt bij jullie thuis schoon? Schoonmaakmiddelen bekijken; waarvoor gebruik je wat?
  • Torteltuin; In het boek willen ze de Torteltuin veranderen in een groot plein. Hoe zou jij de Torteltuin eruit laten zien? Wat zou jij er in willen hebben?

Rekenen/wiskunde


De bedoeling is dat tijdens elk thema elke week een la wordt geopend waarna het figuur dat erin zit een opdracht gaat geven.
Hieronder staat vermeld waar elk figuur voor staat.
Zo krijgen de kinderen elke week een opdracht voor de rest van de week. Op de site zal ik bij elk project beschrijven welke opdrachten in de rekenkast komen.
 

Pluk redt de dieren:


Kralenplanken

Afsluiting van het thema

Bedankt

Deze pagina werd mede mogelijk door bijdragen van: Margriet van Laar, Ina Schild, Hilda Luth en Marije Bouma.